Puasa sebenarnya memiliki rahsia dan dilengkapi pula dengan syarat kebatinannya. Imam Ghazali dalam kitabnya Bimbingan Mukminin menggariskan enam perkara dalam perkara rahsia iaitu:
Memejamkan mata dan menahannya daripada memandang perkara tercela dan dibenci agama, mengganggu hati, melalaikan daripada mengingat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Memelihara lidah daripada bercakap kosong, bohong, mencaci maki, bercakap kotor, menimbulkan permusuhan dan sombong.
Pelihara pendengaran daripada hal yang dilarang dan dibenci serta ungkapan yang diharamkan.
Memelihara seluruh anggota badan seperti tangan, kaki dan perut daripada dosa. Contohnya berpuasa menahan lapar, tetapi berbuka dengan makanan haram. Iman Ghazali memperi perumpamaan seperti seorang yang membina istana yang indah kemudian memusnahkannya. RASULULLAH SAW bersabda maksudnya,
“Ada ramai ynag berpuasa tetapi tidak memperoleh apa-apa dari puasanya kecuali lapar dan dahaga.”
Jangan membanyakkan makan waktu berbuka hingga terlampau kenyang dan terlalu mewah dengan makanan. Bagaimana mahu melawan syaitan dan nafsu sedangkan perut yang terlalu kenyang itu sebenarnya mengundang syahwat baru? Perbuatan makan sampai terlalu kenyang bertentangan dengan maksud puasa itu sendiri.
Hatinya hendaklah bimbang di antara takut dan harapan iaitu sama ada amalannya diterima ALLAH SUBHANAHU WA TAALA atau puasanya ditolak hingga digolongkan orang yang jauh dari rahmat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Imam Ghazali menyifatkan perasaan seumpama itu harus sentiasa ada dalam diri seseorang setiap kali menunaikan apa jua ibadat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan