Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Rabu, 2 Januari 2019

T 146 : APA ITU BARAKAH?


Barakah adalah kata yang diinginkan oleh hampir semua hamba yang beriman, kerananya orang akan mendapat limpahan kebaikan dalam kehidupan.
Barakah bukanlah cukup dan mencukupi saja, tetapi barakah ialah bertambahnya ketaatanmu kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan segala keadaan yang ada, baik berlimpah atau sebaliknya.
Barakah itu: "albarokatu tuziidukum fi thoah" barakah menambah taatmu kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Hidup yang barakah bukan hanya sihat, tapi kadang sakit itu justeru barakah sebagaimana Nabi Ayyub 'Alaihissalam, sakitnya menambah taatnya kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Barakah itu tak selalu panjang umur, ada yang umurnya pendek tapi dahsyat taatnya layaknya Musab ibn Umair.
Tanah yang barakah itu bukan kerana subur dan panoramanya indah, kerana tanah yang tandus seperti Mekah punya keutamaan di hadapan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA tiada yang menandinginya.
Makanan barakah itu bukan yang komposisi zat-zatnya lengkap, tetapi makanan itu mampu mendorong pemakannya menjadi lebih taat setelah makan.
Ilmu yang barakah itu bukan yang banyak riwayat dan catatan kakinya, tetapi yang barakah ialah yang mampu menjadikan seorang menitiskan keringat dan darahnya dalam beramal dan berjuang untuk agama ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Penghasilan barakah juga bukan gaji yang besar dan bertambah, tetapi sejauh mana ia boleh jadi jalan rezeki bagi yang lainnya dan semakin banyak orang yang terbantu dengan penghasilan tersebut.
Anak-anak yang barakah bukanlah saat kecil mereka lucu lagi comel atau setelah dewasa mereka sukses bergelar dan mempunyai pekerjaan dan jabatan yang hebat,
tetapi anak yang barakah ialah yang sentiasa taat kepada RabbNya dan kelak di antara mereka ada yang lebih soleh dan tak henti-hentinya mendoakan kedua orang tuanya.
Semoga segala aktiviti kita hari ini dalam keberkahan. Aamiiiin…. 
Barokallaahu feekum.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan