(Nota ini
saya ambil dari laman web sahabat dan saudara kita dari Indonesia)
KONSEP
RIBA DALAM ISLAM
BAB I
KONSEP
RIBA
1. Pengertian
Riba
Riba
secara bahasa bermakna; ziyadah (tambahan). Dalam pengertian lain, secara
linguistik riba juga bererti tumbuh dan membesar.[1] Menurut
istilah teknis, riba bererti pengambilan tambahan dari harta pokok atau modal
secara batil[2]. Kata riba juga bererti ; bertumbuh
menambah atau berlebih. Al-riba atau ar-rima makna asalnya ialah tambah tumbuh
dan subur. Adapun pengertian tambah dalam konteks riba adalah tambahan wang
atas modal yang diperoleh dengan cara yang tidak dibenarkan syarak, apakah
tambahan itu berjumlah sedikit mahupun berjumlah banyak seperti yang
disyaratkan dalam al Quran. Riba sering diterjemahkan orang dalam bahasa
inggris sebagai “usury” yang ertinya“the act of lending money at
an exorbitant or illegal rate of interest” sementara para ulama’
fikih mendefinisikan riba dengan “kelebihan harta dalam suatu muamalah dengan
tidak ada imbalan atau gantinya.” Maksud dari pernyataan ini adalah tambahan
terhadap modal wang yang timbul akibat transaksi hutang piutang yang harus
diberikan terhutang kepada pemilik wang pada saat hutang jatuh tempoh[3].
Ada
beberapa pendapat dalam menjelaskan riba, namun secara umum terdapat benang
merah yang menegaskan bahawa riba adalah pengambilan tambahan baik dalam
transaksi jual beli, mahupun pinjam meminjam secara batil atau bertentangan
dengan prinsip mua’amalat dalam Islam. Mengenai hal ini Allah mengingatkan dalam
al Quran Surat An-Nisa’ : 29
Ertinya : “Hai
orang-orang yang beriman janganah kamu memakan harta sesamamu dengan jalan
batil.”
Dalam
kaitanya dengan pengertian al-batil dalam ayat tersebut, ibnu ArobiAl-Maliki
menjelaskan seperti yang dikutif oleh Afzalurrohman.[4]
“Pengertian
riba’ secara bahasa adalah tambahan, namun yang dimaksud riba dalam ayat al
Quran iaitu setiap penambahan yang diambil tanpa adanya satu transaksi
pengganti atau penyimbang yang dibenarkan syari’ah.
Yang
dimaksud dengan transaksi pengganti atau penyimbang iaitu transaksi bisnes atau
komersial yang melegitimasi adanya penambahan tersebut secara adil, seperti
transaksi jual beli, gadai, sewa, atau bagi hasil projek. Dalam transaksi sewa,
si penyewa membayar upah sewa kerana adanya manfaat sewa yang dinikmati,
termasuk menurunnya nilai ekonomi suatu barang kerana penggunaan si penyewa.
Mobil misalnya, sesudah dipakai maka nilai ekonominya pasti menurun jika
dibandingkan sebelumnya. Dalam hal jual beli, si pembeli membayar harga atas
imbalan barang yang diterimanya.
Demikian
juga dalam projek bagi hasil, para peserta perkongsian berhak mendapatkan
keuntungan kerana disamping menyertakan modal juga turut serta menanggung
kemungkinan risiko kerugian yang boleh saja muncul setiap saat.
Dalam
transaksi simpan pinjam dana, secara konvensional si pemberi pinjaman mengambil
tambahan dalam bunga tanpa adanya suatu penyimbangan yang diterima si peminjam
kecuali kesempatan dan faktor waktu yang berjalan selama proses peminjaman
tersebut. Namun, yang tidak adil di sini adat peminjam diwajibkan untuk selalu
dan pasti untung dalam setiap penggunaan kesempatan tersebut. Demikian juga
dana itu tidak akan berkembang dengan sendirinya, hanya dengan faktor waktu
semata tanpa ada faktor orang yang menjalankan dan mengusahakannya.
Bahkan ketika orang tersebut mengusahakan boleh saja untung boleh saja rugi.
Pengertian
senada disampaikan oleh jumhur ulama’ sepanjang sejarah Islam dari berbagai
madzahib fiqhiyyah, di antaranya sebagai berikut.
a. Badr
Ad-Din Al-Ayni pengarang Umdatul Qari’ syarah Shahih Al-Bhukhari.
Prinsip
utama dalam riba adalah penambahan. Menurut syari’ah riba bererti penambahan
atas harta pokok tanpa adanya transaksi bisnes rill.[5]
b. Imam
zarkasi dari madzab Hanafi
Riba
adalah tambahan yang disaratkan dalam transaksi bisnes tanpa adanya iwadh (atau
padanan yang dibenarkan syari’ah atas penambahan tersebut.
c. Raghib
Al-Asfahani
Riba
adalah penambahan atas harta pokok.
d. Imam
An-Nawawi dari Madzab Syafi’i[6].
Berdasarkan
penjelasan Imam Nawawi di atas, dapat difahami bahawa salah satu bentuk riba
yang dilarang oleh al Quran dan As Sunnah adalah penambahan atas harta pokok
kerana unsur waktu. Dalam dunia perbankan, hal tersebut dikenal dengan bunga
kredit sesuai lama waktu pinjaman.
e. Qatadah
Riba
Jahiliyah adalah seseorang yang menjual barangnya secara tempoh hingga waktu
tertentu. Apabila telah datang saat membayar dan si pembeli tidak mampu
membayar, maka ia memberikan bayaran tambahan atas penangguhan.
f. Zaid
Bin Aslam
Yang
dimaksud dengan riba jahiliyah yang beramplikasi pelipatgandaan sejalan dengan
waktu adalah seseorang yang memiliki piutang atas mitranya. Pada saat jatuh
tempoh ia berkata “bayar sekarang atau tambah.”
g. Mujahid
Mereka
menjual daganganya dengan tempoh. Apabila telah jatuh tempoh dan (tidak mampu
membayar) si pembeli memberikan “tambahan” atas tambahan waktu.
h. Ja’far
As-Shodiq dari kalangan Madzab Syi’ah
Ja’far
As-Shodiq berkata ketika ditanya mengapa Allah SWT mengharamkan riba supaya
orang tidak berhenti berbuat kebajikan kerana ketika diperkenankan untuk
mengambil bunga atas pinjaman maka seseorang tadi tidak berbuat
makruf lagi atas transaksi pinjam meminjam dan seterusnya. Padahal
Qord bertujuan untuk menjalin hubungan yang erat dan kebajikan antara manusia.
i. Imam
Ahmad Bin Hambal. Pendiri Madzab Hambali
Imam
Ahnad Bin Hambal ketika ditanya tentang riba beliau menjawab sesungguhnya riba
itu adalah seseorang memiliki hutang maka dikatakan kepadanya apakah akan
melunasi atau membayar lebih. Jikalau tidak mampu melunasi, ia harus
menambah dana (dalam bentuk bunga pinjaman) atas penambahan waktu yang
diberikan.
2. Jenis-Jenis
Riba
Secara garis
besar riba dikelompokkan menjadi dua. Masing-masing adalah riba hutang-piutang
dan riba jual-beli. Kelompok yang pertama terbagi lagi menjadi riba jahiliyah
dan qardh. Sedangkan kelompok kedua riba jual beli terbagi menjadi riba Afdhl
dan riba nasi’ah. Adapun penjelasannya sebagai berikut[7]:
a. Riba
Qardh
Suatu
manfaat atau tingkat kelebihan tertentu yang disaratkan terhadap yang berhutang
(Muqtaridh).
b. Riba
Jahiliyah
Hutang
dibayar lebih dari pokoknya, kerana si peminjam tidak mampu membayar hutangnya
pada waktu yang ditentukan.
c. Riba
fadhl
Pertukaran
antar barang sejenis dengan kadar atau takaran yang berbeza, sedangkan barang
yang dipertukarkan itu termasuk jenis barang ribawi.
d. Riba
nasi’ah
Penangguhan,
penyerahan atau penerimaan jenis barang ribawi yang dipertukarkan dengan jenis
barang ribawi lainya. Riba dalam nasi’ah muncul kerana adanya perbezaan,
perubahan atau tambahan antara yang diserahkan saat ini dengan yang diserahkan
kemudian.
Dalam
kitab Fathul Mu’in riba dibagi menjadi tiga iaitu[8] :
1. Riba
Fadhl
Iaitu
selisih barang pada salah satu tukar menukar dua barang yang sama jenisnya.
Termasuk dalam macam ini adalah riba qordh iaitu jika dalam hutang kembali
kepada pihak pemberi hutang.
2. Riba
yad
Iaitu
jika salah satu dari penjual dan pembeli berpisah dari akad sebelum serah
terima.
3. Riba
Nasa’
Iaitu
jika mensaratkan ada penundaan penyerahan dua barang ma’qud alaih dalam
penukaranya (jual-beli).
3. Hukum
Riba
Hukum
riba dalam Islam telah ditetapkan dengan jelas, yakni dilarang dan termasuk
dari salah satu perbuatan yang diharamkan. Namun proses pelarangan riba dalam
al Quran tidak diturunkan oleh Allah SWT sekaligus, melainkan diturunkan dalam
empat tahap[9].
1. Allah
memberikan pengertian bahawa riba tidak akan menambah kebaikan di sisi Allah
SWT. Allah berfirman :
Arrum Ayat 39
2. Allah
SWT memberikan gambaran siksa bagi yahudi dengan salah satu karaktornya suka
memakan riba.
(QS.
An-Nisa’ : 160-161)
3. Allah
melarang memakan riba yang berlipat ganda
Ali Imran 130
4. Allah
melarang dengan keras dan tegas semua jenis riba.
Al baqarah 278-279
Untuk
lebih memperjelas keharaman riba, Rasulullah SAW juga menjelaskan dan beberapa
hadits di antaranya[10]:
Ertinya :
Daripada Jabir ia berkata Rasulullah SAW mengutuk orang yang menerima riba,
orang yang membayarnya dan orang yang mencatatnya, dan dua orang saksinya,
kemudian beliau bersabda mereka itu semuanya sama.
( HR.
Muslim)
hadis
Hakim
meriwayatkan daripada Ibnu Mas’ud bahawasanya nabi saw telah bersabda :
“Riba itu mempunyai 73 tingkatan, yang paling rendah (dosanya) sama
dengan seseorang yang berzina dengan ibunya.”
(HR.
Mutafaqun Alaihi)[11].
Bahkan
dalam suatu hadis dinyatakan bahawa dosa orang yang mengerjakan riba lebih
besar beberapa kali lipat daripada dosa orang yang berzina. Hal ini didasari
oleh logik bahawa zina biasanya terjadi akibat gejolak syahwat yang tidak
tertahan dan dilakukan tanpa fikir panjang, sementara praktik riba dilakukan
dengan pertimbangan yang matang, jelas dan telaten[12].
Hakikat
larangan tersebut tegas, mutlak, dan tidak mengendung perdebatan. Tidak ada
ruang untuk mengatakan bahawa riba mengacu sekadar pada pinjaman dan bukan
bunga, kerana Nabi melarang mengambil, meskipun kecil, pemberian jasa atau
kebaikan sebagai syarat pinjaman, sebagai tambahan dari wang pokok.
Larangan
bunga ini tidak hanya berlaku dalam agama Islam tetapi dalam agama non Islampun
juga dilarang. Seperti halnya orang-orang Yahudi yang dilarang mempraktikkan
riba. Pelarangan dimaksud banyak terdapat dalam kitab suci mereka, baik dalam
perjanjian lama (oldtestament). Mahupun undang-undang talmud. Dalam
Agama Kristian kitab perjanjian baru tidak menyebutkan permasalahan ini dengan
jelas. Namun, sebahagian kalangan kristiani menganggap bahawa ayat yang
terdapat dalam Lukas 6 : 34-5 sebagai ayat yang mengecam praktik pengambilan
bunga. Disamping itu, para pendeta Agama kristian pada awal abad I – XII M.
Juga berpandangan bahawa pengambilan bunga dilarang oleh ajaran agama.
Dalam
kalangan Yunani dan Romawi sejak abad 6 SM. Hingga 1 M. Telah terdapat beberapa
jenis bunga. Meskipun demikian, praktik pengambilan bunga dicela oleh para ahli
filsafat. Dua orang ahli filsafat yunani terkemuka, plato (427-347 SM) dan
Aristoteles (384-322 SM), mengancam praktik bunga. Begitu juga dengan Cato
(234-149 SM) dan Cicero (106-43 SM). Para ahli filsafat tersebut mengutuk
orang-orang romawi yang mempraktikkan pengambilan bunga[13].
Dari
sedikit huraian di atas dapat ditarik kesimpulan bahawa apapun bentuk riba
mahupun bunga dilarang secara mutlak oleh semua Agama, terutama Agama-Agama
samawi. Hal ini dikeranakan dampak yang dikeranakan oleh adanya riba atau bunga
tersebut dipandang merugikan masyarakat.
RIBA -
KONSEP BUNGA
BAB II
1. Pengertian
Bunga
Secara
leksikal, bunga sebagai terjemahan dari kata interest. Secara istilah
sebagaimana diungkapkan dalam suatu kamus dinyatakan, bahawa interest
is a charge for afinacial loan, usually a presentage of the amount loaned (Bunga
adalah tanggungan pada pinjaman wang, yang biasanya dinyatakan dengan
prosentase dari wang yang dipinjamkan. Pendapat lain menyatakan interest iaitu
sejumlah wang yang dibayar atau dikalkulasikan untuk penggunaan modal. Jumlah
tersebut misalnya dinyatakan dengan satu tingkat atau prosentase modal yang
bersangkut paut dengan itu yang dinamakan suku bunga modal.
Berbeza
dengan bunga (Interest), dalam bahasa inggris riba lebih dikenal sebagai
“usury” yang ertinya“ the act of lending money at an exorbitant or illegal
rate of interest” tapi bila disimpulkan dari sejarah masyarakat barat,
terlihat jelas bahawa “interest” dan “usury” yang dikenal saat
ini pada hakikatnya adalah sama. Keduanya bererti tambahan wang, umumnya dalam
presentase, istilah “usury” muncul kerana belum mapannya pasar kewangan
pada zaman itu sehingga pengusaha harus menetapkan suatu tingkat bunga yang
dianggap wajar[14].
2. Bunga
Bank dan Riba
Dalam
persoalan sub pokok bahasan ini, akan lebih rinci apabila dikembalikan kepada
pandangan tentang adanya kesamaan antara praktik bunga dengan riba yang
diharamkan dalam al Quran dan hadits. Kesamaan itu sulit dibantah, apalagi
secara nyata aplikasi sistem bungan pada perbankan lebih banyak dirasakan
mudharatnya dari pada manfaatnya. Kemudharatan sistem bunga sehingga
dikategorikan sebagai riba, antara lain adalah[15] :
1. Mengakumulasikan
dana untuk keuntungan sendiri.
2. Bunga
adalah konsep biaya yang digeserkan kepada penanggung berikutnya.
3. Menyalurkan
harta hanya kepada mereka yang mampu.
4. Penanggung
terakhir adalah masyarakat.
5. Memandulkan
kebijakan stabiliti ekonomi dan investasi.
6. Terjadi
kesenjangan yang tidak akan ada habisnya.
Disamping
itu, terlepas dari haram / tidaknya bunga bank, secara jujur harus diakui
bahawa terdapat beberapa kelemahan pada penerapan sistem bunga dalam sistem
bank konvensional, antara lain[16]:
1. Salah
satu penyebab krisis berkepanjangan.
2. Menganaktirikan
usaha sektor riil.
3. Menciptakan
budaya malas.
4. Memperlebar
jurang sosial antara si miskin dan si kaya.
Apabila
ada suatu bank yang didirikan untuk membantu lalu lintas perdagangan,
memudahkan kirim mengirim wang, memudahkan jual-beli antara bangsa, membantu
manusia pedagang dengan modal, maka semua itu dibolehkan Agama. Yang tidak
diperbolehkan hanyalah memungut atau memberikan rente pinjaman (riba/ bunga).
Baik yang dilakukan oleh bank/ perseorangan, iaitu memungut rente pinjaman. Dan
juga dilarang kalau dengan tujuan “ihtikar” (menumpuk barang-barang makanan
pada waktu mahal untuk dijual dalam waktu yang lebih mahal lagi), maka semuanya
menurut hukum agama adalah haram[17].
Dalam
analisa terhadap praktik pembuangan dalam bank, tercatat beberapa hal sebagai
berikut[18] :
1. Bunga
adalah tambahan terhadap wang yang disimpan pada lembaga kewangan atau wang
yang dipinjam.
2. Besarnyta
bunga yang harus dibayar ditetapkan di muka tanpa memperdulikan apakah lembaga
kewangan penerima simpanan atau peminjam berhasil dalam usahanya/ tidak.
3. Besarnya
bunga yang harus dibayar dicantumkan dalam angka presentase dalam setahun yang
ertinya apabila hutang tidak dibayar atau simpanan tidak diambil dalam beberapa
tahun boleh terjadi berlipat ganda jumlahnya.
Dari
ketiga hal tersebut di atas tampak jelas bahawa praktik membungakan wang adalah
upaya untuk memperoleh tambahan wang atas wang semula dengan cara :
(1).
Pembayaran tambahan wang itu prakarsanya tidak datang dari yang meminjam, (2).
Dengan jumlah tambahan yang besarnya ditetapkan di muka,
(3).
Peminjam sebenarnya tidak mengetahui dengan pasti apakah usahanya akan berhasil
atau tidak dan apaakah ia akan sanggup membayar tambahan dari pinjamanya itu
atau tidak;
(4).
Pembayaran tambahan wang itu dihitung dengan presentase sehingga tidak tertutup
kemungkinan suatu saat jumlah seluruh kewajiban yang harus dibayar menjadi berlipat
ganda.
Dari
huraian di atas dapat dikatakan bahawa bunga sama halnya dengan riba
an-nasi’ah yang dalam al Quran dan Hadits telah dijelaskan keharamanya. Namun,
di sisi lain banyak orang yang beranggapan bahawa bunga dan riba itu berbeza,
kerana bunga dianggap sebagai balas jasa atas pinjaman yang telah digunakan
untuk kepentingan produksi. Berdasarkajn pendapat yang kedua ini, maka lembaga
bank dianggap sebagai jalan keluar dari riba. Maksudnya, unsur yang
mengharamkan riba telah dihapus melalui peraturan perbankan yang mana suku
bunganya telah ditetapkan oleh pemerintah yang biasanya telah disepakati oleh
wakil rakyat. Namun demikian, bukankah hal tersebut hanyalah dalih untuk
menghalalkan yang diharamkan Tuhan?
Allah SWT
adalah Tuhan Yang Maha Tahu tentang apa yang telah terjadi dan apa yang akan
terjadi. Begitu juga dengan perubahan zaman seperti sekarang ini, tetapi Allah
SWT tetap mengharamkan riba dengan jelas dalam firmanNya, itu bererti tidak ada
dalih apapun yang dapat menghalalkan riba. Al hasil, bagaimanapun dicari
dalihnya maka bunga itu terlarang menurut hukun Islam, tidak diredhai oleh
Allah SWT dan RasullNya.
3.
Fatwa-Fatwa Tentang Bunga Bank
a. Majlis
Tarjih Muhammadiyah[19]
Majlis
Tarjih Sidoarjo (1968) memutuskan :
1. Riba
hukumnya haram dengan nash shorih al Quran dan As-Sunnah.
2. Bank
dengan sistem riba hukumnya haram dan bank tanpa riba hukumnya halal.
3. Bunga
yang diberikan oleh bank-bank milik negara kepada para nasabahnya yang selama
ini berlaku, termasuk perkara musyabihat.
4. Menyarankan
kepada PP Muhammadiyah untuk mengusahakan terwujudnya konsepsi sistem
perekonomian, khususnya lembaga perbankan yang sesuai dengan kaedah Islam.
b. Lajnah
Bahsul Masa’il Nahdhlatul Ulama’[20]
menurut
lajnah, hukum bank dan hukum bunganya sama seperti hukum gadai. Terdapat tiga
pendapat ulama’ sehubungan dengan masalah ini.
1. Haram
sebab termasuk hutang yang dipungut rente.
2. Halal,
sebab tidak ada syarat pada waktu akad sedangkan adat yang berlaku tidak dapat
begitu saja dijadikan syarat.
3. Subahat
(tidak tentu halal haramnya) sebab para ahliu hukum berselisih pendapat
tentangnya.
Meskipun
ada perbezaan pandangan lajnah memutuskan bahawa (pilihan) yang lebih
berhati-hati adalah pendapat pertama iaitu menyebut bunga bank adalah haram.
c. Sidang
Konferensi Islam (OKI)
Semua
peserta sidang OKI kedua yang berlangsung di Karachi, Pakistan, Disember 1970,
telah menyepakati dua hal utama, iaitu :
1. Praktik
bank dengan sistem bunga adalah tidak sesuai dengan Syari’ah Islam.
2. Perlu
segera didirikan bank-bank alternatif yang menjalankan operasinya sesuai dengan
prinsip-prinsip Syari’ah.
Hasil
kesepakatan inilah yang melatarbelakangi didirikannya Bank pembangunan
Islam / Islamic Development Bank (IDB).
d. Mufti
Negara Mesir
Keputusan
kantor Mufti Negara Mesir terhadap hukum bunga bank sentiasa tetap dan
konsisten. Tercatat sekurang-kurangnya sejak tahun 1900 hingga 1989, Mufti
Negara Republik Arab Mesir memutuskan bahawa bunga bank termasuk
salah satu bentuk riba yang diharamkan.
e. Konsul
Kajian Islam Dunia
Ulama’-ulama’
besar dunia yang terhimpun dalam Konsul Kajian Islam Dunia (KKID) telah
memutuskan hukum yang tegas terhadap bunga bank. Dalam konferensi II KKID yang
diselenggarakan di universiti Al-Azhar, Kairo, pada bulan Muharram 1385 H/ Mei
1965 M, ditetapkan bahawa tidak ada sedikitpun kerugian atas haramnya praktik
pembungaan uang seperti yang dilakukan bank-bank konvensional.
f. Majelis
Ulama’ Indonesia.
Dalam
lokakarya alim ulama’ di Usaura tahun 1991 bertekad bahawa MUI harus segera
mendirikan bank alternatif. Selanjutnya, keputusan fatwa MUI No. 1 tahun 2004
tentang bunga, bahawa praktik pembungaan wang pada saat ini telah memenuhi kriteria
riba yang terjadi pada zaman Rasulullah Saw, yakni riba nasi’ah. Dengan
sedemikian, praktik pembungaan ini termasuk salah satu bentuk riba, dan riba
hukumnya adalah haram, baik dilakukan oleh bank, asuransi, pasar modal,
penggadaian, koperasi, dan lembaga-lembaga lainnya mahupun dilakukan oleh
individu.
KESIMPULAN
Dalam
konteks Islam, Riba merupakan satu halnya yang sangat dilarang. Bahkan
penerapanya berakibat fatal bagi masyarakat secara luas. Oleh sebab itu, tidak
lagi menjadi perdebatan tentang haramnya riba, baik dalam lingkup Islam mahupun
non Islam.
Sedangkan
mengenai permasalahan Bank konvensional dan bunganya terdapat banyak perbezaan
pendapat. Baik mengenai hukumnya mahupun tingkat nilai dari suku bunga itu
sendiri. Namun, setelah dianalisis lebih jauh, tidak dapat dihindari bahawa
bunga bank banyak memiliki kesamaan dengan riba. Bahkan pada penerapanya pada
zaman ini, bunga bank telah menemui kriteria riba nasi’ah sehingga telah jelas
keharamannya. Meski ada ulama’-ulama’ mahupun tokoh-tokoh yang membolehkan
adanya riba, namun itu hanya dalam jumlah minoriti, sedangkan majoriti ulama’
Internasional sepakat bahawa bunga bank sama dengan riba dan hukumnya adalah
haram secara mutlak.
[1] Zainuddin Ali, Hukum perbankan Syari’ah,
2008, Jakarta : Sinar Grafika. Hal 88, lihat Muhammad Syafi’i Antonio, Bank
Syari’ah dari teori ke praktek, 2001, Jakarta : Gema Insani, Hal. 37. Lihat
Abdullaoh Saeed,Islamic Banking And Interest : A Study Of The Probihition Of
Riba And Itis Kontemporary. (Laiden : E Jibril 1996)
[2] Zainudin Ali, Hukum Perbankan
Syari’ah.................hal. 88. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank
Syariah.....hal. 37. Lihat syafi’i Antonio. Wacana ualama’ dan
cendikiawan, central bank of Indonesia and Tazkia institute, Jakarta
1999.
[3] Muhammad, Lembaga-lembaga Keuangan Umat
kontemporer, 2000, Jogjakarta : UII Press. Hal. 147
[4] Zainudin Ali, Hukum Perbankan Syari’ah.................hal.
88. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank Syariah.....hal.38
[5] Zainudin Ali, Hukum Perbankan Syari’ah.................hal.
89. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank Syariah.....hal. 38. Lihat Badr Ad-Din
Al-Ayni, Umdatul Qari’ syarah Shahih Al-Bhukhari (Constatinople
: Mathbaah Al-Amira. 1310 H.) Vol.-V. Hal. 4.136
[6] Zainudin Ali, Hukum Perbankan Syari’ah.................hal.
90. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank Syariah.....hal. 39. Lihat majmu’
Syarah Al-Muhadzab, Vol. IX, Cairo Zakaria Ali Yusuf tt. Hal. 442
[7] Zainudin Ali, Hukum Perbankan Syari’ah.................hal.
92. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank Syariah.....hal. 41
[8] Abdul Azis Al-Malibari. Fath Al-Mu’in,
Surabaya : Dar Al-Ilmi, sh. 68 , lihat terjemah Fath Al-Mu’in (2). Surabaya :
Alhidayah, hal. 211
[9] Zainudin Ali, Hukum Perbankan Syari’ah.................hal.
99-102. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank Syariah.....hal. 48-51, lihat Sunarto
Dzulkifli, Perbankan Syariah, 2007, Jakarta ; Zikrul Hakim, hal.
2-4
[10] Zainudin Ali, Hukum Perbankan
Syari’ah.................hal. 105. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank
Syariah.....hal. 53
[11] Zainudin Ali, Hukum Perbankan
Syari’ah.................hal. 106. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank
Syariah.....hal. 54,
[12] Sunarto Zulkifli,.............hal. 4
[13] Zainudin Ali, Hukum Perbankan
Syari’ah.................hal. 94-96. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank
Syariah.....hal. 43-48
[14] Muhammad, Lembaga-lembaga........, hal.
146-147
[15] Muhammad, lembaga-lembaga, hal. 146-147
[16] Muhammad, lembaga-lembaga, hal. 158-159
[17]Sunarto zulkifli, Perbankan Syari’ah, hal.
8-9
[18] Muhammad, lembaga-lembaga, hal. 154
[19] Zainudin Ali, Hukum Perbankan
Syari’ah.................hal. 113-114. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank
Syariah.....hal.
[20] Zainudin
Ali, Hukum Perbankan Syari’ah.................hal. 115. Lihat M.
Syafi’i Antonio, Bank Syariah.....hal.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan