Abul Laits
berkata: “Awaslah kau dari minum khamar kerana ia mengandungi sepuluh bahaya
iaitu:
·
Peminumnya seperti orang gila dan menjadi tertawaan anak kecil dan
tercela di kalangan orang-orang berakal Ibn
Abud-Dunia berkata: “Saya melihat orang mabuk di jalan di Baghdad, ia sedang
kencing lalu mengusapkan air kencing itu kemukanya sambil membaca: Allahummaj alni minattawwabin waj’alni minal
mutathahhirin. Juga ada orang mabuk dan muntah-muntah di tengah
jalan sehingga datang anjing menjilat mulut dan janggutnya dan ia berkata
kepada anjing itu: “Ya sayyidi ya
sayyidi, jangan mengotorkan saputangan.”
·
Memboros harta dan merosak akal.
Sebagaimana kata Umar bin Alkhatthab kepada Rasulullah s.a.w.: “Ya Rasulullah, jelaskan pendapatmu mengenai khamar?” Jawab Rasulullah s.a.w.: “Sebab nyata
menghabiskan harta dan merosak akal.”
·
Minum khamar menyebabkan permusuhan di antara kawan-kawan. Sebagaimana firman Allah
s.w.t. (Yang berbunyi): “Innama
yuridus syaithanu an yuqi’a bainakumul adawata walbagh dhaa’a filkhamri
walmaisir.” (Yang bermaksud): “Sesungguhnya
tujuan syaitan akan membangkitkan permusuhan di antara kamu di dalam khamar dan
judi.”
·
Peminumnya terhalang dari zikrullah dan sembahyang. Sebagaimana firman Allah s.w.t. (Yang berbunyi): “Wa yashuddakum an dzikrillahi wa anis
shalaati fahal antum muntahun.” (Yang bermaksud): “Dan juga menghalangi kamu dari zikrullah dan
solat, apakah kamu tidak mahu menghentikan?” Ketika ayat ini turun maka
Umar bin Alkhatthab berkata (Yang berbunyi): “Intahainaa ya Robbi.” (Yang bermaksud): “Kami hentikan ya Tuhan.”
·
Minum khamar itu mendorong untuk berzina, sebab kemungkinan ia menceraikan
isterinya tanpa sedar
·
Ia pembuka dari segala kejahatan sebab jika mabuk. mudah berbuat segala
maksiat
·
Mengganggu malaikat yang menjaganya kerana memasukkan ke majlis fasik
dan adanya bau busuk
·
Terkena hukum pukul dera lapan puluh kali dan bila tidak terpukul di dunia
maka di akhirat akan dipukul dengan pukulan dari neraka yang disaksikan oleh
orang tua dan kawan-kawan
·
Ia telah menutup pintu langit sebab hasanatnya dan doa-doanya tidak
terangkat ke langit selama empat puluh hari
·
Ia berspekulasi (membahayakan) terhadap dirinya sebab dikhuatirkan
tercabut iman ketika matinya.
Ini semua
siksa dunia sebelum siksa akhirat, maka tidak terhitung selain dari minuman hamim dan makanan zaqqum kerana itu
seorang yang berakal jangan sampai memilih kesenangan yang sedikit sehingga
membuang kelazatan yang besar dan abadi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan