Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Khamis, 3 Januari 2019

T 163 : GANJARAN BESAR SIAPA YANG BERSABAR

1. Abu Malik (Alharits) bin Ashim Al-Asj’ary r.a berkata: Bersabda Rasulullah SAW:

“Kebersihan (kesucian) itu sebahagian dari iman, dan ucapan: Alhamdulillah, memenuhi timbangan dan Subhanallah serta Alhamdulillah memenuhi apa yang ada di antara langit dan bumi, sembahyang sebagai pelita (cahaya), sedekah sebagai bukti iman, kesabaran itu penerangan, Al Quran sebagai bukti yang membenarkan kamu atau yang menentang kamu, semua manusia pada waktu pagi menjual dirinya, ada yang membebaskan dan yang membinasakan dirinya.”
(Hadis Riwayat Muslim)

2. Abu Jahja (Shuhaib) bin Sinan Arrumy r.a berkata: Bersabda Rasulullah SAW:

“Sangat mengagumkan keadaan seorang mukmin, sebab segala keadaannya untuk ia sangat baik, dan tidak mungkin terjadi demikian kecuali bagi seorang mukmin: jika mendapat nikmat ia bersyukur, maka syukur itu lebih baik baginya, dan bila menderita kesusahan (ia) sabar, maka kesabaran itu lebih baik baginya.”
(Hadis Riwayat Muslim)

3. Anas bin Malik ra berkata: Pada suatu hari Rasulullah SAW berjalan melalui seorang wanita yang sedang menangis di atas kuburan. Maka Nabi SAW bersabda:

“Bertakwalah kepada Allah dan sabarlah. Dijawab oleh wanita (itu) : Nyahlah kau daripadaku, kau tidak menderita bala musibahku ini. Wanita itu tidak mengetahui bahawa yang berbicara itu adalah Rasulullah SAW. Kemudian ia diberi tahu bahawa itu tadi Nabi SAW. Maka segeralah wanita itu pergi ke rumah Nabi SAW dan di sana ia tidak menemukan juru kunci atau penjaga pintu sehingga dapat masuk dengan tidak bersusah payah, lalu berkata: Sebenarnya saya tidak mengetahui bahawa yang berbicara tadi adalah engkau ya Rasulullah SAW. Maka sabda Nabi SAW: Sesungguhnya kesabaran itu hanyalah pada pukulan yang pertama dari bala.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

4. Anas ra berkata: Saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:

“Allah SWT telah berfirman: Apabila Saya menguji seorang hambaKu dengan buta kedua matanya, kemudian ia sabar, maka Saya akan menggantikannya dengan syurga.”
(Hadis Riwayat Bukhari)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan