Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 28 Jun 2013

Bab 251 Keutamaan Berdoa Di Luar Adanya Orang Yang Didoakan




Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Dan orang-orang yang datang sesudah mereka sama berkata: "Ya Tuhan kita, berikanlah pengampunan kepada kita dan kepada saudara-saudara kita yang telah mendahului kita dengan membawa keimanan."
(al-Hasyr: 10)

Allah Taala juga berfirman:

Yang Bermaksud : "Dan mohonlah pengampunan dari dosa untukmu sendiri dan untuk sekalian orang-orang yang beriman, lelaki ataupun perempuan."
 (Muhammad: 19)

Allah Taala juga berfirman dalam memberitahukan perihal Ibrahim a.s.:

Yang Bermaksud : "Wahai Tuhan kita, berikanlah pengampunan untukku dan kedua orangtuaku, juga kepada sekalian orang-orang yang beriman pada hari berdirinya hisab yakni hari kiamat." 
(Ibrahim: 41)

1491. Daripada Abuddarda'r.a. bahawasanya ia mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tiada seorang hambapun yang Muslim yang berdoa untuk saudaranya yang tidak ada  yakni yang waktu itu tidak ada di sisinya, melainkan malaikat akan berkata: "Engkau juga memperoleh sebagaimana yang engkau doakan itu."
(Riwayat Muslim)

1492. Daripada Abuddarda' r.a. pula, bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Doa seseorang Muslim kepada saudaranya di luar adanya yang didoakan itu adalah mustajab yakni dikabulkan. Di sisi kepalanya ada malaikat yang diserahi untuk itu. Setiap ia berdoa untuk saudaranya itu dengan kebaikan, maka malaikat yang diserahi itu berkata: Amin semoga Allah mengabulkan doamu itu dan engkaupun memperoleh sebagaimana yang engkau doakan itu." 

(Riwayat Muslim)













Tiada ulasan:

Catat Ulasan