679. Dari Ibnu Umar radhiallahu
'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. berjalan melalui seorang lelaki dari
golongan kaum Anshar dan ia sedang menasihati saudaranya tentang hal sifat malu
yakni malu mengerjakan kejahatan. Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang bermaksud : "Biarkanlah ia, sebab
sesungguhnya sifat malu itu termasuk dari keimanan."
(Muttafaq 'alaih)
Keterangan:
Malu itu ada yang baik dan ada
yang buruk. Malu menjalani sesuatu kemungkaran dan kemaksiatan atau umumnya
larangan agama atau hal-hal yang subahat adalah terpuji dan sangat baik. Tetapi
malu menjalankan ketaatan kepada Allah, misalnya malu bersolat kerana baru saja
menyedari kebenaran beragama, malu pergi ke masjid, malu kalau tidak suka
diajak berdansa-dansi, malu kalau menolak berjabatan tangan dengan wanita (bagi
seorang lelaki), semuanya itu adalah tercela dan tidak ada kebaikannya sama
sekali.
Dalam hal ini ada sebuah Hadis
yang diriwayatkan Imam Bukhari yang diterima dan Abu Mas'ud iaitu Uqbah
al-Anshari, mengatakan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang bermaksud : "Sesungguhnya di antara hal-hal
yang ditemui (didapatkan) dari ucapan kenubuwatan yang pertama ialah: Apabila
kamu tidak malu, maka lakukanlah apa saja yang kamu kehendaki."
Adapun Hadis di atas itu
mengandung pengertian sebagai ancaman atau untuk menakut-nakutkan pada
seseorang yang hendak berbuat semahu-mahunya. Jadi maksudnya ialah:
Yang bermaksud : "Kalau kamu tidak malu kepada
Allah swt dalam melakukan kemungkaran dan kemaksiatan itu, terserahlah, kamu
boleh melakukan apa-apa yang kamu inginkan dan sesuka hatimulah. Tetapi
ingatlah bahawa setiap sesuatu itu ada balasannya, baik di dunia ataupun di
akhirat."
Ada pula sebahagian alim-ulama
yang berpendapat bahawa maksud Hadis di atas itu adalah untuk menunjukkan
kebolehan sesuatu kelakuan. Jelasnya: "Kalau kamu hendak melakukan sesuatu, sekiranya kamu tidak malu
kepada Allah swt dan para manusia, sebab memang bukan larangan agama, baik
sajalah kamu lakukan. Tetapi sekalipun agama membolehkan, kalau kamu malu,
tidak kamu lakukanpun baik juga jikalau hal itu termasuk sesuatu yawaz (yakni
bukan hal yang wajib atau sunnah). Jadi baik dilakukan atau ditinggalkan sama
saja bolehnya."
680. Dari
Imran bin Hushain radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w.
bersabda:
Yang bermaksud : "Sifat malu itu tidak
mendatangkan sesuatu melainkan kebaikan."
(Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat Muslim disebutkan: "Sifat malu itu baik seluruh
akibatnya." Atau beliau s.a.w. bersabda: "Malu itu semuanya baik akibatnya." Yang
dimaksud itu ialah malu mengerjakan kejahatan atau hal-hal yang tidak sopan
menurut pandangan umum. Adapun malu mengerjakan kebaikan, maka amat tercela dan
tidak dibenarkan oleh agama.
681. Dari
Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang bermaksud : "Keimanan itu ada tujuh puluh
lebih (tiga sampai Sembilan) atau keimanan itu cabangnya ada enam puluh lebih
(tiga sampai Sembilan). Seutama-utamanya ialah ucapan La ilaha illallah dan
serendah-rendahnya ialah menyingkirkan apa-apa yang berbahaya semacam batu,
duri, lumpur, abu kotoran dan Iain-Iain sebagainya dari jalanan. Sifat malu
adalah suatu cabang dari keimanan itu."
(Muttafaq 'alaih)
682. Dari
Abu Said al-Khudri r.a., katanya:
Yang bermaksud : "Rasulullah s.a.w. itu lebih
sangat sifat malunya daripada seorang perawan dalam tempat persembunyiannya
yakni perawan yang baru kahwin dan berada dalam biliknya dengan suami yang
belum pernah dikenalnya. la amat sangat malu kepada suaminya itu. Jikalau
beliau s.a.w. melihat sesuatu yang tidak disenangi, maka kita dapat melihat itu
tampak di wajahnya."
(Muttafaq 'alaih)
Para alim-ulama berkata: "Hakikat sifat malu itu ialah suatu budi
pekerti yang menyebabkan seseorang itu meninggalkan apa-apa yang buruk dan
menyebabkan ia tidak mahu lengah untuk menunaikan haknya seseorang yang
mempunyai hak." Kami meriwayatkan dari Abul Qasim
al-Junaid rahimahullah, katanya: "Malu ialah perpaduan antara melihat
berbagai macam kenikmatan atau kurnia dan melihat adanya kelengahan, lalu
tumbuhlah di antara kedua macam sifat yang di atas tadi suatu keadaan yang
dinamakan sifat malu."
Wallahu a'lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan