Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 13 Julai 2013

Bab 311 Larangan Makan Bawang Putih, Bawang Merah, Petai Dan Lain-lain Yang Mengandung Bau Busuk Dari Masuk Masjid Sebelum Lenyapnya Bau Tersebut Dari Mulut Kecuali Kalau Darurat

1698. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang makan buah dari pohon ini yakni bawang putih maka janganlah sekali-kali mendekati masjid kita." 
(Muttafaq 'alaih) 

Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan: "Jangan mendekat ke masjid-masjid kita."

1699. Daripada Anas r.a., katanya: "Nabi s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang makan buah dari pohon ini yakni bawang putih, maka janganlah mende.kti kita dan jangan sekali-kali bersolat bersama dengan kita." 
(Muttafaq 'alaih)

1700. Daripada Jabir r.a., katanya: "Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang makan bawang putih atau bawang merah, maka hendaklah menjauhkan diri dari kita atau pula supaya ia menjauhkan diri dari masjid kita."
(Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang makan bawang merah, bawang putih dan petai, maka janganlah sekali-kali mendekati masjid kita, kerana sesungguhnya malaikat itu merasa disakiti  yakni tidak enak perasaannya sebagaimana merasa disakitinya  yakni tidak enaknya perasaan anak Adam daripada bau benda-benda itu."

1701. Daripada Umar bin al-Khaththab r.a. bahawasanya ia berkhutbah pada hari Jumaat, lalu ia berkata dalam khutbahnya; 

Yang Bermaksud : "Kemudian, sesungguhnya engkau sekalian itu, wahai para manusia sama makan dari buah kedua pohon ini. Saya tidak melihat keduanya itu melainkan sebagai benda yang busuk baunya, iaitu bawang merah dan bawang putih. Saya telah melihat Rasulullah s.a.w. apabila beliau menyuruh ia datang dan selanjutnya diperintah keluar ke Baqi'. Maka barangsiapa yang memakan keduanya, hendaklah mematikan dulu baunya dengan jalan direbus."
(Riwayat Muslim)

Keterangan:

Baqi' ialah tempat pemakaman kaum Muslimin di Madinah, Maksudnya disuruh pergi ke Baqi' ialah untuk mempersangatkan ketidaksukaan beliau s.a.w. pada bau kedua buah tersebut kalau ada di masjid, kemudian supaya menghilangkan bau itu di sana dengan berkumur serta menggosok gigi dan sebagainya.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan