Tahap-tahap dan
peringkat-peringkat perubahan kerohanian telahpun disebut. Perlu ditegaskan
bahawa setiap peringkat dicapai terutamanya dengan taubat. Bolehlah dipelajari
cara bertaubat dengan orang yang mengetahui cara berbuat demikian dan yang
telah sendirinya bertaubat. Taubat yang sebenar dan menyeluruh merupakan
langkah pertama di dalam perjalanan.
“(Ingatlah) tatkala
orang-orang kafir itu adakan dalam hati mereka kesombongan (iaitu) kesombongan
jahiliah. Lalu Allah turunkan ketenteraman atas rasul-Nya dan atas mukmin. Dan
Dia wajibkan mereka (ucapkan) perkataan menjaga keselamatan (taubat) kerana
mereka lebih berhak dengan itu, dan memang (mereka) ahlinya, dan adalah Allah
mengetahui tiap sesuatu”.
(Surah Fath, ayat 26).
Keadaan takutkan Allah
swt mempunyai maksud yang sama dengan kalimah “La ilaha illa Llah” – tiada Tuhan, tiada
apa-apa, kecuali Allah. Bagi orang yang mengetahui ini akan ada perasaan takut kehilangan-Nya,
kehilangan perhatian-Nya, cinta-Nya, keampunan-Nya; dia takut dan malu melakukan
kesalahan sedangkan Dia melihat, dan takutkan azab-Nya. Jika seseorang itu
tidak berkeadaan demikian dia perlu mendapatkaan orang yang takutkan Allah dan
menerima keadaan takutkan Allah itu daripada orang berkenaan.
Sumber dari mana
perkataan itu diterima mestilah bersih dan suci daripada segala-galanya kecuali
Allah swt, dan sesiapa yang menerimanya mestilah ada kebolehan untuk membezakan
antara perkataan orang yang suci hatinya dengan perkataan orang awam.
Penerimanya mestilah sedar cara perkataan itu diucapkan, kerana perkataan yang
bunyinya sama mungkin mempunyai maksud yang jauh berbeza. Tidak mungkin
perkataan yang datangnya daripada sumber yang asli sama dengan perkataan yang
datangnya daripada sumber lain.
Hatinya menjadi hidup
bila dia menerima benih tauhid daripada hati yang hidup kerana benih yang
demikian sangat subur, itulah benih kehidupan. Tidak ada yang tumbuh daripada
benih yang kering lagi tiada kehidupan. Kalimah suci “La ilaha illa Llah” disebut dua kali di
dalam Quran menjadi bukti.
“(Kerana) apabila
dikata kepada mereka “Tiada Tuhan melainkan Allah” mereka menyombong. Dan
mereka berkata, ‘Apakah kami mesti tinggalkan tuhan-tuhan kami buat (mengikut)
seorang ahli syair dan gila?”
(Surah Shaaffaat. Ayat
35 & 36).
Ini adalah keadaan
orang awam yang baginya rupa luar termasuk kewujudan zahirnya adalah
tuhan-tuhan.
“Oleh itu Ketahuilah
bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah. Dan mintalah perlindungan bagi buah
amal kamu, dan bagi mukmin dan mukminat, dan Allah mengetahui tempat usaha kamu
(di siang hari) dan tempat kembali kamu (pada malam hari).”
(Surah Muhammad, ayat
19).
Firman Allah swt ini
menjadi panduan kepada orang-orang beriman yang tulen yang takutkan Allah swt.
Saidina Ali r.a meminta Rasulullah s.a.w mengajarkan kepadanya cara yang mudah,
paling bernilai, paling cepat kepada keselamatan. Baginda s.a.w menanti Jibrail
memberikan jawapannya daripada sumber Ilahi. Jibrail datang dan mengajarkan
baginda s.a.w mengucapkan “La ilaha” sambil memusingkan
mukanya yang diberkati ke kanan, dan mengucapkan “illa Llah” sambil memusingkan
mukanya ke kiri, ke arah hati sucinya yang diberkati. Jibrail mengulanginya
tiga kali; Nabi s.a.w mengulanginya tiga kali dan mengajarkan yang demikian
kepada Saidina Ali r.a dengan mengulanginya tiga kali juga. Kemudian baginda
s.a.w mengajarkan yang demikian kepada sahabat-sahabat baginda. Saidina Ali r.a
merupakan orang yang pertama bertanya dan menjadi orang yang pertama diajarkan.
Kemudian satu hari
selepas kembali daripada peperangan, Nabi s.a.w berkata kepada
pengikut-pengikut baginda, “Kita baharu kembali daripada peperangan yang
kecil untuk menghadapi peperangan yang besar.” Baginda s.a.w
merujukkan kepada perjuangan dengan ego diri sendiri, keinginan yang rendah
yang menjadi musuh kepada penyaksian kalimah tauhid. Baginda s.a.w bersabda,
“Musuh kamu yang paling
besar ada di bawah rusuk kamu."
Cinta Ilahi tidak akan
hidup sehinggalah musuhnya, hawa nafsu badaniah kamu, mati dan meninggalkan
kamu.
Mula-mulanya kamu mesti
bebas daripada ego kamu yang mengheret kamu kepada kejahatan. Kemudian kamu
akan mula memiliki suara hati yang belum penuh, walaupun kamu masih belum bebas
sepenuhnya daripada dosa. Kamu akan memiliki perasaan mengkritik diri sendiri –
tetapi ia belum mencukupi. Kamu mesti melepasi tahap tersebut kepada peringkat
di mana hakikat yang sebenarnya dibukakan kepada kamu, kebenaran tentang benar
dan salah. Kemudian kamu akan berhenti melakukan kesalahan dan akan hanya
melakukan kebaikan. Dengan demikian diri kamu akan menjadi bersih. Di dalam
menentang hawa nafsu dan tarikan badan kamu, kamu mestilah melawan nafsu
kehaiwanan – kerakusan, terlalu banyak tidur, pekerjaan yang sia-sia – dan
menentang sifat-sifat haiwan liar di dalam diri kamu – kekejian, marah, kasar
dan berkelahi. Kemudian kamu mesti usahakan membuang perangai-perangai ego yang
jahat, takbur, sombong, dengki, dendam, tamak dan lain-lain penyakit tubuh dan
hati kamu. Cuma orang yang berbuat demikian yang benar-benar bertaubat dan
menjadi bersih, suci murni dan tulen.
“Sesungguhnya Allah
kasih kepada orang yang bertaubat dan memelihara kesuciannya.”
(Surah Baqarah, ayat
222).
Dalam melakukan taubat
seseorang itu mestilah mengambil perhatian supaya penyesalannya tidak samar-samar
dan tidak juga secara umum agar dia tidak jatuh ke dalam ancaman Allah: “Tidak kira berapa banyak mereka
bertaubat mereka tidak sebenarnya menyesal. Taubat mereka tidak diterima.”
Ini ditujukan kepada
mereka yang hanya mengucapkan kata-kata taubat tetapi tidak tahu sejauh mana
dosa mereka, malah tidak mengambil tindakan pembaikan dan pencegahan. Itulah
taubat yang biasa, taubat zahir yang tidak menusuk kepada punca dosa. Ia adalah
umpama orang yang cuba menghapuskan rumput dengan memotong bahagian di atas
tanah tetapi tidak mencabut akarnya yang di dalam bumi. Tindakan yang demikian
membantu rumput untuk tumbuh dengan lebih segar. Orang yang bertaubat dengan
mengetahui kesalahannya dan punca kesalahan itu berazam tidak mengulanginya dan
membebaskan dirinya daripada kesalahan itu, mencabut akar pokok yang merosakkan
itu. Cangkul yang digunakan untuk menggali akarnya, punca kepada dosa-dosa,
ialah pengajaran kerohanian daripada guru yang benar. Tanah mestilah
dibersihkan sebelum ditanam pokok orkid.
“Dan Kami bawakan
perumpamaan kepada manusia supaya mereka memikirkannya.”
(Surah Hasyr, ayat 21).
“Dia jualah Penerima
taubat hamba-hamba-Nya dan mengampunkan dosa, dan Dia mengetahui apa yang kamu
kerjakan.”
(Surah Syura, ayat 25).
“Kecuali orang yang
bertaubat dan beriman dan mengerjakan amal soleh, maka mereka itu Allah
tukarkan kejahatan mereka dengan kebaikan kerana adalah Allah itu Pengampun,
Penyayang.”
(Surah Furqaan, ayat
70).
Ketahuilah taubat yang
diterima tandanya ialah seseorang itu tidak lagi jatuh ke dalam dosa tersebut.
Ada dua jenis taubat , taubat orang dan taubat mukmin sejati.
Orang awam berharap meninggalkan kejahatan dan masuk kepada kebaikan dengan
cara mengingati Allah dan mengambil langkah usaha bersungguh-sungguh, meninggalkan
hawa nafsunya dan kesenangan badannya dan menekankan egonya. Dia mesti
meninggalkan keegoannya yang ingkar terhadap peraturan Allah dan masuk kepada
taat. Itulah taubatnya yang menyelamatkannya dari neraka dan memasukkannya ke
dalam syurga.
Orang mukmin sejati,
hamba Allah swt yang tulen, berada di dalam suasana yang jauh berbeza. Mereka
berada pada makam makrifat yang jauh lebih tinggi daripada makam orang awam
yang paling baik. Sebenarnya bagi mereka tidak ada lagi anak tangga untuk
dipanjat; mereka telah sampai kepada kehampiran dengan Allah swt. Mereka telah
meninggalkan kesenangan dan nikmat dunia ini dan menikmati kelazatan alam
kerohanian – rasa kehampiran dengan Allah swt, nikmat menyaksikan Zat-Nya
dengan mata keyakinan.
Perhatian orang awam tertuju
kepada dunia ini dan kesenangan mereka adalah merasai nikmat kebendaan dan
kewujudan kebendaannya. Malah, jika kewujudan kebendaan manusia dan dunia
merupakan satu kesilapan begitu jugalah nikmat dan kecacatan yang paling baik
daripadanya. Kata-kata yang diucapkan oleh orang arif, “Kewujudan dirimu merupakan dosa,
menyebabkan segala dosa menjadi kecil jika dibandingkan dengannya.” Orang
arif selalu mengatakan bahawa kebaikan yang dilakukan oleh orang baik-baik
tidak mencapai kehampiran dengan Allah swt tidak lebih daripada kesalahan orang
yang hampir dengan-Nya. Jadi, bagi mengajar kita memohon keampunan terhadap
kesalahan yang tersembunyi yang kita sangkakan kebaikan, Nabi s.a.w yang tidak
pernah berdosa memohon keampunan daripada Allah swt sebanyak seratus kali
sehari. Allah Yang Maha Tinggi mengajarkan kepada rasul-Nya:
“Pintalah perlindungan
bagi buah amal kamu dan bagi mukmin dan mukminat.”
(Surah Muhamamd, ayat
19).
Dia jadikan rasul-Nya
yang suci murni sebagai teladan tentang cara bertaubat – dengan merayu kepada
Allah swt supaya menghilangkan ego seseorang, sifat-sifatnya dan dirinya,
semuanya pada diri seseorang, mencabut kewujudan diri seseorang. Inilah taubat
yang sebenarnya.
Taubat yang demikian
meninggalkan segala-galanya kecuali Zat Allah, dan berazam untuk kembali
kepada-Nya, kembali kepada kehampiran-Nya untuk melihat Wajah Ilahi. Nabi s.a.w
menjelaskan taubat yang demikian dengan sabda baginda s.a.w, “Ada sebahagian
hamba-hamba Allah yang tulen yang tubuh mereka berada di sini tetapi hati
mereka berada di sana, di bawah arasy”. Hati mereka berada pada langit
kesembilan, di bawah arasy Allah swt kerana penyaksian suci terhadap Zat-Nya
tidak mungkin berlaku pada alam bawah.
Di sini hanya kenyataan
atau penzahiran sifat-sifat suci-Nya yang dapat disaksikan, memancar ke atas
cermin yang bersih kepunyaan hati yang suci. Saidina Umar r.a berkata, “Hatiku
melihat Tuhanku dengan cahaya Tuhanku”. Hati yang suci adalah cermin di mana
keindahan, kemuliaan dan kesempurnaan Allah swt memancar. Nama lain yang diberi
kepada suasana ini ialah pembukaan (kasyaf), menyaksikan sifat-sifat Ilahi yang
suci.
Bagi memperolehi
suasana tersebut, untuk membersihkan dan menyinarkan hati, perlulah kepada guru
yang matang, yang di dalam keesaan dengan Allah swt, yang disanjung dan
dimuliakan oleh semua, dahulu dan sekarang. Guru berkenaan mestilah telah
sampai kepada makam kehampiran dengan Allah swt dan dihantar balik ke alam
rendah oleh Allah swt untuk membimbing dan menyempurnakan mereka yang layak
tetapi masih mempunyai kecacatan.
Di dalam penurunan
mereka untuk melakukan tugas tersebut wali-wali Allah swt mestilah berjalan
Sesuai dengan sunnah Rasulullah s.a.w dengan mengikuti teladan baginda s.a.w,
tetapi tugas mereka berlainan dengan tugas rasul. Rasul diutuskan untuk
menyelamatkan orang ramai dan juga orang-orang yang beriman. Guru-guru tadi
pula tidak dihantar untuk mengajar semua orang tetapi hanyalah sebilangan yang
dipilih sahaja. Rasul-rasul diberi kebebasan dalam menjalankan tugas mereka,
sementara wali-wali yang mengambil tugas sebagai guru mesti mengikuti jalan
rasul-rasul dan nabi-nabi.
Guru kerohanian yang
mengaku diri mereka merdeka, menyamakan dirinya dengan nabi, jatuh kepada
kesesatan dan kekufuran. Bila Nabi s.a.w mengatakan sahabat-sahabat baginda
yang arif adalah umpama nabi-nabi Bani Israil, baginda memaksudkan lain
daripada ini – kerana nabi-nabi yang datang selepas Musa a.s semuanya mengikuti
prinsip agama yang dibawa oleh Musa a.s. Mereka tidak membawa peraturan baharu.
Mereka mengikuti undang-undang yang sama. Seperti mereka juga orang-orang arif
dari kalangan umat Nabi Muhammad s.a.w yang bertugas membimbing sebahagian
daripada orang-orang suci yang dipilih, mengikuti kebijaksanaan Nabi s.a.w,
tetapi menyampaikan perintah dan larangan dengan cara baharu yang berbeza,
terbuka dan jelas, menunjukkan kepada murid-murid mereka dengan perbuatan yang
mereka kerjakan pada masa dan keadaan yang berlainan. Mereka memberi dorongan
kepada murid-murid mereka dengan menunjukkan kelebihan dan keindahan
prinsip-prinsip agama. Tujuan mereka ialah membantu pengikut-pengikut mereka
menyucikan hati yang menjadi tapak untuk membena tugu makrifat.
Dalam semua itu mereka
mengikut teladan daripada pengikut-pengikut Rasulullah s.a.w yang terkenal
sebagai ‘golongan yang memakai baju bulu’ yang telah meninggalkan semua
aktiviti keduniaan untuk berdiri di pintu Rasulullah s.a.w dan berada hampir
dengan baginda. Mereka menyampaikan khabar sebagaimana mereka menerimanya
secara langsung daripada mulut Rasulullah s.a.w. Dalam kehampiran mereka dengan
Rasulullah s.a.w mereka telah sampai kepada peringkat di mana mereka boleh
bercakap tentang rahsia israk dan mikraj Rasulullah s.a.w sebelum baginda
membuka rahsia tersebut kepada sahabat-sahabat baginda.
Wali-wali yang menjadi
guru memiliki kehampiran yang serupa dengan Nabi s.a.w dengan Tuhannya. Amanah
dan penjagaan terhadap ilmu ketuhanan yang serupa dianugerahkan kepada mereka.
Mereka merupakan Pemegang sebahagian daripada kenabian, dan diri batin
mereka selamat di bawah penjagaan Rasulullah s.a.w.
Tidak semua orang yang
memiliki ilmu berada di dalam keadaan tersebut. Mereka yang sampai ke situ
adalah yang lebih hampir kepada Rasulullah s.a.w daripada anak-anak dan
keluarga mereka sendiri dan mereka adalah umpama anak-anak kerohanian
Rasulullah s.a.w yang hubungannya lebih erat daripada hubungan darah. Mereka
adalah pewaris sebenar kepada Nabi s.a.w. Anak yang sejati memiliki zat dan rahsia
bapanya pada rupa zahirnya dan juga pada batinnya. Nabi s.a.w menjelaskan
rahasia ini, “Ilmu khusus adalah umpama khazanah
rahasia yang hanya mereka yang mengenali Zat Allah boleh mendapatkannya. Namun
bila rahsia itu dibukakan orang yang mempunyai kesedaran dan ikhlas tidak
menafikannya.”
Ilmu tersebut
dimasukkan kepada Nabi s.a.w pada malam baginda s.a.w mikraj kepada Tuhannya.
Rahsia itu tersembunyi di dalam diri baginda di sebalik tiga ribu tabir hijab.
Baginda s.a.w tidak membuka rahsianya melainkan kepada sebahagian pengikut
baginda yang sangat hampir dengan baginda. Melalui penyebaran dan keberkatan
rahsia inilah Islam akan terus memerintah sehingga ke hari kiamat.
Pengetahuan batin
tentang yang tersembunyi membawa seseorang kepada rahsia tersebut. Sains,
kesenian dan kemahiran keduniaan adalah umpama kerangka kepada pengetahuan
batin. Mereka yang memiliki pengetahuan kerangka itu bolehlah mengharapkan satu
hari nanti mereka diberi kesempatan untuk memiliki apa yang di dalam kerangka.
Sebahagian daripada mereka yang berilmu memiliki apa yang patut dimiliki oleh
seorang manusia secara umumnya sementara sebahagian yang lain menjadi ahli dan
memelihara ilmu tersebut daripada hilang. Ada golongan yang menyeru kepada
Allah dengan nasihat yang baik. Sebahagian daripada mereka mengikuti sunnah
Nabi s.a.w dan dipimpin oleh Saidina Ali r.a. yang menjadi pintu kepada gedung
ilmu yang melaluinya masuklah mereka yang menerima undangan dari Allah swt.
“Serulah ke jalan
Tuhanmu dengan bijaksana dan nasihat dan bantahlah mereka dengan cara yang
lebih baik.”
(Surah Nahl, ayat 125).
Maksud dan perkataan
mereka adalah sama. Perbezaan pada zahirnya hanyalah pada perkara-perkara
terperinci dan cara pelaksanaannya.
Sebenarnya ada tiga
makna yang kelihatan sebagai tiga jenis ilmu yang berbeza – dilakukan secara
berbeza, tetapi menjurus kepada yang satu Sesuai dengan sunnah Rasulullah
s.a.w. Ilmu dibahagikan kepada tiga yang tidak ada seorang manusia boleh
menanggung keseluruhan beban ilmu itu juga tidak berupaya mengamalkan dengan
sekaliannya.
Bahagian pertama ayat
di atas “Serulah ke
jalan Tuhanmu dengan bijaksana (hikmah).” Sesuai dengan
makrifat, zat dan permulaan kepada segala sesuatu, pemiliknya mestilah sebagaimana
Nabi s.a.w beramal Sesuai dengannya. Ia hanya dikurniakan kepada lelaki sejati
yang berani, tentera kerohanian yang akan mempertahankan kedudukannya dan
menyelamatkan ilmu tersebut. Nabi s.a.w bersabda, “Kekuatan semangat lelaki sejati mampu
menggoncang gunung.” Gunung di sini menunjukkan keberatan
hati sesetengah manusia. Doa lelaki sejati yang menjadi tentera kerohanian
dimakbulkan. Bila mereka menciptakan sesuatu ia berlaku, bila mereka mahukan
sesuatu hilang maka ia pun hilang.
“Dia kurniakan hikmah
kepada sesiapa yang Dia kehendaki, dan Barangsiapa dikurniakan hikmah maka
sesungguhnya dia telah diberi kebajikan yang banyak.”
(Surah Baqarah, ayat
269).
Jenis kedua ialah ilmu
zahir yang disebut Quran sebagai “seruan yang baik”. Ia menjadi kulit kepada
hikmah kebijaksanaan rohani. Mereka yang memilikinya menyeru kepada kebaikan,
mengajar manusia berbuat baik dan meninggalkan larangan-Nya. Nabi s.a.w memuji
mereka. Orang yang berilmu menyeru dengan lemah lembut dan baik hati, sementara
yang jahil menyeru dengan kasar dan kemarahan.
Jenis ketiga ialah ilmu
yang menyentuh kehidupan manusia di dalam dunia. Ia disebut sebagai ilmu agama
(syariat) yang menjadi sarang kepada hikmah kebijaksanaan (makrifat). Ia adalah
ilmu yang diperuntukkan kepada mereka yang menjadi pemerintah manusia;
menjalankan keadilan ke atas sesama manusia; pentadbiran manusia ke atas sesama
manusia. Bahagian terakhir ayat Quran yang di atas tadi menceritakan tugas
mereka “dan berbincanglah dengan mereka dengan cara yang lebih baik”. Mereka
ini menjadi kenyataan kepada sifat Allah “al-Qahhar” Yang Maha Keras. Mereka
berkewajipan menjaga peraturan di kalangan manusia selaras dengan hukum Tuhan,
seumpama sabut melindungi tempurung dan tempurung melindungi isi.
Nabi s.a.w menasihatkan, “Biasakan dirimu berada di dalam majlis
orang-orang arif, taatlah kepada pemimpin kamu yang adil. Allah Yang Maha
Tinggi menghidupkan hati dengan hikmah seperti Dia jadikan bumi yang mati hidup
dengan tumbuh-tumbuhan dengan menurunkan hujan.” Baginda
s.a.w juga bersabda , “Hikmah adalah harta yang hilang bagi
orang yang beriman, dikutipnya di mana sahaja ditemuinya.”
Malah perkataan yang
diucapkan oleh manusia biasa datangnya daripada Loh Terpelihara menurut hukum
Allah swt terhadap segala perkara daripada awal hingga akhir. Loh itu disimpan
pada alam tinggi pada akal asbab tetapi perkataan diucapkan menurut makam
seseorang. Perkataan mereka yang telah mencapai makam makrifat adalah secara
langsung daripada alam tersebut, makam kehampiran dengan Allah. Di sana tidak
ada perantaraan.
Ketahuilah bahawa semua
akan kembali kepada asal mereka. Hati, zat, mesti dikejutkan; jadikan ianya
hidup untuk mencari jalan kembali kepada asalnya yang suci murni. Ia mesti
mendengar seruan. Seseorang mesti mencari orang yang orang yang daripadanya
seruan itu muncul, melaluinya zahir seruan. Itulah guru yang sebenar. Ini
merupakan kewajipan bagi kita. Nabi s.a.w bersabda, “Menuntut ilmu wajib bagi
setiap orang Islam lelaki dan perempuan”. Ilmu tersebut merupakan peringkat
terakhir semua ilmu, itulah ilmu makrifat, ilmu yang akan membimbing seseorang
kepada asalnya, yang sebenar (hakikat). Ilmu yang lain perlu menurut sekadar
mana keperluannya. Allah menyukai mereka yang meninggalkan cita-cita dan
angan-angan kepada dunia, kemuliaan dan kebesarannya, kerana kepentingan
duniawi ini menghalang seseorang kepada Allah.
“Katakanlah: “Aku tidak
meminta kepadamu upah atas (menyampaikan)nya, kecuali percintaan (kepadaku)
lantaran kerabat.”
(Surah Syura, ayat 23).
Ditafsirkan maksud
perkataan “apa yang hampir dengan kamu” ialah datang hampir dengan kebenaran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan