Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 5 Oktober 2013

L 120 ; Surah 102 : AT TAKAATSUR (BERMEGAH-MEGAHAN)


Dengan nama ALLAH, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Surah At Takaatsur terdiri atas 8 ayat, termasuk golongan surah-surah Makkiyah, diturunkan sesudah surah Al Kautsar. Dinamai At Takaatsur (bermegah-megahan) diambil dari perkataan At Takaatsur yang terdapat pada ayat pertama surah ini.

Pokok-pokok isinya:

Keinginan manusia untuk bermegah-megahan dalam soal duniawi, sering melalaikan manusia dari tujuan hidupnya. Dia baru menyedari kesalahannya itu setelah maut mendatanginya; manusia akan ditanya di akhirat tentang nikmat yang dibangga-banggakannya.

ANCAMAN ALLAH TERHADAP ORANG YANG LALAI DAN BERMEGAH-MEGAHAN.

1. Bermegah-megahan telah melalaikan kamu[1598],
[1598]. Maksudnya: bermegah-megahan dalam soal banyak harta, anak, pengikut, kemuliaan, dan seumpamanya telah melalaikan kamu dari ketaatan.

Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa ayat ini (S.102:1-2) turun berkenaan dengan dua kabilah Anshar. Bani Haritsah dan Bani Harts yang saling menyombongkan diri dengan kekayaan dan keturunannya dengan saling bertanya:  "Apakah kalian mempunyai pahlawan yang segagah dan secekatan si Anu?" Mereka menyombongkan diri pula dengan kedudukan dan kekayaan orang-orang yang masih hidup. Mereka mengajak pula pergi ke kubur untuk menyombongkan kepahlawanan dari golongannya yang sudah gugur, dengan menunjukkan kuburannya. Ayat ini (S.102:1-2) turun sebagai teguran kepada orang-orang yang hidup bermegah-megah sehingga terlalaikan ibadahnya kepada ALLAH SWT .
(Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim yang bersumber dari Ibnu Buraidah.)

Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa Ali pernah berkata: "Pada mulanya kami sangsi akan siksa kubur. Setelah turunnya ayat ini (S.102:1-4) hilanglah kesangsian itu."
(Diriwayatkan oleh Ibnu jarir yang bersumber dari Ali.)

2. sampai kamu masuk ke dalam kubur.

3. Janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu itu)

4. dan janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui.

5. Janganlah begitu, jika kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin,

6. nescaya kamu benar-benar akan melihat neraka Jahim,

7. dan sesungguhnya kamu benar-benar akan melihatnya dengan 'ainul yaqin[1599].
[1599]. 'Ainul yaqin ertinya melihat dengan mata kepala sendiri sehingga menimbulkan keyakinan yang kuat.

8. kemudian kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan (yang kamu megah-megahkan di dunia itu).

 

Surah ini mengemukakan celaan dan ancaman terhadap orang-orang yang bermegah-megahan dengan apa yang diperolehnya dan tidak membelanjakannya di jalan ALLAH SWT. Mereka pasti diazab dan pasti akan ditanya tentang apa yang dimegah-megahkannya itu.


HUBUNGAN SURAH AT TAAKATSUR DENGAN SURAH AL 'ASHR


1. Pada surah At Taakatsur Allah menerangkan keadaan orang yang bermegah-megahan dan disibukkan oleh harta harta benda sehingga lupa mengingat 
ALLAH SWT, sedang surah Al 'Ashr menerangkan bahawa manusia akan merugi, kecuali mereka beriman, beramal soleh dan nasihat menasihati dalam kebenaran dan kesabaran.


2. Pada surah At Taakatsur, ALLAH SWT  menerangkan sifat orang yang mengikuti hawa nafsunya, sedang pada surah Al 'Ashr menerangkan sifat orang-orang yang tidak merugi.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan