Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 7 Julai 2012

A 97 ANDA MASIH MALAS SOLAT ??!! PAKAI TIPS INI... IN SYA ALLAH BOLEH MENGHILANGKANNYA....




Terkadang kita sebagai manusia sering kali sibuk dengan urusan dunia tetapi sering kali melalaikan kewajipan sebagai seorang manusia.
Yakni beribadah dan menyembah tuhan. Hal inilah yang menjadi masalah manusia pada umumnya terutama di kalangan remaja kerana remaja cara berfikirnya biasanya adalah untuk jangka masa pendek saja.
Maksudnya mereka hanya berfikir yang saat ini. Mereka tidak memikirkan apa yang akan terjadi pada esok hari.

Itulah pemikiran yang biasanya dimiliki para remaja.

Solat terutama solat 5 waktu merupakan kewajipan manusia terhadap Tuhannya. Dalam hal ini ALLAH SUBHANAHU WA TAALA juga berfirman dalam surah Adz-Dzariat ayat 56.

“Dan tidaklah Aku ciptakan jin dan Manusia melainkan untuk menyembah kepadaku.”
 [Adz   Dzariyat [51] : 56].

Dari ayat di atas kita dapat mengambil kesimpulan iaitu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menciptakan Jin dan manusia untuk beribadah dan menyembah kepadaNya.

Selain itu solat juga dijadikan pembeza antara seorang muslim dan orang kafir, disebutkan dalam salah satu hadits Nabi iaitu

“Yang membezakan muslim dan kafir adalah pada siraman solatnya.”

Maksud dari hadits tersebut adalah seorang boleh dikatakan muslim apabila ia sudah mendirikan solat dan seorang boleh dikatakan kafir apabila ia tidak melaksanakan solat. Baik kembali lagi ke pembahasan utama.

Berikut ini adalah Cara Menghilangkan Rasa Malas Solat Dan Beribadah. Semak baik-baik.

1.Jadikan solat sebagai keperluan

Solat bukan hanya dijadikan sebagai kewajipan saja tetapi hendaknya juga dijadikan sebagai keperluan kerana jika solat hanya dijadikan sebagai kewajipan. Siraman hal inilah yang boleh menjadi beban dan apabila kita boleh menjadikannya sebagai keperluan maka akan terasa ringan.

2. Jangan Menunda solat

Selain pahala solat yang berkurang. Menunda solat juga dapat menambah rasa malas. Hal inilah yang biasa dilakukan syaitan untuk membujuk dan menggoda manusia. Awalnya syaitan hanya membujuki untuk menunda. Lalu mereka akan mengalihkan fikiran manusia agar lupa terhadap solatnya misalnya tidur. Itulah langkah-langkah syaitan. Oleh kerana itu jauhi langkah syaitan.

3. Mengingat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA

ALLAH SUBHANAHU WA TAALA telah memberikan nikmat yang banyak kepada manusia. Kita ambil contoh saja nikmat bernafas. Bayangkan jika anda harus bernafas dengan alat bantu yang biayanya mahal. Berapa biaya yang harus anda bayar sampai berumur saat ini. Sementara sekarang anda bernafas dengan gratis.Jadi apa susahnya meluangkan cerminan waktu beberapa minit saja untuk menunaikan kewajipan anda sebagai manusia terhadap tuhannya.

4. Mengingat Kematian

Setiap yang bernyawa pasti mati. Ingat kematian boleh datang bila-bila masa sahaja dan di mana sahaja. Tidak hanya yang tua yang akan mati yang muda juga banyak bahkan yang bayi juga boleh meninggal. Oleh kerana itu persiapkan amal baik anda sebelum kematian itu datang kerana apabila kematian itu datang tidak ada yang boleh diperbaiki lagi.

5. Ingatlah bahawa Siksa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sangat pedih

ALLAH SUBHANAHU WA TAALA akan menyiksa orang yang lalai terhadap solatnya dengan siksa yang pedih. Jadi perbaikilah ibadah anda sekarang sebelum Malaikat izra’il datang dan mencabut nyawa anda kerana apabila anda belum sempat bertaubat sampai akhir hayat anda maka bersiap-siaplah menanti azab yang sangat pedih.

Kesimpulan : Dirikanlah solat sebelum anda disolatkan maksudnya dirikanlah solat sebelum kematian menjemput anda dan sekali lagi kematian itu boleh datang bila-bila masa sahaja dan di mana sahaja. Jadi persiapkanlah.


Itulah cara sederhana untuk Mengatasi Rasa Malas Solat Dan Beribadah dan pada artikel ini saya mengajak diri saya sendiri mahupun para pembaca agar mendirikan solat kerana solat adalah amal yang pertama kali diperhitungkan di yaumul Hisab(hari perhitunganya amal manusia). Semoga dengan dibuatnya artikel ini anda dapat bersemangat dalam beribadah kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan