Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Ahad, 29 September 2013

L 88 ; Surah 70 : AL MA´AARIJ (Tempat-Tempat Naik)

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Surah ini terdiri atas 44 ayat, termasuk golongan surah-surah Makkiyah, diturunkan sesudah surah Al Haaqqah. Perkataan Al Ma'arij yang menjadi nama bagi surah ini adalah kata jamak dari Mikraj, diambil dari perkataan Al Ma'arij yang terdapat pada ayat 3, yang ertinya menurut bahasa tempat naik. Sedang para ahli tafsir memberi erti bermacam-macam, di antaranya langit, nikmat kurnia dan darjat atau tingkatan yang diberikan Allah s.w.t kepada ahli syurga.

Pokok-pokok isinya :

Perintah bersabar kepada Nabi Muhammad s.a.w dalam menghadapi ejekan-ejekan dan keingkaran orang-orang kafir, kejadian-kejadian pada hari kiamat; azab Allah tak dapat dihindarkan dengan tebusan apapun, sifat-sifat manusia yang mendorongnya ke api neraka; amal-amal perbuatan yang dapat membawa manusia ke martabat yang tinggi; peringatan Allah akan mengganti kaum yang durhaka dengan kaum yang lebih baik.

KEPASTIAN DATANGNYA AZAB KEPADA ORANG-ORANG KAFIR

1. Seseorang telah meminta kedatangan azab yang akan menimpa,

2. orang-orang kafir, yang tidak seorangpun dapat menolaknya,

3. (yang datang) dari Allah, Yang mempunyai tempat-tempat naik.

4. Malaikat-malaikat dan Jibril naik (menghadap) kepada Tuhan dalam sehari yang kadarnya lima puluh ribu tahun.[1510]
[1510]. Maksudnya: malaikat-malaikat dan Jibril jika menghadap Tuhan memakan waktu satu hari. Apabila dilakukan oleh manusia, memakan waktu lima puluh ribu tahun.

5. Maka bersabarlah kamu dengan sabar yang baik.

6. Sesungguhnya mereka memandang siksaaan itu jauh (mustahil).

7. Sedangkan Kami memandangnya dekat (mungkin terjadi).

8. Pada hari ketika langit menjadi seperti luluhan perak,

9. dan gunung-gunung menjadi seperti bulu (yang berterbangan),

10. dan tidak ada seorang teman akrabpun menanyakan temannya,

11. sedang mereka saling memandang. Orang kafir ingin kalau sekiranya dia dapat menebus (dirinya) dari azab hari itu dengan anak-anaknya,

12. dan isterinya dan saudaranya,

13. dan kaum familinya yang melindunginya (di dunia).

14. Dan orang-orang di atas bumi seluruhnya kemudian (mengharapkan) tebusan itu dapat menyelamatkannya.

15. Sekali-kali tidak dapat, sesungguhnya neraka itu adalah api yang bergolak,

16. yang mengelupas kulit kepala,

17. yang memanggil orang yang membelakang dan yang berpaling (dari agama),

18. serta mengumpulkan (harta benda) lalu menyimpannya[1511].
[1511]. Maksudnya: orang yang menyimpan hartanya dan tidak mahu mengeluarkan zakat dan tidak pula menafkahkannya ke jalan yang benar.

19. Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir.

20. Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah,

21. dan apabila ia mendapat kebaikan ia amat kikir,

22. kecuali orang-orang yang mengerjakan solat,

23. yang mereka itu tetap mengerjakan solatnya,

24. dan orang-orang yang dalam hartanya tersedia bahagian tertentu,

25. bagi orang (miskin) yang meminta dan orang yang tidak mempunyai apa-apa (yang tidak mahu meminta),

26. dan orang-orang yang mempercayai hari pembalasan,

27. dan orang-orang yang takut terhadap azab Tuhannya.

28. Kerana sesungguhnya azab Tuhan mereka tidak dapat orang merasa aman (dari kedatangannya).

29. Dan orang-orang yang memelihara kemaluannya,

30. kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak-budak yang mereka miliki[1512], maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela.
[1512]. Lihat no. [994]. Maksudnya: budak-budak belian yang diperolehi dalam peperangan dengan orang kafir, bukan budak belian yang diperolehi di luar peperangan. Dalam peperangan dengan orang-orang kafir itu, wanita-wanita yang ditawan biasanya dibahagi-bahagikan kepada kaum Muslimin yang ikut dalam peperangan itu, dan kebiasan ini bukanlah suatu yang diwajibkan. Imam boleh melarang kebiasaan ini lihat selanjutnya no. [282]. Maksudnya: budak-budak yang dimiliki yang suaminya tidak ikut tertawan bersama-samanya.

31. Barangsiapa mencari yang di balik itu[1513], maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.
[1513]. Lihat no. [995]. Maksudnya: zina, homoseksual, dan sebagainya.

32. Dan orang-orang yang memelihara amanat-amanat (yang dipikulnya) dan janjinya

33. Dan orang-orang yang memberikan kesaksiannya.

34. Dan orang-orang yang memelihara solatnya.

35. Mereka itu (kekal) di syurga lagi dimuliakan.

AZAB YANG MENGHINAKAN AKAN MENIMPA ORANG-ORANG YANG MENDUSTAKAN ALLAH

36. Mengapakah orang-orang kafir itu bersegera datang ke arahmu,

37. dari kanan dan dari kiri dengan berkelompok-kelompok [1514]
[1514]. Menurut keterangan sebahagian ahli tafsir, ayat ini berhubungan dengan peristiwa ketika Rasulullah solat dan membaca al Quran di dekat Kaabah lalu orang-orang musyrik berkumpul berkelompok-kelompok di hadapannya sambil mengejek dan mengatakan: Jika orang-orang mukmin benar-benar akan masuk syurga sebagaimana kata Muhammad kitalah yang akan masuk lebih dahulu. Maka turunlah ayat 38.

38. Adakah setiap orang dari orang-orang kafir itu ingin masuk ke dalam syurga yang penuh kenikmatan?

39. sekali-kali tidak! Sesungguhnya Kami ciptakan mereka dari apa yang mereka ketahui (air mani)[1515].
[1515]. Yang dimaksud dengan ayat ini ialah, bahawa mereka, orang-orang kafir, diciptakan oleh Allah dari air mani untuk beriman dan bertakwa kepadaNya, sebagaimana yang disampaikan oleh Rasul. Jadi kalau mereka tidak beriman tidak berhak masuk syurga.

40. Maka aku bersumpah dengan Tuhan Yang memiliki timur dan barat, sesungguhnya Kami benar-benar Maha Kuasa.

41. Untuk mengganti (mereka) dengan kaum yang lebih baik dari mereka, dan Kami sekali-kali tidak dapat dikalahkan.

42. Maka biarkanlah mereka tenggelam (dalam kebatilan) dan bermain-main sampai mereka menjumpai hari yang diancamkan kepada mereka,

43. (iaitu) pada hari mereka keluar dari kubur dengan cepat seakan-akan mereka pergi dengan segera kepada berhala-berhala (sewaktu di dunia),

44. dalam keadaan mereka menekurkan pandangannya (serta) diliputi kehinaan. Itulah hari yang dahulunya diancamkan kepada mereka.

Surah Al Ma´aarij menerangkan sifat-sifat yang buruk serta memberi petunjuk kepada jalan-jalan yang dapat mencapai kemuliaan dan darjat yang tinggi.

HUBUNGAN SURAH AL MA´AARIJ DENGAN SURAH NUH

1. Pada akhir surah Al Ma´aarij Allah menerangkan bahawa Dia berkuasa mengganti kaum yang durhaka dengan kaum yang lebih baik, sedang dalam surah Nuh dibuktikan dengan penenggelaman kaum Nuh yang durhaka.


2. Kedua surah ini dimulai dengan ancaman azab kepada orang-orang kafir.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan