- DR.
ZAKIR NAIK
PERINGKAT-PERINGKAT
EMBRIO
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن
طِينٍ . ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ . ثُمَّ خَلَقْنَا
النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ
عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ
فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ
“Dan sungguh Kami telah menciptakan manusia dari saripati dari tanah.
Kemudian Kami menjadikannya air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh
(rahim). Kemudian Kami ciptakan air mani (menjadi) gumpalan darah, lalu Kami
ciptakan gumpalan darah (menjadi ) segumpal daging, kemudian Kami ciptakan
segumpal daging (menjadi) tulang, lalu Kami bungkus tulang (dengan) daging,
kemudian Kami menjadikanya makhluk (yang berbentuk) lain, maka Maha Suci Allah
sebaik-baik Pencipta.”
(
Al-Mukminuun : 12 – 14 )
Dalam
ayat al Quran ini Allah menyatakan bahawa manusia dijadikan dari suatu kuantiti
kecil cecair yang ditempatkan dalam suatu tempat bersemadi, yang tetap teguh
(terlindung atau terselamat), yang mana menggunakan perkataan Arab qaraarin
makiin, Rahim tersebut terlindung dengan baik di sebelah belakangnya oleh
tulang belakang yang disokong dengan mantap oleh otot-otot belakang. Embrio
tersebut tambahan lagi dilindungi oleh karung ketuban (amniotic sac) yang
mengandungi cecair amniotic. Oleh itu janin tersebut berada pada tempat
persemadian yang terkawal dengan baik.
Suatu
kuantiti kecil cecair ini kemudiannya dijadikan alaqah, iaitu
sesuatu yang menyangkut, atau suatu bahan berbentuk seperti seekor pacat.
Kedua-dua penjelasan bentuk ini diterima secara saintifik di mana pada
peringkat awal janin tersebut menyangkut pada dinding rahim, dan menyerupai
bentuk seekor pacat. Ia juga berkelakuan seperti seekor pacat (penghisap darah)
dan memperolehi bekalan darah daripada ibunya melalui plasenta.
Maksud
ketiga bagi perkataan alaqah ialah segumpal darah beku. Semasa
peringkat alaqah ini, iaitu pada minggu ketiga dan keempat
kandungan, darah tersebut membeku/menggumpal dalam saluran-saluran tertutup.
Dengan itu embrio memperolehi bentuk seperti suatu gumpalan darah, dan juga
berbentuk seperti seekor pacat.
Dalam
tahun 1677, Hamm dan Leeuwenhoek merupakan saintis yang pertama sekali membuat
pemerhatian sel sperma manusia (spermatozoon) menggunakan mikroskop. Mereka
menganggap bahawa suatu sel sperma mengandungi suatu manusia terhalus yang
membesar dalam rahim ibu untuk membentuk seorang bayi. Ini dipanggil sebagai
teori perforasi (perforation theory). Apabila saintis menemui bahawa ovum
adalah lebih besar daripada sperma. De Graf dan lain-lain saintis menganggap
janin ujud dalam bentuk yang tersangat kecil dalam ovum. Selepas itu dalam abad
ke 18, Maupertuis mewarwarkan teori warisan biparental.
Alaqah kemudiannya bertukar
menjadi mudghah, yang bermaksud ‘sesuatu yang dikunyah ( mempunyai
kesan gigitan)’ dan sesuatu yang melekit dan kecil yang boleh dimasukkan ke
dalam mulut seperti gam. Kedua-dua penjelasan ini secara saintifiknya adalah
betul. Prof. Keith Moore telah mengambil sekeping pelekat plaster dan
membentukkannya mengikut saiz dan bentuk janin pada peringkat awal, dan
kemudian mengunyahnya di antara giginya untuk membentukkannya seperti ‘Mudgha.’
Beliau membandingkan bentuk tersebut dengan gambar-gambar janin pada peringkat
awal. Kesan-kesan gigitan tersebut menyerupai ‘somites’ iaitu peringkat awal
pembentukan tulang belakang.
Mudghah ini akan bertukar menjadi
tulang-tulang (izaam). Tulang-tulang ini disaluti dengan daging berkeadaan baik
atau otot-otot (lahm). Kemudian Allah menukarkannya menjadi makhluk yang lain.
Prof.
Marshall Johnson adalah seorang saintis terkemuka di Amerika Syarikat dan Ketua
Jabatan Anatomi dan Pengarah Institiut Daniel di Universiti Thomas Jefferson di
Philadelphia. Beliau telah diminta memberi komennya ke atas ayat-ayat al Quran
yang berkaitan dengan embriologi. Beliau menyebut bahawa ayat-ayat al Quran
yang menerangkan mengenai peringkat-peringkat embriologikal tidak mungkin ianya
secara kebetulan. Beliau berkata mungkin Muhammad SAW mempunyai mikroskop
berkuasa tinggi. Apabila diingatkan bahawa al Quran telah diturunkan 1400 tahun
yang lalu, pada hal mikroskop hanya dicipta selepas zaman Nabi Muhammad SAW,
Prof. Johnson ketawa dan mengakui bahawa mikroskop pertama yang diciptakanpun
tidak berupaya memperbesarkan imej melebehi 10 kali ganda dan tidak dapat
memberikan gambar yang terang.
Kemudian
beliau berkata: “Saya tidak dapat melihat sebarang percanggahan dengan konsep
bahawa pengaruh campurtangan Ilahi apabila Muhammad SAW membaca al Quran.”
Menurut
Dr.Keith Moore, klasifikasi moden bagi peringkat pertumbuhan embrio yang
diterimapakai oleh seluruh dunia, tidak mudah difahami kerana ia menentukan
peringkat-peringkat tersebut secara numerical, iaitu peringkat 1, peringkat 2
dan seterusnya. Tetapi pembahagian yang diterangkan oleh al Quran pula
berdasarkan bentuk yang jelas dan boleh ditentukan pada setiap peringkat
pertumbuhan embrio. Ia berdasarkan kepada peringkat-peringkat yang berlainan
bagi pertumbuhan sebelum kelahiran bayi (prenatal) dan ia memberikan penjelasan
saintifik yang anggun, mudah difahami dan praktikal.
Peringkat-peringkat
pertumbuhan embriologikal manusia ini juga diterangkan dalam ayat-ayat al Quran
yang berikut:
أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِيٍّ يُمْنَى . ثُمَّ
كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى . فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ
وَالْأُنثَى
“Bukankah dia dahulunya (adalah) setitis dari air mani (yang)
ditumpahkan (dirahim). Kemudian ia menjadi segumpal darah lalu Allah ciptakan
(manusia) lalu Dia sempurnakan (bentuknya). Lalu Dia jadikan darinya sepasang
(iaitu) lelaki dan perempuan.”
(
Al-Qiyaamah : 37 – 39 )
الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ . فِي أَيِّ
صُورَةٍ مَّا شَاء رَكَّبَكَ
“Yang Dia telah menciptakan kamu lalu Dia menyempurnakan kamu lalu Dia
menjadikan kamu seimbang.”
(
Al-Infithaar : 7 – 8 )
Tiada ulasan:
Catat Ulasan