1. Pengertian Bunga
Secara leksikal,
bunga sebagai terjemahan dari kata interest. Secara istilah sebagaimana
diungkapkan dalam suatu kamus dinyatakan, bahawa interest is a charge for afinacial
loan, usually a presentage of the amount loaned (Bunga adalah tanggungan pada pinjaman
wang, yang biasanya dinyatakan dengan prosentase dari wang yang dipinjamkan.
Pendapat lain menyatakan interest iaitu sejumlah wang yang dibayar atau dikalkulasikan
untuk penggunaan modal. Jumlah tersebut misalnya dinyatakan dengan satu tingkat
atau prosentase modal yang bersangkut paut dengan itu yang dinamakan suku bunga
modal.
Berbeza dengan bunga
(Interest), dalam bahasa inggris riba lebih dikenal sebagai “usury” yang
ertinya“ the act of lending money at an exorbitant or illegal rate of
interest” tapi bila disimpulkan dari sejarah masyarakat barat, terlihat
jelas bahawa “interest” dan “usury” yang dikenal saat ini pada
hakikatnya adalah sama. Keduanya bererti tambahan wang, umumnya dalam
presentase, istilah “usury” muncul kerana belum mapannya pasar kewangan
pada zaman itu sehingga pengusaha harus menetapkan suatu tingkat bunga yang
dianggap wajar[14].
2. Bunga Bank dan Riba
Dalam persoalan sub pokok
bahasan ini, akan lebih rinci apabila dikembalikan kepada pandangan tentang
adanya kesamaan antara praktik bunga dengan riba yang diharamkan dalam al Quran
dan hadits. Kesamaan itu sulit dibantah, apalagi secara nyata aplikasi sistem
bungan pada perbankan lebih banyak dirasakan mudharatnya dari pada manfaatnya.
Kemudharatan sistem bunga sehingga dikategorikan sebagai riba, antara lain
adalah[15] :
1. Mengakumulasikan dana untuk keuntungan
sendiri.
2. Bunga adalah konsep biaya yang
digeserkan kepada penanggung
berikutnya.
3. Menyalurkan harta hanya kepada mereka
yang mampu.
4. Penanggung terakhir adalah masyarakat.
5. Memandulkan kebijakan stabiliti
ekonomi dan investasi.
6. Terjadi kesenjangan yang tidak akan ada habisnya.
Disamping itu,
terlepas dari haram / tidaknya bunga bank, secara jujur harus diakui bahawa
terdapat beberapa kelemahan pada penerapan sistem bunga dalam sistem bank
konvensional, antara lain[16]:
1. Salah satu penyebab krisis
berkepanjangan.
2. Menganaktirikan usaha sektor riil.
3. Menciptakan budaya malas.
4. Memperlebar jurang sosial antara si miskin
dan si kaya.
Apabila ada suatu
bank yang didirikan untuk membantu lalu lintas perdagangan, memudahkan kirim
mengirim wang, memudahkan jual-beli antara bangsa, membantu manusia pedagang
dengan modal, maka semua itu dibolehkan Agama. Yang tidak diperbolehkan
hanyalah memungut atau memberikan rente pinjaman (riba/ bunga). Baik yang
dilakukan oleh bank/ perseorangan, iaitu memungut rente pinjaman. Dan juga
dilarang kalau dengan tujuan “ihtikar” (menumpuk barang-barang makanan pada
waktu mahal untuk dijual dalam waktu yang lebih mahal lagi), maka semuanya
menurut hukum agama adalah haram[17].
Dalam analisa
terhadap praktik pembuangan dalam bank, tercatat beberapa hal sebagai berikut[18] :
1. Bunga adalah tambahan terhadap wang
yang disimpan pada lembaga kewangan atau wang yang dipinjam.
2. Besarnyta bunga yang harus dibayar
ditetapkan di muka tanpa memperdulikan apakah lembaga kewangan penerima
simpanan atau peminjam berhasil dalam usahanya/ tidak.
3. Besarnya bunga yang harus dibayar
dicantumkan dalam angka presentase dalam setahun yang ertinya apabila hutang
tidak dibayar atau simpanan tidak diambil dalam beberapa tahun boleh terjadi
berlipat ganda jumlahnya.
Dari ketiga hal
tersebut di atas tampak jelas bahawa praktik membungakan wang adalah upaya
untuk memperoleh tambahan wang atas wang semula dengan cara :
(1). Pembayaran
tambahan wang itu prakarsanya tidak datang dari yang meminjam, (2). Dengan
jumlah tambahan yang besarnya ditetapkan di muka,
(3). Peminjam
sebenarnya tidak mengetahui dengan pasti apakah usahanya akan berhasil atau
tidak dan apaakah ia akan sanggup membayar tambahan dari pinjamanya itu atau
tidak;
(4). Pembayaran
tambahan wang itu dihitung dengan presentase sehingga tidak tertutup
kemungkinan suatu saat jumlah seluruh kewajiban yang harus dibayar menjadi
berlipat ganda.
Dari huraian di atas
dapat dikatakan bahawa bunga sama halnya dengan riba an-nasi’ah yang dalam al Quran
dan Hadits telah dijelaskan keharamanya. Namun, di sisi lain banyak orang yang
beranggapan bahawa bunga dan riba itu berbeza, kerana bunga dianggap sebagai
balas jasa atas pinjaman yang telah digunakan untuk kepentingan produksi.
Berdasarkajn pendapat yang kedua ini, maka lembaga bank dianggap sebagai jalan
keluar dari riba. Maksudnya, unsur yang mengharamkan riba telah dihapus melalui
peraturan perbankan yang mana suku bunganya telah ditetapkan oleh pemerintah
yang biasanya telah disepakati oleh wakil rakyat. Namun demikian, bukankah hal
tersebut hanyalah dalih untuk menghalalkan yang diharamkan Tuhan?
Allah SWT adalah
Tuhan Yang Maha Tahu tentang apa yang telah terjadi dan apa yang akan terjadi.
Begitu juga dengan perubahan zaman seperti sekarang ini, tetapi Allah SWT tetap
mengharamkan riba dengan jelas dalam firmanNya, itu bererti tidak ada dalih
apapun yang dapat menghalalkan riba. Al hasil, bagaimanapun dicari dalihnya
maka bunga itu terlarang menurut hukun Islam, tidak diredhai oleh Allah SWT dan
RasullNya.
3. Fatwa-Fatwa
Tentang Bunga Bank
a. Majlis Tarjih
Muhammadiyah[19]
Majlis Tarjih
Sidoarjo (1968) memutuskan :
1. Riba hukumnya haram dengan nash shorih
al Quran dan As-Sunnah.
2. Bank dengan sistem riba hukumnya haram
dan bank tanpa riba hukumnya halal.
3. Bunga yang diberikan oleh bank-bank
milik negara kepada para nasabahnya yang selama ini berlaku, termasuk perkara
musyabihat.
4. Menyarankan kepada PP Muhammadiyah
untuk mengusahakan terwujudnya konsepsi sistem perekonomian, khususnya lembaga
perbankan yang sesuai dengan kaedah Islam.
b. Lajnah Bahsul
Masa’il Nahdhlatul Ulama’[20]
menurut lajnah, hukum
bank dan hukum bunganya sama seperti hukum gadai. Terdapat tiga pendapat ulama’
sehubungan dengan masalah ini.
1. Haram sebab termasuk hutang yang
dipungut rente.
2. Halal, sebab tidak ada syarat pada
waktu akad sedangkan adat yang berlaku tidak dapat begitu saja dijadikan
syarat.
3. Subahat (tidak tentu halal haramnya)
sebab para ahliu hukum berselisih pendapat tentangnya.
Meskipun ada perbezaan
pandangan lajnah memutuskan bahawa (pilihan) yang lebih berhati-hati adalah
pendapat pertama iaitu menyebut bunga bank adalah haram.
c. Sidang Konferensi
Islam (OKI)
Semua peserta sidang
OKI kedua yang berlangsung di Karachi, Pakistan, Disember 1970, telah
menyepakati dua hal utama, iaitu :
1. Praktik bank dengan sistem bunga
adalah tidak sesuai dengan Syari’ah Islam.
2. Perlu segera didirikan bank-bank
alternatif yang menjalankan operasinya sesuai dengan prinsip-prinsip Syari’ah.
Hasil kesepakatan inilah yang
melatarbelakangi didirikannya Bank pembangunan Islam / Islamic
Development Bank (IDB).
d. Mufti Negara Mesir
Keputusan kantor
Mufti Negara Mesir terhadap hukum bunga bank sentiasa tetap dan konsisten.
Tercatat sekurang-kurangnya sejak tahun 1900 hingga 1989, Mufti Negara Republik Arab Mesir memutuskan bahawa
bunga bank termasuk salah satu bentuk riba yang diharamkan.
e. Konsul Kajian
Islam Dunia
Ulama’-ulama’ besar
dunia yang terhimpun dalam Konsul Kajian Islam Dunia (KKID) telah memutuskan
hukum yang tegas terhadap bunga bank. Dalam konferensi II KKID yang
diselenggarakan di universiti Al-Azhar, Kairo, pada bulan Muharram 1385 H/ Mei
1965 M, ditetapkan bahawa tidak ada sedikitpun kerugian atas haramnya praktik
pembungaan uang seperti yang dilakukan bank-bank konvensional.
f. Majelis Ulama’ Indonesia.
Dalam lokakarya alim
ulama’ di Usaura tahun 1991 bertekad bahawa MUI harus segera mendirikan bank
alternatif. Selanjutnya, keputusan fatwa MUI No. 1 tahun 2004 tentang bunga,
bahawa praktik pembungaan wang pada saat ini telah memenuhi kriteria riba yang
terjadi pada zaman Rasulullah Saw, yakni riba nasi’ah. Dengan sedemikian, praktik
pembungaan ini termasuk salah satu bentuk riba, dan riba hukumnya adalah haram,
baik dilakukan oleh bank, asuransi, pasar modal, penggadaian, koperasi, dan
lembaga-lembaga lainnya mahupun dilakukan oleh individu.
KESIMPULAN
Dalam konteks Islam,
Riba merupakan satu halnya yang sangat dilarang. Bahkan penerapanya berakibat
fatal bagi masyarakat secara luas. Oleh sebab itu, tidak lagi menjadi
perdebatan tentang haramnya riba, baik dalam lingkup Islam mahupun non Islam.
Sedangkan mengenai
permasalahan Bank konvensional dan bunganya terdapat banyak perbezaan pendapat.
Baik mengenai hukumnya mahupun tingkat nilai dari suku bunga itu sendiri.
Namun, setelah dianalisis lebih jauh, tidak dapat dihindari bahawa bunga bank
banyak memiliki kesamaan dengan riba. Bahkan pada penerapanya pada zaman ini,
bunga bank telah menemui kriteria riba nasi’ah sehingga telah jelas keharamannya.
Meski ada ulama’-ulama’ mahupun tokoh-tokoh yang membolehkan adanya riba, namun
itu hanya dalam jumlah minoriti, sedangkan majoriti ulama’ Internasional
sepakat bahawa bunga bank sama dengan riba dan hukumnya adalah haram secara
mutlak.
[1] Zainuddin Ali, Hukum perbankan Syari’ah, 2008,
Jakarta : Sinar Grafika. Hal 88, lihat Muhammad Syafi’i Antonio, Bank Syari’ah
dari teori ke praktek, 2001, Jakarta : Gema Insani, Hal. 37. Lihat Abdullaoh Saeed,Islamic
Banking And Interest : A Study Of The Probihition Of Riba And Itis Kontemporary.
(Laiden : E Jibril 1996)
[2] Zainudin Ali, Hukum Perbankan Syari’ah.................hal.
88. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank Syariah.....hal. 37. Lihat syafi’i Antonio. Wacana ualama’ dan cendikiawan,
central bank of Indonesia and Tazkia institute, Jakarta 1999.
[4] Zainudin Ali, Hukum Perbankan Syari’ah.................hal.
88. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank
Syariah.....hal.38
[5] Zainudin Ali, Hukum Perbankan Syari’ah.................hal.
89. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank Syariah.....hal. 38. Lihat Badr Ad-Din
Al-Ayni, Umdatul Qari’ syarah
Shahih Al-Bhukhari (Constatinople
: Mathbaah Al-Amira. 1310 H.) Vol.-V. Hal. 4.136
[6] Zainudin Ali, Hukum Perbankan Syari’ah.................hal.
90. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank Syariah.....hal. 39. Lihat majmu’ Syarah Al-Muhadzab, Vol.
IX, Cairo Zakaria Ali Yusuf tt. Hal. 442
[7] Zainudin Ali, Hukum Perbankan Syari’ah.................hal.
92. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank Syariah.....hal. 41
[8] Abdul Azis
Al-Malibari. Fath Al-Mu’in,
Surabaya : Dar Al-Ilmi, sh. 68 , lihat terjemah Fath Al-Mu’in (2). Surabaya :
Alhidayah, hal. 211
[9] Zainudin Ali, Hukum Perbankan Syari’ah.................hal.
99-102. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank Syariah.....hal. 48-51, lihat Sunarto
Dzulkifli, Perbankan Syariah,
2007, Jakarta ; Zikrul Hakim, hal. 2-4
[10] Zainudin Ali, Hukum Perbankan
Syari’ah.................hal. 105. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank
Syariah.....hal. 53
[11] Zainudin Ali, Hukum Perbankan
Syari’ah.................hal. 106. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank
Syariah.....hal. 54,
[13] Zainudin Ali, Hukum Perbankan
Syari’ah.................hal. 94-96. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank
Syariah.....hal. 43-48
[19] Zainudin Ali, Hukum Perbankan
Syari’ah.................hal. 113-114. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank
Syariah.....hal.
[20] Zainudin Ali, Hukum Perbankan
Syari’ah.................hal. 115. Lihat M. Syafi’i Antonio, Bank
Syariah.....hal.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan