Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Ahad, 23 Jun 2013

Bab 233 Haji




Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Allah mewajibkan atas semua manusia melakukan ibadat haji Baitullah, iaitu kepada orang yang kuasa mengadakan perjalanan ke situ. Barangsiapa yang kafir, maka sesungguhnya Allah itu Maha kaya yakni tidak memerlukan dari alam semesta."
(ali-lmran: 97)

1268. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma, bahawasanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Islam didirikan atas lima perkara, iaitu menyaksikan bahawasanya tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawasanya Muhammad adalah utusan Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, berhaji ke Baitullah dan berpuasa dalam bulan Ramadan." 
(Muttafaq ‘alaih)

1269. Daripada Abu Hurairah r.a., bahawasanya: "Rasulullah s.a.w. berkhutbah kepada kita lalu bersabda:

Yang Bermaksud : "Hai sekalian manusia, sesungguhnya Allah mewajibkan atasmu semua akan beribadat haji, maka kerjakanlah ibadat haji itu." Kemudian ada seorang lelaki bertanya: "Apakah itu untuk setiap tahun, ya Rasulullah?" Beliau s.a.w. berdiam saja yakni tidak menjawab pertanyaannya tadi kemudian orang itu menanyakannya sampai tiga kali. Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Jikalau saya menjawab: "Ya," nescayalah beribadat haji akan menjadi wajib setiap tahun sekali, dan tentu engkau semua tidak akan kuasa mengerjakannya." Selanjutnya beliau s.a.w. bersabda: "Tinggalkanlah aku yakni janganlah menanyakan padaku apa-apa yang saya tinggalkan untukmu semua yakni apa-apa yang tidak saya sebutkan. Hanyasanya yang menyebabkan rosaknya orang-orang yang sebelummu semua itu ialah kerana mereka terlampau banyak bertanya dan sentiasa menyalahi pada Nabi-nabi mereka. Maka dari itu, apabila saya memerintahkan kepadanmu semua dengan sesuatu perkara, lakukanlah itu sekuat tenaga yang ada padamu semua dan jikalau saya melarang engkau semua dari sesuatu perkara, maka tinggalkanlah itu." 
(Riwayat Muslim)

1270. Daripada Abu Hurairah r.a. pula, katanya: 

Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. ditanya: "Amalan manakah yang lebih utama?" Beliau s.a.w. menjawab: "Beriman kepada Allah dan RasulNya." Ditanya lagi: "Kemudian apakah?" Beliau s.a.w. menjawab: "Jihad fi-sabilillah." Ditanya pula: "Kemudian apakah?" Beliau s.a.w. menjawab: "Haji yang mabrur." 
(Muttafaq 'alaih) 

Mabrur ertinya ialah orang yang mengerjakan haji itu tidak melakukan sesuatu kemaksiatan di dalamnya.

1271. Daripada Abu Hurairah r.a. pula, katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa mengerjakan haji, lalu ia tidak berbuat kelalaian dan tidak pula mengerjakan dosa yakni kemaksiatan besar atau yang kecil tetapi berulang kali, maka ia akan kembali dari ibadat hajinya itu sebagaimana pada hari ia dilahirkan oleh ibunya-yakni tidak ada dosa dalam dirinya sama sekali." 
(Muttafaq 'alaih)

1272. Daripada Abu Hurairah r.a. pula bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Umrah ke umrah yang berikutnya adalah menjadi penutup dosa dalam waktu antara dua kali umrahan itu, sedang haji mabrur (lihat keterangannya dalam Hadis 1270), maka tidak ada balasan bagi yang melakukannya itu melainkan syurga."
(Muttafaq 'alaih)

1273. Daripada Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: 

Yang Bermaksud : "Saya berkata: "Ya Rasulullah, kita mengetahui bahawa jihad adalah seutama-utama amalan. Maka dari itu, apakah kita  kaum wanita tidak baik mengikuti jihad?" Beliau s.a.w. lalu menjawab: "Bagi engkau semua kaum wanita, maka sebaik-baiknya jihad ialah mengerjakan haji yang mabrur."  (lihat Hadis no. 1270 tentang erti mabrur). 
(Riwayat Bukhari)

1274. Daripada Aisyah radhiallahu 'anha pula bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tiada suatu haripun yang di situ Allah lebih banyak memerdekakan hambaNya dari siksa api neraka daripada hari Arafah." 
(Riwayat Muslim)

1275. Daripada Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Mengerjakan umrah dalam bulan Ramadan itu menyamai pahalanya dengan sekali haji atau sekali haji beserta saya." 
(Muttafaq 'alaih)

1276. Daripada Ibnu Abbas r.a. pula bahawasanya ada seorang wanita berkata: 

"Ya Rasulullah, sesungguhnya kewajipan dari Allah atas sekalian hamba-hambaNya yang berhubungan dengan ibadat haji itu telah menemui ayahku dan beliau sudah menjadi seorang tua yang lanjut usianya, juga tidak dapat menetap untuk duduk dalam kenderaan maksudnya "Tidak kuat mengadakan perjalanan. Maka apakah boleh saya mengerjakan haji untuknya yakni saya yang beribadat haji, sedang pahalanya ayah yang memiliki." Beliau s.a.w. menjawab: "Ya, boleh."
(Muttafaq 'alaih)

1277. Daripada Laqith bin 'Amir r.a. bahawasanya ia mendatangi Nabi s.a.w., lalu berkata: 

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya ayahku itu seorang yang sudah tua lagi lanjut usianya. la tidak dapat mengerjakan haji dan tidak dapat melakukan umrah serta tidak kuasa bepergian, bagaimanakah itu?" Beliau s.a.w. bersabda: "Beribadat hajilah untuk ayahmu itu serta berumrah pulalah!"
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

1278. Daripada as-Saib bin Yazid r.a., katanya:

Yang Bermaksud : "Saya diikutkan untuk beribadat haji beserta Rasulullah s.a.w. dalam haji wada' haji Nabi s.a.w. yang terakhir sebagai mohon diri  dan saya di waktu itu berusia tujuh tahun."
(Riwayat Bukhari)

1279. Daripada Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma bahawasanya Nabi s.a.w. bertemu sekelompok para penaik kenderaan di Rawha', lalu beliau s.a.w. bertanya: "Siapakah kaum yakni orang-orang ini?" Mereka menjawab: "Kita kaum Muslimin." Mereka bertanya: "Siapakah anda?" Beliau s.a.w. menjawab: "Saya Rasulullah." Kemudian ada seorang wanita yang mengangkat seorang anak bayi lalu bertanya: "Apakah anak ini boleh beribadat haji maksudnya: Kalau beribadat haji, apakah sudah dapat pahala." Rasulullah s.a.w. lalu menjawab: "Ya dan untukmu yakni untuk orangtuanya juga ada pahalanya." 
(Riwayat Muslim)

1280. Daripada Anas r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. beribadat haji di atas kenderaan dan itu adaiah unta muatan milik beliau." * 
(Riwayat Bukhari)

* Zamilah adalah unta yang digunakan untuk membawa beban atau muatan, jadi bukan untuk perahan, sembelihan dan Iain-Iain. Pada umumnya yang digunakan untuk membawa beban itupun digunakan pula untuk kenaikan orang, sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi s.a.w. yang diceritakan dalam Hadis di atas.

1281. Daripada Ibnu Abbas radhiallahu'anhuma, katanya: 

Yang Bermaksud : "Ukadz, Mijannah dan Zulmajaz adalah merupakan pasar-pasar di zaman Jahiliah, lalu orang-orang sama merasa akan memperoleh dosa jikalau berdagang pada musim-musim pasaran itu, kemudian turunlah ayat yang ertinya: "Tidak ada dosanya atas engkau semua jikalau engkau semua mencari keutamaan rezeki dari Tuhanmu semua," yakni dalam musim-musim haji.

(Riwayat Bukhari)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan