وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي
الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم
“Dan tidak (ada) dari
(seekor) binatang pun (berjalan) di bumi dan tidak (seekor) burung pun (yang)
terbang dengan kedua sayapnya melainkan (mereka ini) umat-umat seperti kalian.”
(Al-An’aam :38 )
Kajian penyelidekan
telah menunjukkan bahawa binatang-binatang dan burung-burung hidup berkomuniti,
iaitu mereka mengatur, dan hidup dan bekerja bersama.
TERBANG PINDAH
BURUNG-BURUNG
Al Quran menerangkan
mengenai burung-burung yang terbang pada ayat yang berikut:
أَلَمْ يَرَوْاْ إِلَى
الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاء مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلاَّ اللّهُ
إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
“Apakah tidak mereka
melihat kepada burung (yang) ditundukkan/diterbangkan di angkasa langit, tidak
dapat menahan/memegang burung-burung itu kecuali Allah, sungguh pada demikian
itu benar-benar (ada) tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang beriman.”
( An-Nahl : 79 )
Keterangan yang sama
juga terdapat pada ayat al Quran yang berikut:
أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى
الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا
الرَّحْمَنُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ
“Dan apakah tidak
mereka melihat kepada burung-burung di atas mereka yang mengembangkan sayapnya
dan yang mengatup sayap-sayapnya, tidak dapat menahan mereka kecuali Allah yang
Maha luas kasih sayangNya, sesungguhnya Dia terhadap setiap sesuatu (adalah)
Maha Melihat.”
(Al-Mulk : 19 )
Perkataan Arab amsaka bermaksud
dipegang, ditahan atau dikuasai, yang menerangkan bahawa Allah berkuasa ke atas
burung-burung. Ayat-ayat ini menjelaskan betapa kuatnya kebergantungan dan
kepatuhan kelakuan burung-burung semata-mata mengikuti perintah Allah. Data
saintifik moden telah menunjukkan tahap pencapaian kesempurnaan dalam
perancangan pergerakan oleh beberapa spesis burung tertentu. Keujudan
perancangan perpindahan dalam kod genetic burung-burung ini telah
menjelaskan bagaimana anak-anak burung, tanpa sebarang pengalaman terdahulu dan
panduan, berjaya mengharungi perjalanan yang jauh dan rumit. Mereka juga
berjaya kembali semula ke tempat asal perjalanan mereka pada suatu tarikh yang
tertentu.
Prof. Hamburger dalam
bukunya ‘Power ang Fragility’ memberikan contoh ‘mutton bird’ yang hidup di
kawasan Pasifik, membuat perjalanan melebihi 15,000 batu dalam bentuk
nombor ‘8’. Burung ini membuat perjalanan dalam tempoh melebihi 6 bulan dan
kembali semula ke tempat asal permulaannya dengan kelewatan maksimum selama
satu minggu. Arahan paling rumit bagi perjalanan seperti itu perlu ada dalam
sel-sel saraf burung-burung tersebut. Mereka tentulah telah diprogram. Tidakkah
patut kita merenung siapakah ‘Perancang’nya?
LEBAH
وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى
النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا
يَعْرِشُونَ . ثُمَّ كُلِي مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ
ذُلُلاً
“Dan telah mengilhamkan
Tuhan Penciptamu kepada lebah “hendaklah kamu buat di gunung-gunung
rumah-rumah (sarang) dan di pohon dan dari apa-apa (tempat)yang manusia
bangunkan. Kemudian makanlah (sari) dari tiap-tiap buah-buahan lalu tempuhlah
jalan-jalan Tuhan Penciptamu yang telah ditundukkan (dimudahkan bagimu)…”
(An-Nahl : 68 – 69 )
Von-Frisch telah menerima
Hadiah Nobel pada tahun 1973 bagi penyelidikannya mengenai gelagat dan
komunikasi lebah. Seekor lebah setelah menemui mana-mana taman atau bunga yang
baru akan pulang dan memberitahu lebah-lebah yang lain mengenai arah dan peta
tempat yang baru ditemui itu., yang mana dikenali sebagai ‘tarian lebah’ (bee
dance). Makna-makna pergerakan-pergerakan serangga ini yang bertujuan
menyampaikan maklumat di antara lebah-lebah pekerja (worker bees) telah ditemui
secara saintifik dengan menggunakan fotografi dan lain-lain cara.Ayat-ayat al
Quran di atas telah menjelaskan bagaimana lebah dengan kemahiran yang ada
padanya menemui jalan luas terbentang dari Tuhannya.
Lebah pekerja atau
lebah askar adalah lebah betina. Dalam Surah An-Nahl ayat 68 dan 69, perkataan yang
digunakan bagi lebah adalah bagi jantina lebah betina (fa’asluki dan kuli), dan
ia menunjukkan bahawa lebah yang keluar dari sarangnya untuk
mencari/mengumpulkan makanan adalah lebah betina. Oleh itu lebah pekerja atau
lebah askar sebenarnya adalah lebah betina.
Dalam drama Shakespeare
“Henry Keempat,” ada watak yang bercakap tentang lebah dan menyebut bahawa
lebah tersebut adalah askar dan mereka mempunyai Raja. Mereka menganggap lebah
pekerja adalah lebah jantan dan mereka kembali ke sarang dan bertanggungjawab
kepada raja lebah.Tanggapan ini adalah salah. Lebah pekerja sebenarnya adalah
lebah betina dan mereka tidak bertanggungjawab kepada raja lebah, sebaliknya
kepada permaisuri lebah. Tetapi hanya penyelidikan moden pada 300 tahun yang
lepas dapa menemui fakta ini.
http://assabiel.com/?cat=431
Tiada ulasan:
Catat Ulasan