Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 4 Ogos 2012

E 132 RAHSIA SOLAT SUBUH

Dikatakan para saintis bahawa ada angin bertiup di waktu pagi  tidak sama dalam setiap  jam pada waktu malam, menenangkan suasana dan tiupan angin yang amat  lembut  dan berkesan kepada manusia untuk  merasakan ketenangan.

Pada waktu begini menjadikan doa kita diterima oleh Allah SWT, melalui  solat subuh, menghirup  udara yang bersih dari segala pencemaran, bersama kegembiraan  dan kesegaran  dan kesihatan dan kesejahteraan di tubuhnya.

* Kesihatan yang diperolehi dari Solat Subuh :

- Penuh dengan atmosfera saat fajar proporsi tertinggi gas ozon dan secara berperingkat menurun untuk membakar ketika terbit matahari dan gas ini kesan memulihkan   perasaan gugup dan psikologi, ianya mengaktifkan mental dan otot-otot.

- Sinar matahari berwarna kemerahan yang tidak memberi kemudharatan, malah memberi kesegaran dan kecerdasan serta memberi kelebihan kepada kulit yang  membentuk vitamin D.

- Membantu pernafasan dan membersihkan oksigen yang sentiasa beredar dalam  sistem peredaran darah dan membersihkan  paru-paru.

- Sistem peredaran darah lebih cergas di waktu pagi berbanding di malam hari, semua toksid dalam darah boleh dibersihkan di waktu pagi, diketahui bahawa steroid topikal adalah substansi yang melebihi aktiviti dan gerakan tubuh aktif pada umumnya, meningkatkan  kandungan gula dalam darah yang diperlukan oleh badan manusia.

- Nada  doa dalam solat subuh yang tenang dan seminar, denyut nadi yang stabil dan sistem  pernafasan yang baik,  membuat seorang muslim komited dengan ajaran-ajaran Islam, seorang manusia yang berbeza, itu bangun di awal pagi dan memulakan  aktiviti harian dengan cergas untuk mula bekerja pada awal hari di mana potensi mental dan otot dan psikologi peringkat, sehingga untuk mendapatkan berkat dan memaksimumkan produktiviti, diratifikasi keamanan Rasulullah saw Allah yang telah memanggil kaumnya, berkata:  (Ya Allah berkatilah umatku di waktu paginya ) HR. At-Tirmidzi, Abu Daud, Ibnu Majah dan Ahmad. Dan Allah berfirman: Surah al-Isra’, ayat :78.

Dirikanlah solat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula solat) subuh[865]. Sesungguhnya solat subuh itu disaksikan (oleh malaikat).
[865]. Ayat ini menerangkan waktu-waktu solat yang lima. Tergelincir matahari untuk waktu solat Zhuhur dan Ashar, gelap malam untuk waktu Maghrib dan
waktu subuh adalah disaksikan) [Isra: 78] Memberi semangat  kepada  umat Islam  untuk  menunaikan Solat Subuh  fajar yang membawa kepada di dunia dan mencapai kemenangan di akhirat.

Lain-lain kelebihan Solat Subuh

1- Solat Subuh mendapat pahala seperti berjaga sepanjang malam.
Bangun awal   dan menjawab  azan Subuh bersama  orang-orang yang beriman = mendapat habuan seperti  berjaga sepanjang malam. Rasulullah SAW bersabda 

“Sesiapa Solat Isyak  secara berjamaah seolah-olah dia telah berjaga setengah malam dan sesiapa Solat Subuh secara berjamaah dia telah mendapat pahala berjaga sepanjang malam”.
HR. Muslim

2- Mendapat Pemuliharaan di bawah perlindungan Allah swt mereka Yang Menunaikan Solat Subuh.
Diriwayatkan bahawa Abu Dzar ra dengan dia berkata: Rasulullah SAW bersabda :

“Sesiapa solat Subuh berada di bawah perlindungan Allah”
HR. Muslim

3- Mereka yang menunaikan Solat Subuh Berjamaah Mereka Akan Bercahaya pada hari Kiamat: Rasulullah SAW bersabda :  

“Berilah berita gembira kepada  mereka yang berjalan  ke masjid-masjid dalam kegelapan, bahawa mereka akan mendapat  cahaya yang terang pada hari  Kiamat”
HR. At-Tirmidzi

4- Masuk Syurga bagi mereka yang Solat Subuh secara berjemaah:
Rasulullah SAW bersabda :

“Sesiapa solat di awal-awal dua cahaya iaitu solat solat Subuh dan Solat Asar  dia tidak akan dimasukkan ke dalam api Neraka  sebelum matahari terbit dan sebelum matahari terbenam”

5- Buku catatan akan diangkat dengan cara termulia untuk mereka yang Solat Subuh secara berjemaah. Rasulullah SAW bersabda :

“Semasa pertukaran  malaikat malam dan malaikat siang dan berkumpul pada waktu Solat Subuh  dan Solat Asar  dan kemudian naik ke langit, lalu Allah SWT bertanya kepada Malaikat,  tentang hamba yang berada di bawah  jagaannya  dan Dia tahu bagaimana dia menemukan hamba-hambaku, semasa kami tinggalkan mereka, mereka sedang solat asar dan semasa kami datang mereka sedang solat subuh  yang mereka katakan meninggalkan mereka dengan berdoa dan mengutus mereka dan mereka sedang Solat”

 Wahai hamba  Allah  yang menjaga  solat Subuh  mengangkat nama anda kepada Allah SWT jalla Walal  dimuliakan dan ditinggikan sehingga menjadi kebanggaan dan kehormatan yang paling tinggi !!!??

6- Rasulullah SAW bersabda :

“Dua Rakaat Solat Subuh  lebih baik daripada dunia serta isinya” 

Maha Besar Allah, jika sesorang tahu kelebihan Solat Subuh lebih baik daripada dunia serta isinya yang akan Allah SWT bayar kepada mereka, bagaimana pula balasan Allah SWT kepada Solat-Solat Fardhu yang lain pasti Allah SWT akan membayarnya lebih besar dan lebih berharga.

Maksud Hadis : Mereka tidur ketika Solat Subuh adalah mereka yang telah dikencing oleh syaitan dalam telinganya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan