Kemudian
diciptakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA pula Adam
sebagai manusia yang pertama, untuk menghuni di bumi luas yang sudah
terbentang, beranak dan berketurunan menjadi manusia banyak, berpuak-puak dan
berbilang bangsa, berselerak ke seluruh pelosok bumi. Maksudnya manusia itu
diciptakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA, ialah
agar manusia itu menyembah dan sentiasa mentaati segala perintahNya serta juga
menjadi pengatur bumi yang tidak teratur; bercucuk tanam, mendirikan rumah,
memelihara ternakan, dan sebagainya.
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
memberitahu maksudNya kepada para Malaikat, "Aku ingin mencipta manusia
untuk menguruskan muka bumi." Para Malaikat lalu menjawab, "Apakah
manusia yang Engkau ciptakan itu untuk mengurus bumi, Yaa Tuhan kami? Tidakkah
manusia itu nanti akan merosakkan bumi dan akan menumpahkan darah berbunuhan?
Berbanding dengan kami yang sentiasa patuh dan memuliakan Engkau."
Lalu ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
menjawab. "Aku lebih mengetahui apa yang kamu tidak mengetahui."
Ya,
Tuhanlah yang lebih tahu rahsia apa yang terkandung dari kejadian manusia ini.
Tuhanlah yang lebih tahu kenapa kita manusia yang diciptakan Tuhan untuk
mengatur bumi, sekalipun Tuhan tentu sudah tahu pula, bawah manusia di
permukaan bumi ini akan berbuat kerosakan, akan bersilang sengketa, akan
berbunuh bunuhan menumpahkan darah. Tetapi janganlah sampai kita lupakan,
bahawa Tuhan juga tahu, bahawa tidak semuanya manusia itu perosak, tidak semua
manusia suka bersengketa dan berbunuh bunuhan. Di antara manusia yang banyak
itu, ada banyak pula yang baik, yang selalu berbuat kebajikan terhadap sesama
manusia, selalu berusaha dan berjuang untuk keselamatan dan kebahagiaan hidup
manusia.
Setelah
mendengar jawapan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA yang
pendek, tetapi mempunyai erti dan maksud yang amat dalam itu, semua Malaikat
menjadi diam, tidak menjawab lagi. Hanya berkata dengan berbisik antara sesama
mereka: "Memang benar! Tuhan kita Maha Mengetahui segala sesuatu, dari
perkara yang sekecil-kecilnya sampai kepada perkara yang sebesar besarnya. Ia
mengetahui segala yang zahir dan yang batin, yang kelihatan oleh mata dan yang
tidak kelihatan. Tidak ada satu perkara dan kejadian yang bagaimana juga
kecilnya yang terjadi di langit dan di bumi atau antara keduanya yang tak
diketahui oleh Tuhan."
Apa saja
yang ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
ciptakan, tentu ada guna dan faedahnya, tentu ada maksud dan tujuannya. Tidak
satu benda pun yang diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA akan sia sia. Hanya kita sendiri yang tidak atau
belum mengetahuinya. ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
meneruskan firmanNya terhadap para Malaikat itu: "Manusia itu, iaitu Adam,
akan Aku ciptakan dari tanah. Apabila sudah terbentuk dan selesai, akan Aku
hembuskan kepadanya rohKu, agar dia menjadi hidup, dapat bergerak, berperasaan,
berpengertian dan berkesedaran. Bila Adam sudah menjadi hidup dengan pengertian
dan kesedaran, hendaknya kamu sekalian sujud memberi hormat kepadanya."
Malaikat
adalah suatu makhluk ALLAH yang mempunyai kesedaran yang amat tinggi. Dengan
kesedaran yang amat tinggi itu, mereka menjadi makhluk yang mulia, selalu bertasbih
dan beribadat mensucikan, membesarkan dan memuji muji ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA, selalu
taat menjalankan apa saja yang diperintahkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kepada mereka. Mereka tak pernah
derhaka atau melanggar perintah ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, tanpa makan dan minum, tanpa
rehat atau tidur, mereka selalu melaksanakan segala macam tugas yang dibebankan
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA atas
mereka masing masing sampai hari kiamat. Bila mereka itu makhluk yang tinggi
dan mulia, mengapa ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
memerintahkan mereka untuk sujud atau menghormati Adam? Apakah Adam atau
manusia lebih tinggi dan lebih mulia daripada Malaikat?
Pertama
kita harus ingat, bahawa ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
memerintahkan Malaikat sujud kepada Adam, bukanlah dalam erti menyembah,
melainkan dengan erti menghormati. Menghormati Adam tidak dapat diertikan
menghormati manusia anak cucu Adam. Jadi penghormatan ini khusus terhadap
peribadi Adam. Mengapa peribadi Adam harus dihormati oleh para Malaikat? Hal
ini disebabkan oleh kerana peribadi Adam mempunyai keistimewaan yang banyak
sekali dan luar biasa, yang tidak dipunyai oleh manusia manusia lain atau
makhluk yang mana pun juga. Keistimewaan keistimewaan yang luar biasa itu
adalah sebagai berikut:
Adam
adalah manusia pertama. Sebelum Adam, belum ada manusia. Seluruh manusia selain
Adam, semuanya adalah keturunan Adam. Di antara manusia keturunan Adam itu, ada
yang menjadi Nabi dan Rasul, menjadi orang orang suci. Di antaranya ada orang
pandai dalam berbagai bidang, yang menyebabkan kemajuan hebat bagi manusia dari
abad ke abad. Lihatlah kemajuan anak cucu Adam yang hidup di dalam abad kedua
puluh sekarang ini. Sekalipun ada pula di antara anak cucu Adam sendiri yang
menjadi perosak dan penjahat. Sebab itu, memang sudah sepatutnya kalau para
Malaikat memberikan penghormatan atau sujud kepada Adam sebagai manusia pertama
dan mempunyai turunan yang hebat itu.
Adam
diciptakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dengan
tanganNya sendiri. Sedangkan makhluk lain, seluruhnya diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA dengan
perkataanNya: "Bila ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
menghendaki sesuatu, Ia hanya berfirman: Jadilah! Maka jadilah apa yang
dikehendaki ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
itu." Hanya Adam, yang ALLAH SUBHANAHU WA TAALA ciptakan dengan kedua tanganNya. Demikianlah
menurut al-Quran. Sedang menurut Hadis, selain Adam, juga 'Arasy dan Syurga
yang diciptakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dengan
tanganNya. Maka sudah sepatutnya kalau para Malaikat diperintahkan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA untuk
menghormati Adam. kerana ia diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan tanganNya, Adam sungguh
suatu makhluk yang terhormat tiada taranya di alam ini.
Selain
manusia pertama yang diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan tanganNya, Adam adalah
pula seorang Nabi, seorang yang mendapat wahyu daripada ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA. Menurut
sebahagian Ulama, para Nabi dan Rasul memang sama darjat kemuliaannya dengan
para Malaikat. Bahkan ada di antara Ulama yang berpendapat bahawa Nabi dan
Rasul itu darjat kemuliaannya melebihi para Malaikat, sebab Jibrail sebagai
Malaikat tertinggi, ditugaskan pula menjadi perantara antara ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA dengan
para Nabi dan Rasul itu.
Seperti
halnya dengan para Malaikat, maka Adam pun mempunyai kesedaran dan pengertian
(akal), sehingga Adam dan keturunannya dapat menyedari dan mengerti akan
kebesaran ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA yang
menciptakan dirinya dan seluruh alam, dapat menyedari dan mengerti akan
perintah perintah dan larangan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Adam dan
manusia diciptakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dalam
sebaik baiknya kejadian, kerana dia terdiri dari jasmani dan rohani (roh, akal,
hati dan nafsu), sehingga ia menjadi suatu makhluk yang beradab dan
berkebudayaan, terus maju tidak beku.
Adam dan
keturunannya diciptakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA untuk
menjadi Khalifah (penguasa atau pengatur) di bumi, sebagaimana ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
menciptakan Malaikat sebagai Khalifah di langit.
kerana menyedari
akan kedudukan dan kemuliaan Adam, para Malaikat dapat mengerti akan perintah ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA untuk
menghormati Adam. Mereka lalu menjawab: "Baiklah, ya Tuhan kami. Kami
dengar dan kami taati segala perintahMu." ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lalu menciptakan Adam dari tanah
dengan tanganNya sendiri. Berbentuk seperti bentuk kita manusia sekarang ini.
Iaitu berkepala, berbadan, bertangan dan berkaki. Lalu ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
hembuskan roh kepadanya, sehingga Adam menjadi hidup.
Adam
menggerakkan kedua tangan dan kakinya, lalu ia bersin (batuk), sehingga
bergerak sekujur badannya, terbuka kedua matanya, bergerak jantung dan paru
parunya. Sekaligus ketika Adam membuka kedua matanya, melihat seluruh alam di
sekitarnya, timbullah pengertian dan kesedaran, dan dengan pengertian dan
kesedaran itu, dia mengucap: Alhamdulillahi Rabbil Alamin (Segala pujian bagi ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA yang
mengatur seluruh alam). Para Malaikat kagum sekagum kagumnya melihat dan
mendengar ucapan pertama yang keluar dari mulut Adam. Satu ucapan yang berisi
pengertian dan kesedaran tertinggi. Pengertian dan kesedaran bahawa alam ini
seluruhnya diciptakan dan diatur oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, sebab itu ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
selamanya harus selalu disanjung dan dipuji.
Para
Malaikat serentak menjawab ucapan Adam: "Yarhamukallahu, ya Adam."
Ertinya: ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA selalu
menumpahkan rahmatNya kepada engkau, ya Adam, dan selamatlah. Para Malaikat
lalu beratur mengelilingi Adam, lalu sujud dan menghormati kepada Adam,
sebagaimana yang diperintahkan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kepada mereka. Hanya Iblis yang
tak mahu sujud dan tidak mahu menghormati Adam. Dia tetap berdiri dan
membangkang dengan sombongnya, tidak mahu menjalankan apa yang diperintahkan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA.
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lalu berkata kepada Iblis itu: "Bukankah engkau juga makhluk ciptaanKu, yang juga harus tunduk dan menjalankan perintahKu? Tetapi kenapa engkau tidak sujud dan tidak memberi hormat terhadap Adam sebagaimana Aku perintahkan?"
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lalu berkata kepada Iblis itu: "Bukankah engkau juga makhluk ciptaanKu, yang juga harus tunduk dan menjalankan perintahKu? Tetapi kenapa engkau tidak sujud dan tidak memberi hormat terhadap Adam sebagaimana Aku perintahkan?"
Iblis
menjawab: "Engkau ciptakan aku dari api dan Adam dari tanah. Api lebih
mulia dari tanah. Itu bererti yang aku lebih mulia dari Adam. Maka tidak
sepatutnyalah aku sujud dan hormat terhadap Adam itu."
Mendengar
bantahan Iblis itu, Tuhan menjadi marah, lalu berkata kepada Iblis:
"Tempat ini (Syurga) bukan tempat orang yang menyanggah terhadap Aku.
Sekarang juga, engkau harus keluar dari sini."
Sesudah
keluar dan terusir dari Syurga, Iblis kembali menyanggah dan berkata kepada ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA:
"Yaa Tuhan! Engkau usir aku dari Syurga ini kerana Adam. Aku bersumpah,
bahawa aku dengan semua anak keturunanku akan memusuhi Adam dan semua anak dan
keturunannya buat selama lamanya. Mereka akan aku sesatkan. Mereka akan aku
celakakan. Aku akan ajak dan anjurkan kepada mereka untuk berbuat keburukan dan
kerosakan di dalam dunia ini nanti, agar kehidupan mereka selamanya susah dan
kacau bilau belaka."
Mendengar
ancaman Iblis itu, ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA lalu berkata:
"Untuk menghindarkan tipu daya mu itu, kepada manusia akan Aku beri suatu
senjata yang ampuh, ialah akal. Akal itu akan Aku bimbing dengan petunjuk
petunjuk (agama), Manusia yang tetap mempergunakan akal dan menurut petunjuk
petunjukKu tidak akan dapat engkau sesatkan dan perdayakan. Dengan akal itu,
mereka akan dapat membezakan yang baik dan yang buruk. Dengan tuntunan
petunjukKu, akal mereka akan mempunyai daya berfikir yang benar. Sesiapa yang
tak menggunakan akal dan tidak menurut petunjukKu, tentu dapat engkau goda dan
sesatkan. Ini akan dipertanggung jawabkan di hadapanKu nanti dihari kemudian
(Akhirat). Mendengar keterangan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA itu, Iblis terdiam. Tetapi
hatinya makin mendongkol, irihati dan dengkinya terhadap manusia bertambah
memuncak.
Dia
berpaling kepada Adam. Mata dan seluruh perhatiannya sekarang ini ditujukannya
kepada Adam. Dia ingin tahu di mana letak kelemahan kelemahan jasmani dan
rohani manusia. Adam dipelajarinya dari segala segi. Akhirnya Iblis
berkesimpulan bahawa manusia itu selain mempunyai kekuatan berfikir, iaitu akal
yang amat hebat itu, juga mempunyai banyak kelemahan kelemahannya. Di samping
akal itu, manusia mempunyai nafsu. Dan nafsu itu banyak sekali macam ragamnya.
Ada nafsu terhadap makanan dan minuman, ada nafsu kelamin atau syahwat, ada
nafsu terhadap harta benda dan kekayaan, terhadap rumah tempat tinggal dan
kenderaan dan ada pula nafsu terhadap pangkat dan kedudukan yang tinggi di
tengah tengah sesama manusia. Di tiap tiap macam nafsu, tabiat dan karakter,
terdapat banyak sekali pintu pintu atau lubang lubang kelemahan dan setiap
waktu dapat dimasuki oleh Iblis untuk memperdayakan dan mengacaukan kehidupan
manusia.
Setelah
melihat semua kelemahan itu, Iblis ketawa kecut. Dia ketawa dan gembira, kerana
berhasil melihat kelemahan manusia. Tetapi hatinya menjadi kecut dan takut,
bahawa manusia di samping mempunyai kekuatan yang hebat, iaitu akal, juga
dengan akal itu dapat menerima petunjuk petunjuk Tuhan. Petunjuk ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA itu
adalah merupakan satu benteng berlapis waja yang tidak mungkin dapat ditembus
oleh Syaitan dan Iblis.
Iblis
dari semula mengakui akan kelemahan dirinya menghadapi manusia yang sedar dan
iman yang berbentengkan petunjuk ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dalam hidupnya. Bahkan kalau
kita manusia mengerti dan sedar pula akan kelemahan Iblis dan kekuatan rahsia
dari keimanan yang penuh terhadap ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan petunjuk petunjuk ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA, manusia
akan selamat dalam kehidupan dunia dan akhiratnya dan akan terhindar dari tipu
muslihat Iblis atau kesesatan dalam hidup.
Iblis
adalah satu kekuatan ghaib yang dapat disamakan dengan gelap. Sedang keimanan
terhadap ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dan
petunjuk petunjuk Ilahi adalah pula satu kekuatan ghaib yang dapat disamakan
dengan terang atau cahaya. Bila suatu tempat tidak dimasuki oleh cahaya, pasti
tempat itu diisi oleh gelap. Bila tempat yang gelap itu dimasuki cahaya, pasti
gelapnya lenyap. Begitu pulalah manusia sebagai tempat. Bila dia kosong dari
keimanan dan petunjuk Ilahi, akan bermaharajalelalah syaitan dan Iblis atas
dirinya. Tetapi bila manusia mempunyai keimanan di dada dan selalu disiram
dengan petunjuk petunjuk Ilahi, segala daya Iblis tak mampu memperdayakan.
Kepada
Adam diajarkan Tuhan pengetahuan pokok untuk dapat hidup di permukaan bumi. ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
mengajarkan kepada Adam nama dari tiap sesuatu. Untuk sekadar membuktikan
kepada para Malaikat, bahawa manusia layak menjadi Khalifah di bumi, dan patut
mendapat penghormatan dari Malaikat, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lalu memanggil Adam dan Malaikat
supaya berkumpul.
Kepada Malaikat, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lalu berfirman: "Cuba kamu sebutkan nama dari tiap-tiap sesuatu yang terdapat di permukaan bumi itu, sekiranya kamu mengetahuinya."
Kepada Malaikat, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lalu berfirman: "Cuba kamu sebutkan nama dari tiap-tiap sesuatu yang terdapat di permukaan bumi itu, sekiranya kamu mengetahuinya."
Dengan
merendahkan diri serendah rendahnya, Malaikat menjawab: "Maha Suci Engkau,
ya Tuhan kami! Kami tidak mengetahui nama nama dari semua itu. Pengetahuan kami
hanya sekadar apa yang Engkau ajarkan kepada kami. Hanya Engkau saja, yaa ALLAH,
yang mengetahui segala galanya."
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA lalu
berkata kepada Adam: "Hai, Adam! Sekarang cuba engkau sebutkan nama dari
benda benda itu semuanya!"
Dengan
segera Adam menyebutkan nama dari tiap tiap benda yang dihadapkan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
kepadanya, di hadapan kesemua Malaikat.
Kemudian itu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lalu berfirman kepada Malaikat: "Bukankah Aku sudah katakan kepada kamu sekalian, bahawa Aku mengetahui apa yang kamu tidak mengetahui, tentang rahsia rahsia langit dan bumi, Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan."
Kemudian itu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lalu berfirman kepada Malaikat: "Bukankah Aku sudah katakan kepada kamu sekalian, bahawa Aku mengetahui apa yang kamu tidak mengetahui, tentang rahsia rahsia langit dan bumi, Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan."
Buat Adam
diberi ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA tempat
di dalam Syurga. Makanan dan minuman tersedia serba cukup. Begitu juga apa saja
yang ia inginkan. Tetapi sayang, Adam tinggal di Syurga itu seorang diri,
sebatang kara. Tempat yang sebagaimana bagusnya, makanan dan minuman yang
bagaimana juga lazatnya tidaklah memberikan kepuasan dan kebahagiaan yang
sempurna.
Manusia memerlukan teman, sekalipun hanya seorang, dengan siapa dia dapat mengemukakan suka dan dukanya, atau kasih dan sayangnya. Teman inilah yang tak dipunyai oleh Adam, sekalipun dia sudah mempunyai Syurga dengan segala kesenangannya. Sebab itu hidupnya selalu dalam kesepian. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA tahu akan penderitaan yang berupa kesepian yang di derita oleh Adam di dalam Syurga itu. Dan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kasihan melihatnya. Oleh kerana itu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA akan menciptakan makhluk baru yang sama dengan Adam, tetapi jenis wanita, untuk menyempurnakan segala kekurangan dan kesepian dalam hidup Adam, untuk menjadi isterinya. Dengan tujuan yang lebih tinggi, ialah untuk meramaikan permukaan bumi, untuk membuat sejarah kebudayaan yang lebih menarik.
Manusia memerlukan teman, sekalipun hanya seorang, dengan siapa dia dapat mengemukakan suka dan dukanya, atau kasih dan sayangnya. Teman inilah yang tak dipunyai oleh Adam, sekalipun dia sudah mempunyai Syurga dengan segala kesenangannya. Sebab itu hidupnya selalu dalam kesepian. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA tahu akan penderitaan yang berupa kesepian yang di derita oleh Adam di dalam Syurga itu. Dan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kasihan melihatnya. Oleh kerana itu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA akan menciptakan makhluk baru yang sama dengan Adam, tetapi jenis wanita, untuk menyempurnakan segala kekurangan dan kesepian dalam hidup Adam, untuk menjadi isterinya. Dengan tujuan yang lebih tinggi, ialah untuk meramaikan permukaan bumi, untuk membuat sejarah kebudayaan yang lebih menarik.
Sejurus
kemudian, Adam mengantuk, lalu tertidur. Di kala dia tertidur itulah, ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
menciptakan manusia kedua, jenis wanita, isteri Adam yang bernama Hawa. Setelah
Adam terbangun dan membuka kedua matanya, dia melihat seseorang berdiri di
samping, orang yang belum pernah dilihat Adam sebelumnya. Orang itu
dipersilakan Adam duduk di sampingnya, dan kepadanya Adam lalu bertanya:
"Siapakah engkau, dan siapa namamu?" Hawa menjawab: "Saya adalah
wanita, dan aku belum tahu akan namaku sendiri." Bukan main senang dan
gembiranya Adam melihat wanita itu berkata dan menggerak gerakkan badannya.
"Engkau aku beri nama Hawa ertinya: Orang yang aku rindukan," kata Adam kepadanya. Para Malaikat datang dan bertanya kepada Adam: "Siapakah nama temanmu itu, ya Adam?" "Namanya Hawa," sahut Adam.
"Engkau aku beri nama Hawa ertinya: Orang yang aku rindukan," kata Adam kepadanya. Para Malaikat datang dan bertanya kepada Adam: "Siapakah nama temanmu itu, ya Adam?" "Namanya Hawa," sahut Adam.
Dengan
isterinya yang bernama Hawa ini hilanglah kesepian dalam hidup Adam. Keduanya
hidup berbahagia di dalam Syurga, aman dan tenteram, tak kenal takut dan lelah,
makan-minum sepuas puasnya, kerana segala galanya tersedia serba cukup.
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lalu berfirman kepada Adam: "Hai, Adam! Tinggallah engkau dengan isterimu di dalam Syurga ini. Makan dan minumlah sepuas puasnya. Tetapi awas, janganlah engkau berdua memakan buah dari pohon ini. Bila engkau berdua memakannya, bererti engkau berdua melanggar perintahKu, dan engkau berdua akan mengalami kerugian besar, dan bererti aniaya terhadap dirimu sendiri."
Selain buah Khuldi itu, di dalam Syurga terdapat banyak dan bermacam ragam buah buahan. Semuanya boleh dimakan oleh Adam dan Hawa. Hanya buah Khuldi itu saja yang dilarang oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memakannya, agar dengan larangan itu, dapatlah Adam dan Hawa menahan hawa nafsunya, dan dengan adanya larangan itu Adam dan Hawa diuji tentang ingatan dan ketaatannya terhadap ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Kerana hanya dengan ketaatan inilah ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dapat memberikan kesempatan bagi manusia untuk tetap tinggal di dalam Syurga bersenang senang dan berbahagia.
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lalu berfirman kepada Adam: "Hai, Adam! Tinggallah engkau dengan isterimu di dalam Syurga ini. Makan dan minumlah sepuas puasnya. Tetapi awas, janganlah engkau berdua memakan buah dari pohon ini. Bila engkau berdua memakannya, bererti engkau berdua melanggar perintahKu, dan engkau berdua akan mengalami kerugian besar, dan bererti aniaya terhadap dirimu sendiri."
Selain buah Khuldi itu, di dalam Syurga terdapat banyak dan bermacam ragam buah buahan. Semuanya boleh dimakan oleh Adam dan Hawa. Hanya buah Khuldi itu saja yang dilarang oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memakannya, agar dengan larangan itu, dapatlah Adam dan Hawa menahan hawa nafsunya, dan dengan adanya larangan itu Adam dan Hawa diuji tentang ingatan dan ketaatannya terhadap ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Kerana hanya dengan ketaatan inilah ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dapat memberikan kesempatan bagi manusia untuk tetap tinggal di dalam Syurga bersenang senang dan berbahagia.
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
memberikan peringatan kepada Adam dan Hawa agar keduanya menjauhkan diri dari
Iblis, jangan sampai menurutkan anjuran dan ajakan Iblis, kerana Iblis sudah
terang terang menyatakan dirinya sebagai musuh Adam dan anak cucunya buat
selama lamanya, dan akan selalu sedaya upaya siang dan malam dengan tidak rasa
letih dan tidak bosan bosan, untuk menjauhkan Adam dan semua anak cucunya dari
kebahagiaan hidup.
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
berfirman kepada Adam: "Hai, Adam! Iblis itu adalah musuhmu dan musuh
isterimu. Dia akan selalu menggoda engkau berdua agar engkau berdua terusir
pula dari Syurga ini, sehingga engkau berdua hidup sengsara. Di Syurga ini
engkau berdua dapat hidup bahagia, tidak akan menderita lapar dan susah."
Begitulah Adam dan Hawa tinggal di dalam Syurga. Hidup senang dan bahagia, riang dan gembira. Sedang Iblis yang sudah diusir dari Syurga, selalu berikhtiar untuk dapat masuk Syurga kembali, guna menipu dan memperdayakan Adam dan isterinya.
Pada suatu kali, Iblis berhasil dapat masuk ke dalam Syurga, bertemu dengan Adam dan isterinya. Iblis segera membujuk dengan berkata: "Hai, Adam! Aku datang untuk memberi nasihat yang baik kepadamu. Mahukah kamu aku tunjuk, bahawa di sana itu ada satu pohon yang amat lazat cita rasa buahnya. Bila buah yang lazat itu engkau makan, maka engkau dapat tinggal tetap di dalam Syurga ini buat selama lamanya, dan Syurga ini dapat engkau miliki sebagai satu kerajaan yang tak akan rosak buat selama lamanya bagi engkau berdua."
Begitulah Adam dan Hawa tinggal di dalam Syurga. Hidup senang dan bahagia, riang dan gembira. Sedang Iblis yang sudah diusir dari Syurga, selalu berikhtiar untuk dapat masuk Syurga kembali, guna menipu dan memperdayakan Adam dan isterinya.
Pada suatu kali, Iblis berhasil dapat masuk ke dalam Syurga, bertemu dengan Adam dan isterinya. Iblis segera membujuk dengan berkata: "Hai, Adam! Aku datang untuk memberi nasihat yang baik kepadamu. Mahukah kamu aku tunjuk, bahawa di sana itu ada satu pohon yang amat lazat cita rasa buahnya. Bila buah yang lazat itu engkau makan, maka engkau dapat tinggal tetap di dalam Syurga ini buat selama lamanya, dan Syurga ini dapat engkau miliki sebagai satu kerajaan yang tak akan rosak buat selama lamanya bagi engkau berdua."
"Buah
apakah gerangan yang engkau maksudkan itu?" tanya Adam kepada Iblis. Iblis
menunjuk ke arah pohon Khuldi yang sudah dilarang oleh ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
memakannya. Melihat isyarat Iblis itu, tahulah Adam bahawa Iblis sudah mulai
menggoda dan menyesatkannya. Adam lalu berpaling menjauhkan diri dari Iblis.
Tetapi Iblis tak lekas putus asa. Dia mendapat kesempatan yang kedua bertemu dengan Adam dan Hawa. Segera pula dia membujuk bujuk: "Larangan Tuhan kepada engkau berdua memakan buah Khuldi itu, dimaksudkan jika engkau berdua adalah Malaikat. Sedang engkau berdua bukan Malaikat. Jadi engkau berdua tidak terlarang memakannya." Adam dan Hawa tidak mengacuhkan pujukan halus itu. Keduanya berpaling dan menjauhkan diri dari Iblis itu.
Tetapi Iblis tak lekas putus asa. Dia mendapat kesempatan yang kedua bertemu dengan Adam dan Hawa. Segera pula dia membujuk bujuk: "Larangan Tuhan kepada engkau berdua memakan buah Khuldi itu, dimaksudkan jika engkau berdua adalah Malaikat. Sedang engkau berdua bukan Malaikat. Jadi engkau berdua tidak terlarang memakannya." Adam dan Hawa tidak mengacuhkan pujukan halus itu. Keduanya berpaling dan menjauhkan diri dari Iblis itu.
Sebagai
telah diterangkan, ketika Iblis terusir dari Syurga, ia bersumpah di hadapan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA bahawa
ia dan anak keturunannya sampai hari kiamat akan berusaha menyesatkan Adam dan
anak keturunannya. Bila ia gagal dalam usahanya yang pertama dan kedua, ia
tidak akan berputus asa, pasti ia akan berusaha untuk ketiga, keempat sampai ke
sekian juta kalinya dalam menyesatkan dan menggoda manusia Ia tahu betul,
bahawa salah satu kelemahan manusia itu, ialah sering lupa. Iblis menunggu satu
waktu, di mana Adam dan Hawa sudah lupa akan perintah ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA yang
melarangnya memakan buah terlarang itu.
Pada suatu
ketika, setelah diselidikinya, Iblis tahu betul bahawa Adam dan Hawa dalam
berlengah lengah kerana kesenangan di Syurga itu. Dan Iblis tahu betul bahawa
Adam dan Hawa di saat itu sudah merasakan agak lapar atau dahaga. Ia masuk
mendapatkan Adam dan Hawa setelah ia memetik sendiri akan buah yang terlarang
itu. Langsung dia berkata kepada Adam dan Hawa: "Makanlah buah ini, demi ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA, aku ini
bukan membujuk dan menyesatkan kamu, melainkan semata mata memberi nasihat yang
baik, agar kamu berdua dapat menetap di Syurga ini untuk selama lamanya.
Makanlah buah ini, makanlah!"
Mendengar Iblis bersumpah dengan menyebut nama ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, Adam dan Hawa mulai berfikir: "Tentu seorang tak akan berani bersumpah dengan menyebut nama ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan sumpah yang bohong. Iblis itu tentu berkata benar." Di saat Adam dan Hawa mulai ragu ragu terhadap kebenaran perkataan Iblis itu, Iblis menyogokkan buah Khuldi itu kepada Adam dan Hawa. Melihat buah yang ranum dan harum semerbak itu, selera Adam dan Hawa mulai tertarik kepadanya. Adam dan Hawa lalu lupa akan larangan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang melarangnya memakan buah itu. Buah itu diambilnya lalu dimakannya.
Mendengar Iblis bersumpah dengan menyebut nama ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, Adam dan Hawa mulai berfikir: "Tentu seorang tak akan berani bersumpah dengan menyebut nama ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan sumpah yang bohong. Iblis itu tentu berkata benar." Di saat Adam dan Hawa mulai ragu ragu terhadap kebenaran perkataan Iblis itu, Iblis menyogokkan buah Khuldi itu kepada Adam dan Hawa. Melihat buah yang ranum dan harum semerbak itu, selera Adam dan Hawa mulai tertarik kepadanya. Adam dan Hawa lalu lupa akan larangan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang melarangnya memakan buah itu. Buah itu diambilnya lalu dimakannya.
Baru saja
buah Khuldi itu masuk ke dalam rongga perut Adam dan Hawa, maka lenyaplah
pakaian yang menutup aurat keduanya, sehingga kedua suami isteri itu menjadi
telanjang. Kedua duanya pandang memandang dengan perasaan malu yang tak
terhingga. Keduanya segera menyembunyikan diri agar tidak dilihat ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA.
Keduanya memetik dua helai daun kayu yang terdapat di dalam Syurga, untuk
menutup aurat masing masing.
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA lalu
berfirman kepada Adam: "Hai, Adam! Apakah engkau lari dari Aku?"
Jawab Adam: "Bukan aku lari dari Engkau, Yaa ALLAH, tetapi aku malu dan
takut kepada Engkau." Berkata ALLAH SUBHANAHU WA TAALA: "Bukankah Aku sudah
melarang kamu berdua memakan buah itu! Dan Aku katakan pula, bahawa Iblis itu
adalah musuhmu yang nyata? Tetapi kenapa engkau berdua masih memakan buah yang
Aku larang itu?"
Dengan
menundukkan kepala serendah rendahnya, Adam dan Hawa minta ampun dan taubat
kepada ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA:
"Yaa ALLAH Tuhan kami! Kami sudah aniaya terhadap diri kami. Kalau Engkau
tidak sudi kiranya mengampuni dan mengasihani kami, sungguh kami akan merugi
dan sengsara berpanjangan."
"Ya, Aku perintah, tapi engkau berdua melanggar perintahku," kata ALLAH SUBHANAHU WA TAALA pula.
"Ya, Aku perintah, tapi engkau berdua melanggar perintahku," kata ALLAH SUBHANAHU WA TAALA pula.
"Maafkan
dan ampunilah kiranya kami ini, yaa Tuhan," kata Adam dan Hawa serentak.
Kembali Tuhan berfirman dengan marah: "Aku telah beri tempat engkau berdua di SyurgaKu ini, dan Aku sediakan segala apa yang engkau inginkan. Hanya Aku larang engkau berdua memakan buah Khuldi itu. Apakah buah Khuldi itu lebih berharga bagi engkau berdua daripada Syurga dengan segala isinya ini?"
Kembali Tuhan berfirman dengan marah: "Aku telah beri tempat engkau berdua di SyurgaKu ini, dan Aku sediakan segala apa yang engkau inginkan. Hanya Aku larang engkau berdua memakan buah Khuldi itu. Apakah buah Khuldi itu lebih berharga bagi engkau berdua daripada Syurga dengan segala isinya ini?"
Sahut
Adam: "Sungguh tak aku kira Tuhan, Iblis berani berkata bohong kepadaku
dengan menyebut namaMu."
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA lalu
memutuskan dengan firmanNya: "Demi kemuliaanKu. Engkau berdua harus
meninggalkan Syurga ini, turun ke bumi yang sudah lama terbentang, di mana
engkau berdua juga dapat hidup, tetapi harus dengan bersusah payah, dan dengan
mencucurkan keringat, kadang-kadang juga airmata."
Dengan mata berlinang, sedih dan takut, Adam bersimpuh menundukkan kepala di hadapan Tuhan minta ampun: "Tuhanku! Tuhanku! Ampunilah aku, ampuni aku."
Terhadap Adam, Hawa dan Iblis, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menetapkan putusan yang tak dapat diubah lagi dengan berfirman: "Kamu semua harus turun ke bumi. Di sanalah tempatnya bagi kamu untuk hidup bermusuh musuhan, tipu menipu, perdaya memperdayakan, berhasad dan dengki. Aku beri kesempatan kepada masing masing kamu untuk hidup di bumi ini di dalam waktu yang terbatas, juga dengan segala macam kesenangan dan kesusahan yang terbatas pula. Nanti akan datang ajal kepada masing masing kamu, lalu masing masing kamu akan Aku panggil kembali kepadaKu, untuk mempertanggungjawabkan apa yang kamu sudah lakukan selama hidup di muka bumi itu."
Dengan mata berlinang, sedih dan takut, Adam bersimpuh menundukkan kepala di hadapan Tuhan minta ampun: "Tuhanku! Tuhanku! Ampunilah aku, ampuni aku."
Terhadap Adam, Hawa dan Iblis, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menetapkan putusan yang tak dapat diubah lagi dengan berfirman: "Kamu semua harus turun ke bumi. Di sanalah tempatnya bagi kamu untuk hidup bermusuh musuhan, tipu menipu, perdaya memperdayakan, berhasad dan dengki. Aku beri kesempatan kepada masing masing kamu untuk hidup di bumi ini di dalam waktu yang terbatas, juga dengan segala macam kesenangan dan kesusahan yang terbatas pula. Nanti akan datang ajal kepada masing masing kamu, lalu masing masing kamu akan Aku panggil kembali kepadaKu, untuk mempertanggungjawabkan apa yang kamu sudah lakukan selama hidup di muka bumi itu."
Airmata
semakin banyak jatuh bercucuran dari mata Adam dan Hawa. Keduanya menangis
tersedu sedu, sambil menanggungkan sesal yang tak terkira hebatnya atas
kesalahan, lantaran godaan Iblis. Kepada Adam dan Hawa kembali ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
berfirman: "Di bumi, kamu akan selalu didatangi dan digoda oleh Iblis dan
semua anak cucu dan kakitangannya. Di bumi, kamu akan menghadapi penjuangan
yang berat menghadapi mereka. Tetapi kamu jangan takut. Kepadamu dan anak
cucumu akan Aku turunkan petunjuk petunjuk (ajaran-ajaran agama). Siapa di
antara kamu dan anak cucumu itu yang sentiasa mengikuti petunjukKu itu, dia
tidak akan tersesat dan tidak akan sengsara."
Tak lama kemudian, tibalah Adam dan Hawa di permukaan bumi yang fana. Diterimanyalah wahyu Ilahi yang pertama yang menyatakan, bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sudah berkenan mengampuni dosa dan menerima taubat Adam dan Hawa. Sesungguhnya ALLAH SUBHANAHU WA TAALA suka memberi ampunan dan taubat bagi siapa saja di antara hambaNya yang merasa dirinya bersalah dan suka minta ampun dan taubat.
Cerita Adam yang memakan buah terlarang, lalu dikeluarkan dari Syurga dan ditempatkan di bumi ini, sudah menyesatkan banyak manusia dari dahulu sampai sekarang. Mereka katakan bahawa dengan perbuatan Adam itu maka dia sudah berdosa sebesar besar dosa, sehingga Adam diusir ALLAH SUBHANAHU WA TAALA ke bumi ini. Bahkan bukan hanya Adam dan Hawa saja yang berdosa besar, melainkan juga seluruh anak keturunannya sampai hari kiamat.
Untuk
menghindarkan manusia dari kesesatan yang nyata ini, ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA telah
mengutus RasulNya yang terakhir, iaitu Muhammad s.a.w., untuk menyampaikan
wahyu wahyu dari ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA, iaitu
al Quran. Berulang kali dalam al Quran, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menyatakan bahawa Adam melanggar
perintah ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA itu,
adalah semata mata kerana terlupa sama sekali bukan kerana sengaja. Sebab itu,
Adam dianggap ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA hanya
tersalah, dan bukan berdosa yang tidak terampun. Semua kesalahan yang dilakukan
manusia kerana lupa, tidaklah dianggap ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sebagai dosa. Apalagi kesalahan
Adam ini hanya sekadar memakan sebiji buah, tidaklah dapat dianggap sebagai
kesalahan besar, melainkan hanya suatu kesalahan yang amat kecil dan kecil
sekali.
Tetapi bagaimanapun kecilnya kesalahan ini, kerana kesucian dan kesedarannya yang amat tinggi itu, Adam sangat menyesal, Adam mengeluh, Adam minta ampun dan taubat. Seorang yang dapat menyedari akan kesalahannya, bukanlah orang yang berdosa, melainkan seorang yang amat mulia, seorang yang amat suci.
Berulang ulang pula di dalam al Quran diterangkan, bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sudah berkenan mengampuni kesalahan Adam yang kecil itu. Bahkan bukan hanya diampuni dan diberi taubat saja oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, melainkan kerana kesedarannya dan penyesalannya itu, Adam menjadi manusia yang terpilih, diberi petunjuk dan diangkat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menjadi Nabi. Adalah suatu kesesatan yang nyata, menganggap seorang Nabi orang berdosa.
Begitu pun tentang dikeluarkannya Adam dan Hawa dari Syurga, lalu dipindahkan dan ditempatkan di bumi ini, bukanlah menunjukkan bahawa Adam berdosa. Kerana bukankah telah diterangkan bahawa sebelum Adam melakukan pelanggaran tersebut, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sudah menyatakan kepada seluruh Malaikat, bahawa Adam itu diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA untuk menjadi Khalifah di bumi ini. Ertinya bahawa Adam dan anak cucunya, diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA untuk menghuni bumi yang sudah terbentang luas. Adalah suatu kesesatan yang nyata pula, kalau dikatakan bahawa manusia di tempatkan di bumi ini, kerana dosa dan kesalahan yang telah diperbuat Adam dan Hawa. Umat Islam harus membersihkan diri dari kesesatan yang nyata ini.
Adam menurut ajaran agama kita Islam, selain manusia pertama, juga seorang Nabi dan Rasul. Kita umat Islam diwajibkan beriman kepada semua Nabi dan Rasul, serta mempercayai bahawa setiap Nabi dan Rasul itu harus bersih dari segala dosa, sekalipun sebagai manusia mungkin saja tersalah, iaitu kerana lupa dan lain lain. Kesalahan bukan dosa. Nabi nabi dan Rasul rasul yang lain pun pernah pula tersalah kerana lupa. NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM pernah tersalah, iaitu mengakhiri sembahyang asar yang seharusnya empat rakaat, sesudah beliau baru saja melakukannya dua rakaat. Setelah diperingatkan oleh para Sahabat yang menjadi makmumnya, barulah beliau sedar, dan beliau langsung meneruskan sembahyang tersebut sampai empat rakaat.
Lebih hebat lagi kesesatan sebahagian manusia yang mengatakan bahawa: kesalahan Adam itu menjadi dosa pula bagi semua anak cucunya sampai hari kiamat, yang mereka katakan dosa asal. Padahal semua manusia yang baru lahir, bersih dari segala dosa, sekalipun ibu bapanya berdosa atau bersalah. Tidaklah adil dan patut kalau seorang ibu atau bapa berdosa, lalu anaknya dianggap berdosa pula kerana dosa ibu dan bapanya itu. Dosa itu baru timbul sesudah seorang anak menjadi baligh dan berakal (aqil baligh), kerana perbuatannya sendiri.
Alangkah hebatnya dosa orang yang membawa manusia kepada agama kepercayaannya yang setiap waktu secara berulang ulang mengatakan bahawa Nabi Adam berdosa. Mengambinghitamkan seorang manusia suci, Nabi dan Rasul, iaitu Adam, untuk mendapatkan pengikut, bukanlah suatu perbuatan yang suci, melainkan sebaliknya, suatu perbuatan yang tercela dan berdosa pula.
Kisah Adam yang demikian itu disampaikan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kepada manusia dengan perantaraan Kitab SuciNya al Quran, adalah sebagai pelajaran dan peringatan bahawa kita manusia sekalipun makhluk terbaik dan mulia tetapi tetap mempunyai kelemahan. Di antara kelemahan manusia itu ialah sifat pelupa. Dan di saat kita lupa itu, kita dapat diperdayakan dan disesatkan oleh Iblis. Hendaknya berhati hati sekali jangan sampai dapat disesatkan oleh Iblis itu.
Mulai hidup berketurunan
Alangkah terkejutnya Adam dan Hawa setibanya di permukaan bumi ini. Sungguh besar perbezaan Syurga dengan Bumi, seperti perbezaan siang dengan malam. Di lihat Adam dan Hawa bahawa bumi ini penuh dengan hutan belantara. Penuh dengan pokok pokok yang besar dan bercabang cabang.
Di dalamnya hidup segala macam binatang buas yang selalu hendak menerkam mangsanya. Singa, harimau, gajah, beruang, ular dan lain-lain sebagainya, kerana takutnya terhadap binatang buas itu, Adam dan Hawa dengan bersusah payah, berdaya upaya mencari tempat untuk bersembunyi. Di salah satu dataran tinggi, didapati Adam dan Hawa sebuah gua yang agak luas. Di sanalah mereka menetap dan bersembunyi.
Tetapi akhirnya Adam dan Hawa merasa dahaga dan lapar. Dengan bersusah-payah pula, keduanya harus keluar dari gua mencari air untuk diminum dan buah-buahan untuk dimakan. Tetapi tidak semua air dapat diminum dan tak semua buah dapat dimakan, Ada yang pahit, masin, masam, dan ada pula yang enak, manis dan gurih. Ya, ternyatalah, bahawa kehidupan di dunia ini beza dengan kehidupan di Syurga dahulu. Kehidupan di dunia ini setiap saat atau detik penuh dengan perjuangan. Setiap saat harus memeras otak, memeras tenaga dan keringat.
Begitulah, saban merasa dahaga dan lapar, Adam dan Hawa terpaksa berjalan sejauh jauhnya mencari air dan buah buahan. Sedang bahaya binatang binatang buas selalu mengancam jiwanya. Rupanya kehidupan di permukaan bumi ini, adalah satu cara hidup yang selalu dalam proses dan peredaran, yang selalu silih berganti antara senang dan susah, dingin dan panas, naik dan turun, kenyang dan lapar, sihat dan sakit dan seterusnya. Segala macam penderitaan yang berbentuk dahaga, lapar, bahaya binatang buas dan lain-lain telah dapat menggerakkan akal dan fikiran Adam dan Hawa, bagaimana mereka dapat membebaskan diri dari penderitaan itu.
Timbullah fikiran dalam hatinya untuk menanam pohon-pohon yang buahnya enak dimakan di sekitar tempat kediamannya, agar dia terhindar dari bahaya binatang-binatang buas di dalam hutan belukar mencari atau memetik buah-buah yang dia inginkan. Dengan mempergunakan dahan dahan kayu, tempat di sekitar gua itu ditebasnya. Dipindahkannya ke situ pokok pokok yang dirasanya enak dimakan buahnya, untuk menghilangkan laparnya.
Ya, Adam terpaksa memeras tenaga, mencucurkan peluh, memeras otak dan fikiran, untuk mendapatkan makanan menghilangkan lapar. Isterinya Hawa pun demikian pula. Dia terpaksa menolong Adam dengan tenaga yang ada padanya. Begitulah, bertahun tahun kemudian, Adam dan Hawa sudah dapat bercucuk tanam, dan sudah pandai pula berternak memelihara binatang ternakan seperti kambing dan ayam.
Keturunan pertama
Dalam
kehidupan bersuami isteri, Hawa mulailah hamil. Tak lama kemudian lahirlah ke
permukaan bumi ini turunan Adam dan Hawa yang pertama. Anak yang pertama ini lelaki
seperti Adam. Anak itu diberi nama Qabil.
Alangkah bahagianya Adam dan Hawa setelah dari pergaulannya berdua itu, lahir seorang manusia baru, anaknya yang pertama itu, menambah anggota masyarakat yang hanya terdiri dari dua orang menjadi tiga orang. Hawa mulai sibuk menjaga dan mengasuh anaknya, tidak dapat lagi keluar membantu Adam bercucuk tanam dan menggembala ternak. Adam terpaksa keluar seorang diri dan bekerja. Setiap petang kalau dia sudah lelah, dia pulang kembali ke gua tempat kediamannya untuk istirehat, menemui isteri dan anaknya. Makanan yang diperdapatnya dibawanya pulang dan dimakannya bersama sama dengan isteri dan anaknya.
Dengan begitu, kegembiraan hidup Adam dan Hawa di atas bumi nampaknya semakin hari semakin bertambah. Kegembiraan yang bertambah itu telah dapat menghilangkan kelelahan bekerja dan ketakutannya terhadap binatang-binatang buas.
Setelah berlalu pula kira kira setahun lamanya, kembali Hawa menjadi hamil. Tak lama kemudian, lahirlah anaknya yang kedua, seorang wanita. Dan anak perempuan ini dinamai Adik Qabil. Dengan kelahiran yang kedua ini, Adam dan Hawa semakin gembira hidupnya dan semakin rajin dan tekun bekerja mencari penghidupan.
Begitulah dari tahun ke tahun, keluarga Adam selalu bertambah tambah dengan anak yang ketiga, seorang lelaki dinamai Habil, anak keempat seorang perempuan, dinamai Adik Habil, kelima, keenam dan seterusnya. Adam terpaksa bekerja lebih keras untuk mendapatkan makanan lebih banyak kerana bilangan keluarganya semakin besar.
Adam dan Hawa menjadi semakin tua, sedang anak anaknya pun semakin besar dan meningkat dewasa. Qabil dan Habil sekarang sudah meningkat jadi muda remaja. Akal dan fikirannya mulai timbul. Timbul perasaan wajib menolong ibu dan bapanya, bekerja bertani dan menggembala, menghasilkan makanan dan minuman bagi keluarganya yang semakin besar, turut berjuang menjaga adik adiknya dari bahaya singa dan harimau, dan binatang-binatang buas lainnya.
Mulai nampak perbedaan alam wanita dengan lelaki. Anak anaknya yang lelaki kebanyakan suka bekerja di luar rumah, bertani, berburu dan memelihara binatang binatang ternak. Sedang anak anaknya yang wanita suka bekerja di rumah, memasak makanan dan minuman serta menjaga adik adik dan mengurus keperluan keperluan rumahtangga.
Sekalipun Qabil dan Habil dua bersaudara, sebapa dan seibu, dan sama lelaki, sama sama di bawah asuhan seorang ibu dan seorang bapa, tinggal di dalam dan iklim yang sama, tempat yang sama pula, namun kudrat Ilahi dan kehendak ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lah yang lebih menentukan segala sesuatu di dalam alam yang luas ini. Keadaan rohani dan jasmani dari Qabil dan Habil tidaklah sama, berbeza satu dengan yang lain. Ada perbezaan besar. Qabil sekalipun lebih tua, tetapi badannya lebih kecil dan lemah. Habil sekalipun lebih muda, tetapi badannya lebih besar dan lebih kuat. Qabil sekalipun lebih tua dan berbadan lemah, tetapi tabiatnya amat kasar. Sedang Habil yang berbadan kuat dan besar, tetapi tabiatnya sangat baik dan perasaan yang sangat halus, lagi berbudi pekerti tinggi.
Adam bermaksud akan membagi-bagikan perkerjaan kepada dua orang anaknya yang meningkat remaja itu. Qabil dengan tabiatnya yang kasar itu diserahi oleh Adam untuk bertani, mengolah tanah, menyangkul dan menebas hutan belukar, kerana tanah dan hutan belukar adalah barang mati yang tak memerlukan perasaan halus dan cinta kasih.
Ada pun Habil kerana perasaannya yang halus dan perasaan kasih sayangnya, diserahi oleh Adam untuk memelihara binatang ternak, iaitu kambing dan lembu yang dapat merasakan haus dan lapar, sakit dan senang, sebab itu perlu disayang, dicintai, harus diurus oleh manusia yang mempunyai perasaan halus dan rasa kasih sayang.
Baru saja matahari terbit di waktu pagi, maka keluarlah Adam, Qabil dan Habil dari gua tempat kediaman mereka untuk bekerja. Qabil terus menuju ke hutan menebas belukar, ke ladang menyangkul, menaburkan benih atau menuai, bila tanam tanamannya sudah masak untuk dituai.
Sedang Habil menuju ke padang rumput untuk memelihara dan menggembalakan ternaknya. Adam kadang kadang pergi berburu, mencari ikan atau burung, untuk dimakan dagingnya sebagai lauk pauk. Atau pergi mencari air untuk diminum dan memandikan anak anak dan isterinya. Kalau matahari sudah hampir tenggelam, siang akan berganti dengan malam, mereka kembalilah ke gua tempat kediaman mereka. Qabil membawa buah buahan dan sayuran, Habil membawa susu, sedang Adam membawa burung-burung dan ikan hasil buruannya. Sesudah semua buah tangan itu dimasak oleh Hawa, mereka makanlah bersama sama dengan enaknya.
Di waktu dan sesudah makan bersama ini, timbullah fikiran pada Adam untuk mengajar anak anaknya bersyukur kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang telah memberi mereka rezeki sebanyak itu.
Lihatlah kata Adam kepada anak-anaknya: "Kita ini tidak akan ada kalau tidak diciptakan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. ALLAH SUBHANAHU WA TAALAlah yang menciptakan diri kita masing-masing. Diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA pula bumi yang lebar dan luas ini untuk tempat tinggal kita. Lihatlah, alangkah luas dan lebarnya bumi ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang kita tempati ini. Di sinari oleh matahari di waktu siang dan oleh bulan dan bintang-bintang, di waktu malam. Ditumbuhkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA segala macam tumbuh-tumbuhan, dikembangkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA segala macam binatang binatang untuk menjadi rezeki kita. Marilah kita menyembah kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan mensyukuri segala nikmat dan rahmatNya kepada kita."
Untuk menguji tentang keimanan dan kesyukuran kedua orang anaknya yang sudah remaja itu, Adam menyuruh kedua orang anaknya yang bernama Qabil dan Habil itu untuk pergi ke puncak sebuah gunung. Kedua dua orang anaknya itu disuruh oleh Adam membawa sebahagian dari penghasilan masing masing, dan meletakkan penghasilannya di puncak gunung itu, agar dapat dimakan oleh makhluk ALLAH yang mana saja memerlukannya, iaitu makhluk makhluk ALLAH yang tidak pandai bercucuk tanam dan memelihara binatang ternak. Pekerjaan ini dinamai Adam berkorban, berzakat dan beribadat.
Pekerjaan berkorban, berzakat dan beribadat ini amat cocok dan sesuai dengan perasaan Habil, kerana dengan perasaannya yang halus dan fikirannya yang dalam, dia dapat merasakan kebesaran ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang banyak nikmat pemberianNya. Apalagi pengorbanan tersebut, akan dapat pula menolong beberapa macam binatang-binatang yang dalam kehausan atau kelaparan.
Adapun Qabil dalam hatinya sangat menentang pekerjaan itu. Mengorbankan sebahagian dari hasil kerjanya yang diperdapatnya dengan penat lelah, untuk dijadikan zakat atau ibadat terhadap ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, dianggapnya satu pekerjaan yang tak berguna, atau pekerjaan orang bodoh dan merugikan. Alangkah susahnya mencari rezeki, katanya, kenapa rezeki itu dilemparkan ke puncak gunung untuk dimakan binatang-binatang yang tak ada gunanya. Iblis yang dilontarkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA ke bumi, rupanya sudah mulai menjalankan peranannya, untuk memesongkan hati manusia dari amal dan perbuatan yang baik. Habil rupanya tak mampu digoda dan diperdayakannya. Tetapi Qabil merupakan tanah yang subur bagi Iblis untuk menjalankan tipu dayanya.
Iblis sudah dapat memasuki salah satu kelemahan dari unsur manusia dengan saluran kecintaan manusia kepada harta benda. Harta dan kekayaan adalah satu alat buat Iblis untuk memperdayakan manusia. Untuk berkorban ini, Habil memilih kambingnya yang terbaik dan tergemuk. Sesudah disembelihnya, lalu ditaruhkannya dipuncak gunung, sebagai korban dan tanda terima kasihnya terhadap ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang telah memberikan rezeki.
Qabil sekalipun dengan perasaan enggan dan terpaksa, juga melakukan ibadat korban itu. Tetapi untuk korban ini dia memilih buah-buahan yang tidak baik, yang sudah setengah busuk, kerana hatinya memang tidak baik dan busuk pula.
Baik Habil atau Qabil lalu meletakkan korban masing-masing di puncak gunung, dengan harapan korban itu akan diterima oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan penerimaan yang baik. Pada hari berikutnya, pergilah kedua bersaudara itu diiringkan oleh bapanya Adam, untuk melihat, apakah korban-korban itu sudah diterima oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA atau tidak.
Ternyata bahawa korban Habil sudah tidak ada lagi, bererti sudah diterima oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan baik. Tetapi korban Qabil yang terdiri atas buah-buahan yang tak baik dan busuk itu, masih saja ada di situ bahkan sudah menjadi lebih busuk. Itu bererti bahawa korban Qabil tidak diterima oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Bukan main girangnya Habil melihat yang korbannya diterima dengan baik oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Dia lalu bersyukur dan berterima kasih. Qabil menjadi marah dan irihati, kerana korbannya tidak diterima oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Dengan marah dia berkata kepada bapanya: "Korban si Habil diterima oleh ALLAH, kerana bapa mendoakan baginya. Korban saya tidak diterima oleh ALLAH, kerana bapa tidak suka mendoakan bagi saya."
Adam lalu menjawab: "Habil mengorbankan barang barang yang baik, kerana hatinya baik. Korbannya diterima oleh ALLAH, kerana ALLAH suka kepada barang-barang yang baik. Sedang engkau mengorbankan buah buahan yang tidak baik dan busuk. Itu menunjukkan yang hatimu busuk. Korbanmu tidak diterima oleh ALLAH, kerana ALLAH tidak suka kepada barang-barang yang busuk dan tidak baik."
Qabil menjadi marah dan irihati kerana korbannya tidak diterima oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Dengan marah dia berkata kepada adiknya Habil, sekalipun Habil tidak bersalah apa apa terhadap dirinya. Tetapi begitulah caranya Iblis menggoda manusia tanpa alasan yang tepatpun. Iblis dapat menggoda manusia manusia yang lemah jiwa dan batinnya, lemah imannya untuk membenci saudaranya sendiri yang tak bersalah apa apa. Sungguh perdayaan dan tipu muslihat Iblis itu halus dan licin sekali.
Qabil pulang ke rumahnya dengan hati yang marah dan menggerutu. Kepalanya digeleng gelengkan tanda marah yang bersangatan. Marah kepada saudaranya Habil yang baik dan tak bersalah apa apa terhadap dirinya. Bukan marah terhadap dirinya sendiri yang tidak baik dan busuk itu.
Ya, begitu halusnya godaan syaitan dan iblis terhadap manusia, untuk mengeruhkan pergaulan sesama manusia dalam kehidupan di permukaan bumi ini. Setelah masing masing anak Adam itu meningkat dewasa, maka anak anak lelaki mulai merasakan keperluan terhadap isteri, sedang anak anak perempuan merasakan keperluan terhadap suami, kerana memang demikianlah sunnah yang ditetapkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang menciptakan manusia dan semua makhluk berjiwa lainnya.
Sekalipun masyarakat manusia di masa hidupnya Adam itu baru terdiri atas beberapa orang lelaki dan beberapa orang wanita saja, namun begitu untuk memenuhi hasrat bersuami isteri ini agar berjalan dengan teratur, maka ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menetapkan beberapa aturan (syari'at) yang harus dijalankan oleh masing masing manusia yang menjadi anggota masyarakat yang kecil itu.
Ditetapkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA syari'at (aturan) bagi anak anak Adam dan Hawa yang sudah dewasa itu, iaitu aturan yang sangat sederhana sekali. Qabil anak pertama, boleh kahwin dengan Adik Habil anak keempat, sedang Habil anak ketiga boleh kahwin dengan Adik Qabil anak kedua. Jadi masing masing Qabil dan Habil tidak boleh kawin dengan adiknya sendiri. Syariat itu diwahyukan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kepada Adam. Adam menyampaikan wahyu ini kepada isteri dan anak anaknya yang sudah berhasrat kawin itu. Syariat ini diterima dengan segala ketaatan dan kepatuhan oleh Adam, Hawa dan anak anaknya.
Hanya Qabil yang tak mahu tunduk terhadap syariat yang ditetapkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA ini. Iblis mendapat peluang yang baik sekali dengan perantaraan perasaan berahi antara lelaki dan wanita, dengan perantaraan nafsu dan keinginan keinginan hidup manusia. Kepada Qabil dibisikkan oleh Iblis bahawa Adik Qabil lebih cantik dari Adik Habil.
Kata Iblis kepada Qabil: "Jangan kamu mahu tunduk kepada penetapan bapamu yang tak adil itu. Adikmu sendiri jauh lebih cantik dari Adik Habil. Kenapa bapak menyuruh kamu berkahwin dengan Adik Habil yang tak cantik, sedang adikmu yang cantik itu disuruh berikan kepada Habil untuk menjadi isterinya?"
Dengan bujukan Iblis ini, mulailah ketara nafsu yang tak mahu menurut putusan dengan segala macam alasannya. Kecantikan seorang wanita telah dapat dipergunakan oleh Iblis untuk menimbulkan perselisihan antara dua orang lelaki yang bersaudara kandung itu. Ini bukan hanya terjadi atas diri anak anak Adam dan Hawa dahulu kala, tetapi masih terjadi pada anak cucu Adam dan Hawa yang hidup di abad kedua puluh, atau zaman moden sekarang ini.
Adam dan Hawa sebagai bapa dan ibu mulai pusing memikirkan bagaimana caranya agar dia dapat memenuhi keinginan anak anaknya dengan tidak melanggar syari'at yang sudah ditetapkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, agar tetap hidup dalam keadaan aman tenteram dan selamat di muka bumi ini.
Bila syari'at ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dijalankan akan terjadi perselisihan antara anak anaknya. Bila keinginan anaknya yang diteruskan akan terjadi keengkaran terhadap syari'at yang ditetapkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Satu kesempatan yang amat baik sekali bagi Iblis untuk menjalankan tipudaya dan siasatnya. Perselisihan antara manusia sesama manusia adalah jalan lempang yang amat lurus bagi Iblis untuk sampai pada tujuannya.
Kesempatan baik ini, tidak disia-siakan Iblis. Iblis segera datang berbisik ke telinga Qabil: "Hai, Qabil! Janganlah lekas putus asa. Ada satu cara yang amat mudah untuk mengatasi jalan buntu antara engkau dan adikmu Habil, untuk menyampaikan hasrat hatimu kahwin dengan adikmu yang cantik itu. Jalan satu-satunya ialah supaya kamu bunuh saja adikmu yang bernama Habil itu."
Mula mula Qabil agak ragu-ragu terhadap cara penyelesaian yang dianjurkan Iblis itu. Iaitu dengan cara membunuh Habil, adik kandungnya sendiri, saudara yang seibu dan sebapa dengan dia, selapik seketiduran, kadang-kadang sebantal sekalang hulu.
Beberapa hari lamanya Qabil termenung menung tidak keruan hidupnya. Berdiri bermenung, duduk bermenung, tidur tak berasa puas, makan tak berasa enak. Duduk termenung dan melamun adalah merupakan tanah yang amat subur pula bagi Iblis untuk menanam siasat dan tipu dayanya terhadap manusia. Orang yang duduk bermenung bererti fikirannya menjurus ke satu jurusan saja. Dia lupa akan jurusan jurusan lain dalam hidupnya. Apalagi kalau yang dimenungkan itu hal yang tak baik. Dia akan lupa akan kemaslahatan dirinya. Apa lagi kemaslahatan ibu bapa dan keluarganya. Dia akan lupa akibat-akibat yang akan timbul dari perbuatannya itu. Di saat yang amat kritikal dalam menungannya itu, Iblis datang langsung menemui Qabil dengan anjuran yang lebih tegas:
"Bunuh saja, hentam saja, jangan fikir panjang lagi!"
Melihat keadaan dan tabiat Qabil yang luarbiasa itu, Adam, Hawa, Habil seluruh anggota anggota keluarganya menjadi gelisah. Masing-masing mereka mencuba memberi nasihat kepada Qabil. Berkata Adam kepada Qabil: "Jangan engkau perturutkan ajakan syaitan dan Iblis. Tunduklah kepada syariat yang ditetapkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang telah disetujui oleh ibu bapamu sendiri." Habil dengan hati yang lapang dan pandangan yang luas mencuba menasihati abangnya yang sudah lupa daratan itu: "Lebih baik engkau mencari jalan yang hak, hai saudaraku, menempuh jalan yang membawa selamat, menjauhkan diri dari jalan yang membawa kecelakaan dan kesengsaraan yang berlarut larut."
"Ketahuilah, saudaraku," katanya lagi, "Bahawa apa yang terjadi ini adalah syari'at dan takdir yang sudah ditentukan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Ibu dan bapa, begitupun saya sendiri hanya semata-mata menjalankan perintah dan syari'at ALLAH SUBHANAHU WA TAALA itu. Kita sekalian diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA hidup di permukaan bumi ini, adalah semata mata untuk dapat menjalankan syari'at dan untuk mengabdikan diri kita kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang menciptakan kita itu. Sungguh engkau akan berdosa bila keluar dari jalan yang hak sudah ditentukan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Maka lebih baik engkau minta ampun atas dosamu itu, sebagaimana saya selalu minta ampun dan menyerahkan nasib dan untungku seluruhnya kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang menciptakan seluruh alam ini."
Nasihat yang bagaimana juga baik dan benarnya, rupanya tidak berbekas pada jiwa yang penuh nafsu yang sedang bergejolak membakar. Qabil malah menjadi semakin galak garang. Dia segera mendekati adiknya Habil yang masih memberi nasihat dan berkata: "Engkau jangan banyak bicara. Engkau pasti saya bunuh."
Dengan hairan dan sabar, Habil menjawab: "Kenapa aku akan engkau bunuh?" "Kerana bapa dan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lebih suka kepada engkau," jawab Qabil. "Dengan membunuh saya, keadaan tidak akan berubah, malah bapa dan Tuhan akan semakin marah terhadap engkau," jawab Habil. "Tak peduli, engkau pasti aku bunuh, agar senang hatiku," kata Qabil dengan garangnya. Sekalipun Habil jauh lebih kuat badannya dari Qabil, kerana budinya yang tinggi, dia tetap bersabar diri dan berkata: "Sekali pun engkau telah mengacungkan tangan untuk membunuhku, saya tetap tidak akan menggerakkan tangan untuk membunuhmu. Saya takut kepada Tuhan Semesta Alam."
Habil terus berjalan menuju tempat kediamannya, Qabil mengikutinya dari belakang dengan hati mengkal. Setibanya di gua, masih saja dia mengkal dan marah. Dicubanya menidurkan mata, tidak mahu tidur. Semalam malaman itu dia tak sepicing juga dapat tidur. Dadanya berasa mengah.
Di saat itu datang lagi Iblis meniup-niup hatinya yang sudah panas itu dengan berkata: "Bunuh Habil, bunuh Habil, bunuh Habil!"
Di waktu pagi sebagai biasa, Habil bangun dari tidurnya. Dengan perasaan lega dia menuju ke padang rumput menggembalakan ternaknya. Qabil yang sedang diperkuda oleh Iblis dengan sembunyi-sembunyi mengikutinya dari belakang. Maksudnya untuk membunuh Habil yang tidak ragu-ragu lagi, malah bertambah menyala-nyala. Di kala matahari, bulan, bintang-bintang beredar di angkasaraya menjalankan perintah Tuhannya, di kala burung-burung berkicau bersiul berterbangan ke sana ke mari menjalankan tugasnya masing-masing sambil bertasbih mensucikan Tuhan Yang Maha Suci, Qabil dengan mencapai dahan kayu yang amat keras dan berat memukul kepala Habil dari belakang sekuat hatinya.
Darah bertumpah dan mengalir membasahi permukaan bumi buat pertama kali. Habil menjerit kesakitan, badannya terhempas ke bumi dan bergeletar. Terjadilah apa yang disangsikan para Malaikat terhadap manusia, ketika Malaikat diberitahu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA bahawa manusia akan diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA untuk menjadi Khalifah (pengatur) di atas bumi. Malaikat sangsi bahawa manusia akan berbuat binasa di bumi dan akan menumpahkan darah. Kesangsian itu kini untuk pertama kalinya sudah terjadi, mungkin akan disusul pula dengan kejadian-kejadian kedua, ketiga, keempat dan sampai entah ke berapa kali lagi; bahkan pembunuhan itu bukan hanya dilakukan oleh seorang manusia terhadap seorang manusia saja, tetapi akan terjadi pembunuhan-pembunuhan besar, beribu-ribu manusia dengan alat-alat pembunuhnya yang terkejam dan termoden akan membunuh beribu-ribu manusia lainnya, manusia yang bersalah dan tidak bersalah, wanita atau anak-anak di bawah umur sekalipun.
Setelah melihat darah mengalir membasahi bumi, serta mendengar jeritan Habil yang memilu dan menyayat perasaan itu, maka Iblis yang memperkudanya itu tersenyum simpul, lalu pergi meninggalkan mangsanya, sebagai seorang yang menang, kerana siasat dan tipudayanya sudah berhasil. Makin yakin ia akan kelebihan dirinya dan akan kelemahan atau kekurangan Bani Adam (manusia).
Sepeninggalan Iblis itu, Qabil mulai sedar akan ketololan dirinya. Perasaan menyesal atas perbuatan yang baru dilakukannya mulai tumbuh, muncul dengan perlahan dari lubuk hatinya. Teringatlah ia, bahawa adiknya (Habil) adalah seorang baik dan tidak bersalah apa apa. Mulailah dia merasakan bahawa perbuatannya itu amat kejam. Mulai timbul kesedaran, bahawa dia bersalah besar. Tidak ada keuntungan yang diperolehinya dari pembunuhan ini. Dan tidak mungkin pembunuhan ini akan membawa kesenangan hatinya. Malah sebaliknya, hatinya bertambah gundah, dia merasa rugi, kosong dari perasaan aman dan tenteram. Apalagi setelah dilihat dengan mata kepalanya sendiri keadaan adiknya Habil yang bergeletar di tanah menghadapi sakaratul maut. Suara rintihannya semakin halus, akhirnya hilang lenyap. Sebaliknya seluruh anggota badannya semakin hebat menghempas ke kiri dan ke kanan menandakan rasa sakit yang tak terhingga. Nafasnya sesak, seakan akan jantung dan paru-parunya sudah tidak kuasa lagi menghirup udara atau hawa. Akhirnya seluruh gerakgerinya berhenti, sekujur badannya menjadi lemah longlai, dan dia lalu menghembuskan nafas yang terakhir.
"Inna
lillahi wa inna ilaihi raji'uun." Ya, semua manusia akan mati. Bahkan
semua makhluk berjiwa akan mengalami mati, kerana begitulah sunnah Ilahi yang
menciptakan seluruh makhluk berjiwa ini, kerana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sudah menetapkan dari azal, bahawa
kehidupan di dunia ini hanya buat sementara saja, hanya sebagai singgah dalam
perjalanan ke arah penghidupan yang kekal dan abadi di akhirat. Di akhirat
nanti akan diperhitungkan satu persatu amal dan kerja setiap manusia selama
hidupnya di dunia ini. Setiap amal, buruk dan baik, kecil dan besar tidak ada
yang tertinggal dan tidak kena perhitungan itu. Semua akan mendapat balasan
yang setimpal. Perbuatan baik balasannya baik.
Perbuatan jelek atau jahat pembalasannya jahat pula. Orang yang hidupnya teraniaya di permukaan bumi ini janganlah terlalu bersedih hati. Bersabarlah, Tuhan sanggup membalikkan penganiayaan itu ke alamat asalnya. Dan orang yang menganiaya, jangan terlalu bergembira dalam hidup, pasti akan merasakan sakit dan pedihnya penganiayaan yang dia lakukan itu!
Angin sepoi mulai berhembus dan bertiup. Semua daun daun kayu bergerak dan berdesir. Hembusan angin sepoi itu seakan akan menjamah sekujur tubuh Habil yang sudah tak bernafas lagi itu sebagai hiburan dan tanda turut berdukacita. Sedangkan desiran daun daun seakan akan bertasbih meratapi dan meucapkan selamat jalan kepada jenazah Habil yang sedang pulang kembali ke Rahmatullah.
Adapun Qabil mendengar desiran daun dihembus angin sebagai bisikan yang mengecam dan mengutuknya: "Qabil, engkau pembunuh, engkau pembunuh, engkau kejam, engkau kejam, bodoh, engkau bodoh."
Burung burung dan binatang binatang buas dengan berbagai bunyi, seakan akan berkata kepadanya menyesali perbuatannya itu: "Engkau pembunuh, engkau kejam."
Qabil mulai mengerang panjang. Dia mulai merasa takut. Badannya berasa berat dan kakinya berasa lemah. Tiba tiba dia tersungkur jatuh di samping jenazah adiknya Habil. Dia memanggil manggil: "Habil! Habil! Habil !"
Habil tidak menjawab, kerana dia sudah menghembuskan nafas yang terakhir, telah bercerai jiwa dengan raganya. Tinggallah Qabil termangu mangu di samping jenazah adiknya. Tidak tahu apa yang harus dilakukannya. Apakah jenazah adiknya itu akan ditinggalkannya begitu saja sehingga biar dimakan serigala dan burung burung?
Tak sampai hati dia meninggalkannya begitu saja. Akhirnya jenazah itu dipikul ke bahunya dan dibawanya. Tetapi dia tidak tahu ke mana jenazah itu akan dibawanya dan akan diapakan jenazah itu. Dia terus berjalan dan berjalan. Akhirnya dia menjadi letih, lalu berhenti melepaskan lelah. Hatinya sedih dan mulai berkhayal agar adiknya hidup kembali. Sesalnya bertambah tambah, sehingga dia menjadi tak keruan dan gelisah. Mulai dia marah kepada dirinya sendiri.
Setelah letihnya agak berkurang kembali jenazah adiknya itu dipikulnya ke bahunya. Dia berjalan tidak bertujuan. Setelah penat, dia berhenti pula melepaskan lelah. Begitulah berulang ulang sampai letih dan lesu, di bawah terik panas matahari.
Tiba tiba dia melihat dua ekor burung gagak berkejar kejaran. Kedua burung gagak itu sama menyiruk ke bawah, hinggap ditanah. Keduanya berkelahi sehebat hebatnya, tikam menikam, pukul memukul dengan paruhnya masing-masing. Salah satu di antara kedua burung itu kena pukul yang keras sekali, sehingga patah lehernya. Burung yang kena pukul itu bergeletar di tanah menghempaskan diri. Tak lama kemudian burung itu mati.
Setelah mengetahui bahwa burung yang kena itu sudah mati, lalu burung yang masih hidup menggali lubang di tanah dengan menggunakan kaki dan paruhnya. Setelah lubang itu menjadi besar dan dalam, gagak yang hidup menarik gagak yang mati dengan paruhnya ke dalam lubang. Lubang itu lalu ditutupnya kembali dengan tanah. Gagak yang masih hidup lalu terbang meninggalkan tempat itu.
Melihat itu, Qabil takjub heran sekali dan berkata kepada dirinya sendiri: "Rupanya aku ini jauh lebih bodoh dari gagak yang hitam itu." Dia lalu meniru gagak itu. Lubang digali, lalu jenazah adiknya dimasukkan dalam lubang itu, dikuburkan dan ditimbunnya dengan tanah.
Setelah agak lama Habil dan Qabil tidak pulang, Adam dan Hawa mulai khuatir dan cemas. Adam lalu berangkat mencari kedua orang anaknya itu.
Alangkah terperanjatnya Adam melihat darah tertumpah di tanah membasahi bumi. Dadanya bergoncang, hatinya berdebar, Adam berteriak sekeras kerasnya kepada Qabil: "Qabil, apa yang engkau lakukan terhadap saudaramu?"
Bergetar tubuh Qabil mendengar teriakan bapaknya yang luarbiasa itu. Alam seluruhnya dirasakan turut bergetar dan benteriak kepadanya: "Hai, Qabil! Apa yang engkau lakukan terhadap adikmu sendiri?"
Qabil terus lari dan lari, di celah gunung yang tinggi, melintasi jurang jurang yang dalam. Dengan hati yang penuh ketakutan, badan geletar dan jiwa gelisah. Bukit, gunung, jurang, pohon dan binatang apa saja yang ia jumpai, seakan akan turut mengejar dari belakang dan benteriak teriak kepadanya: "Pembunuh, pembunuh, pembunuh."
Qabil lari dan lari terus, tak dapat merasa ketenangan dan kesenangan buat selama lamanya. Dunia ini baginya sejak waktu itu adalah tempat pelarian dan ketakutan, kerana dia sendiri yang membuat dirinya diselubungi ketakutan, sehingga menyangka musuh terhadap apa saja yang ia jumpai dan temui. Begitu susahnya di dunia ini, belum lagi dia di akhirat nanti...!
Adam dan Hawa kehilangan dua orang anak sekaligus. Seorang meninggal dunia dan seorang lagi hilang tak tentu ke mana penginya. Terhadap yang sudah meninggal, Adam dan Hawa mendoakan kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA: "Ya ALLAH, ampunilah dia; turunkanlah rahmatMu kepadanya di Alam Banzakh, dan berilah ia tempat di Syurga di Alam Akhirat nanti."
Terhadap anaknya yang hilang, Adam dan Hawa tak berputus asa, mudah mudahan dia dapat kembali dengan kesedaran dan keinsafan, dapat menginsafi segala kesalahan dan dosa yang telah diperbuatnya, akhirnya dapatlah ia menjadi manusia yang berguna hidupnya di dunia ini bagi ibubapa dan adik adiknya. Terhadap anak anaknya yang lain, Adam memperingatkan bahawa kita manusia hidup di permukaan bumi ini bukan sendirian. Di samping kita manusia ada Setan dan Iblis yang menjadi musuh kita sampai ke anak cucu dan keturunan kita buat selama lamanya.
Adam dan Hawa menenangkan kepada anak anaknya pengalaman hidupnya berdua selama berada di dalam Syurga, bagaimana hebat dan halusnya godaan Iblis. Sekalipun di kala itu, kerana sama-sama berada di alam Syurga. Adam dan Hawa dapat melihat Iblis dan dapat mendengar suaranya, Adam dan Hawa masih dapat tergoda olehnya. Apalagi sekarang setelah berada di alam bumi, di mana kita manusia tidak dapat lagi melihat Iblis dan tak dapat mendengar suaranya, sedangkan Iblis tetap dapat melihat kita manusia, maka godaan Iblis di muka bumi ini pasti jauh lebih hebat dan jauh lebih merbahaya bagi kita manusia.
Iblis
adalah musuh kita yang dapat melihat kita dan kita tidak dapat melihatnya.
Dengan begitu perjuangan kita terhadap Iblis adalah perjuangan atau perkelahian
yang tidak setaraf. Tidak ubah saperti penkelahian dua orang manusia: yang
pertama dengan mata terbuka dan yang kedua dengan mata tertutup. Dapatlah kita
pastikan, orang yang dengan mata terbuka akan selalu menang, dan orang yang
dengan mata tertutup akan selalu kalah.
Tetapi kita manusia jangan sedih. Tuhan Maha Pengasih dan Maha Adil. Kepada kita manusia diberi Tuhan satu cara untuk membutakan mata Iblis terhadap kita, iaitu bila kita mohon perlindungan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dari godaan Iblis dengan membaca: "A'uzubillahi minasy Syaitanir Rajim." Dan kepada kita manusia diberi kekuatan yang dinamakan iman, iaitu kepercayaan penuh terhadap ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Dengan keimanan yang kukuh dan kuat, Iblis tidak sanggup menggoda manusia. Iblis malah menjadi takut dan lari dari manusia yang beriman itu. Iblis malah tidak berani mendekatinya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan