Allah Taala berfirman:
Yang Bermaksud : "Janganlah sebahagian di antara
engkau semua itu mengumpat sebahagian yang lainnya. Sukakah seseorang di antara
engkau semua makan daging saudaranya dalam keadaaan ia sudah mati, maka tentu
engkau semua membenci. Takutlah kepada Allah, sesungguhnya Allah adalab Maha
Menerima taubat lagi Penyayang."
(al-Hujurat: 12)
Allah Taala berfirman lagi:
Yang Bermaksud : "Dan janganlah engkau turut apa
yang engkau tidak mengetahui, sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati
itu semua akan diberi pertanyaan apa saja yang telah dilakukan olehnya."
(al-lsra': 36)
Allah Taala juga berfirman:
Yang Bermaksud : "Tidaklah seseorang itu mengucapkan
sesuatu ucapan, melainkan di sisinya ada malaikat Raqib pencatat kebaikan dan
'Atid pencatat keburukan."
(Qaf: 18)
Ketahuilah bahawasanya setiap seorang
mukallaf yakni akil baligh itu sayugianya menjaga lisannya dari segala macam
perkataan, melainkan perkataan yang di dalamnya tampak nyata adanya
kemaslahatan. Apabila sama nilainya antara berbicara dan tidak berbicara menurut
pandangan kemaslahatan, maka sunnahnya ialah menahan mulut dari berkata-kata
itu, sebab kadang-kadang perkataan yang mubah yakni boleh dan tidak haram
itu dapat menyeret kepada keharaman atau kemakruhan. Hal ini banyak dalam adat
kebiasaannya, sedangkan keselamatan itu tidak dapat diimbangi nilainya oleh
sesuatu apapun.
1508. Daripada Abu Hurairah r.a. dari
Nabi s.a.w., sabdanya:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang beriman kepada
Allah dan hari akhir, maka hendaklah ia berkata yang baik atau kalau tidak
dapat berkata yang baik, hendaklah ia berdiam diri saja."
(Muttafaq 'alaih)
Hadis ini secara terang sekali
menjelaskan bahawasanya sayugianya seseorang itu tidak berbicara, melainkan
jikalau pembicaraannya itu berupa suatu kebaikan yakni pembicaraan yang tampak
nyata adanya kemaslahatan di dalamnya. Oleh sebab itu, jikalau ia sangsi
tentang akan timbulnya kemaslahatan dalam pembicaraannya tadi, maka janganlah
berbicara.
1509. Daripada Abu Musa r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Saya berkata: "Ya Rasulullah, manakah kaum
Muslimin itu yang lebih utama?" Beliau
s.a.w. menjawab: "Iaitu
yang orang-orang Islam lain merasa selamat daripada gangguan lisannya yakni
pembicaraannya serta dari tangannya."
(Muttafaq 'alaih)
1510. Daripada Sahl bin Sa'ad r.a.,
katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang dapat memberikan
jaminan kepadaku tentang kebaikannya apa yang ada di antara kedua tulang
rahangnya yakni mulut serta antara kedua kakinya yakni kemaluannya, maka saya
memberikan jaminan syurga untuknya."
(Muttafaq 'alaih)
1511. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya
ia mendengar Nabi s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya seseorang hamba itu
nescayalah berbicara dengan suatu perkataan yang tidak ia fikirkan baik atau
buruknya, maka dengan sebab perkataannya itu ia dapat tergelincir ke neraka
yang jaraknya lebih jauh daripada jarak antara sudut timur dan sudut
barat."
(Muttafaq 'alaih)
Makna yatabayyanu
ialah memikirkan apakah perkataannya itu baik atau tidak.
1512. Daripada Abu Hurairah r.a. pula
dari Nabi s.a.w., sabdanya:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya seseorang hamba itu
nescayalah mengatakan suatu perkataan dari apa-apa yang diredhai oleh Allah
Taala yang ia sendiri tidak banyak mengambil perhatian dengan kata-katanya,
lalu Allah mengangkatnya dengan beberapa darjat. Dan sesungguhnya seseorang
hamba itu nescayalah mengatakan suatu perkataan dari apa-apa yang menyebabkan
kemurkaan Allah Taala yang ia sendiri tidak banyak mengambil perhatian dengan
kata-katanya, lalu orang itu terjatuh dalam neraka Jahanam sebab kata-katanya
tadi."
(Riwayat Bukhari)
1513. Daripada Abu Abdur Rahman iaitu
Bilal bin al-Harits al-Muzani r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya seseorang itu
nescayalah berkata dengan suatu perkataan dari apa-apa yang diredhai oleh Allah
Taala, ia tidak mengira bahawa perkataan itu akan mencapai suatu tingkat yang
dapat dicapainya, lalu Allah mencatat untuknya bahawa ia akan memperoleh
keredhaanNya sampai pada hari ia menemuiNya yakni hari kematiannya atau pada
hari kiamat nanti. Dan sesungguhnya seseorang itu nescayalah berkata dengan
suatu perkataan dari apa-apa yang menjadikan kemurkaan Allah, ia tidak mengira
bahawa perkataan itu akan mencapai suatu tingkat yang dapat dicapainya, lalu
Allah mencatatkan untuknya bahawa ia akan memperoleh kemurkaanNya sampai pada
hari ia menemuiNya."
Diriwayatkan oleh Malik dalam kitab Al-Muwaththa' dan juga oleh Imam Termidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.
1514. Daripada Sufian bin Abdullah r.a.,
katanya:
Yang Bermaksud : "Saya berkata: "Ya Rasulullah,
beritahukanlah kepada saya sesuatu perkara yang saya wajib tetap berpegangan
dengannya itu!" Beliau s.a.w. menjawab: "Katakanlah: "Tuhanku
adalah Allah," kemudian berbuat luruslah." Saya bertanya lagi:
"Ya Rasulullah, apakah yang paling Tuan takutkan atas diri saya?"
Beliau s.a.w. lalu mengambil lisannya, kemudian bersabda: "Ini."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.
1515. Daripada Ibnu Umar radhiallahu
'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Janganlah engkau semua
memperbanyak kata, selain untuk berzikir kepada Allah Taala, sebab sesungguhnya
banyaknya pembicaraan kerasnya hati dan sesungguhnya sejauh-jauh manusia dari
Allah ialah yang berhati keras," yakni enggan menerima petunjuk baik.
(Riwayat Termidzi)
1516. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya:
"Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang dijaga oleh Allah
akan keburukannya yang ada di antara kedua rahangnya yakni mulut dan
keburukannya apa yang ada di antara kedua kakinya yakni kemaluan, maka dapatlah
ia masuk syurga."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia
mengatakan bahwa ini adalah Hadis hasan shahih
1517. Daripada 'Utbah bin 'Amir r.a.
katanya:
Yang Bermaksud : "Saya berkata: "Ya Rasulullah,
apakah yang menyebabkan keselamatan itu?" Beliau s.a.w. bersabda: "Tahanlah
lidahmu yakni hati-hatilah dalam berbicara, hendaklah rumahmu itu dapat
merasakan luas padamu maksudnya: lakukanlah sesuatu yang dapat menyebabkan
engkau suka tetap berada di rumah seperti melakukan ketaatan kepada Allah Taala
dan Iain-Iain dan menangislah atas kesalahan yang engkau kerjakan."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.
1518. Daripada Abu Said al-Khudri r.a.
dari Nabi s.a.w., sabdanya:
Yang Bermaksud : "Jikalau anak Adam yakni manusia
itu berpagi-pagi, maka sesungguhnya semua anggota itu memberikan sikap tunduk
kepada lidah maksudnya: menasihati agar berhati-hati. Anggota-anggota itu
berkata: "Takutlah engkau kepada Allah dalam urusan kita semua ini, sebab
keselamatan kita ini tergantung daripada kelakuanmu. Jikalau engkau lurus, maka
kitapun lurus, sedang jikalau engkau bengkok, maka kitapun bengkok pula."
(Riwayat Termidzi)
Makna tukaffirul
lisan ialah menunjukkan sikap
tunduk dan patuh kepada lidah
1519. Dari Mu'az r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Saya berkata: "Ya Rasulullah,
beritahukanlah kepada saya dengan sesuatu amalan yang dapat menyebabkan saya
masuk syurga dan menjauhkan saya dari neraka." Beliau s.a.w. bersabda: "Nescayalah engkau
itu menanyakan sesuatu persoalan yang agung yakni penting, tetapi sesungguhnya
hal itu adalah mudah bagi orang yang dipermudahkan oleh Allah. Iaitu supaya
engkau menyembah kepada Allah, tidak menyekutukan sesuatu denganNya, mendirikan
solat, menunaikan zakat, berpuasa dalam bulan Ramadan dan mengerjakan ibadah
haji di Baitullah." Selanjutnya beliau s.a.w. bersabda: "Sukakah engkau saya tunjukkan pada
pintu-pintu kebaikan? Puasa adalah perisai dari berbuat kemaksiatan, sedekah
itu dapat melenyapkan kesalahan yakni dosa sebagaimana air memadamkan api dan
pula solat seseorang di tengah malam." Seterusnya Rasulullah s.a.w. membaca
ayat yang ertinya: "Lambung-lambung
mereka meninggalkan tempat-tempat tidur yakni mereka tidak tidur,"
sehingga sampai pada firmanNya yang ertinya: "Apa yang mereka kerjakan."
Selanjutnya beliau s.a.w. bersabda lagi:
"Sukakah engkau
saya beritahu tentang pokok perkara yakni Agama Islam ini, tiangnya dan pula
puncak punggungnya?" Saya menjawab: "Baiklah, ya Rasulullah."
Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Pokoknya ialah Islam, tiangnya ialah solat,
sedang puncak punggungnya ialah jihad." Seterusnya beliau s.a.w. bersabda
pula: "Sukakah engkau saya beritahu tentang pangkal yang mengemudikan
semua itu?" Saya menjawab: "Baiklah, ya Rasulullah." Beliau
s.a.w. kemudian mengambil lisannya lalu bersabda: "Tahanlah ini atas
dirimu yakni berhati-hatilah mengemudikan lidah itu." Saya berkata:
"Ya Rasulullah, apakah kita ini pasti akan dituntut yakni diterapi hukuman
dengan apa yang kita bicarakan itu?" Beliau s.a.w. menjawab:
"Kehilangan engkau ibumu Ini merupakan kata kebiasaan bagi bangsa Arab,
semacam kita mengatakan: Celaka engkau ini, tidakkah para manusia itu
dimasukkan dalam neraka dengan tersungkur di atas muka-mukanya itu, melainkan
hanya kerana hasil perkataannya?"
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih. Uraian tentang Hadis ini sudah
ada di muka. Keterangan: Dalam Riadhus Shalihin belum ada Hadis ini di muka.
1520. Daripada Abu Hurairah r.a.
bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Adakah engkau semua mengetahui,
apakah mengumpat itu?" Para sahabat menjawab: "Allah dan RasulNya
adalah lebih mengetahui." Beliau s.a.w. bersabda: "Iaitu engkau
menyebutkan sesuatu yang ada dalam diri saudaramu dengan apa-apa yang tidak
disukai olehnya." Beliau s.a.w. ditanya: "Bagaimanakah pendapat Tuan,
jikalau dalam diri saudara saya itu memang benar-benar ada apa yang dikatakan
itu?" Beliau s.a.w. menjawab: "Jikalau benar-benar ada dalam dirinya
apa yang engkau ucapkan itu, maka sungguh-sungguh engkau telah mengumpatnya dan
jikalau tidak ada dalam dirinya apa yang engkau ucapkan itu, maka
sungguh-sungguh engkau telah membuat-buat kedustaan pada dirinya."
(Riwayat Muslim)
1521. Daripada Abu Bakrah r.a.
bahwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda dalam khutbahnya pada hari Nahar yakni
hari raya Kurban, di Mina dalam melakukan haji wada' ibadat haji terakhir bagi
beliau s.a.w. sebagai mohon diri:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya darah-darahmu,
harta-hartamu dan kehormatan-kehormatanmu semua itu adalah haram dilanggar
sebagaimana kesucian harimu itu 'Idul Adha dalam bulanmu ini dan dalam negerimu
ini. Ingatlah, tidakkah saya telah menyampaikan."
(Muttafaq 'alaih)
1522. Dari Aisyah radhiallahu 'anha,
katanya:
Yang Bermaksud : "Saya berkata kepada Nabi s.a.w.:
"Cukuplah bagi Tuan Shafiyah itu demikian, demikian" Shafiyah adalah
isterinya Rasulullah s.a.w. pula, sebagaimana halnya Aisyah. Sebahagian para
perawi Hadis ini mengatakan: Yang dimaksudkan Aisyah itu ialah bahawa Shafiyah
itu pendek. Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Benar-benar engkau telah
mengucapkan sesuatu perkataan yang apabila perkataan tadi itu dicampur dengan
air laut, tentu dapat mencampurinya" yakni mengubah air laut itu menjadi
berubah rasa dan baunya. Aisyah berkata: "Saya pernah pula menceritakan
perihal seseorang kepada beliau s.a.w., lalu beliau berkata: "Saya tidak
suka menceritakan hal-ehwal seseorang yang buruk sebab sesungguhnya sayapun
mempunyai demikian, demikian" yakni setiap orang tentu ada celanya sendiri.”
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.
Makna muzajtahu yakni engkau campurkan dengan
percampuran yang dapat menyebabkan perubahan dalam rasa atau baunya, kerana
sangat bacinnya bau perkataan tadi dan sangat sekali buruknya. Hadis ini
termasuk salah satu ancaman yang terkeras untuk melarang mengumpat atau ghibah.
Allah Taala berfirman yang ertinya:
Yang Bermaksud : "Muhammad itu tidaklah mengatakan
menurut hawa nafsu kemauannya sendiri. Itu hanyalah wahyu yang diwahyukan
kepadanya."
(an-Najrn: 3-4)
1523. Daripada Anas r.a., katanya:
"Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Ketika saya dimi'rajkan, saya
berjalan melalui suatu kaum yang mempunyai kuku-kuku dari tembaga yang dengan
kuku-kuku tadi mereka menggaruk-garukkan muka serta dada-dada mereka sendiri.
Saya bertanya: "Siapakah mereka itu, hai Jibril?" Jibril menjawab:
"Itulah orang-orang yang makan daging sesama manusia yakni mengumpat dan
menjatuhkan kehormatan mereka."
(Riwayat Abu Daud)
1524. Daripada Abu Hurairah r.a. pula
bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Setiap Muslim atas sesama Muslim
itu haramlah darahnya, kehormatannya serta hartanya yakni haram
dilanggar."
(Riwayat Muslim)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan