Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 3 Ogos 2012

E 120 KESEDERHANAAN RASULULLAH SAW DALAM PERBELANJAAN

CERITA BILAL MENGENAI NABI MUHAMMAD SAW.

Bilal telah ditanya mengenai perbelanjaan NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM. Dia menjawab: “Baginda SAW tidak pernah menyimpan sesuatu untuk kegunaan pada masa depan. Sayalah yang menguruskan wang bagi pihaknya. Apabila datang seorang fakir yang sedang menderita kelaparan, orang itu akan diserahkannya kepada saya. Saya pun akan memenuhi keperluan orang itu dengan meminjamkan wang.”

” Pada suatu hari datang seorang mushrik lalu berkata: “Wang saya terlampau banyak. Kalau kamu berkehendakkan wang datanglah berjumpa dengan saya. Janganlah meminjam dari orang lain.”

“Saya berasa gembira dengan tawaran ini. Saya pun mulai meminjam wangnya untuk memenuhi keperluan NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM. Pada suatu hari selepas mengambil wuduk, saya sedang bersiap-siap untuk berazan, tiba-tiba datang orang mushrik itu diikuti oleh beberapa orang lain. Dia memekik-mekik memanggil saya, apabila saya mendapatkannya, dia telah mengeluarkan kata-kata yang kesat terhadap saya.

Katanya: “Ada beberapa hari lagi dalam bulan ini?” Saya menjawab: “Bulan ini hampir genap.” Dengan marahnya dia berkata: “Ada empat hari lagi untuk kamu menyelesaikan hutang-hutang kamu. Kalau kamu gagal menjelaskannya, aku akan jadikan kamu hambaku  dan kamu terpaksa mengembala kambing seperti dahulu.” 

Kemudian diapun meninggalkan saya. Saya merasa sangat dukacita. Selepas sembahyang Isyak, apabila NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM duduk berseorangan, saya pun mendekati Baginda SAW. 

Kata saya:  “Ya RASULULLAH, Tuan tidak mempunyai sesuatu apa pun dan saya pula tidak dapat menguruskan pinjaman serta merta. Saya rasa si-mushrik itu akan memalukan saya. Oleh itu saya akan pergi dari sini sehingga saya mendapat wang untuk menjelaskan hutang saya itu.”

Sekembali saya ke rumah, saya mengemaskan pedang, perisai dan kasut kepunyaan saya kerana bersiap-siap untuk berpergian pada pagi esoknya. Hampir-hampir  waktu Subuh datang seorang utusan Nabi Muhammad s.a.w. sambil berkata: 
“Lekas, NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM ingin berjumpa dengan engkau”. Sayapun segeralah berangkat ke masjid. Di sana saya dapati empat ekor unta yang sarat dengan bebanan. Kata NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM 

“Ada berita gembira, wahai Bilal. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA telah menyampaikan pengurniaanNya untuk menjelaskan hutangmu. Ambillah unta-unta ini serta muatan mereka. Barang-barang ini telah dihantar ke mari sebagai hadiah untuk ku oleh puak Fidak.” Saya mengucapkan syukur kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lalu menjelaskan semua hutang saya. 

Apabila saya balik ke masjid saya berkata kepada NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM : ”Alhamdulillah, hutang saya telahpun dijelaskan Ya RASULULLAH.” Baginda SAW bertanya sama ada masih ada yang tertinggal dan saya menjawab: “Ya RASULULLAH,” Baginda SAW meminta saya habiskannya dan Baginda SAW mengatakan yang Baginda SAW tidak akan balik ke rumah selagi barang tersebut masih ada.”


Saya pun pergilah untuk membahagi-bahagikan baki barang-barang yang masih tinggal kepada fakir miskin. Selepas Isyak, NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM bertanya kalau-kalau masih ada lagi barang-barang itu. Saya menjawab mengatakan yang tidak ada lagi kerana terdapat ramai fakir miskin untuk dibahagi-bahagikan barang-barang tersebut. Pada malam itu  NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM tidur di masjid. Esoknya itu, selepas Isyak, RASULULLAH SAW. bertanya lagi tentang berang-barang itu. Saya berkata :”Ya, ALLAH telah memberkati Tuan dengan ketenteraman jiwa. Semua barang-barang itu telah saya habiskan. NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM pun memuji-muji ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Pada malam itu barulah Baginda SAW balik ke rumah. NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM tidak suka menghadapi maut selagi ada harta kekayaan di tangannya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan