Konsep Riba Dalam Islam
Bab I
Konsep Riba
1. Pengertian Riba
Riba secara bahasa bermakna; ziyadah
(tambahan). Dalam pengertian lain, secara linguistik riba juga bererti tumbuh
dan membesar.[1] Menurut istilah
teknis, riba bererti pengambilan tambahan dari harta pokok atau modal secara
batil[2]. Kata riba juga bererti
; bertumbuh menambah atau berlebih. Al-riba atau ar-rima makna asalnya ialah
tambah tumbuh dan subur. Adapun pengertian tambah dalam konteks riba adalah
tambahan wang atas modal yang diperoleh dengan cara yang tidak dibenarkan syarak,
apakah tambahan itu berjumlah sedikit mahupun berjumlah banyak seperti yang
disyaratkan dalam al Quran. Riba sering diterjemahkan orang dalam bahasa
inggris sebagai “usury” yang ertinya“the act of lending money at
an exorbitant or illegal rate of interest” sementara para ulama’
fikih mendefinisikan riba dengan “kelebihan harta dalam suatu muamalah dengan
tidak ada imbalan atau gantinya.” Maksud dari pernyataan ini adalah tambahan
terhadap modal wang yang timbul akibat transaksi hutang piutang yang harus
diberikan terhutang kepada pemilik wang pada saat hutang jatuh tempoh[3].
Ada beberapa pendapat dalam menjelaskan
riba, namun secara umum terdapat benang merah yang menegaskan bahawa riba
adalah pengambilan tambahan baik dalam transaksi jual beli, mahupun pinjam
meminjam secara batil atau bertentangan dengan prinsip mua’amalat dalam Islam.
Mengenai hal ini Allah mengingatkan dalam al Quran Surat An-Nisa’ : 29
Ertinya : “Hai orang-orang yang beriman janganah
kamu memakan harta sesamamu dengan jalan batil.”
Dalam kaitanya dengan pengertian
al-batil dalam ayat tersebut, ibnu ArobiAl-Maliki menjelaskan seperti yang
dikutif oleh Afzalurrohman.[4]
“Pengertian riba’ secara bahasa
adalah tambahan, namun yang dimaksud riba dalam ayat al Quran iaitu setiap
penambahan yang diambil tanpa adanya satu transaksi pengganti atau penyimbang
yang dibenarkan syari’ah.
Yang dimaksud dengan transaksi pengganti
atau penyimbang iaitu transaksi bisnes atau komersial yang melegitimasi adanya
penambahan tersebut secara adil, seperti transaksi jual beli, gadai, sewa, atau
bagi hasil projek. Dalam transaksi sewa, si penyewa membayar upah sewa kerana
adanya manfaat sewa yang dinikmati, termasuk menurunnya nilai ekonomi suatu
barang kerana penggunaan si penyewa. Mobil misalnya, sesudah dipakai maka nilai
ekonominya pasti menurun jika dibandingkan sebelumnya. Dalam hal jual beli, si
pembeli membayar harga atas imbalan barang yang diterimanya.
Demikian juga dalam projek bagi hasil,
para peserta perkongsian berhak mendapatkan keuntungan kerana disamping
menyertakan modal juga turut serta menanggung kemungkinan risiko kerugian yang
boleh saja muncul setiap saat.
Dalam transaksi simpan pinjam dana,
secara konvensional si pemberi pinjaman mengambil tambahan dalam bunga tanpa
adanya suatu penyimbangan yang diterima si peminjam kecuali kesempatan dan
faktor waktu yang berjalan selama proses peminjaman tersebut. Namun, yang tidak
adil di sini adat peminjam diwajibkan untuk selalu dan pasti untung dalam
setiap penggunaan kesempatan tersebut. Demikian juga dana itu tidak akan
berkembang dengan sendirinya, hanya dengan faktor waktu semata tanpa ada
faktor orang yang menjalankan dan mengusahakannya. Bahkan ketika
orang tersebut mengusahakan boleh saja untung boleh saja rugi.
Pengertian senada disampaikan oleh
jumhur ulama’ sepanjang sejarah Islam dari berbagai madzahib fiqhiyyah, di
antaranya sebagai berikut.
a. Badr
Ad-Din Al-Ayni pengarang Umdatul Qari’ syarah Shahih Al-Bhukhari.
Prinsip utama dalam riba adalah
penambahan. Menurut syari’ah riba bererti penambahan atas harta pokok tanpa
adanya transaksi bisnes rill.[5]
b. Imam
zarkasi dari madzab Hanafi
Riba adalah tambahan yang disaratkan
dalam transaksi bisnes tanpa adanya iwadh (atau padanan yang dibenarkan
syari’ah atas penambahan tersebut.
c. Raghib
Al-Asfahani
Riba adalah penambahan atas harta pokok.
d. Imam
An-Nawawi dari Madzab Syafi’i[6].
Berdasarkan penjelasan Imam Nawawi di
atas, dapat difahami bahawa salah satu bentuk riba yang dilarang oleh al Quran
dan As Sunnah adalah penambahan atas harta pokok kerana unsur waktu. Dalam
dunia perbankan, hal tersebut dikenal dengan bunga kredit sesuai lama waktu
pinjaman.
e. Qatadah
Riba Jahiliyah adalah seseorang yang
menjual barangnya secara tempoh hingga waktu tertentu. Apabila telah datang
saat membayar dan si pembeli tidak mampu membayar, maka ia memberikan bayaran
tambahan atas penangguhan.
f. Zaid
Bin Aslam
Yang dimaksud dengan riba jahiliyah yang
beramplikasi pelipatgandaan sejalan dengan waktu adalah seseorang yang memiliki
piutang atas mitranya. Pada saat jatuh tempoh ia berkata “bayar sekarang atau
tambah.”
g. Mujahid
Mereka menjual daganganya dengan tempoh.
Apabila telah jatuh tempoh dan (tidak mampu membayar) si pembeli memberikan
“tambahan” atas tambahan waktu.
h. Ja’far
As-Shodiq dari kalangan Madzab Syi’ah
Ja’far As-Shodiq berkata ketika ditanya
mengapa Allah SWT mengharamkan riba supaya orang tidak berhenti berbuat
kebajikan kerana ketika diperkenankan untuk mengambil bunga atas pinjaman maka
seseorang tadi tidak berbuat makruf lagi atas transaksi pinjam
meminjam dan seterusnya. Padahal Qord bertujuan untuk menjalin hubungan yang
erat dan kebajikan antara manusia.
i. Imam
Ahmad Bin Hambal. Pendiri Madzab Hambali
Imam Ahnad Bin Hambal ketika ditanya
tentang riba beliau menjawab sesungguhnya riba itu adalah seseorang memiliki
hutang maka dikatakan kepadanya apakah akan melunasi atau membayar
lebih. Jikalau tidak mampu melunasi, ia harus menambah dana (dalam bentuk bunga
pinjaman) atas penambahan waktu yang diberikan.
2. Jenis-Jenis Riba
Secara garis besar riba
dikelompokkan menjadi dua. Masing-masing adalah riba hutang-piutang dan riba
jual-beli. Kelompok yang pertama terbagi lagi menjadi riba jahiliyah dan qardh.
Sedangkan kelompok kedua riba jual beli terbagi menjadi riba Afdhl dan riba
nasi’ah. Adapun penjelasannya sebagai berikut[7]:
a. Riba
Qardh
Suatu manfaat atau tingkat kelebihan
tertentu yang disaratkan terhadap yang berhutang (Muqtaridh).
b. Riba
Jahiliyah
Hutang dibayar lebih dari pokoknya,
kerana si peminjam tidak mampu membayar hutangnya pada waktu yang ditentukan.
c. Riba
fadhl
Pertukaran antar barang sejenis dengan
kadar atau takaran yang berbeza, sedangkan barang yang dipertukarkan itu
termasuk jenis barang ribawi.
d. Riba
nasi’ah
Penangguhan, penyerahan atau penerimaan
jenis barang ribawi yang dipertukarkan dengan jenis barang ribawi lainya. Riba
dalam nasi’ah muncul kerana adanya perbezaan, perubahan atau tambahan antara
yang diserahkan saat ini dengan yang diserahkan kemudian.
Dalam kitab Fathul Mu’in riba dibagi
menjadi tiga iaitu[8] :
1. Riba
Fadhl
Iaitu selisih barang pada salah satu
tukar menukar dua barang yang sama jenisnya. Termasuk dalam macam ini adalah
riba qordh iaitu jika dalam hutang kembali kepada pihak pemberi hutang.
2. Riba
yad
Iaitu jika salah satu dari penjual dan
pembeli berpisah dari akad sebelum serah terima.
3. Riba
Nasa’
Iaitu jika mensaratkan ada penundaan
penyerahan dua barang ma’qud alaih dalam penukaranya
(jual-beli).
3. Hukum Riba
Hukum riba dalam Islam telah ditetapkan
dengan jelas, yakni dilarang dan termasuk dari salah satu perbuatan yang
diharamkan. Namun proses pelarangan riba dalam al Quran tidak diturunkan oleh
Allah SWT sekaligus, melainkan diturunkan dalam empat tahap[9].
1. Allah
memberikan pengertian bahawa riba tidak akan menambah kebaikan di sisi Allah
SWT. Allah berfirman :
Arrum Ayat 39
2. Allah
SWT memberikan gambaran siksa bagi yahudi dengan salah satu karaktornya suka
memakan riba.
(QS. An-Nisa’ : 160-161)
3. Allah
melarang memakan riba yang berlipat ganda
Ali Imran 130
4. Allah
melarang dengan keras dan tegas semua jenis riba.
Al baqarah 278-279
Untuk lebih memperjelas keharaman riba,
Rasulullah SAW juga menjelaskan dan beberapa hadits di antaranya[10]:
Ertinya : Daripada Jabir ia berkata
Rasulullah SAW mengutuk orang yang menerima riba, orang yang membayarnya dan
orang yang mencatatnya, dan dua orang saksinya, kemudian beliau bersabda mereka
itu semuanya sama.
( HR. Muslim)
hadis
Hakim meriwayatkan daripada Ibnu Mas’ud
bahawasanya nabi saw telah bersabda :
“Riba itu mempunyai 73
tingkatan, yang paling rendah (dosanya) sama dengan seseorang yang berzina
dengan ibunya.”
(HR. Mutafaqun Alaihi)[11].
Bahkan dalam suatu hadis dinyatakan
bahawa dosa orang yang mengerjakan riba lebih besar beberapa kali lipat
daripada dosa orang yang berzina. Hal ini didasari oleh logik bahawa zina
biasanya terjadi akibat gejolak syahwat yang tidak tertahan dan dilakukan tanpa
fikir panjang, sementara praktik riba dilakukan dengan pertimbangan yang
matang, jelas dan telaten[12].
Hakikat larangan tersebut tegas, mutlak,
dan tidak mengendung perdebatan. Tidak ada ruang untuk mengatakan bahawa riba
mengacu sekadar pada pinjaman dan bukan bunga, kerana Nabi melarang mengambil,
meskipun kecil, pemberian jasa atau kebaikan sebagai syarat pinjaman, sebagai
tambahan dari wang pokok.
Larangan bunga ini tidak hanya berlaku
dalam agama Islam tetapi dalam agama non Islampun juga dilarang. Seperti halnya
orang-orang Yahudi yang dilarang mempraktikkan riba. Pelarangan dimaksud banyak
terdapat dalam kitab suci mereka, baik dalam perjanjian lama (oldtestament).
Mahupun undang-undang talmud. Dalam Agama Kristian kitab perjanjian baru tidak
menyebutkan permasalahan ini dengan jelas. Namun, sebahagian kalangan kristiani
menganggap bahawa ayat yang terdapat dalam Lukas 6 : 34-5 sebagai ayat yang
mengecam praktik pengambilan bunga. Disamping itu, para pendeta Agama kristian
pada awal abad I – XII M. Juga berpandangan bahawa pengambilan bunga dilarang
oleh ajaran agama.
Dalam kalangan Yunani dan Romawi sejak
abad 6 SM. Hingga 1 M. Telah terdapat beberapa jenis bunga. Meskipun demikian,
praktik pengambilan bunga dicela oleh para ahli filsafat. Dua orang ahli
filsafat yunani terkemuka, plato (427-347 SM) dan Aristoteles (384-322 SM),
mengancam praktik bunga. Begitu juga dengan Cato (234-149 SM) dan Cicero
(106-43 SM). Para ahli filsafat tersebut mengutuk orang-orang romawi yang
mempraktikkan pengambilan bunga[13].
Dari sedikit huraian di atas dapat
ditarik kesimpulan bahawa apapun bentuk riba mahupun bunga dilarang secara
mutlak oleh semua Agama, terutama Agama-Agama samawi. Hal ini dikeranakan
dampak yang dikeranakan oleh adanya riba atau bunga tersebut dipandang
merugikan masyarakat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan