Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 13 April 2013

Bab 87 Memelihara Apa-apa Yang Sudah Dibiasakan Dari Hal Kebaikan.




Allah Taala berfirman:

Yang bermaksud :  "Sesungguhnya Allah itu tidak mengubah sesuatu yang ada dalam sesuatu kaum, sehingga kaum itu mengubah sendiri apa-apa yang ada di dalam diri mereka." 
(ar-Ra'ad: 11)

Allah Taala berfirman lagi:

Yang bermaksud :  "Janganlah engkau semua menjadi seperti wanita yang mengurai tenunannya setelah kuatnya tenunan tadi, hingga menjadi tenunan yang tercerai-berai."

Al-Ankats ialah jamaknya niktsun iaitu tenunan yang diurai dan tercerai-berai.

Allah Taala juga berfirman:

Yang bermaksud :  "Janganlah mereka itu menjadi seperti orang-orang yang diberi Al-Kitab yakni kaum Yahudi dan Nasrani dari sebelum ini, kemudian panjang sekali masa yang berlalu atas mereka, lalu menjadi keraslah hati mereka itu." 
(al-Hadid: 16)

Allah Taala berfirman pula:

Yang bermaksud :  "Kemudian mereka itu tidak suka memelihara ketentuan-ketentuan Allah itu dengan pemeliharaan yang sungguh-sungguhnya." 
(al-Hadid: 27)

690. Dari Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda kepada saya:
Yang bermaksud :  "Hai Abdullah, janganlah engkau menjadi seperti si Fulan itu. Dahulu ia suka berdiri bersolat di waktu malam, tetapi kini ia meninggalkan bersolat di waktu malam itu." 
(Muttafaq 'alaih)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan