Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 27 Julai 2013

Bab 366 Larangan Berdiam Tidak Berbicara Sehari Sampai Malam
























Larangan Berdiam Tidak Berbicara Sehari Sampai Malam :


1797. Daripada Ali r.a., katanya: "Saya menghafal Hadis dari Rasulullah s.a.w. iaitu sabdanya:

Yang Bermaksud : "Tidak ada keyatiman apabila telah bermimpi maksudnya sudah akil baligh dan tidak boleh berdiam tidak berbicara sehari sampai malam."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad hasan.

Al-Khaththabi berkata dalam menafsiri Hadis ini, demikian:

Yang Bermaksud : "Termasuk golongan salah satu di antara cara ibadat di zaman Jahiliah ialah berdiam diri yakni tidak berbicara. Lalu mereka itu dilarang berbuat demikian dalam Islam dan diperintah untuk berzikir serta bercakap-cakap dengan baik-baik."

1798. Daripada Qais bin Abu Hazim, katanya:

Yang Bermaksud : "Abu Bakar as-Shiddiq masuk ke tempat seorang wanita dari suku Ahmas dan bernama Zainab. la melihat wanita itu tidak bercakap-cakap, lalu ia berkata: "Mengapa wanita itu tidak bercakap-cakap." Orang-orang berkata: "la sengaja berdiam diri tidak bercakap-cakap." Kemudian Abu Bakar berkata kepada wanita itu: "Berbicaralah engkau, sebab kelakuan sedemikian itu tidak halal. Ini adalah dari kelakuan orang Jahiliyah." Selanjutnya wanita itupun berbicaralah.”

(Riwayat Bukhari)











Tiada ulasan:

Catat Ulasan