Sekiranya
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALAtelah
menentukan seseorang hambaNya itu sampai kepadaNya, sudah pasti si hamba itu
akan sampai kepadaNya. Hamba tadi akan dibawa menghadap ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA melalui
dua cara.
Pertama
adalah secara lemah-lembut. DiberiNya nikmat, dibukakan jalan untuk taat dan
dipermudahkan perjalanannya hingga dia sampai kepada ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA. Orang
begini sesuai untuk menerima pujukan. Ada pula orang yang tidak endah bila
dipujuk.
Cara kedua sesuai untuknya. Cara kedua adalah cara paksaan. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memutuskan apa sahaja yang mengikat hambaNya tadi. Si hamba itu telah menjadi enggan berjalan menuju kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kerana dia diikat oleh berbagai-bagai perkara seperti harta, kekuasaan, perniagaan dan sebagainya. Selagi perkara-perkara itu mengikatnya selagi itulah dia tidak dapat berjalan kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang mengasihani hamba tadi, memutuskan semua ikatan tersebut dengan cara mendatangkan ujian bala kepadanya.
Ujian
bala memisahkan si hamba dari apa jua yang menjadi penghalang antaranya dengan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA.
Kemudian ujian bala membentuk hati agar dia berputus asa dari apa yang telah
terpisah daripadanya. Bila dia tidak berhajat lagi kepada makhluk, baharulah
dia dibawa menghadap ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA. Dia
sudah boleh berjalan menuju ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kerana beban berat di atas bahunya sudah terbuang.
Kakinya berasa ringan untuk melangkah, fikirannya tenang dan jiwanya tenteram.
Hatinya dapat bermunajat kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan khusyuk kerana tidak ada
lagi gangguan duniawi dan mata benda. Begitulah dua jalan yang disediakan oleh ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA untuk
membawa hamba-hambaNya kepadaNya. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman:
“Dan kepada ALLAH jualah sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi tunduk menurut, sama ada dengan sukarela atau dengan terpaksa; dan (demikian juga) bayang-bayang mereka; pada waktu pagi dan petang.”
(Surah
13 AR RA'D : Ayat 15)
Walau jalan manapun yang ditempuh oleh seseorang hamba itu, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menantinya dengan keampunan, rahmat dan kasih sayang-Nya. Si hamba dibawa hampir denganNya dan dikurniakan berbagai-bagai nikmat yang menggembirakan sehingga mereka tidak berasa rugi lantaran berpisah daripada kesenangan duniawi.
Ujian
menjadi batu pengasah untuk menggilap iman seseorang. Ada orang diuji dengan
rezeki, ditaburkan rezeki kepadanya atau disempitkan. Keluasan rezeki membentuk
kesyukuran dan kesempitan membentuk kesabaran. Jiwa yang dicanai oleh
kesyukuran dan kesabaran akan menimbulkan rasa penyerahan dan pergantungan yang
kuat kepada ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA.
Keluasan rezeki membuatnya mengenali ALLAH SUBHANAHU WA TAALA Yang Maha Baik, Maha Pemurah.
Kesempitan rezeki membuatnya mengenali ALLAH SUBHANAHU WA TAALA Yang Maha Keras, Maha Perkasa.
Pada kedua-duanya dia mengenali ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang menghalau takdir demi
takdir dengan penuh hikmat kebijaksanaan.
“(Mengapa mereka bersikap demikian?) dan mengapa mereka tidak melihat
(dengan hati mereka) bahawa ALLAH memewahkan rezeki bagi sesiapa yang
dikehendakiNya (sebagai cubaan adakah orang itu bersyukur atau sebaliknya), dan
Ia juga yang menyempitkannya (sebagai ujian sama ada diterima dengan sabar atau
tidak)? Sesungguhnya hal yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan
(yang membuktikan kekuasaan ALLAH) bagi orang-orang yang beriman.”
(Surah
30 AR RUUM : Ayat 37)
Orang
yang beriman dengan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dan
takdirNya akan mendapat pimpinanNya. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berkuasa membalikkan hati-hati.
DipimpinNya hati orang yang beriman agar menghadap kepadaNya. Orang yang
dipimpinNya akan berasa mudah untuk mengabdikan diri kepadaNya. Kehalusan
pimpinanNya itu membuat hamba mengenali kekuasaanNya pada membalikkan hati yang
keras menjadi lembut dan yang malas beribadat menjadi rajin.
“Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang)
melainkan dengan izin ALLAH; dan sesiapa yang beriman kepada ALLAH, ALLAH akan
memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan
sabar); dan (ingatlah), ALLAH Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.”
(Surah
64 AT TAGHAABUN : Ayat 11)
Orang-orang
yang beriman akan sentiasa diuji kerana ujian itu membawa berbagai-bagai
ganjaran, nikmat dan kurniaan dari ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Kekuatan amal ibadat tidak
berdaya mengangkat darjat seseorang hamba, lalu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA hantarkan ujian dan melalui
ujian itulah hambaNya dipersucikan dan diangkat darjatnya. Dalam melakukan yang
demikian, ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA kenakan
ujian kepada hambaNya melalui perkara-perkara yang hampir dengan hamba itu,
seperti harta dan keluarga.
“Sesungguhnya harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi
ujian; dan di sisi ALLAH jualah pahala yang besar.”
(Surah
64 AT TAGHAABUN : Ayat 15)
Ujian menjadi pengasing, mengasingkan hati yang beriman dengan hati yang kufur. Dalam medan ujian itu ramai manusia disesatkan oleh iblis kerana hati mereka diselimuti oleh keraguan. Orang yang beriman dapat bertahan menghadapi gelombang ujian itu, malah ujian menambahkan kekuatan iman. Keupayaan mengekalkan iman di dalam mengharungi lautan ujian membuat hamba menginsafi bahawa sebenarnya ALLAH SUBHANAHU WA TAALA jua yang memelihara imannya itu, bukan kekuatan dirinya.
“Dan sesungguhnya iblis telah dapati sangkaannya tepat terhadap mereka,
iaitu mereka menurutnya, kecuali sebahagian dari orang-orang yang beriman (yang
tidak terpedaya dengan hasutannya). Dan sememangnya tiadalah bagi iblis
sebarang kuasa untuk menyesatkan mereka, melainkan untuk menjadi ujian bagi
melahirkan pengetahuan Kami tentang siapakah yang benar-benar beriman kepada
hari akhirat dan siapa pula yang ragu-ragu terhadapnya. Dan (ingatlah) Tuhanmu sentiasa
mengawal serta mengawasi tiap-tiap suatu.”
(Surah
34 SABA' : Ayat 20 & 21)
Hamba
yang dipelihara oleh ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA itulah
yang akan menemui kejayaan di dunia dan di akhirat.
Drmindailmu
Tiada ulasan:
Catat Ulasan