Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Rabu, 12 Disember 2012

K 58 EMPAT Proses penciptaan manusia.


1) Penciptaan langsung oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Proses penciptaan ini adalah bukan melalui hubungan seksual antara leaki dan perempuan. Ini adalah penciptaan manusia secara langsung olah ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sebagaimana diciptakannya Adam Alaihis Salaam yang disebut sebagai manusia tanpa ayah dan tanpa ibu.

2) Penciptaan melalui seorang lelaki saja. Proses penciptaan ini dilakukan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA terhadap Siti Hawa (isteri Adam as) melalui tulang rusuk Adam, yang disebut sebagai manusia tanpa ibu.

3) Penciptaan melalui seorang perempuan saja. Proses penciptaan ini terjadi pada diri Nabi Isa Alaihis Salaam yang tidak mempunyai ayah kerana Maryam (ibunya) tidak mempunyai suami seorangpun dan tidak pula pernah melakukan hubungan seksual dengan lelaki manapun.

4) Penciptaan melalui seorang lelaki dan perempuan. Proses penciptaan ini adalah proses yang umum terjadi sekarang ini. Semua orang setelah Nabi Isa as, dilahirkan ke dunia melalui proses penciptaan ini, kecuali untuk ketiga orang yang telah disebutkan (Adam as, Siti Hawa, dan Isa as), begitu juga terhadap diri NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM.

Rujukan:

http://www.slideshare.net/Shobrie/kehidupan-manusia-di-dunia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan