Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Ahad, 7 April 2013

Bab 61 Melarang Sifat Bakhil Dan Kikir.


Allah Taala berfirman:

Yang bermaksud :  "Adapun orang yang bakhil dan merasa dirinya cukup, juga mendustakan dengan apa-apa yang baik(keterangan agama dan lain-lain), maka Kami memudahkan untuknya dalam menempuh jalan kesukaran, maksudnya ialah kejahatan, kesengsaraan dan akhirnya menuju ke neraka. Hartanya tidaklah akan berguna untuknya apabila Ia telah jatuh." 
(al-Lail: 8-11)


Allah Taala berfirman pula:

Yang bermaksud :  "Dan barangsiapa yang terpelihara dari kekikiran jiwanya, maka mereka itulah orang-orang yang berbahagia." 
(at-Taghabun: 16)

Adapun Hadis-hadisnya, maka sebahagian besar daripadanya telah diuraikan dalam bab di muka sebelum ini.

561. Dari Jabir r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang bermaksud :  "Takutlah engkau semua yakni jauhkanlah dirimu semua dari perbuatan penganiayaan, sebab sesungguhnya menganiaya itu akan merupakan berbagai kegelapan pada hari kiamat. Takutlah engkau semua dari perbuatan kikir, sebab sesungguhnya kikir itu telah membinasakan orang-orang yakni umat yang sebelummu. Kikir itulah yang menyebabkan mereka suka mengalirkan darah-darah sesama mereka dan menghalalkan apa-apa yang diharamkan pada mereka."

(Riwayat Muslim)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan