Yang bermaksud : "Dan
orang-orang yang menahan marahnya serta memaafkan kepada orang banyak dan Allah
itu mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan."
(ali-lmran: 134)
Allah Taala berfirman
pula:
Yang bermaksud : "Berilah
pengampunan, perintahlah kebaikan dan janganlah menghiraukan kepada orang-orang
bodoh."
(al-A'raf: 199)
Allah Taala berfirman
lagi:
Yang bermaksud : "Dan
tidaklah sama kebaikan dan kejahatan itu. Tolaklah kejahatan itu dengan cara
yang sebaik-baiknya, sehingga orang yang bermusuhan antara engkau dengan ia
akan menjadi teman yang amat setia. Perbuatan sedemikian itu tidak akan
diberikan kepada siapapun, selain dari orang-orang yang berhati sabar dan tidak
pula diberikan melainkan kepada orang yang mempunyai keberuntungan besar."
(Fushshilat: 34-35)
Allah Taala juga
berfirman:
Yang bermaksud : "Dan
nescayalah orang yang berhati sabar dan suka memaafkan, sesungguhnya bai yang sedemikian itu adalah
termasuk pekerjaan-pekerjaan yang dilakukan dengan keteguhan hati."
(as- Syura: 43)
630. Daripada Ibnu Abbas
radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda kepada Asyaj
Abdul Qais:
Yang bermaksud : "Sesungguhnya dalam dirimu itu ada dua
macam perkara yang dicintai oleh Allah, iaitu sabar dan perlahan-lahan dalam
tindakan."
(Riwayat Muslim)
631. Daripada Aisyah
radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang bermaksud : "Sesungguhnya Allah itu Maha Lemah-lembut
dan mencintai sikap yang lemah-lembut dalam segala perkara."
(Muttafaq 'alaih)
632. Daripada Aisyah
radhiallahu 'anha pula bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Yang bermaksud : "Sesungguhnya Allah itu Maha
Lemah-lembut dan mencintai sikap lemah-lembut. Allah memberikan sesuatu dengan
jalan lemah-lembut, yang tidak dapat diberikan jika dicari dengan cara
kekerasan, juga sesuatu yang tidak dapat diberikan selain dengan jalan lemah lembut
itu."
(Riwayat Muslim)
633. Daripada Aisyah
radhiallahu 'anha pula bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Yang bermaksud : "Sesungguhnya sikap lemah-lembut itu
tidak menetap dalam sesuatu perkara, melainkan ia makin memperindah hiasan
baginya dan tidak dicabut dari sesuatu perkara, melainkan membuat cela padanya."
(Riwayat Muslim)
634, Daripada Abu
Hurairah r.a., katanya:
Yang bermaksud : "Ada seorang Arab(orang Arab dari
daerah Pedalaman) kencing dalam masjid, lalu berdirilah orang banyak padanya
dengan maksud hendak memberikan tindakan padanya. Kemudian Nabi s.a.w. bersabda:
"Biarkanlah orang itu dan di atas kencingnya itu siramkan saja setimba
penuh air atau segayung yang berisi air. Kerana sesungguhnya saja engkau semua
itu dibangkitkan untuk memberikan kemudahan dan bukannya engkau semua itu
dibangkitkan untuk memberikan kesukaran."
(Riwayat Bukhari)
Assajlu dengan fathahnya sin
muhmalah dan sukunnya jim, ertinya ialah timba yang penuh berisi air, demikian
pula ertinya kata adzdzanub.
635. Daripada Anas r.a.
dari Nabi s.a.w., sabdanya:
Yang bermaksud : "Berikanlah kemudahan dan jangan mempersukarkan.
Berilah kegembiraan dan jangan menyebabkan orang lari."
(Muttafaq 'alaih)
636. Daripada Jarir bin
Abdullah r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang bermaksud : "Barangsiapa yang tidak dikurniai sifat
lemah-lembut, maka ia tidak dikurnia segala macam kebaikan."
(Riwayat Muslim)
637. Daripada Abu
Hurairah r.a. bahawasanya
ada seorang lelaki yang berkata kepada Nabi s.a.w.: "Berikanlah wasiat padaku!" Nabi s.a.w. menjawab: "Janganlah engkau marah."
Orang itu mengulang-ulangi lagi permintaan wasiatnya sampai beberapa kali,
tetapi beliau s.a.w. tetap menjawab: "Janganlah
engkau marah."
(Riwayat Muslim)
638. Daripada Abu Ya'la, iaitu
Syaddad bin Aus r.a. dari Rasulullah s.a.w., sabdanya:
Yang bermaksud : "Sesungguhnya Allah itu menetapkan
untuk berbuat kebaikan dalam segala hal. Maka jikalau engkau semua membunuh,
maka berlaku baiklah dalam membunuh itu dan jikalau engkau semua menyembelih,
maka berlaku baguslah dalam menyembelih itu. Hendaklah seseorang dari engkau
semua itu mempertajamkan pisaunya serta memberi kelonggaran kepada apa yang
disembelihnya itu," seperti mempercepat jalannya pisau, tidak dilapah sebelum
benar-benar dingin, memberi minum sebelum disembelih dan Iain-lain.”
(Riwayat Muslim)
Keterangan:
Dalam Agama Islam
hukuman bunuh itu juga diadakan, misalnya orang yang berzina muhshan, iaitu
dengan cara dirajam (lihat Hadis keempat belas) atau perompak yang menghadang
di jalan dengan cara dibunuh lalu disalibkan, juga seperti orang yang bermurtad
dari Agama Islam, iapun wajib dibunuh setelah dinantikan tiga hari untuk disuruh
bertaubat. Pembunuhannya dengan dipotong lehernya. Dalam hal hukuman bunuh dengan
pemotongan leher ini, Rasulullah s.a.w. memberikan tuntunan hendaknya dilakukan
dengan sebaik-baiknya, umpama pedang yang digunakan untuk itu hendaklah yang
tajam, juga jangan mengadakan siksaan yang tidak-tidak, memotong-motong
anggotanya setelah mati, dijadikan tontonan dan Iain-Iain.
Mengenai hukuman
rajam, yakni dilempari batu yang sedang, sampai mati untuk orang yang berzina
muhshan serta dibunuh lalu disalibkan untuk perompak, maka caranya memang
demikianlah yang ditetapkan oleh syariat. Jadi sekalipun tampaknya kurang baik tetapi
oleh sebab sudah demikian itu yang digariskan oleh syariat Islam, maka cara itu
wajib tetap diikuti, sesuai dengan nash-nash yang ada.
Juga di kala
menyembelih binatang untuk dimakan, hendaklah dengan cara yang sebaik-baiknya
pula, misalnya pisaunya yang tajam, disenang-senangkan dulu sebelum
disembelih dengan
diberi makan minum secukupnya, dibaringkan di tempat yang rata, pisau dijalankan
secepat mungkin sampai putuslah urat besar di lehernya,
jangan dikuliti dulu
sampai dingin badannya, jangan pula menyembelih yang satu di muka yang lainnya,
jangan pula disembelih binatang yang menyusui sebab kasihan anaknya dan
Iain-Iain lagi.
Renungkanlah betapa
lengkapnya aturan-aturan dalam Agama Islam itu, sampai menyembelihpun diberi
tuntunan secukupnya.
639. Daripada Aisyah
radhiallahu 'anha, katanya:
Yang bermaksud : "Tidak pernah sama sekali Rasulullah s.a.w.
itu diberi pemilihan antara dua macam perkara, melainkan beliau s.a.w. tentu mengambil(memilih)
yang termudah di antara keduanya itu, asalkan yang dianggapnya termudah ini
bukannya merupakan suatu hal yang dosa. Jikalau hal itu berupa suatu dosa, maka
beliau s.a.w. adalah sejauh-jauh manusia daripadanya. Rasulullah s.a.w. juga
tidak pernah sama sekali membalas sesuatu yang ditujukan pada diri peribadinya,
melainkan jikalau kehormatan Allah itu dilanggar, maka beliau s.a.w. pasti
membalasnya semata-mata kerana mengharapkan keredhaan Allah belaka."
(Muttafaq 'alaih)
640. Daripada Ibnu Mas'ud
r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang bermaksud : "Sukakah engkau semua saya beritahu
tentang siapakah orang yang diharapkan masuk neraka atau kepada siapakah neraka
itu diharamkan memakannya? Neraka itu diharamkan untuk orang yang dekat pada
orang banyak yakni baik dalam bergaul, lemah-lembut, berhati tenang tidak gelabah
dalam menghadapi sesuatu serta bersikap mudah memberi pertolongan."
Diriwayatkan oleh
Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan