Ketahuilah bahawasanya mengumpat itu
dibolehkan kerana adanya tujuan yang dianggap benar menurut pandangan syarak
Agama Islam, yang tidak akan mungkin dapat sampai kepada tujuan tadi, melainkan
dengan cara mengumpat itu. Dalam hal ini adalah enam macam sebab-sebabnya:
Pertama: Dalam mengajukan pengaduan penganiayaan,
maka bolehlah seseorang yang merasa dirinya dianiaya apabila mengajukan
pengaduan penganiayaan itu kepada sultan, hakim ataupun lain-lainnya dari
golongan orang yang mempunyai jabatan atau kekuasaan untuk menolong orang yang
dianiaya itu dari orang yang menganiayanya. Orang yang dianiaya tadi bolehlah
mengucapkan: "Si Fulan itu menganiaya saya dengan cara demikian".
Kedua: Dalam meminta pertolongan untuk
menghilangkan sesuatu kemungkaran dan mengembalikan orang yang melakukan
kemaksiatan kepada jalan yang benar. Orang itu bolehlah mengucapkan kepada
orang yang ia harapkan dapat menggunakan kekuasaannya untuk menghilangkan
kemungkaran tadi: "Si Fulan itu mengerjakan demikian, maka itu cegahlah ia
dari perbuatannya itu", atau Iain-Iain sebagainya. Maksudnya ialah untuk
dapat sampai guna kelenyapannya kemungkaran tadi. Jadi apabila tidak mempunyai
maksud sedemikian, maka pengumpatan itu adalah haram hukumnya.
Ketiga: Dalam meminta fatwa yakni penerangan
keagamaan. Orang yang hendak meminta fatwa itu bolehlah mengucapkan kepada
orang yang dapat memberi fatwa yakni mufti: "Saya dianiaya oleh ayahku
atau saudaraku atau suamiku atau si Fulan dengan perbuatan demikian, apakah ia
berhak berbuat sedemikian itu padaku? Dan bagaimana jalan untuk menyelamatkan
diri dari penganiayaannya itu? Bagaimana untuk memperoleh hakku itu serta
bagaimanakah caranya menolak kezalimannya itu?" dan sebagainya.
Pengumpatan semacam ini adalah boleh kerana adanya keperluan. Tetapi yang lebih
berhati-hati dan pula lebih utama ialah apabila ia mengucapkan: "Bagaimanakah
pendapat anda mengenai seseorang atau manusia atau suami yang berkeadaan
sedemikian ini?" Dengan begitu, maka tujuan meminta fatwanya dapat
dihasilkan tanpa menentukan atau menyebutkan nama seseorang. Sekalipun
demikian, menentukan yakni menyebutkan nama seseorang itu dalam hal ini adalah
boleh atau jaiz, sebagaimana yang akan Kami cantumkan dalam Hadisnya Hindun
(lihat Hadis no. 1532). Insya Allah.
Keempat: Dalam hal menakut-nakuti kaum Muslimin
dari sesuatu keburukan serta menasihati mereka jangan terjerumus dalam
kesesatan kerananya. Yang sedemikian dapat diambil dari beberapa sudut, di
antaranya ialah memburukkan kepada para perawi Hadis yang memang buruk ataupun
para saksi dalam sesuatu perkara. Hal ini boleh dilakukan dengan berdasarkan
ijmaknya seluruh kaum Muslimin, tetapi bahkan wajib kerana adanya kepentingan.
Di antaranya lagi ialah di waktu bermesyuarat untuk mengambil seseorang sebagai
menantu, atau hendak berserikat dagang dengannya, atau akan menitipkan sesuatu
padanya ataupun hendak bermuamalat dalam perdagangan dan Iain-Iain sebagainya,
ataupun hendak mengambil seseorang sebagai tetangga. Orang yang dimintai
mesyuaratnya itu wajib tidak menyembunyikan hal keadaan orang yang ditanyakan
oleh orang yang meminta pertimbangan tadi, tetapi bolehlah ia menyebutkan
beberapa cela yang benar-benar ada dalam dirinya orang yang ditanyakan itu
dengan tujuan dan niat menasihati. Di antaranya lagi ialah apabila seseorang
melihat seorang ahli agama(pandai dalam selok-belok keagamaan) yang
mundar-mandir ke tempat orang yang ahli kebidaahan atau orang fasik yang
mengambil ilmu pengetahuan dari orang ahli agama tadi dan dikhuatirkan
kalau-kalau orang ahli agama itu terkena bencana dengan pergaulannya bersama
kedua macam orang tersebut di atas. Maka orang yang melihatnya itu bolehlah
menasihatinya yakni orang ahli agama itu tentang hal-ehwal dari orang yang
dihubungi itu, dengan syarat benar-benar berniat untuk menasihati.
Persoalan di atas itu seringkali
disalahgunakan dan orang yang berbicara tersebut yakni orang yang rupanya
hendak menasihati hanyalah kerana didorong oleh kedengkian. Memang syaitan
pandai benar mencampur-baurkan pada orang itu akan sesuatu perkara. la
menampakkan pada orang tersebut, seolah-olah apa yang dilakukan itu adalah
merupakan nasihat tetapi sebenarnya adalah kerana lain tujuan, misalnya
kedengkian, iri hati dan sebagainya. Oleh sebab itu hendaklah seseorang itu
pandai-pandai meletakkan sesuatu dalam persoalan ini.
Di antaranya lagi misalnya ada seseorang
yang sedang mempunyai sesuatu jabatan yang tidak menetapi ketentuan-ketentuan.
1528. Daripada Aisyah radhiallahu ‘anha
bahawasanya ada seorang lelaki meminta izin kepada Nabi s.a.w untuk menemuinya,
lalu beliau s.a.w bersabda untuk menemuinya, lalu beliau s.a.w bersabda kepada
sahabat-sahabat:
Yang Bermaksud : “Izinkanlah ia, ia adalah
seburuk-buruknya orang dari seluruh keluarganya.”
(Muttafaq ‘alaih)
Imam bukhari mengambil keterangan dari
Hadis ini akan bolehnya mengumpat pada orang-orang yang suka membuat kerosakan
serta ahli bimbang tidak berpendirian tetap.
1529. Daripada Aisyah radhiallahu ‘anha,
katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:
Yang Bermaksud : “Saya tidak menyakinkan kepada si fulan
dan si fulan itu bahawa keduanya itu mengetahui sesuatu perihal agama kita.”
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari, ia
berkata:
“Allaits bin Sa’ad, salah seorang yang
meriwayatkan hadis ini berkata: ”Kedua orang lelaki ini
termasuk golongan kaum munafik.”
1530. Daripada Fathimah binti Qais
radhiallahu 'anha, katanya: "Saya mendatangi Nabi s.a.w. lalu saya
berkata: "Sesungguhnya Abuljahm dan Mu'awiah itu sama-sama melamar
diriku." Rasulullah s.a.w. lalu bersabda:
Yang Bermaksud : "Adapun Mu'awiah itu adalah seorang
fakir yang tiada berharta, sedangkan Abuljahm adalah seorang yang tidak sempat
meletakkan tongkat dari bahunya."
(Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan:
Yang Bermaksud : "Adapun Abuljahm, maka ia adalah
seorang yang gemar memukul wanita." Ini adalah sebagai tafsiran dari
riwayat yang menyebutkan bahawa ia tidak sempat meletakkan tongkat dari
bahunya. Ada pula yang mengertikan lain ialah bahawa "tidak sempat
meletakkan tongkat dari bahunya" itu ertinya banyak sekali bepergiannya.
1531. Daripada Zaid bin Arqam r.a.,
katanya:
Yang Bermaksud : "Kita keluar bersama Rasulullah
s.a.w. dalam suatu perjalanan yang menyebabkan orang-orang banyak memperoleh
kesukaran, lalu Abdullah bin Ubay berkata: "Janganlah engkau semua
memberikan apa-apa kepada orang yang ada di dekat Rasulullah, sehingga mereka
pergi yakni berpisah dari sisi beliau s.a.w. itu." Selanjutnya ia berkata
lagi: "Nescayalah kalau kita sudah kembali ke Madinah, sesungguhnya orang
yang berkuasa akan mengusir orang yang rendah." Saya lalu mendatangi
Rasulullah s.a.w. dan memberitahukan hal ucapannya Abdullah bin Ubay di atas.
Beliau s.a.w. menyuruh Abdullah bin Ubay datang padanya, tetapi ia
bersungguh-sungguh dalam sumpahnya bahawa ia tidak melakukan itu yakni tidak
berkata sebagaimana di atas. Para sahabat lalu berkata: "Zaid berdusta
kepada Rasulullah s.a.w." Dalam jiwaku terasa amat berat sekali kerana
ucapan mereka itu, sehingga Allah Taala menurunkan ayat, untuk membenarkan apa
yang saya katakan tadi, iaitu yang ertinya: "Jikalau orang-orang munafik
itu datang padamu."
(al-Munafiqun: 1)
Nabi s.a.w. lalu
memanggil mereka untuk dimintakan pengampunan yakni supaya orang-orang yang
mengatakan bahawa Zaid berdusta itu dimohonkan pengampunan kepada Allah oleh
beliau s.a.w., tetapi orang-orang itu memalingkan kepalanya yakni enggan untuk
dimintakan pengampunan."
(Muttafaq 'alaih)
1532. Daripada Aisyah radhiallahu 'anha,
katanya:
Yang Bermaksud : "Hindun iaitu isterinya Abu Sufyan
berkata kepada Nabi s.a.w.: "Sesungguhnya Abu Sufyan itu seorang lelaki
yang kikir, ia tidak memberikan nafkah yang dapat mencukupi keperluanku serta
untuk keperluan anakku, melainkan dengan cara saya mengambil sesuatu
daripadanya, sedang ia tidak mengetahuinya. "Beliau s.a.w. lalu bersabda:
"Ambil sajalah yang sekiranya dapat mencukupi keperluanmu dan untuk
kepentingan anakmu dengan baik-baik yakni jangan berlebih-lebihan."
(Muttafaq 'alaih)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan