Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Ahad, 23 Jun 2013

Bab 229 Sunnahnya Berpuasa Pada Hari Isnin Dan Khamis





1252. Daripada Abu Qatadah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. ditanya perihal berpuasa pada hari Isenin, lalu beliau s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Itu adalah hari yang saya dilahirkan di dalamnya dan hari yang saya diangkat sebagai Rasul atau hari yang pada saya diturunkan al-Quran." 
(Riwayat Muslim)

1253. Daripada Abu Hurairah r.a. dari Rasulullah s.a.w. katanya: 

Yang Bermaksud : "Ditunjukkanlah amalan-amalan itu oleh para malaikat kepada Allah Taala pada hari Isnin dan Khamis, maka saya senang jikalau amalanku itu ditunjukkan, sedang saya dalam keadaan berpuasa."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan, Hadis ini diriwayatkan pula oleh Imam Muslim, tanpa menyebutkan berpuasa.

1254. Daripada Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: 

Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. berusaha keras untuk berpuasa pada hari Isnin dan Khamis kerana besarnya keutamaan yang terdapat di dalamnya."


Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan