Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Selasa, 23 Julai 2013

Bab 351 Larangan Membuang Air Besar/kecil Di Jalanan Orang-orang Yakni Tempat Mereka Berlalu Lintas, juga Di Tempat Mereka Berteduh Dan Di Tempat Mendatangi Air, Sumber-sumber Air Dan Yang Seumpamanya







Larangan Membuang Air Besar/kecil Di Jalanan Orang-orang Yakni Tempat Mereka Berlalu Lintas, juga Di Tempat Mereka Berteduh Dan Di Tempat Mendatangi Air, Sumber-sumber Air Dan Yang Seumpamanya :


Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Dan orang-orang yang menyakiti yakni mengganggu orang- orang mukmin, baik lelaki atau perempuan, tanpa adanya sesuatu kesalahan yang mereka perbuat, maka orang-orang yang menyakiti itu sungguh-sungguh telah menanggung kedustaan dan dosa yang nyata."
(al-Ahzab: 58)

1768. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Takutlah engkau semua pada dua perkara yang melaknat, yakni menyebabkan orang yang melakukannya itu dilaknat oleh orang banyak. Para sahabat berkata: "Apakah dua perkara yang melaknat itu?" Beliau s.a.w. menjawab: "Iaitu yang menyendiri maksudnya buang air besar atau kecil di jalan orang-orang atau di tempat mereka berteduh."
(Riwayat Muslim)






Tiada ulasan:

Catat Ulasan