Allah
Taala berfirman:
Yang
bermaksud : "Engkau semua mengira bahawa persoalan itu
adalah remeh, padahal di sisi Allah ia adalah persoalan yang agung(amat
penting)."
(an-Nur:
15)
Allah
Taala berfirman pula:
Yang
bermaksud : "Sesungguhnya Tuhanmu nescayalah selalu
mengintip segala perbuatanmu."
(al-Fajr:
14)
586. Dari
an-Nu'man bin Basyir radhiallahu 'anhuma, katanya: "Saya mendengar
Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang
bermaksud : "Sesungguhnya apa-apa yang halal itu jelas
dan sesungguhnya apa-apa yang haram itupun jelas pula. Di antara kedua macam
hal itu yakni antara halal dan haram ada beberapa hal yang subahat(samar-samar
atau serupa yakni tidak jelas halal dan haramnya). Tidak dapat mengetahui
apa-apa yang subahat itu sebahagian besar manusia. Maka barangsiapa yang
menjaga dirinya dari perbuatan-perbuatan subahat, maka ia telah melepaskan
dirinya dari melakukan sesuatu yang mencemarkan agama serta kehormatannya. Dan
barangsiapa yang telah jatuh dalam kesubahatan-kesubahatan, maka jatuhlah ia
dalam keharaman, sebagaimana halnya seorang penggembala yang menggembala di
sekitar tempat yang terlarang, hampir saja ternaknya itu makan dari tempat
larangan tadi. Ingatlah bahawasanya setiap raja itu mempunyai
larangan-larangan. Ingatlah bahawasanya larangan-larangan Allah adalah apa-apa
yang diharamkan olehNya. Ingatlah bahawa di dalam tubuh manusia itu ada
segumpal darah beku, apabila benda ini baik, maka baiklah seluruh badan, tetapi
apabila benda ini rosak(jahat), maka rosak(jahat) pulalah seluruh badan.
Ingatlah bahawa benda itu adalah hati."
(Muttafaq
'alaih)
Imam-imam
Bukhari dan Muslim meriwayatkan Hadis di atas dari beberapa jalan, pula dengan
lafaz-lafaz yang hampir bersamaan.
587. Dari
Anas r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. menemukan sebiji buah kurma di jalanan,
lalu
beliau s.a.w. bersabda:
Yang
bermaksud : "Andaikata saya tidak takut bahawa kurma ini
termasuk golongan benda sedekah, pastilah saya akan memakannya." Suatu
tanda sangat berhati-hatinya beliau s.a.w. dalam hal yang syubahat.
(Muttafaq
'alaih)
588. Dari
an-Nawas bin Sam'an r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
Yang
bermaksud : "Kebajikan ialah baiknya budi pekerti dan
dosa ialah apa-apa yang engkau rasakan bimbang dalam jiwamu dan engkau tidak
suka kalau hal itu diketahui oleh orang-ramai."
(Riwayat
Muslim)
589. Dari
Wabishah bin Ma'bad r.a., katanya:
Yang
bermaksud : "Saya mendatangi Rasulullah s.a.w., lalu
beliau bersabda: "Engkau datang ini hendak menanyakan perihal
kebajikan?" Saya menjawab: "Ya." Beliau s.a.w. lalu bersabda
lagi: "Mintalah fatwa(keterangan atau pertimbangan) pada hatimu sendiri.
Kebajikan itu ialah yang jiwa itu menjadi tenang padanya di waktu melakukan dan
setelah selesainya, juga yang hatipun tenang pula merasakannya, sedang dosa
ialah apa-apa yang engkau rasakan bimbang dalam jiwa serta bolak-balik yakni
ragu-ragu dalam dada(hati), sekalipun orang banyak telah memberikan fatwanya
padamu; yah, sekalipun orang banyak telah memberikan fatwanya padamu."
Hadis
hasan yang diriwayatkan oleh Imam-imam Ahmad dan ad-Darimi dalam kedua
musnadnya.
Keterangan:
Dua Hadis
di atas itu menegaskan apa yang disebut kebajikan dan apa yang disebut dosa
itu.
Kebajikan
ialah:
1. Budi
pekerti yang baik.
2. Juga
sesuatu yang dirasa tenteram dalam jiwa dan tenang dalam hati. Untuk mengetahui
ini cukuplah bertanya kepada hati kita sendiri. Misalnya berkata jujur,
bagaimanakah hati kita setelah melakukannya? Tenang bukan. Nah, itulah
kebajikan. Tetapi berkata dusta, tenangkah jiwa kita setelah melakukannya?
Pasti tidak, sebab takut ketahuan orang kedustaannya itu. Nah, tentu itu bukan
kebajikan tetapi kejahatan dan dosa.
Selanjutnya
yang disebut kejahatan dan dosa itu ialah:
1.
Sesuatu yang membekas dalam hati yakni setelah melakukannya, hati itu selalu
mengangan-angankan akibat yang buruk dari kelakuan tadi itu, jelasnya hati
sentiasa gelisah kalau kelakuannya tadi diketahui oleh orang lain. Misalnya
menipu, merampas hak orang, berbuat zalim dan penganiayaan, tidak jujur,
memalsu dan Iain-Iain sebagainya.
2. Sesuatu yang kecuali membekas
dalam jiwa, juga hati sudah bimbang dan ragu-ragu di saat melakukannya itu,
sebab kalau ketahuan orang, tentu akan mendapatkan hukuman, berat atau ringan,
misalnya mencuri, membunuh dan Iain-Iain lagi.
3.
Sesuatu yang ditakutkan kalau diketahui orang lain, baik takut akan menjadi
malu, sebab apa yang dilakukan itu merupakan hal yang tercela di kalangan
masyarakat atau takut jatuh namanya, takut hukumannya dan Iain-Iain.
Rasulullah
s.a.w. menandaskan perihal kejahatan dan dosa itu dengan diberi tambahan
kalimat: "Sekalipun orang-orang lain sama memfatwakan itu padamu serta
membenarkan tindakanmu itu." Ertinya sekalipun banyak yang mendukung tindakanmu
dan
banyak pembelamu serta semuanya menyetujui, tetapi kalau sifatnya membekas
dalam hati dan meragu-ragukan, itulah suatu tanda bahawa apa yang kamu lakukan
itu suatu kejahatan atau dosa. Soal orang yang memberikan fatwa itu belum tentu
benar, mungkin orang itu hanya menginginkan supaya kamu banyak menghadiahkan
sesuatu padanya atau menginginkan kepangkatan kalau justeru kamu sebagai
pemegang kekuasaan atau fatwanya itu hanya ditilik dari segi lahiriahnya saja,
sedang yang terkandung dalam hatimu tidak atau belum diketahui olehnya. Oleh
sebab itu, tepatlah kalau Rasulullah s.a.w. mengingatkan kita agar kita
lebih-lebih mengutamakan untuk meminta fatwa atau keterangan dari hati kita
sendiri.
590. Dari
Abu Sirwa'ah dengan kasrahnya sin muhmalah iaitu 'Uqbah bin al-Harits r.a.
bahawasanya ia mengahwini anak perempuannya Abu Ihab bin 'Aziz. Kemudian
datanglah seorang wanita, lalu berkata:
Yang
bermaksud : "Sesungguhnya saya benar-benar telah menyusui
'Uqbah serta perempuan yang dikahwin olehnya itu, jadi keduanya adalah saudara
sesusuan yang haram menjadi suami isteri." Kemudian 'Uqbah berkata kepada
wanita tadi: "Saya tidak mengerti bahawa anda telah menyusui saya dan anda
tidak pernah memberitahukan hal itu padaku."
'Uqbah lalu menaiki kenderaan untuk menuju kepada Rasulullah s.a.w. di
Madinah, kemudian menanyakan perkara itu padanya. Rasulullah s.a.w. lalu
bersabda: "Bagaimana lagi, sedangkan persoalan sudah dikatakan
demikian." Selanjutnya 'Uqbah lalu menceraikan isterinya itu dan mengahwini
wanita lain lagi.”
(Riwayat
Bukhari)
591. Dari
al-Hasan bin Ali radhiallahu 'anhuma, katanya: "Saya hafal sesuatu sabda
dari Rasulullah s.a.w.:
Yang
bermaksud : "Tinggalkanlah apa-apa yang meragu-ragukan
padamu untuk beralih kepada apa-apa yang tidak meragu-ragukan padamu."
Diriwayatkan
oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.
Ertinya
ialah: “Tinggalkanlah apa-apa yang engkau merasa bimbang untuk
dilaksanakan dan ambil sajalah apa-apa yang engkau tidak merasa bimbang sama
sekali dalam melaksanakannya.”
Keterangan:
Hal-hal
yang meragu-ragukan itu pada umumnya ada dua macam, iaitu:
1.
Meragu-ragukan kerana dipandang dari segi hukumnya seperti barang-barang yang
hukumnya syubahat (tidak jelas perihal halal atau haramnya).
2.
Meragu-ragukan kerana dipandang dari akibatnya seperti sesuatu usaha atau
tindakan.
Kalau
yang pertama memang sebaiknya kita tinggalkan saja dan beralih kepada yang
tidak
meragu-ragukan. Tetapi kalau yang kedua wajiblah kita tinjau dahulu, iaitu
sekiranya hati kita yakin akan kebenaran usaha atau tindakan kita itu, maka
keragu-raguan wajiblah dilenyapkan dan usaha atau tindakan itu wajib
dilaksanakan terus. Misalnya dalam cita-cita menegakkan Agama Islam di atas
bumi ini, terutama di tanah air sendiri, lalu kita ragu-ragu kalau tidak
berhasil, banyak yang menentangnya, badan dapat sengsara sebab disiksa, dipenjarakan
dan Iain-Iain. Maka keragu-raguan semacam ini, bukanlah pada tempatnya.
Orang
yang meragu-ragukan semacam ini, sama halnya dengan orang yang ingin
menyeberangi jalan, tetapi takut dilanggar kenderaan atau ingin makan durian,
tetapi takut tercucuk durinya. Jadi keragu-raguan tersebut wajib dilenyapkan
dari sanubari setiap kaum mukminin, sebab keragu-raguan itu tidak sewajarnya.
592. Dari
Aisyah radhiallahu 'anha, katanya:
Yang
bermaksud : "Abu Bakar as-Shiddiq r.a. itu mempunyai
seorang hambasahaya lelaki yang mengeluarkan (memberikan) kepadanya pendapatan
wajibnya(alkharaj). Abu Bakar makan dari hasil kharaj tadi. Pada suatu hari
hambasahaya itu datang padanya dengan membawa sesuatu, kemudian Abu Bakar juga
memakannya. Selanjutnya hambasahaya itu berkata pada Abu Bakar: "Adakah
anda tahu, hasil dari apakah ini?" Abu Bakar bertanya: "Hasil apa
ini?" Ia menjawab: "Dahulu pada zaman jahiliah saya memberikan
sesuatu ramalan pada seseorang, padahal saya sendiri sebenarnya tidak pandai
dalam persoalan kahanah(pendukunan) itu, melainkan saya hanyalah menipunya
belaka. Tadi ia menemui saya lalu memberikan pada saya sesuatu yang anda makan
itu. Abu Bakar lalu memasukkan tangannya ke dalam kerongkongannya, lalu
memuntahkan segala sesuatu yang ada dalam perutnya."
(Riwayat
Bukhari)
Alkharaj ialah sesuatu yang ditetapkan
oleh seseorang tuan(pemilik) kepada hambasahayanya untuk memberikan hasil yang
ditetapkan tadi kepada tuannya setiap hari, sedangkan sisa dari hasil kerjanya
itu untuk hambasahaya itu sendiri.
593. Dari
Nafi' bahawasanya Umar r.a. menentukan untuk kaum muhajirin yang
pertama-tama sebanyak empat ribu dirham setahun, ia juga menetapkan untuk
anaknya sendiri yang juga termasuk kaum muhajirin yang pertama-tama sebanyak
tiga ribu lima ratus. Ia ditanya; "Ia adalah termasuk kaum
muhajirin, mengapa engkau kurangi pemberiannya?" Umar berkata: "Hanyasanya
kedua orang tuanyalah yang berhijrah dengan membawanya serta." Umar
menyambung ucapannya lagi, iaitu: "Jadi ia tidaklah dapat
disamakan seperti orang yang berhijrah dengan dirinya sendiri."
(Riwayat
Bukhari)
594. Dari
Athiyyah bin 'Urwah as-Sa'di as-Shababi r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w.
bersabda:
Yang
bermaksud : "Seseorang hamba itu belum sampai kepada
tingkat menjadi orang yang termasuk kaum yang bertakwa, sehingga ia suka
meninggalkan sesuatu yang tidak ada larangannya kerana takut kalau-kalau dalam
hal itu ada larangannya iaitu hal-hal yang subahat."
Diriwayatkan
oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan