Al-Quran diturunkan sebagai mukjizat
kepada Rasulullah saw untuk dijadikan panduan semua umat manusia. Di dalamnya
terkandung pelbagai sistem kehidupan yang bersesuaian dengan fitrah manusia.
Al-Quran bukan semata-mata untuk bangsa Arab walaupun ditulis dalam bahasa
Arab. Al-Quran adalah kitab yang agung untuk umat Islam.
Membacanya adalah ibadah manakala
mengamalkannya satu kewajipan. Firman Allah s.w.t. bermaksud:
“Sesungguhnya Al-Quran ini memberi
petunjuk kepada jalan yang lurus dan memberi berita gembira kepada orang mukmin
yang mengerjakan amal soleh bahawa bagi mereka ada pahala yang besar.”
(Surah Al-Isra’ 17:9)
Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
“Aku tinggalkan kamu dua perkara, kamu
tidak akan sesat selama mana kamu berpegang dengan kedua-duanya, iaitu kitab
Allah (Al-Quran) dan sunnahku.”
(Riwayat Abu Daud)
Namun, Al-Quran adalah kitab yang
digeruni oleh orang Eropah (bukan Islam). Mereka berasakan kitab ini amat
berbahaya.
Orientalis menakut-nakutkan dunia Barat
akan bahaya Al-Quran, iaitu kumpulan yang ditundukkan oleh kemahuan individu
dan tujuan politik yang telah dipertanggungjawabkan untuk mendedahkan bahaya
Al-Quran melalui kajian yang dianggap ilmiah. Usaha mereka itu betul tetapi
disesatkan dengan berbagai cara. Ketika golongan ini mengkaji al-Quran secara
mendalam dan diamati dasarnya yang asas, keistimewaan yang unggul ternyata di
dalamnya terdapat seruan untuk bersatu, berpegang kuat dengan tali Allah swt,
bekerjasama untuk kebaikan, meningkatkan ketakwaan, peringatan dari kezaliman,
melarang mengejek orang lain atau mengintai-intai, peringatan supaya tidak
mengumpat, mengadu domba, gesaan kepada sifat benar, amanah, adil, menuruti
janji, gesaan mencari ilmu dan melepaskan diri daripada kejahilan serta
peraturan bagaimana menangani kehidupan di dunia ini.
Apabila perkara ini diketahui,
orientalis cuba untuk menutup hakikat ini dan menjauhkan orang Islam
daripadanya. Mereka segera berjumpa penjajahan lama dan baru serta memberitahu
bahawa al-Quran ini adalah kitab yang berbahaya bagi mereka. Kononnya ia
mengandungi dasar yang akan membangun dan menundukkan dunia sekiranya dapat
difahami ajarannya dan dipraktikkan, justeru pengikutnya akan menguasai muka
bumi ini. Ini bermakna umat Islam, jika mengetahui kitab mereka dengan sebenar-benar
makrifah dan dilaksanakan dengan sempurna, maka penjajah akan menerima
kecelakaan. Oleh itu, mereka sentiasa berusaha bersungguh-sungguh supaya
al-Quran tidak diketahui dan dasarnya akan terpisah daripada orang Islam dan
serta boleh dipraktikkan.
Barat akan berasa takut dan gementar
apabila adanya semangat Islam di setiap tempat di dunia atau sekarang dikenali
sebagai kebangkitan Islam. Sekiranya dirancang dengan teratur dan rapi, ia akan
kembali kepada al-Quran, justeru ia akan menanamkan semangat dan ketinggian di
hati umat Islam untuk menentang musuh Islam. Inilah perkara yang mengancam
kepentingan Barat di dunia Islam.
Sebagaimana firman Allah s.w.t.
bermaksud:
“Kamu [umat Islam] adalah sebaik-baik umat yang
dilahirkan untuk manusia, menyuruh berbuat kebaikan dan melarang berbuat
kejahatan dan beriman kepada Allah.”
(Surah Ali Imran: 110)
Media Timur dan Barat berusaha
menggambarkan gerakan Islam di dunia Islam sebagai pelampau, ekstrim, fanatik,
mundur, taksub, pengganas dan semua istilah yang ada di dalam kamus bahasa bagi
perkataan seumpama ini. Dunia Barat dan Timur semua bersepakat supaya Islam
jangan bangkit lagi tetapi orang Islam tidak sedar hakikat ini sebenarnya.
Usaha mestilah dijalankan supaya pandangan orang Islam berubah, dengan
beranggapan bahawa untuk menyelamatkan umat Islam mestilah mengikut cara
sekular Barat, dengan itu dakwah daripada orientalis akan melangkah untuk
memperbaiki Islam.
Islam pada anggapan mereka adalah agama
yang beku dan tidak selaras dengan zaman moden manakala seruan yang ditujukan
kepada umat Islam adalah sesuatu yang asing tetapi mereka mesti melakukannya
untuk agama. Dakwaan itu adalah percubaan untuk mengubah pandangan orang Islam
terhadap Islam dan menjadikan Islam lebih hampir kepada orang Kristian setakat
yang boleh.
Sebahagian masyarakat Islam telah
terpengaruh dengan fahaman orientalis ini, sebagai contoh buku yang dikeluarkan
di Jerman pada 1981 bertajuk Azmat
al-Islam al-Hadith (Krisis Islam Sekarang). Buku dihasilkan
pengarang Islam Arab yang bertugas sebagai profesor di Universiti Jerman itu
menyeru dengan bersemangat sekali supaya mengambil contoh Barat dalam usaha
untuk menjadikan agama sebagai ajaran akhlak, bukan ajaran yang berbentuk
tanggungjawab yang mesti dipatuhi. Pada pendapatnya, itulah satu cara untuk
menyelesaikan krisis Islam, justeru dapat memisahkan agama dengan urusan
kehidupan mengikut bentuk sekular Barat. Jika dilihat pada masa sekarang,
fahaman ini telah semakin menular di kalangan masyarakat Islam khasnya.
Di setengah negara Islam sekular, sudah
ada yang melayani pemikiran Islam seperti melalui pemikiran Mark kerana
anggapan mereka Islam adalah berbahaya dan wajib diperangi serta dihukum
pendakwahnya. Penjajah telah membuat perancangan rapi untuk melemahkan Islam
dan menjauhkan mereka daripada dasar Islam. Ia akan menghalang apa saja
percubaan untuk menyatupadukan semua umat Islam sekali lagi. Penjajah mendapati
umat Islam sendiri yang merelakan diri mereka untuk dijadikan alat bagi tujuan
penjajah itu. Kita tidak akan menemui kenyataan itu daripada mulut mereka
tetapi inilah yang tercatat di dalam watikah rahsia penjajah sendiri.
Politik orientalis yang menyokong Arab
di dalam peperangan yang besar (yang pertama) hanya semata-mata satu strategi
untuk menghancurkan kekuatan Turki. Malah, ia juga sebagai strategi untuk
memisahkan penguasaannya terhadap dua bandar suci, Mekah dan Madinah, daripada
khalifah Uthmaniyah yang memerintah pada waktu itu. Perkara yang paling
menggembirakan orientalis ialah Kamal Ataturk tidak hanya meletakkan
pembaharuan yang jauh kesannya dan akhirnya menolak lambang Turki sebagai
negara Islam.
Benarlah sebagaimana firman Allah s.w.t
bermaksud:
“Orang Yahudi dan Nasrani tidak akan
senang kepada kamu hingga kamu mengikut agama mereka. Katakanlah: Sesungguhnya
petunjuk Allah itulah petunjuk sebenar. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti
kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, Allah tidak lagi menjadi
pelindung dan penolong bagimu.”
(Surah Al-Baqarah: 120)
Ayat ini dikuatkan lagi dengan hadis
Rasulullah saw bermaksud:
“Kamu akan mengikut tatacara orang
sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga walaupun
mereka itu masuk ke lubang biawak, kamu turut sama ke dalamnya.”
Sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, adakah (yang
dimaksudkan) mereka itu Yahudi dan Nasrani?” Baginda
menjawab:
“Siapa lagi.”
(Riwayat Muslim)
Biduk berlalu kiambang bertaut, walaupun
terdapat celaan dan cacian, propaganda serta diserang dengan bermacam tuduhan,
terutama daripada mereka yang memusuhi Islam, masih ada ahli fikir Barat atau
orientalis yang tidak sempit hatinya mahu menyelami Islam dan jiwa junjungan
kita, Muhammad saw. Mereka mengkaji sejarah umat yang dihidupkan oleh tuntutan
wahyu Ilahi itu, seperti Thomas Carlyle, mengaku bahawa Nabi Muhammad saw itu
bukan orang biasa dan Al-Quran itu bukan suatu hasil kesusasteraan belaka.
Edward Gibbon (1737-1794), seorang ahli
sejarah Inggeris, berkata mengenai al-Quran seperti berikut:
“Al-Quran itu adalah sebuah kitab agama,
kitab kemajuan, kenegaraan, persaudaraan dan perundangan. Al-Quran mengandungi
isi yang lengkap, daripada urusan ibadat, akidah, akhlak hingga pekerjaan
sehari-hari dan daripada urusan rohani hingga jasmani seterusnya. Ia juga
menerangkan segala pembalasan atas amalan manusia. Sebab itu amat besar
perbezaan al-Quran dengan Bible. Dalam Bible, tidak ada peraturan yang berhubung
keduniaan melainkan cerita untuk penyucian diri. Bible tidak boleh menandingi
al-Quran kerana al-Quran bukan saja menerangkan kaitan amalan keagamaan, bahkan
mengupas asas politik kenegaraan. Al-Quran menjadi sumber undang-undang dasar
memutuskan semua perkara yang berhubung dengan material kejiwaan.”
Ini adalah antara pandangan cendikiawan
Barat yang mengkaji Al-Quran berdasarkan fahaman yang benar.
Firman Allah s.w.t. bermaksud:
“Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan
Al-Quran dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya.”
(Surah Al-Hijr: 9)
Ayat ini adalah jaminan daripada Allah
s.w.t. bahawa Al-Quran tetap akan terpelihara daripada sebarang perubahan dan
akan terus kekal hingga ke hari kiamat. Oleh itu, umat Islam perlu sedar
hakikat ini supaya mereka mengkaji Al-Quran dan menghayati kandungannya,
lebih-lebih lagi pada era globalisasi ini supaya kita tidak tertipu dengan
dakyah yang dibawa musuh Islam.
Rujukan :
http://www.haluantarbawi.com/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan