Yang bermaksud : Dan
sesungguhnya engkau hai Muhammad adalah memiliki budi pekerti yang luhur.
(al- Qalam: 4)
Allah Taala berfirman
lagi:
Yang bermaksud : Dan
orang-orang yang menahan kemarahannya dan pula suka memaafkan kepada orang banyak, sampai
habisnya ayat.
(ali-lmran: 134)
619. Dari Anas r.a.,
katanya:
Rasulullah
s.a.w. itu adalah sebaik-baik manusia dalam hal budi pekertinya.
(Muttafaq 'alaih)
620. Dari Anas r.a.
pula, katanya:
Yang bermaksud : "Saya tidak pernah memegang suatu
sutera tebal ataupun sutera tipis yang rasanya lebih halus daripada tapak
tangan Rasulullah s.a.w. Saya juga tidak pernah mencium satu bau-bauanpun yang
lebih harum daripada bau Rasulullah s.a.w. Saya telah melayani Rasulullah
s.a.w. selama sepuluh tahun, maka beliau tidak pernah sama sekali mengucapkan
"cis" pada saya, juga tidak pernah bersabda: "Mengapa engkau lakukan
itu," untuk sesuatu yang saya lakukan, atau bersabda: "Alangkah
baiknya kalau engkau melakukan begini," untuk sesuatu yang tidak saya
lakukan."
(Muttafaq 'alaih)
621. Daripada as-Sha'bu
bin Jatstsamah r.a., katanya:
Yang bermaksud : "Saya pernah memberikan hadiah kepada
Rasulullah s.a.w. berupa seekor keldai liar, kemudian beliau s.a.w. mengembalikannya
pada saya. Setelah beliau melihat kecemasan yang tampak di mukaku, lalu beliau
s.a.w. bersabda: "Kita tidak mengembalikannya itu padamu, melainkan kerana
kita ini sedang melakukan ihram."
(Muttafaq 'alaih)
622. Daripada an-Nawwas
bin Sam'an r.a., katanya:
Yang bermaksud : "Saya bertanya kepada Rasulullah s.a.w.
perihal kebajikan dan dosa. Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Kebajikan itu
ialah baiknya budi pekerti dan dosa itu ialah apa-apa yang engkau rasakan
bimbang dalam dada yakni hati dan engkau tidak suka kalau hal itu diketahui
oleh orang banyak."
(Riwayat Muslim)
623. Daripada Abdullah
bin Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma, katanya:
Yang bermaksud : "Rasulullah s.a.w. itu bukan seorang
yang kotor baik kata-katanya atau tindakannya dan tidak pula seorang yang
bersengaja hendak berbuat kekotoran baik kata-kata atau tindakannya."
Beliau s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya termasuk dalam golongan orang-orang
yang terpilih di antara engkau semua adalah orang yang terbaik budi pekertinya."
(Muttafaq 'alaih)
624. Daripada Abu darda'
r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Yang bermaksud : "Tidak ada sesuatu yang lebih berat
dalam timbangan amalannya seseorang mukmin esok pada hari kiamat daripada baiknya
budi pekerti dan sesungguhnya Allah itu membenci kepada seorang yang kotor
serta rendah kata-katanya yakni yang sentiasa memperbincangkan kemesuman,
kejahatan dan Iain-Iain."
Diriwayatkan oleh
Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis shahih.
625. Daripada Abu Hurairah r.a. katanya:
Yang bermaksud : "Rasulullah s.a.w. ditanya tentang
apakah sebahagian besar amalan yang memasukkan para manusia itu dalam syurga.
Beliau s.a.w. menjawab: "Iaitu bertakwa kepada Allah dan bagusnya budi pekerti."
Beliau ditanya pula tentang apakah sebahagian besar amalan yang memasukkan para
manusia dalam neraka. Beliau menjawab: "Iaitu kerana perbuatan mulut dan
kemaluan."
Diriwayatkan oleh
Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.
626. Daripada Abu
Hurairah r.a. pula, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang bermaksud : "Sesempurna-sempurnanya kaum mukminin
dalam hal keimanannya ialah yang terbaik budi pekertinya di antara mereka itu
sedang orang-orang yang pilihan di antara engkau semua itu ialah yang terbaik
hubungan pergaulannya dengan isteri-isterinya."
Diriwayatkan oleh
Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa Hadis ini adalah hasan shahih.
627. Daripada Aisyah
radhiallahu 'anha, katanya: "Saya mendengar Nabi s.a.w. bersabda:
Yang bermaksud : "Sesungguhnya seorang mukmin itu nescayalah
dapat mencapai darjatnya seorang yang berpuasa pada siang harinya dan berdiri
bersolat pada malam harinya dengan sebab kebaikan budi pekertinya itu."
(Riwayat Abu Daud)
628. Daripada Abu Umamah
al-Bahili r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang bermaksud : "Saya adalah seorang yang memberikan
jaminan untuk memperoleh sebuah rumah dalam halaman syurga bagi seseorang yang
meninggalkan memberikan bantahan, sekalipun ia merasa dalam kebenaran apa yang
dibantahnya itu, juga sebuah rumah di tengah syurga bagi seseorang yang
meninggalkan dusta, sekalipun dengan maksud bersenda gurau, demikian pula
sebuah rumah di tanah tinggi syurga bagi seorang yang memperbaiki budi pekertinya."
Hadis shahih yang
diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad shahih.
Azza'im ertinya seorang yang
memberikan jaminan. Makna aslinya ialah pemimpin.
629. Daripada Jabir r.a.
bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang bermaksud : "Sesungguhnya termasuk golongan orang
yang paling saya cintai di antara engkau semua serta yang terdekat kedudukannya
dengan saya pada hari kiamat ialah yang terbaik budi pekertinya di antara engkau
semua itu, dan sesungguhnya termasuk golongan orang yang paling saya benci di antara
engkau semua serta yang terjauh kedudukannya dengan saya pada hari kiamat ialah
orang-orang yang banyak berbicara, sombong bicaranya serta merasa tinggi apa
yang dipercakapkannya itu kerana kebongkakannya." Para sahabat berkata:
"Ya Rasulullah, kita semua telah mengerti apa erti orang yang banyak
bicara serta orang yang sombong bicaranya. Tetapi apakah yang dimaksud mutafaihiq itu." Beliau s.a.w.
menjawab: "Mereka itu ialah orang-orang yang sombong merasa tinggi isi
pembicaraannya."
Diriwayatkan oleh
ImamTermidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.
Atstsartsar ialah orang yang banyak
bicaranya secara dipaksa-paksakan sendiri.
Almutasyaddiq ialah orang yang
berlagak sombong kepada orang banyak dengan kata-katanya dan kalau berbicara
itu serasa penuh isi mulutnya kerana hendak memfasih-fasihkan serta
mengagung-agungkan pembicaraannya sendiri itu. Adapun Almutafaihiq asalnya
dari kata fahq, iaitu membuat penuh isi mulut dengan percakapannya serta
meluas-luaskan apa yang dibicarakannya, bahkan merasa asing(bangga) dengan
kata-katanya kerana ketakburan serta perasaan tingginya dan menampakkan bahawa
dirinya adalah lebih utama dari orang lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan