Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Isnin, 16 Disember 2013

N 96 : HUKUM ONANI

Pandangan terkuat oleh pelbagai kumpulan ulama mendapati bahawa hukum Onani adalah satu perbuatan yang HARAM, walaupun ia bukan satu jenis dosa besar seperti zina, rasuah, riba, membunuh dan sebagainya.
Ia dianggap melepaskan nafsu bukan pada tempatnya, ia adalah ditegah oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA :-

"Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba sahaya yang mereka miliki; maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela; Barangsiapa mencari yang di sebalik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.” 
(Surah 23  AL MUKMINUUN : 5-7)

ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menyifatkan orang yang memuaskan nafsunya dengan cara selain dengan isteri atau suami yang sah sebagai :-

a) Malumin : Ertinya : "tercela"

b) Al-'adun : Ertinya : "orang-orang yang melampaui batas"

Imam Asy-Syafi`i mengharamkan onani dalam kitab Sunan Al-Baihaqi Al-Kubro jilid 7 halaman 199 dalam Bab Onani ketika menafsirkan ayat Al Quran surah Al-Mukminun di atas.
Begitu juga dalam kitab beliau sendiri Al-Umm juz 5 halaman 94 dalam bab Onani.
Sabda RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM yang bermaksud:

“Ada tujuh golongan manusia yang ALLAH tidak akan melihat mereka pada hari kiamat dan tidak membersihkan mereka dari dosa bahkan ALLAH berfirman kepada mereka: "Masuklah kamu ke dalam neraka bersama orang-orang yang dimasukkan ke dalamnya. Tujuh golongan tersebut ialah:

1. Orang yang melakukan homoseks.
2. Orang yang melakukan kahwin tangan (onani).
3. Orang yang melakukan hubungan seks dengan binatang.
4. Orang yang melakukan hubungan seks melalui dubur (liwat).
5. Orang yang berkahwin antara ibu dan anak.
6. Orang yang berzina dengan isteri jirannya.
7. Orang yang menggangu jirannya.”
(Riwayat al-Tabrani)


Hadith yang ini pula ialah hadith hasan dan al-Hakim menyatakan bahawa hadis ini adalah hadith yang sahih pada sanadnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan