Rabi’ah binti Ismail al-Adawiyah
tergolong wanita sufi yang terkenal dalam sejarah Islam. Dia dilahirkan sekitar
awal kurun kedua Hijrah berhampiran kota Basrah di Iraq. Dia lahir dalam sebuah
keluarga yang miskin dari segi kebendaan namun kaya dengan peribadatan kepada
Allah swt. Ayahnya pula hanya bekerja mengangkut penumpang menyeberangi Sungai
Dijlah dengan menggunakan sampan.
Pada akhir kurun pertama Hijrah,
keadaan hidup masyarakat Islam dalam pemerintahan Bani Umaiyah yang sebelumnya
terkenal dengan ketakwaan telah mulai berubah. Pergaulan semakin bebas dan
orang ramai berlumba-lumba mencari kekayaan. Justeru itu kejahatan dan maksiat
tersebar luas. Pekerjaan menyanyi, menari dan berhibur semakin diagung-agungkan.
Maka ketajaman iman mulai tumpul dan zaman hidup wara’ serta zuhud hampir
lenyap sama sekali.
Namun begitu, Allah swt telah
memelihara sebilangan kaum Muslimin agar tidak terjerumus ke dalam fitnah
tersebut. Pada masa itulah muncul satu gerakan baru yang dinamakan Tasauf
Islami yang dipimpin oleh Hasan al-Bashri. Pengikutnya terdiri daripada lelaki
dan wanita. Mereka menghabiskan masa dan tenaga untuk mendidik jiwa dan rohani
mengatasi segala tuntutan hawa nafsu demi mendekatkan diri kepada Allah swt
sebagai hamba yang benar-benar taat.
Bapa Rabi’ah merupakan hamba yang
sangat bertakwa, tersingkir daripada kemewahan dunia dan tidak pernah letih
bersyukur kepada Allah swt. Dia mendidik anak perempuannya menjadi Muslimah
yang berjiwa bersih. Pendidikan yang diberikannya bersumberkan Al-Quran
semata-mata. Natijahnya Rabi’ah sendiri begitu gemar membaca dan menghayati isi
Al-Quran sehingga berjaya menghafal kandungan Al-Quran. Sejak kecil lagi
Rabi’ah sememangnya berjiwa halus, mempunyai keyakinan yang tinggi serta
keimanan yang mendalam.
Menjelang kedewasaannya, kehidupannya
menjadi serba sempit. Keadaan itu semakin buruk setelah beliau ditinggalkan
ayah dan ibunya. Rabi’ah juga tidak terkecuali daripada ujian yang bertujuan
membuktikan keteguhan iman. Ada riwayat yang mengatakan beliau telah terjebak
dalam kancah maksiat. Namun dengan limpah hidayah Allah swt, dengan asas
keimanan yang belum padam di hatinya, dia dipermudahkan oleh Allah swt untuk
kembali bertaubat. Babak-babak taubat inilah yang mungkin dapat menyedar serta
mendorong hati kita merasai cara yang sepatutnya seorang hamba bergantung harap
kepada belas ihsan Tuhannya.
Marilah kita teliti ucapan Rabi’ah
sewaktu kesunyian di ketenangan malam ketika bermunajat kepada Allah:
“Ya Allah, ya Tuhanku. Aku berlindung
diri kepada Engkau daripada segala yang ada yang boleh memesongkan diri
daripada-Mu, daripada segala pendinding yang boleh mendinding antara aku dengan
Engkau!
“Tuhanku! bintang-bintang telah
menjelma indah, mata telah tidur nyenyak, semua pemilik telah menutup pintunya
dan inilah dudukku di hadapan-Mu.
“Tuhanku! Tiada kudengar suara
binatang yang mengaum, tiada desiran pohon yang bergeser, tiada desiran air
yang mengalir, tiada siulan burung yang menyanyi, tiada nikmatnya teduhan yang
melindungi, tiada tiupan angin yang nyaman, tiada dentuman guruh yang
menakutkan melainkan aku dapati semua itu menjadi bukti keEsaan-Mu dan
menunjukkan tiada sesuatu yang menyamai-Mu.
“Sekelian manusia telah tidur dan
semua orang telah lalai dengan asyik maksyuknya. Yang tinggal hanya Rabi’ah
yang banyak kesalahan di hadapan-Mu. Maka moga-moga Engkau berikan suatu
pandangan kepadanya yang akan menahannya daripada tidur supaya dia dapat
berkhidmat kepada-Mu”.
Rabi’ah juga pernah meraung memohon
belas ihsan Allah SWT:
“Tuhanku! Engkau akan mendekatkan
orang yang dekat di dalam kesunyian kepada keagungan-Mu. Semua ikan di laut
bertasbih di dalam lautan yang mendalam dan kerana kebesaran kesucian-Mu, ombak
di laut bertepukan. Engkaulah Tuhan yang sujud kepada-Nya malam yang gelap,
siang yang terang, falak yang bulat, bulan yang menerangi, bintang yang
berkerdipan dan setiap sesuatu di sisi-Mu dengan takdir sebab Engkaulah Tuhan
Yang Maha Tinggi lagi Maha Perkasa.”
Setiap malam begitulah keadaan
Rabi’ah. Apabila fajar menyingsing, Rabi’ah terus juga bermunajat dengan
ungkapan seperti:
“Wahai Tuhanku! Malam yang akan pergi
dan siang pula akan mengganti. Wahai malangnya diri! Apakah Engkau akan
menerima malamku ini supaya aku berasa bahagia ataupun Engkau akan menolaknya
maka aku diberikan takziah? Demi kemuliaan-Mu, jadikanlah caraku ini kekal
selama Engkau menghidupkan aku dan bantulah aku di atasnya. Demi kemuliaan-Mu,
jika Engkau menghalauku daripada pintu-Mu itu, nescaya aku akan tetap tidak
bergerak juga dari situ disebabkan hatiku sangat cinta kepada-Mu.”
Seperkara menarik tentang diri Rabi’ah
ialah dia menolak lamaran untuk berkahwin dengan alasan:
“Perkahwinan itu memang perlu bagi
sesiapa yang mempunyai pilihan. Adapun aku tiada mempunyai pilihan untuk
diriku. Aku adalah milik Tuhanku dan di bawah perintah-Nya. Aku tidak mempunyai
apa-apapun.”
Rabi’ah seolah-olah tidak mengenali
yang lain daripada Allah swt. Oleh itu dia terus-menerus mencintai Allah swt
semata-mata. Dia tidak mempunyai tujuan lain kecuali untuk mencapai keredaan
Allah swt. Rabi’ah telah mempertalikan akalnya, pemikirannya dan perasaannya
hanya kepada akhirat semata-mata. Dia sentiasa meletakkan kain kapannya di
hadapannya dan sentiasa membelek-beleknya setiap hari.
Selama 30 tahun dia terus-menerus
mengulangi kata-kata ini dalam solatnya:
“Ya Tuhanku! Tenggelamkanlah aku di
dalam kecintaan-Mu supaya tiada suatupun yang dapat memalingkan aku daripada-Mu.”
Antara syairnya yang masyhur berbunyi:
“Kekasihku tiada menyamai kekasih lain
biar bagaimanapun, Tiada selain Dia di dalam hatiku mempunyai tempat manapun,
Kekasihku ghaib daripada penglihatanku dan peribadiku sekalipun, Akan tetapi
Dia tidak pernah ghaib di dalam hatiku walau sedetikpun.”
Rabi’ah telah membentuk satu cara yang
luar biasa di dalam mencintai Allah swt. Dia menjadikan kecintaan pada Ilahi
itu sebagai satu cara untuk membersihkan hati dan jiwa. Dia memulakan fahaman
sufinya dengan menanamkan rasa takut kepada kemurkaan Allah swt seperti yang
pernah diluahkannya:
“Wahai Tuhanku! Apakah Engkau akan
membakar dengan api hati yang mencintai-Mu dan lisan yang menyebut-Mu dan hamba
yang takut kepada-Mu?”
Kecintaan Rabi’ah kepada Allah swt
berjaya melewati pengharapan untuk beroleh syurga Allah swt semata-mata.
“Jika aku menyembah-Mu kerana takut
daripada api neraka-Mu maka bakarlah aku di dalamnya! Dan jika aku menyembah-Mu
kerana tamak kepada syurga-Mu maka haramkanlah aku daripadanya! Tetapi jika aku
menyembah-Mu kerana kecintaanku kepada-Mu maka berikanlah aku balasan yang
besar, berilah aku melihat wajah-Mu yang Maha Besar dan Maha Mulia itu.”
Begitulah keadaan kehidupan Rabi’ah
yang ditakdirkan Allah swt untuk diuji dengan keimanan serta kecintaan
kepada-Nya. Rabi’ah meninggal dunia pada 135 Hijrah iaitu ketika usianya
menjangkau 80 tahun. Moga-moga Allah swt meredainya, amin!
Sekarang mari kita tinjau diri sendiri
pula. Adakah kita menyedari satu hakikat yang disebut oleh Allah swt di dalam
Surah Ali Imran, ayat 142 yang bermaksud:
“Apakah
kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga padahal belum nyata bagi Allah orang
yang berjihad di antaramu dan belum nyata orang yang sabar.”
Bagaimana perasaan kita apabila insan
yang kita kasihi menyinggung perasaan kita? Adakah kita terus berkecil hati dan
meletakkan kesalahan kepada insan berkenaan? Tidak terlintaskah untuk merasakan
di dalam hati seumpama ini:
“Ya Allah! Ampunilah aku. Sesungguhnya
hanya Engkau yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Hanya kasih-Mu yang abadi
dan hanya hidup di sisi-Mu sahaja yang berkekalan. Selamatkanlah aku daripada
tipu daya yang mengasyikkan.”
Sesungguhnya apa juga lintasan hati
dan luahan rasa yang tercetus daripada kita bergantung kepada cara hati kita
berhubung dengan Allah swt. Semakin kita kenali keluhuran cinta kepada Allah
swt, maka bertambah erat pergantungan hati kita kepada Allah swt serta
melahirkan keyakinan cinta dan kasih yang sentiasa subur.
Lanjutan itu jiwa kita tidak mudah
berasa kecewa dengan gelagat sesama insan yang pelbagai ragam. Keadaan begini
sebenarnya terlebih dahulu perlu dipupuk dengan melihat serta merenungi alam
yang terbentang luas ini sebagai anugerah besar daripada Allah swt untuk
maslahat kehidupan manusia. Kemudian cubalah hitung betapa banyaknya nikmat
Allah swt kepada kita.
Dengan itu kita akan sedar bahawa kita
sebenarnya hanya bergantung kepada Allah swt. Bermula dari sini kita akan mampu
membina perasaan cinta terhadap Allah swt yang kemudian mesti diperkukuhkan
dengan mencintai titah perintah Allah. Mudah-mudahan nanti kita juga akan
menjadi perindu cinta Allah swt yang kekal abadi.
http://drmindailmu.blogspot.com/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan