1665. Daripada Aisyah radhiallahu 'anha,
katanya: "Orang-orang sama bertanya kepada Rasulullah s.a.w. perihal ahli
tenung atau tukang meramal.* Beliau s.a.w. lalu bersabda:
Yang Bermaksud : "Tidak ada sesuatupun yang
hak atau benar daripadanya." Orang-orang berkata lagi: "Ya
Rasulullah, sesungguhnya mereka itu memberitahukan kepada kita akan sesuatu hal
yang kadang-kadang lalu menjadi kenyataan yakni seolah-olah benar." Rasulullah
s.a.w. kemudian bersabda: "Itulah sesuatu kalimat hak yakni merupakan
kebenaran yang disambar oleh jin, kemudian disampaikan dibisikkan dalam telinga
kekasihnya, kemudian dengan sebuah kalimat yang benar itu oleh ahli tenung tadi
dicampurkannya dengan seratus macam kedustaan."
(Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat Imam Bukhari dari Aisyah
radhiallahu 'anha disebutkan bahawasanya Aisyah mendengar Rasulullah s.a.w.
bersabda:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya malaikat itu
turun ke mega yakni awan, kemudian menyebutkan sesuatu perkara yang sudah
diputuskan di langit, lalu syaitan itu memasangkan pendengarannya untuk mencuri
isi keputusan tadi, selanjutnya setelah didengarkan baik-baik, iapun lalu
menyampaikannya kepada ahli tenung. Seterusnya ahli tenung tadi membuat kedustaan
seratus macam banyaknya yang keluar dari hatinya sendiri, di samping satu yang
dari syaitan tersebut yang dianggap sebagai kebenaran.”
Sabdanya: fa-yaqurruha dengan fathahnya ya' dan
dhammahnya qaf serta ra', ertinya ialah menyampaikannya. Al'anan dengan fathahnya 'ain.
*Kahin yang dapal diertikan tukang
tenung, ahli ramal, ahli nujum dan yang semacamnya itu pekerjaannya ialah
memberikan kabar perihal keadaan yang akan terjadi di masa yang akan datang. la
mengaku bahawa ia dapat mengetahui segala macam rahsia. Di kalangan bangsa Arab
ada kahin-kahin itu, di antaranya ada yang mengaku bahawa dirinya adalah
pengikut jin yang daripadanya ini dapatlah menerima berita-berita, di antaranya
lagi ada yang mengaku dapat mengetahui segala macam persoalan dengan
mengemukakan beberapa macam persoalan dan mengemukakan beberapa macam
sebab-musabab yang menunjukkan akan kejadian-kejadian yang akan datang itu,
yakni dengan mendengar pembicaraan orang yang akan datang itu, yakni dengan
mendengar pembicaraan orang yang menanyakannya, kelakuannya atau hal-ehwal
keadaannya. Golongan ini mereka khususkan sebutannya dengan gelar 'Arraf ahli
terka yang dapat mengetahui berbagai persoalan, misalnya ialah yang mengaku
dapat mengetahui barang-barang yang dicuri, tempat barang yang hilang dan
sebagainya. Hadis yang menyebutkan: "Barangsiapa yang mendatangi kahin
yakni tukang tenung dan sebagainya itu," sudah mengandung pengertian untuk
tidak bolehnya mendatangi segala macam ahli kekahinan, penujuman, ramalan,
penerkaan dan sebagainya. Intaha.
1666. Daripada Shafiyah binti Ubaid dari
salah seorang isteri Nabi s.a.w. radhiallahu 'anha dari Nabi s.a.w., sabdanya:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang
mendatangi juru terka, lalu menanyakan sesuatu hal kepadanya, kemudian
membenarkannya yakni mempercayainya, maka tidak akan diterima solatnya selama
empat puluh hari".
(Riwayat Muslim)
1667. Daripada Qabishah bin al-Mukhariq
r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Peramalan dengan
garis-garis, penengokan peruntungan atau nasib serta pembentakan burung untuk
melihat untung rugi, semuanya adalah dari perbuatan sihir atau
pertenungan."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan
isnad hasan. la berkata: Aththarqu ertinya membentak, maksudnya ialah
menjentak burung dengan pengertian bahawa ia akan memperoleh keuntungan atau
kecelakaan dengan melihat ke arah mana terbangnya burung itu. Jikalau terbang
ke kanan, maka merasa dirinya akan memperoleh keuntungan, sedang jikalau ke
kiri, maka dirinya akan mendapatkan celaka."
Abu Daud berkata lagi: Al'iyafah ialah
tulisan yakni peramalan dengan menggunakan atau melihat garis-garis.
Al-Jauhari berkata dalam kitab Ashshahab: Aljibtu adalah kalimat yang dimutlakkan
pada berhala, tukang tenung, ahli sihir dan sebagainya.
1668. Daripada Ibnu Abbas radhiallahu
'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang mencari
satu macam ilmu pengetahuan dari golongan ilmu penujuman, maka berertilah ia
telah mencari suatu cabang dari ilmu sihir. Bertambah ilmu sihirnya itu
sebanyak tambahnya dalam ilmu penujuman tadi."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan
isnad hasan shahih.
1669. Daripada Mu'awiyah bin al-Hakam
r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Saya berkata: "Ya Rasulullah, sesungguhnya
saya ini baru saja meninggalkan kejahiliyahan dan Allah telah mendatangkan
Agama Islam. Di antara kita banyak orang yang mendatangi ahli tenung itu,
bagaimanakah itu kedudukannya?" Beliau
s.a.w. bersabda: "Janganlah
engkau mendatangi ahli tenung itu." Saya
berkata lagi: "Di antara kita ada pula orang yang merasa akan mendapat
nasib buruk." Beliau s.a.w. bersabda: "Hal
itu adalah sesuatu yang mereka dapatkan dalam hati mereka sendiri, maka
tentulah tidak dapat menghalang-halangi mereka yakni hal itu tidak akan
memberikan bekas apapun kepada mereka, baik kemanfaatan atau
kemudharatan." Saya
berkata pula: "Di antara
kita ada pula orang-orang yang meramalkan nasibnya dengan menggunakan
garis-garis." Beliau
s.a.w. bersabda: "Dahulu
ada seorang Nabi dari golongan para Nabi, ia membuat ramalan dengan garis, maka
barangsiapa yang bersesuaian dengan garis itu, ialah yang memperoleh
nasibnya."
(Riwayat Muslim)
1670. Daripada Abu Mas'ud al-Badri r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w.
melarang dari harga anjing yakni menggunakan wang dari hasil penjualan anjing,
juga dari upah hasil perzinaan serta dari pembayaran yang diperoleh tukang
tenung dukun juru terka kerana penenungannya."
(Muttafaq 'alaih)
Dalam bab ini termasuk pulalah
Hadis-hadis yang telah diuraikan dalam bab sebelumnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan