Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 27 Julai 2013

Bab 364 Haramnya Menggunakan Wadah Yang Terbuat Dari Emas Dan Wadah Dari Perak Untuk Makan, Minum, Bersuci Dan Macam-macam Penggunaan Yang Lain-lain



































Haramnya Menggunakan Wadah Yang Terbuat Dari Emas
Dan Wadah Dari Perak Untuk Makan, Minum, Bersuci Dan
Macam-macam Penggunaan Yang Lain-lain :


1792. Daripada Ummu Salamah radhiallahu 'anha bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Seseorang yang minum dari wadah yang terbuat dari perak itu, hanyasanya ia memasukkan api neraka Jahanam dalam perutnya."
(Muttafaq 'alaih)

Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya orang yang makan atau minum dalam wadah yang terbuat dari emas dan perak itu sebenarnya memasukkan api Jahanam dalam perutnya."

1793. Daripada Hudzaifah r.a., katanya:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya Nabi s.a.w. itu melarang kita dari mengenakan sutera tebal dan sutera tipis, juga minum dalam wadah yang terbuat dari emas dan perak." Selanjutnya beliau s.a.w. bersabda:
"Semuanya itu untuk mereka orang-orang kafir di dunia dan untukmu semua nanti di akhirat."
(Muttafaq 'alaih)

Dalam riwayat Shahih-shahih Imam-imam Bukhari dan Muslim dari Hudzaifah r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Janganlah engkau semua mengenakan sutera tebal atau sutera tipis dan janganlah pula engkau semua minum dari wadah yang terbuat dari emas dan perak dan janganlah makan dari piring emas dan perak itu."





























Tiada ulasan:

Catat Ulasan