Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Khamis, 25 Julai 2013

Bab 361 Makruhnya Keluar Dari Sesuatu Negeri Yang Dihinggapi Oleh Wabak Penyakit Kerana Hendak Melarikan Diri Daripadanya Serta Makruhnya Datang Di Negeri Yang Dihinggapi Itu









































Makruhnya Keluar Dari Sesuatu Negeri Yang Dihinggapi Oleh Wabak Penyakit Kerana Hendak Melarikan Diri Daripadanya Serta Makruhnya Datang Di Negeri Yang Dihinggapi Itu :


Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Di mana saja engkau semua berada, tentu akan dicapai oleh kematian, sekalipun dalam benteng-benteng tinggi dan kukuh penjagaannya."
(an-Nisa': 78)

Allah Taala juga berfirman:

Yang Bermaksud : "Dan janganlah engkau semua menjerumuskan dirimu sendiri dalam kerosakan yakni kebinasaan."
(al-Baqarah: 195)

1788. Daripada Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma bahawasanya Umar bin al-Khaththab r.a. keluar bepergian ke Syam (Palestin), sehingga di waktu ia datang di Sarghu, dijemputlah ia oleh para pembesar tentera, iaitu Abu Ubaidah bin al-Jarrah dan kawan-kawannya lalu mereka memberitahukan padanya bahawa di Syam timbul wabak penyakit taun yakni kolera.
Ibnu Abbas berkata: "Umar lalu berkata padaku: "Panggilkanlah ke mari orang-orang dari golongan kaum muhajirin yang pertama kali yakni orang-orang yang dahulu mengikuti jejak Rasulullah s.a.w. ketika berpindah dari Mekah ke Madinah." Saya mengundang mereka, lalu Umar meminta mesyuarat pertimbangan dari mereka itu dan memberitahukan kepada mereka bahawa di Syam timbul wabak penyakit taun. Kaum muhajirin sama berselisih pendapat. Sebahagian dari mereka berkata: "Anda keluar untuk melaksanakan sesuatu perkara dan kita tidak mempunyai pendapat untuk menyetujui anda kembali." Sebahagian dari mereka ada pula yang berkata: "Bersama anda ini juga banyak manusia yang Iain-Iain, juga para sahabat Rasulullah s.a.w. dan kita tidak berpendapat untuk menyetujui bahawa anda akan mengajukan mereka itu untuk menjadi umpan wabak penyakit tersebut." Umar lalu berkata: "Sekarang menyingkirlah dari tempatku ini!" Selanjutnya ia berkata: "Panggilkanlah ke mari orang-orang dari golongan kaum Anshar yakni yang membela Rasulullah s.a.w. sedatangnya di Madinah dari Mekah." Saya memanggil mereka, lalu Umar meminta mesyuarat kepada mereka dan mereka ini menempuh jalan sebagaimana halnya kaum muhajirin dan mereka berselisih pendapat seperti juga kaum muhajirin tadi. Umar lalu berkata: "Sekarang menyingkirlah dari tempatku ini." Seterusnya ia berkata: "Panggilkanlah ke mari orang-orang tua Quraisy dari golongan orang-orang yang berpindah sehabis dibebaskannya Mekah."
Mereka saya panggil, kemudian ada dua orang yang tidak menyalahi akan pendapatnya yakni hendak kembali. Mereka berkata: "Kita berpendapat supaya anda pulang saja dengan semua orang dan janganlah mengajukan mereka untuk menjadi umpan wabak penyakit itu." Umar kemudian berseru kepada seluruh manusia, katanya:
"Sesungguhnya saya akan berpagi-pagi menaiki kenderaan untuk kembali ke Madinah, maka dari itu supaya anda sekalian juga berpagi-pagi berangkat kembali." Abu Ubaidah bin al-Jarrah r.a. berkata: "Adakah anda kembali itu kerana lari dari takdir Allah?"
Umar r.a. berkata: "Alangkah baiknya kalau selain anda yang mengeluarkan pembicaraan seperti itu, hai Abu Ubaidah." Umar memang tidak senang kalau Abu Ubaidah menyalahi pendapatnya iaitu hendak kembali, lalu Umar berkata: "Ya, kita memang lari dari takdir Allah untuk menuju kepada takdir Allah pula. Tahukah anda, andaikata anda mempunyai seekor unta lalu ia turun di suatu jurang yang di kanan kirinya ada tepi berupa lembah. Lembah yang satu subur, sedang yang lainnya tandus. Tidakkah kalau unta itu tergembala di lembah yang subur, maka iapun tergembala dengan takdir Allah dan kalaupun ia tergembala di lembah yang tandus, iapun tergembala dengan takdir Allah pula?"
Ibnu Abbas berkata: "Selanjutnya datanglah Abdur Rahman bin Auf r.a. la di waktu itu sedang tidak ada kerana mengurusi sesuatu hajatnya sendiri. la kemudian berkata: "Sesungguhnya saya mempunyai pengetahuan mengenai persoalan ini. Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Jikalau engkau semua mendengar adanya wabak taun itu di sesuatu negeri, maka janganlah engkau semua datang di tempat itu. Tetapi jikalau wabak itu hinggap di sesuatu negeri, sedang engkau semua sedang berada di situ, maka janganlah engkau semua keluar dari negeri itu."
Umar r.a. lalu memuji syukur kepada Allah Taala dan terus berangkat kembali pulang ke Madinah."
(Muttafaq 'alaih)
Al'Udwah ialah tepi jurang.

1789. Dari Usamah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:

Yang Bermaksud : "Jikalau engkau semua mendengar menjangkitnya taun iaitu kolera di sesuatu negeri, maka janganlah engkau semua masuk ke situ tetapi apabila ia berjangkit di sesuatu negeri dan engkau semua sedang berada di situ, maka janganlah engkau semua keluar dari negeri tersebut."
(Muttafaq 'alaih)
















Tiada ulasan:

Catat Ulasan