Allah Taala berfirman:
Yang Bermaksud : "Katakanlah kepada
orang-orang yang beriman itu, supaya mereka memejamkan mata mereka dan menjaga
kemaluan mereka."
(an-Nur: 30)
Allah Taala juga berfirman:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya pendengaran,
penglihatan dan hati itu seluruhnya akan ditanyakan perihal perbuatannya
masing-masing."
(al-lsra': 36)
Allah Taala berfirman pula:
Yang Bermaksud : "Allah Maha Mengetahui akan
kekhianatan mata serta apa yang tersembunyi dalam hati."
(Ghafir: 19)
Kekhianatan mata maksudnya ialah
pandangan mata kepada sesuatu yang terlarang menurut agama, juga kedipan atau
kerlingan mata untuk mengejek dan membawa kepada jalan yang salah.
Allah Taala berfirman lagi:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya Tuhanmu itu
sentiasa mengadakan pengintaian."
(al-Fajr: 14)
1619. Daripada Abu Hurairah r.a. dari
Nabi s.a.w., sabdanya:
"Sudah ditentukan atas anak
Adam(manusia) perihal bahagiannya dari zina, ia akan mendapatkannya itu dengan
pasti. Adapun kedua mata, maka zinanya ialah melihat, kedua telinga, zinanya
ialah mendengarkan, lisan, zinanya iaiah berbicara, tangan, zinanya ialah
mengambil, kaki, zinanya iaiah melangkah, hati bernafsu dan menginginkan dan
yang sedemikian itu akan dibenarkan oleh kemaluan atau didustakannya."
(Muttafaq 'alaih)
Ini adalah lafaznya Imam Muslim, sedang
riwayatnya Imam Bukhari adalah diringkaskan.
1620. Daripada Abu Said al-Khudri r.a.
dari Nabi s.a.w., sabdanya:
Yang Bermaksud : "Takutlah engkau semua
duduk di jalan-jalan." Para sahabat berkata: "Ya Rasulullah, kita
tidak mempunyai tempat lain untuk tempat kita duduk-duduk, kitapun
bercakap-cakap di jalan-jalan itu." Beliau s.a.w. lalu bersabda:
"Jikalau engkau semua enggan, melainkan akan tetap duduk-duduk di situ,
maka berilah pada jalan-jalan itu akan haknya." Mereka bertanya:
"Apakah haknya jalan itu, ya Rasulullah?" Beliau s.a.w. menjawab:
"Iaitu memejamkan mata, menahan diri dari berbuat yang menyakiti yakni
berbahaya, membalas salam, memerintah kepada kebaikan dan melarang kejahatan."
(Muttafaq 'alaih)
1621. Daripada Abu Thalhah, iaitu Zaid
bin Sahl r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Kita semua pernah
duduk-duduk di halaman rumah, lalu datanglah Rasulullah s.a.w. Beliau s.a.w.
berhenti di muka kita, kemudian bersabda: "Bagaimanakah engkau semua ini,
duduk-duduk di tempat kenaikan yakni di tangga tempat naik turunnya orang yang
empunya rumah. Jauhilah duduk di tempat kenaikan rumah itu." Kita semua
berkata: "Kita ini hanyalah duduk untuk sesuatu yang tidak dilarang oleh
agama. Kita duduk-duduk di sini untuk mengingat-ingatkan, soal-soal ilmu agama
serta untuk bercakap-cakap." Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Adapun
kalau engkau semua enggan dilarang, maka tunaikanlah haknya, iaitu memejamkan
mata, membalas salam dan berbicara yang baik."
(Riwayat Muslim)
Ash-shu'udaat dengan dhammahnya shad dan 'ain, ertinya ialah beberapa jalan dari
luar menuju ke rumah.
1622. Daripada Jarir r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Saya bertanya kepada
Rasulullah s.a.w. perihal melihat dengan sekonyong-konyong kepada sesuatu yang
diharamkan, lalu beliau s.a.w. menjawab: "Palingkanlah segera akan
penglihatanmu."
(Riwayat Muslim)
1623. Daripada Ummu Salamah radhiallahu
'anha, katanya:
"Saya pernah berada di sisi
Rasulullah s.a.w. dan berhampirannya ada Maimunah, kemudian datanglah Ibnu Ummi
Maktum seorang sahabat Nabi s.a.w. yang buta. Peristiwa ini terjadi sesudah
kita diperintah untuk meletakkan tabir yakni antara lelaki dan perempuan yang
bukan mahramnya harus diberi tabir jikalau hendak bertemu. Nabi s.a.w. lalu
bersabda: "Bersembunyilah engkau berdua Ummu Salamah dan Maimunah dari
Ibnu Ummi Maktum ini." Kita berkata: "Ya Rasulullah, bukankah ia
seorang buta yang tidak dapat melihat serta tidak dapat pula mengenal
kita." Lalu Nabi s.a.w. bersabda: "Apakah engkau berdua itu juga
buta. Bukankah engkau berdua dapat melihatnya."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan
Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.
1624. Daripada Abu Said r.a. bahawasanya
Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Janganlah seseorang lelaki
itu melihat kepada auratnya orang lelaki lain, jangan pula seseorang wanita
melihat auratnya orang wanita lain. Jangan pula seseorang lelaki itu berkumpul
tidur dengan orang lelaki lain dalam satu pakaian dan jangan pula seseorang
wanita itu berkumpul tidur dengan orang wanita lain dalam satu pakaian."
(Riwayat Muslim)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan