Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Isnin, 24 Jun 2013

Bab 234 Jihad



Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Dan perangilah kaum musyrikin itu seluruhnya sebagaimana mereka memerangi engkau semua seluruhnya pula dan ketahuilah bahawasanya Allah itu beserta orang-orang yang bertakwa." 
(at-Taubah: 36)

Allah Taala juga berfirman:

Yang Bermaksud : "Diwajibkan padamu sekalian berperang, sedang perang itu suatu hal yang dibenci olehmu semua dan barangkali engkau semua membenci sesuatu, padahal ia adalah lebih baik untukmu semua, juga barangkali engkau semua senang pada sesuatu, padahal ia adalah lebih buruk untukmu semua. Allah adalah Maha Mengetahui, sedangkan engkau semua tidak mengetahui." 
(al-Baqarah: 216)

Allah Taala berfirman pula:

Yang Bermaksud : "Berangkatlah engkau semua, dengan rasa ringan atau berat dan berjihadlah dengan harta-harta dan dirimu semua fisabilillah."
(at-Taubah: 41)

Allah Taala berfirman lagi:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya Allah telah membeli diri dan harta orang-orang yang beriman dengan memberikan syurga untuk mereka, mereka berperang fisabilillah, sebab itu mereka dapat membunuh dan dibunuh, menurut janji yang sebenarnya dari Allah yang disebutkan dalam Taurat, Injil dan al-Quran. Siapakah yang lebih dapat memenuhi janjinya daripada Allah? Oleh sebab itu, bergembiralah engkau semua dengan perjanjian yang telah engkau semua perbuat dan yang sedemikian itu adalah suatu keuntungan yang besar." 
(at-Taubah: 111)

Allah Taala berfirman pula:

Yang Bermaksud : "Tidaklah sama antara orang-orang yang duduk-duduk di rumah yakni tidak mengikuti peperangan dari golongan kaum mukminin yang bukan kerana keuzuran, dengan orang-orang yang berjihad fisabilillah dengan harta-harta dan dirinya. Allah melebihkan tingkatan orang-orang yang berjihad dengan harta-harta dan dirinya itu daripada orang-orang yang duduk-duduk tadi Kepada masing-masing dari kedua golongan itu, Allah telah menjanjikan kebaikan dan Allah lebih mengutamakan orang-orang yang berjihad daripada orang-orang yang duduk-duduk dengan pahala yang besar, iaitu berupa darjat-darjat yang tinggi, juga pengampunan dan kerahmatan daripadaNya dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Penyayang." 
(an-Nisa': 95-96)

Allah Taala juga berfirman:

Yang Bermaksud : "Hai sekalian orang-orang yang beriman. Sukakah kalau saya tunjukkan kepadamu semua akan sesuatu perdagangan yang dapat menyelamatkan engkau semua dari siksa yang menyakitkan? Iaitu supaya engkau semua beriman kepada Allah dan RasulNya dan pula berjihad fisabilillah dengan harta-harta dan dirimu semua. Yang sedemikian itu adalah lebih baik untukmu semua, jikalau engkau semua mengetahui. Allah juga akan mengampunkan dosa-dosamu semua serta memasukkan engkau semua dalam syurga-syurga yang mengalirlah sungai-sungai di bawahnya, demikian pula beberapa tempat tinggal yang indah di syurga 'Adn kesenangan yang kekal dan yang sedemikian itu adalah suatu keuntungan yang besar. Ada pula pemberian-pemberian yang Iain-Iain yang engkau semua mencintainya, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman." 
(as-Shaf: 10-13)

Ayat-ayat dalam bab ini amat banyak sekali dan masyhur-masyhur.
Adapun Hadis-hadis yang menguraikan keutamaan jihad ini lebih banyak untuk dapat diringkaskan; di antara Hadis-hadis itu ialah:

1282. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. ditanya: "Amalan apakah yang lebih Utama?" Beliau s.a.w. menjawab: "Beriman kepada Allah dan RasulNya." Beliau s.a.w. ditanya lagi: "Kemudian amalan apakah?" Beliau menjawab: "Iaitu jihad fisabilillah." Beliau s.a.w. ditanya lagi: "Kemudian amalan apakah?" Beliau menjawab: "Iaitu haji yang mabrur." (lihat Hadis no. 1270 perihal erti mabrur). 
(Muttafaq 'alaih)

1283. Daripada Ibnu Mas'ud r.a., katanya: "Saya berkata: 

Yang Bermaksud : "Ya Rasulullah, amalan manakah yang lebih dicintai oleh Allah Taala?" Beliau s.a.w. menjawab: "Solat tepat pada waktunya." Saya bertanya lagi: "Kemudian amalan apakah?" Beliau menjawab: "Iaitu berbakti kepada kedua orangtua." Saya bertanya lagi: "Kemudian amalan apakah?" Beliau menjawab: "Iaitu jihad fisabilillah." 
(Muttafaq 'alaih)






1284, Daripada Abu Zar r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Saya berkata: "Ya Rasulullah, amalan apakah yang lebih utama?" Beliau s.a.w. menjawab: "Iaitu beriman kepada Allah dan berjihad fi-sabilillah."
(Muttafaq 'alaih)

1285. Daripada Anas r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Nescayalah sekali berangkat untuk berperang fisabilillah, di waktu pagi ataupun petang itu adalah lebih baik nilainya daripada dunia dan segala apa yang ada di dalamnya ini yakni dari hartabenda di dunia dan seisinya ini." 
(Muttafaq 'alaih)

1286. Daripada Abu Said al-Khudri r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Ada seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w., lalu berkata: "Manusia manakah yang lebih utama?" Beliau s.a.w. menjawab: "Iaitu orang mukmin yang berjihad fisabilillah dengan diri dan hartanya." la bertanya lagi: "Kemudian siapakah?" Beliau s.a.w. menjawab: "Iaitu orang mukmin yang memencilkan dirinya dalam suatu jalanan di gunung maksudnya suatu tempat di antara dua gunung yang dapat digunakan sebagai kediaman dari beberapa tempat di gunung, untuk menyembah kepada Allah dan meninggalkan para manusia dari keburukannya diri sendiri," jadi mengasingkan diri dari orang banyak sehingga tidak akan sampailah keburukannya diri sendiri itu kepada orang-orang banyak tadi."
(Muttafaq 'alaih)

1287. Daripada Sahl bin Sa'ad r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Bertahan yakni tetap berdiam di dalam posnya bagi tentera selama sehari fisabilillah adalah lebih baik daripada dunia dan segala sesuatu yang ada di atasnya. Tempat cemeti seseorang di antara engkau semua dari syurga itu lebih baik daripada dunia dan segala sesuatu yang ada di atasnya. Juga sekali berangkat yang dilakukan oleh seseorang hamba untuk berperang fisabilillah, baik di waktu pagi ataupun petang, adalah lebih baik daripada dunia dan segala sesuatu yang ada di atasnya." 
(Muttafaq 'alaih)

1288. Daripada Salman r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Bertahan yakni tetap berdiam dalam posnya bagi tentera selama sehari semalam fisabilillah adalah lebih baik daripada berpuasa sebulan serta beramal ibadat di situ, jikalau ia meninggal dunia, maka diberi pahalalah amalnya yang sudah ia kerjakan, juga "diberikan pula rezekinya yakni dalam syurga sebagaimana orang yang mati syahid  dan aman dari hal-hal yang menyebabkan fitnah dalam kubur." 
(Riwayat Muslim)

1289. Daripada Fadhalah bin 'Ubaid r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Setiap mayat itu dihabiskan atas amalnya sebagai yang sudah ada saja, melainkan orang yang bertahan dalam peperangan fisabilillah, kerana sesungguhnya orang ini, amalannya itu tetap berkembang sampai hari kiamat dan ia diamankan dari fitnah kubur."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

1290. Daripada Usman r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Bertahan tetap berdiam di posnya bagi tentera selama sehari fisabilillah adalah lebih baik daripada seribu hari yang selainnya itu dari beberapa tempat yang ada."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

1291. Daripada Abu Hurairah r.a., pula bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Allah memberikan jaminan kepada orang yang keluar untuk berjihad fisabilillah, sedang tidak ada yang menyebabkan ia keluar itu kecuali untuk berjihad dalam agamaKu agama Allah, beriman kepadaKu, mempercayai Rasul-rasuIKu, maka Allah menjamin orang tersebut bahawa Aku (Allah) akan memasukkannya dalam syurga, atau akan Aku kembalikan orang itu ke rumahnya yang ia keluar daripadanya itu dengan memperoleh pahala atau ghanimah (harta rampasan). Demi Zat yang jiwa Muhammad ada di dalam genggaman kekuasaanNya, tiada suatu lukapun yang dikenakan lukanya itu ketika berjihad fisabililiah, melainkan akan datanglah pada hari kiamat sebagaimana keadaannya di waktu dilukainya dulu, warnanya adalah seperti warna darah, sedangkan baunya adalah seperti bau minyak kasturi. Demi Zat yang jiwa Muhammad ada di dalam genggaman kekuasaanNya, andai kata tidak menyebabkan rasa berat bagi kaum Muslimin, nescayalah saya tidak akan duduk di belakang sesuatu pasukan yang berangkat berperang fisabilillah untuk selama-lamanya yakni beliau s.a.w. akan terus mengikuti peperangan dan tidak suka ditinggalkan, andaikata hal itu tidak menjadikan rasa berat bagi umat Islam, tetapi saya tidak memperoleh kelonggaran, lalu saya dapat membawa yakni memimpin mereka dan merekapun tidak memperoleh kesempatan dan dirasakan berat atas mereka kalau mereka tertinggal daripadaku. Demi Zat yang jiwa Muhammad ada di dalam genggaman kekuasaanNya, nescayalah saya senang sekali kalau saya berperang fisabilillah, lalu saya dibunuh, kemudian saya berperang lagi terus dibunuh lagi, selanjutnya berperang lagi terus dibunuh lagi."
Diriwayatkan oleh Imam Muslim dan Imam Bukhari meriwayatkan sebahagian daripadanya.

1292. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tiada seorangpun yang terluka, iaitu yang dilukai ketika melakukan peperangan fi-sabilillah, melainkan ia akan datang pada hari kiamat, sedang lukanya itu masih berdarah. Warnanya adalah warna darah dan baunya adalah bau minyak kasturi."
(Muttafaq 'alaih)

1293. Daripada Mu'az r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya: 

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang berperang fi-sabilillah, iaitu dari golongan orang Islam, sepanjang jarak waktu antara dua perahan susu unta yakni sekalipun waktunya hanya sebentar sekali, maka wajiblah baginya itu syurga. Juga barangsiapa yang dilukai dengan sesuatu luka ketika mengadakan peperangan fisabilillah ataupun terkena kesusahan dengan satu macam kesusahan, maka sesungguhnya apa yang dialaminya itu akan datang sederas apa yang pernah terjadi. Warnanya adalah seperti minyak za'faran sedang baunya adalah seperti bau minyak kasturi."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

1294. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Ada seorang lelaki dari sahabat-sahabatnya Rasulullah s.a.w. berjalan melalui suatu tempat di pegunungan yang di situ terdapatlah sebuah mata air kecil dari air tawar, lalu merasa hairan dengan itu yakni ia ingin sekali menempatinya. la berkata: "Andaikata saya memencilkan diri di sini dari orang banyak, kemudian saya berdiam di sini tentulah lebih senang. Tetapi sama sekali saya tidak akan melakukan kehendakku ini sehingga saya akan meminta izin dulu kepada Rasulullah s.a.w.” Hal itu disebutkan kepada Rasulullah s.a.w. lalu beliau s.a.w. bersabda: "Janganlah engkau lakukan itu, sebab sesungguhnya berdirinya salah seorang di antara engkau semua untuk melakukan perang fisabilillah itu adalah lebih utama daripada solatnya dalam rumahnya sendiri selama tujuh puluh hari. Tidakkah engkau semua ingin kalau Allah memberikan pengampunan padamu semua serta memasukkan engkau semua daiam syurga? Untuk memperoleh itu, berperanglah engkau semua fisabilillah. Barangsiapa yang berperang fisabilillah daiam jarak waktu antara dua kali perahan susu unta yakni sekalipun dalam waktu yang amat sebentar, wajiblah baginya itu syurga."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

Alfuwaq ialah jarak waktu antara dua kali perahan susu.

1295. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Ditanyakan kepada Rasulullah s.a.w.: "Ya Rasulullah, apakah amalan yang menyamai jihad fisabilillah?" Beliau s.a.w. menjawab: "Tidak akan kuat engkau semua melakukannya." Mereka yakni para sahabat mengulangi pertanyaannya tadi sampai dua atau tiga kali. Semuanya itu oleh beliau s.a.w. hanya dijawab: "Engkau semua tidak akan kuat melakukannya." Selanjutnya beliau s.a.w. bersabda: "Perumpamaan orang yang berjihad fisabilillah itu ialah seperti orang yang berpuasa, yang bersungguh-sungguh ibadatnya, yang taat dalam melaksanakan ayat-ayat Allah, tidak lalai sedikitpun dari solat dan puasanya, sehingga orang yang berjihad itu kembali." 
(Muttafaq 'alaih)

Dan ini adalah lafaznya Imam Muslim.
Dalam riwayat Imam Bukhari disebutkan: Ada seorang lelaki berkata: 

Yang Bermaksud : "Ya Rasulullah, tunjukkanlah kepada saya akan sesuatu amalan yang pahalanya menyamai jihad!" Beliau s.a.w. bersabda: "Saya tidak menemukannya." Kemudian beliau s.a.w. bersabda: "Adakah engkau kuat kalau sekiranya orang yang berjihad itu keluar lalu engkau masuk dalam masjidmu, kemudian engkau terus mendirikan ibadat dan tidak lalai sedikitpun, juga dengan berpuasa dan tidak pernah berbuka?" Orang itu lalu berkata: "Siapakah yang kuat melakukan seperti itu."

1296. Daripada Abu Hurairah r.a. pula dari Rasulullah s.a.w., sabdanya:

Yang Bermaksud : "Setengah daripada sebaik-baik keadaan kehidupan para manusia ialah seseorang yang memegang kendali kudanya untuk melakukan peperangan fisabilillah, ia terbang di atas punggungnya. Setiap kali ia mendengar suara gemuruh atau suara dahsyat di medan peperangan itu, ia segera terbang ke sana untuk mencari supaya terbunuh atau kematian yang disangkanya bahawa di tempat suara gemuruh itulah tempatnya. Atau seseorang yang memelihara kambing di puncak gunung dari beberapa puncak gunung yang ada, ataupun di suatu lembah dari beberapa lembah ini. la mendirikan solat dan menunaikan zakat serta menyembah Tuhannya sehingga ia didatangi oleh keyakinan yakni kematian. Tidak ada dari para manusia itu kecuali dalam kebaikan." 
(Riwayat Muslim)

1297. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w, bersabda:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya dalam syurga itu ada seratus darjat yang disediakan oleh Allah bagi orang-orang yang berjihad fisabilillah, Jarak antara kedua darjat itu adalah sebagaimana jarak antara langit dan bumi." 
(Riwayat Bukhari)

1298. Daripada Abu Said al-Khudri r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang redha dengan Allah sebagai Tuhan dan dengan Muhammad sebagai Rasul, maka wajiblah baginya itu syurga."
Abu Said merasa terpesona dengan sabda beliau s.a.w. ini, lalu berkata: "Ulangilah lagi sabda itu, ya Rasulullah." Beliau s.a.w. mengulangi sabdanya itu kembali, kemudian melanjutkan sabdanya:

Yang Bermaksud : "Dan ada yang selainnya itu, Allah mengangkat dengannya pada seseorang hamba seratus darjat dalam syurga, jarak antara kedua darjat itu adalah sebagaimana jarak antara langit dan bumi". Abu Said bertanya: "Amalan apakah itu, ya Rasulullah?" Beliau s.a.w. menjawab: "Iaitu berjihad fisabilillah, sekali lagi berjihad fisabilillah."
(Riwayat Muslim)

1299. Daripada Abu Bakar bin Abu Musa al-Asy'ari r.a., katanya: "Saya mendengar ayah saya r.a., di waktu ia sedang berada di hadapan musuh, ia berkata: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya pintu-pintu syurga itu ada di bawah naungan pedang-pedang." Lalu ada seorang lelaki yang kurang teratur keadaan pakaiannya, lalu berkata: "Hai Abu Musa, adakah anda mendengar sendiri Rasulullah s.a.w. bersabda sedemikian itu?" la menjawab: "Ya." Orang itu ialu kembali ke tempat kawan-kawannya lalu berkata: "Saya mengucapkan salam sejahtera kepadamu semua." Kemudian ia mematahkan rangka pedangnya lalu melemparkannya, selanjutnya berjalanlah ia dengan membawa pedangnya ke tempat musuh, terus memukul dengan pedangnya tadi sehingga ia terbunuh." 
(Riwayat Muslim)

1300. Daripada Abu 'Abs iaitu Abdur Rahman bin Jabr r.a., katanya: 'Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tidaklah kedua kaki seseorang hamba itu berdebu kerana melakukan peperangan fisabilillah, lalu akan disentuh oleh api neraka." 
(Riwayat Bukhari)

1301. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tidak akan masuk neraka seseorang yang menangis kerana ketakutannya kepada Allah, sehingga air susu kembali dalam tetek. Tidak pula akan berkumpul pada seseorang hamba debu kerana melakukan peperangan fisabiliilah dan asap neraka Jahanam."
Diriwayatkan oleh imamTermidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

1302. Daripada Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma, katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Ada dua macam mata yang tidak akan disentuh oleh neraka, iaitu mata yang menangis kerana ketakutan kepada Allah dan mata yang pada malam hari menjaga musuh yang datang dalam melakukan peperangan fisabilillah."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

1303. Daripada Zaid bin Khalid r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang memberikan persiapan seperti kenderaan, bekal, senjata dan Iain-Iain kepada seseorang yang melakukan peperangan fisabilillah, maka orang itu dianggap ikut berperang. ]uga barangsiapa yang berlaku sebagai pengganti kepada seseorang yang berperang fisabilillah dalam keluarganya seperti membantu kehidupan keluarga yang ditinggalkan itu dengan memberikan kebaikan nafkah dan segala macam keperluan keluarga itu, maka orang yang sedemikian juga dianggap ikut berperang." 
(Muttafaq 'alaih)

1304. Daripada Abu Umamah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. berabda:

Yang Bermaksud : "Seutama-utama sedekah ialah memberikan naungan khemah untuk peperangan fisabilillah, juga memberikan pelayan kepada orang yang berperang fisabilillah untuk menjadi pelayannya dan pula memberikan unta yang cukup dewasa untuk dikumpuli oleh unta jantan, guna kepentingan peperangan fisabilillah."
Diriwayatkan oleh ImamTermidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

1305. Daripada Anas r.a. bahawasanya ada seorang pemuda dari suku Aslam berkata: "Ya Rasulullah, sesungguhnya saya menghendaki untuk mengikuti peperangan, tetapi saya tidak mempunyai bekal yang dapat saya sediakan bersamaku." Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Datanglah pada si Fulan, kerana sesungguhnya ia sudah bersiap-siap kemudian ia sakit." Pemuda itu mendatangi orang yang sakit, lalu berkata: "Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. menyampaikan salam pada anda dan beliau s.a.w. bersabda supaya anda memberikan pada saya persiapan yang sudah anda sediakan untuk mengikuti peperangan." Orang itu lalu berkata kepada pelayan wanitanya: "Hai Fulanah, berikanlah pada pemuda ini apa-apa yang sudah saya siapkan dan jangan engkau tahan sedikitpun daripadanya yakni berikan sajalah semuanya. Demi Allah, tidak ada sesuatupun yang engkau tahan, lalu akan diberi keberkahan oleh Allah dalam benda itu." 
(Riwayat Muslim)

1306. Daripada Abu Said al-Khudri r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. mengirimkan pasukan ke tempat Banu Lahyan, lalu bersabda: "Hendaklah dari setiap dua orang itu, salah seorang saja yang ikut dalam pasukan yang dikirimkan, sedang pahala adalah antara keduanya." Ini jikalau yang tidak ikut itu memberikan kelengkapan seperlunya kepada yang hendak ikut berangkat. 
(Riwayat Muslim)

Dalam riwayat Imam Muslim lainnya disebutkan: 

Yang Bermaksud : "Hendaklah dari setiap dua orang, seorang saja yang keluar." Kemudian beliau s.a.w. bersabda kepada orang yang duduk yakni tertinggal: "Mana saja orang di antara engkau semua yang berlaku sebagai pengganti dari orang yang ikut keluar berperang fisabilillah baik dalam urusan keluarga dan hartanya dengan baik-baik, maka bagi orang yang tidak mengikutinya tadi adalah pahala sebanyak separuh dari pahala orang yang ikut keluar berperang."

Maksudnya ikut mengurusi keluarga orang yang berperang dengan memberikan nafkah dan apa saja yang menjadi keperluan keluarga itu.

1307. Daripada al-Bara' r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Ada seorang lelaki dengan berselubung besi di kepalanya dan bersenjata datang kepada Nabi s.a.w., lalu berkata: "Ya Rasulullah, saya berperang atau masuk Islam dulu?" Beliau s.a.w. bersabda: "Masuklah dalam Agama Islam dulu kemudian berperanglah!" Orang itu lalu masuk Islam kemudian berperang lalu terbunuh. Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: Orang itu beramal hanya sedikit, dan diberi pahala banyak." 
(Muttafaq 'alaih) 

Dan ini adalah lafaznya Imam Bukhari.

1308. Daripada Anas r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Tiada seorangpun yang masuk syurga lalu ingin kembali ke dunia lagi, sedangkan ia tidak mempunyai sesuatu apapun di atas bumi itu, melainkan orang yang mati syahid. la mengharap-harapkan kiranya dapat kembali ke dunia lalu dibunuh sampai sepuluh kali kerana ia mengetahui kemuliaan mati syahid itu."
Dalam riwayat lain disebutkan: 

Yang Bermaksud : "Kerana ia mengetahui keutamaan mati syahid itu."
(Muttafaq 'alaih)

1309. Daripada Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Allah memberikan pengampunan kepada orang yang mati syahid, iaitu segala sesuatu yang menjadi dosanya, melainkan hutang."
(Riwayat Muslim)

Dalam riwayat Imam Muslim lainnya disebutkan: "Mati dalam peperangan fisabilillah itu dapat menutupi segala macam dosa, melainkan hutang."

1310. Daripada Abu Qatadah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. berdiri di hadapan orang banyak lalu menyebut-nyebutkan bahawasanya jihad fisabilillah dan keimanan kepada Allah itu adalah seutama-utama amal perbuatan. Kemudian ada seorang lelaki berkata: "Ya Rasulullah, bagaimanakah pendapat Tuan, jikalau saya terbunuh dalam melakukan peperangan fisabilillah, apakah kesalahan-kesalahan saya dapat tertutup?" Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Ya, jikalau engkau dibunuh dalam peperangan fisabilillah dan engkau dalam keadaan sabar, mengharapkan keredhaan Allah, menghadap yakni maju  dan tidak membelakang yakni tidak mundur". Selanjutnya Rasulullah s.a.w. bersabda lagi: "Bagaimana sekarang ucapanmu?" Orang itu berkata: "Bagaimanakah pendapat Tuan jikalau saya dibunuh dalam peperangan fisabilillah, apakah kesalahan-kesalahan saya dapat tertutup?" Rasulullah s.a.w. bersabda: "Ya dapat, asalkan engkau mati dalam keadaan sabar, mengharapkan keredhaan Allah, sedang maju dan tidak mundur. Kecuali kalau engkau mempunyai hutang, sebab sesungguhnya Jibril a.s. mengatakan sedemikian itu padaku."
(Riwayat Muslim)

1311. Daripada Jabir r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Ada seorang lelaki berkata: "Di manakah tempatku, ya Rasulullah, jikalau saya terbunuh dalam melakukan peperangan fisabilillah?" Beliau s.a.w. menjawab: "Dalam syurga." Orang itu lalu melemparkan beberapa buah kurma yang ada di tangannya kemudian berperang sehingga ia terbunuh." 
(Riwayat-Muslim)

1312. Daripada Anas r.a., katanya: 

"Rasulullah s.a.w. dan para Sahabatnya berangkat sehingga mereka dapat mendahului kaum musyrikin ke suatu tempat bernama Badar, lalu kaum musyrikinpun datanglah. Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Janganlah ada seorangpun yang mendahului bertindak di antara engkau semua ini kepada sesuatu tindakan, sehingga saya adalah yang terdekat daripadanya yakni harus mendapatkan persetujuan dulu. Kaum musyrikin Lalu mendekat. Selanjutnya Rasulullah bersabda pula: "Ayuhlah berdiri semua untuk menuju ke syurga yang luasnya adalah selebar semua langit dan bumi." Anas berkata; "Umair bin al-Humam al-Anshari r.a, berkata: "Ya Rasulullah, syurga itu luasnya adalah selebar semua langit dan bumi?" Beliau s.a.w. menjawab: "Ya." la berkata: "Aduh, aduh."* Rasulullah s.a.w. lalu bertanya: "Apa yang menyebabkan engkau mengucapkan: "Aduh, aduh." la menjawab: "Tidak, demi Allah ya Rasulullah, hanya saja saya mengharapkan semoga saya dapat menjadi ahli syurga itu." Beliau s.a.w. bersabda: "Engkau termasuk ahli syurga itu.  "Umair lalu mengeluarkan beberapa buah kurma dari dalam tempatnya lalu makan sebahagian daripadanya, kemudian berkata: "Nescayalah kalau saya masih hidup sehingga saya dapat makan habis kurma-kurmaku ini, maka itu adalah hidup yang panjang sekali." iapun lalu melemparkan kurma yang dibawanya itu lalu maju untuk memerangi kaum musyrikin tadi sehingga ia sendiri terbunuh." 
(Riwayat Muslim)

Alqaranu dengan fathahnya qaf dan ra', ertinya ialah tempat meletakkan anak-anak panah.
* "Bakhin, bakhin" yang di atas itu diterjemahkan "Aduh, aduh," maksudnya untuk menyatakan kehairanan kepada sesuatu yang dianggap baik sekali, bukan kerana sakit atau menyatakan keluhan jiwa.

1313. Daripada Anas r.a. pula, katanya: 

Yang Bermaksud : "Ada beberapa orang dari Najab datang kepada Nabi s.a.w. dan mereka berkata: "Kirimkanlah kepada kita semua beberapa orang lelaki yang dapat mengajarkan al-Quran dan As-Sunnah kepada kita itu." Nabi s.a.w. lalu mengirimkan kepada mereka sebanyak tujuh puluh orang dari golongan kaum Anshar yang dinamakan al-Qurra' yakni para ahli baca al-Quran. Di dalam kalangan mereka itu termasuk pulalah bapa saudara saya yakni saudara lelaki dari ibu Anas yang bernama Haram. Tujuh puluh orang di atas itu semua dapat membaca al-Quran serta mentadarusnya membaca secara berganti-ganti di Waktu malam juga mempelajarinya, sedang pada siang harinya mereka bekerja membawa air lalu mereka letakkan dalam masjid selain itu mereka juga mencari kayu bakar lalu menjualnya dan dengan wang hasil penjualannya itu mereka membeli makanan untuk para ahlus shuffah yakni kaum fakir miskin yang tidak berkeluarga yang bertempat di belakang masjid dan pula untuk kaum fakir yang Iain-Iain. Mereka semuanya tujuh puluh orang tadi dikirimkan oleh Nabi s.a.w. Tiba-tiba mereka dihadang oleh kaum musyrikin yakni musuh kaum Muslimin, kemudian musuh-musuh itu membunuh mereka sebelum mereka sampai di tempat yang dituju. Mereka kaum Muslimin tu berkata: "Ya Allah, sampaikanlah berita kita ini kepada Nabi kita, iaitu bahwa kita semua telah menemui Engkau Allah, lalu kita merasa redha denganMu dan Engkau redha dengan amalan kita ini." Ada seorang lelaki musuh datang kepada Haram iaitu bapa saudara lelaki dari ibu  Anas dari arah belakangnya, lalu orang itu menusuknya dengan tombak sehingga ia dapat menewaskannya. Haram, berkata: "Saya berbahagia kerana dapat menemui mati syahid, demi Zat yang menguasai Kaabah." Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Sesungguhnya saudara-saudaramu telah dibunuh dan sesungguhnya mereka berkata: "Ya Allah, sampaikanlah berita kita ini kepada Nabi kita iaitu bahawa kita semua telah menemui Engkau Allah, lalu kita semua merasa redha denganMu dan Engkau redha dengan amalan kita ini."
(Muttafaq 'alaih) 

Dan ini adalah lafaznya Imam Muslim.

1314. Daripada Anas r.a. pula, katanya: 

Yang Bermaksud : "Bapa saudaraku yakni Anas bin an-Nadhr r.a. tidak mengikuti peperangan Badar, kemudian ia berkata: "Ya Rasulullah, saya tidak mengikuti pertama-tama peperangan yang Tuan lakukan untuk memerangi kaum musyrikin Jikalau Allah mempersaksikan saya yakni menakdirkan saya ikut menyaksikan dalam memerangi kaum musyrikin pada waktu yang akan datang, nescayalah Allah akan memperlihatkan apa yang akan saya perbuat. Ketika pada hari peperangan Uhud, kaum Muslimin menderita kekalahan, lalu Anas bin an-Nadhr itu berkata: "Ya Allah, saya mohon keuzuran pengampunan padaMu daripada apa yang dilakukan oleh mereka itu yang dimaksudkan ialah kawan-kawannya, kerana meninggalkan tempat yang sudah ditentukan oleh Nabi s.a.w., juga saya berlepas diri  maksudnya tidak ikut campur tangan padamu dari apa yang dilakukan oleh mereka yang dimaksudkan ialah kaum musyrikin yang memerangi kaum Muslimin. Selanjutnya iapun majulah, lalu Sa'ad bin Mu'az menemuinya. Anas bin an-Nadhr berkata: "Hai Sa'ad bin Mu'az, marilah menuju syurga. Demi Tuhan yang menguasai an-Nadhr  ayahnya, sesungguhnya saya dapat menemukan bau harum syurga itu dari tempat di dekat Uhud." Sa'ad berkata: "Saya sendiri tidak sanggup melakukan sebagaimana yang dilakukan oleh Anas itu, ya Rasulullah."
Anas yang merawikan Hadis ini yakni Anas bin Malik, kemenakan Anas bin an-Nadhr berkata: "Maka kami dapat menemukan dalam tubuh Anas bin an-Nadhr itu lapan puluh buah lebih pukulan pedang ataupun tusukan tombak ataupun lemparan panah. Kita menemukannya telah terbunuh dan kaum musyrikin telah pula mencabik-cabiknya. Oleh sebab itu tidak seorangpun yang dapat mengenalnya lagi, melainkan saudara perempuannya saja, kerana mengenal jari-jarinya." Anas perawi Hadis ini berkata: "Kita sekalian mengira atau menyangka bahawasanya ayat ini turun untuk menguraikan hal Anas Bin an-Nadhr itu atau orang-orang yang seperti dirinya, iaitu ayat  yang ertinya: "Di antara kaum mukminin itu ada beberapa orang yang menepati apa yang dijanjikan olehnya kepada Allah," sampai seterusnya ayat tersebut.
(Muttafaq 'alaih)

Hadis di atas telah lalu uraiannya dalam bab Almujahadah yakni Bersungguh-sungguh.

1315. Daripada Samurah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Semalam saya melihat dalam impian dua orang lelaki yang mendatangi saya, lalu memanjat sebuah pohon denganku. Kedua memasukkan saya dalam sebuah rumah yang paling indah dan utama yang saya sama sekali belum pernah melihat rumah yang lebih indah daripada rumah tadi. Keduanya berkata: "Adapun rumah ini adalah perumahan orang-orang yang mati syahid."
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan ini adalah sebahagian dari suatu Hadis yang panjang dan di dalamnya terkandunglah berbagai macam ilmu pengetahuan. Kelengkapan Hadis ini akan datang dalam bab: Keharaman berdusta, Insya Allah Taala.

1316. Daripada Anas r.a. bahawasanya Ummur Rabi' binti al-Bara', iaitu ibunya Haritsah bin Suraqah, ia mendatangi Nabi s.a.w., lalu berkata: 

Yang Bermaksud : "Ya Rasulullah, tidakkah Tuan suka memberitahukan kepada saya tentang Haritsah yakni anaknya yang terbunuh pada hari peperangan Badar. Jikalau ia ada di dalam syurga, maka saya akan bersabar, tetapi jikalau ia ada di tempat yang selain itu, maka saya akan bersangat-sangat untuk menangisinya." Nabi s.a.w. lalu bersabda: "Hai ibu Haritsah, sesungguhnya saja ada beberapa taman di dalam syurga itu dan sesungguhnya anakmu itu telah memperoleh syurga al-Firdaus yang tertinggi."
(Riwayat Bukhari)

1317. Daripada Jabir bin Abdullah radhiallahu 'anhuma, katanya: 

Yang Bermaksud : "Ayahku didatangkan kepada Nabi s.a.w. pada hari peperangan Uhud dan ayahnya itu telah mati syahid. Ayahku itu telah dirosakkan tubuhnya, kemudian diletakkan di hadapan beliau s.a.w. Saya berkehendak akan membuka wajahnya, tetapi orang-orang banyak melarang saya. Selanjutnya Nabi s.a.w. bersabda: "Para malaikat tidak henti-hentinya menaunginya dengan sayap-sayapnya." 
(Muttafaq 'alaih)

1318. Daripada Sahl bin Hunaif r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang memohonkan kepada Allah akan kesyahidan yakni supaya mati syahid dengan hati yang sebenar-benarnya, maka Allah akan menyampaikan orang itu ke tempat kediaman para syuhada yakni pahalanya disamakan dengan mereka, sekalipun ia mati di atas tempat tidurnya." 
(Riwayat Muslim)

1319. Daripada Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang mencari kesyahidan yakni supaya mati syahid dengan hati yang sebenar-benarnya, maka ia akan diberi kesyahidan itu yakni memperoleh pahala seperti orang yang mati syahid, sekalipun kesyahidan itu tidak mengenainya yakni sekalipun tidak benar-benar mati dalam pertempuran fisabilillah." 
(Riwayat Muslim)

1320. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Orang yang mati syahid itu tidak mendapatkan kesakitan kerana terkena pembunuhan, melainkan hanyalah sebagaimana seseorang di antara engkau semua mendapatkan kesakitan kerana terkena gigitan semut dan sebagainya."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

1321. Daripada Abdullah bin Abu 'Aufa radhiallahu'anhu ma bahawasanya Rasulullah s.a.w., pada salah satu dari hari-hari di waktu beliau itu menemui musuh, beliau menantikan sehingga matahari condong hendak terbenam, beliau lalu berdiri di muka orang banyak, kemudian bersabda: "Hai sekalian manusia, janganlah engkau semua mengharap-harapkan bertemu musuh dan mohonlah kepada Allah akan keselamatan. Tetapi jikalau engkau semua menemui musuh itu, maka bersabarlah. Ketahuilah olehmu semua bahawasanya syurga itu ada di bawah naungan pedang." Selanjutnya Nabi s.a.w. bersabda: "Ya Allah yang menurunkan kitab, yang menjalankan awan, yang menghancur-leburkan gabungan pasukan musuh. Hancur-leburkanlah mereka dan berilah kita semua kemenangan atas mereka." 
(Muttafaq 'alaih)

1322. Daripada Sahl bin Sa'ad r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Ada dua macam doa yang tidak akan ditolak atau sedikit sekali ditolaknya, iaitu doa ketika ada panggilan solat yakni antara azan dan iqamah dan pula doa ketika berkecamuknya peperangan, yakni di waktu sebahagian yang bertempur itu bergulat dengan sebahagian lainnya."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad shahih.

1323. Daripada Anas r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. itu apabila berperang, mengucapkan: "Ya Allah, Engkau adalah pembantu serta penolongku, denganMulah saya bertempur dan denganMu pula saya menghubungkan diri dan denganMu juga saya berperang."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

1324. Daripada Abu Musa r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. itu apabila takut kepada sesuatu kaum atau golongan, beliau mengucapkan:

Yang Bermaksud : "Ya Allah sesungguhnya kita menjadikan Engkau yakni menjadikan perlindungan dan penjagaanMu dalam leher-leher mereka sehingga mereka tidak kuasa memperdayakan kita dan kita mohon perlindungan kepadaMu dari kejahatan-kejahatan mereka."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad shahih.

1325. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Kuda itu diikatkan pada ubun-ubunnya sebagai isyarat betapa utamanya maju dalam pertempuran dengan menaiki kuda itu. Kebaikan itu tetap ada sampai hari kiamat."
(Muttafaq 'alaih)

1326. Daripada Urwah al-Bariqi r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Kuda itu diikatkan pada ubun-ubunnya (lihat uraiannya dalam Hadis no. 1325). Kebaikan tetap ada sampai hari kiamat, iaitu memperoleh pahala jikalau mati syahid dalam peperangan fisabilillah atau memperoleh ghanimah yakni harta rampasan jikalau mendapatkan kemenangan." 
(Muttafaq 'alaih)

1327. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang menahan memiliki serta merawat seekor kuda yang digunakan untuk perang fisabilillah kerana didorong oleh keimanan kepada Allah dan mempercayai sungguh-sungguh akan janjiNya, maka sesungguhnya makanan untuk mengenyangkannya, minuman untuk melepaskan dahaganya, kotorannya, dan kencingnya itu ada timbangan pahalanya esok pada hari kiamat." 
(Riwayat Bukhari)

1328. Daripada Abu Mas'ud r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Ada seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w. dengan membawa seekor unta yang diikatkan hidungnya semacam kendali untuk kuda, lalu ia berkata: "Ini untuk sabilillah." Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda: "Engkau akan memperoleh esok pada hari kiamat sebanyak tujuh ratus ekor unta yang semuanya juga diikat hidungnya seperti ini."
(Riwayat Muslim)

1329. Daripada Abu Hammad, ada yang mengatakan Abu Su'ad, ada pula yang mengatakan Abu Usaid, ada lagi Abu 'Amir, ada pula Abu 'Amr, ada pula Abul Aswad dan ada yang mengatakan Abu 'Abs, iaitu Uqbah bin 'Amir al-Juhani r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda di atas mimbarnya: "Dan persiapkan untuk memerangi kaum kafirin itu segala kekuatan yang engkau semua dapat menyiapkannya. Ingatlah bahawasanya kekuatan ialah memanah, ingatlah sesungguhnya kekuatan ialah memanah dan ingatlah sesungguhnya kekuatan ialah memanah."
(Riwayat Muslim)

1330. Daripada Abu Hammad r.a. pula, katanya: 

Yang Bermaksud : "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Akan dibukakanlah untuk kemenanganmu semua beberapa negeri dan Allah akan mempercukupkan engkau semua yakni menolongmu dalam peperangan. Maka jangan lemahlah seseorang di antara engkau semua itu untuk bermain-main dengan anak-anak panahnya," Ini adalah sebagai anjuran untuk melatih diri agar pandai memanah."
(Riwayat Muslim)

1331. Daripada Abu Hammad r.a. pula bahawasanya ia berkata: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang telah diajari memanah, lalu meninggalkannya untuk terus berlatih, maka ia bukan dari golongan kita kaum Muslimin," atau beliau s.a.w. bersabda: "Orang itu telah melakukan kemaksiatan." 
(Riwayat Muslim)

1332. Daripada Abu Hammad r.a. pula, katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya Allah itu memasukkan dengan sebab adanya sebatang anak panah itu tiga macam orang dalam syurga, iaitu pembuatnya yang dalam membuat anak panah tadi mengharapkan keredhaan Allah, juga orang yang memanahkannya dan pula orang yang memberikan anak panah itu sebagai bantuan kepada orang yang hendak berangkat berperang fisabilillah. Lemparlah dengan panah dan naiklah kuda, tetapi jikalau engkau semua pandai melemparkan panah, maka hal itu adalah lebih saya sukai daripada engkau pandai menaiki kuda. Barangsiapa yang meninggalkan melempar dengan panah setelah ia diajarinya, kerana ia tidak suka lagi padanya, maka sungguhnya itu adalah suatu kenikmatan yang ditinggalkannya," atau beliau s.a.w. bersabda: "Orang itu menutupi kenikmatan yang telah diberikan padanya itu."
(Riwayat Abu Daud)

1333. Daripada Salamah bin al-Akwa' r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Nabi s.a.w. berjalan melalui suatu kelompok orang saling berlumba untuk memanah, lalu beliau s.a.w. bersabda:  "Pandaikanlah dirimu untuk melempar dengan panah itu hai keturunan Ismail, sebab sesungguhnya ayahmu yakni Nabiullah Ismail a.s. adalah seorang yang pandai melempar dengan panah." 
(Riwayat Bukhari)

1334. Daripada 'Amr bin 'Abasah r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa melempar dengan sebatang anak panah dalam peperangan fisabilillah, maka baginya adalah pahala yang sama dengan memerdekakan seorang hambasahaya."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahwa ini adalah Hadis hasan shahih.

1335. Daripada Abu Yahya iaitu Khuraim bin Fatik r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang menafkahkan sesuatu nafkah untuk peperangan fisabilillah, maka dicatatlah untuknya pahala sebanyak tujuh ratus kali lipatnya."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

1336. Daripada Abu Said r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Tiada seorang hambapun yang berpuasa sehari dalam sabilillah, melainkan Allah menjauhkan diri orang itu dengan sebab puasanya sehari tadi, sejauh perjalanan tujuh puluh tahun dari neraka." 
(Muttafaq 'alaih)

1337. Daripada Abu Umamah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya: 

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang berpuasa sehari dalam sabilillah, maka Allah membuatkan antara orang itu dengan neraka sebuah khandak tanah yang digali sebagaimana jauhnya antara langit dan bumi."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

1338. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang mati dan belum pernah melakukan peperangan, juga tidak pernah tergerak hatinya untuk melakukannya itu yakni tidak ada keinginannya sama sekali untuk berjihad fisabilillah, maka ia mati dengan menetapi satu cabang dari kemunafikan." 
(Riwayat Muslim)

1339. Daripada Jabir r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Kita semua bersama Nabi s.a.w. dalam suatu peperangan, lalu beliau s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya di Madinah itu ada beberapa orang lelaki yang engkau semua tidak menempuh suatu perjalanan dan tidak pula menyeberangi suatu lembah, melainkan orang-orang tadi ada besertamu yakni sama-sama memperoleh pahala, mereka itu terhalang oleh sakit maksudnya andaikata tidak sakit pasti ikut berperang."

Dalam riwayat lain lagi disebutkan: 

Yang Bermaksud : "Mereka itu terhalang oleh keuzuran."

Dalam riwayat lain lagi disebutkan:

Yang Bermaksud : "Melainkan mereka  yang tertinggal itu berserikat denganmu semua dalam hal pahalanya."
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dari riwayat Anas, juga diriwayatkan oleh Imam Muslim dari riwayat Jabir dan lafaz di atas adalah bagi Imam Muslim.

1340. Daripada Abu Musa r.a. bahawasanya ada seorang Arab penghuni pedalaman negeri Arab mendatangi Nabi s.a.w., lalu berkata:

Yang Bermaksud : "Ya Rasulullah, ada seorang yang berperang dengan tujuan hendak merebut harta rampasan, ada pula seorang yang berperang dengan tujuan supaya disebut-sebut namanya dan ada pula seorang yang berperang dengan tujuan untuk memperlihatkan betapa besar keberaniannya."

Dalam riwayat lain disebutkan: 

Yang Bermaksud : "Ada seorang berperang untuk menunjukkan keberanian, ada pula yang berperang untuk mempertahankan kebaikan nama keluarga."

Dalam riwayat lain lagi disebutkan:

Yang Bermaksud : "Ada orang yang berperang kerana melepaskan kemarahannya, maka yang manakah di antara semua itu yang termasuk orang yang berperang fisabilillah?" Rasulullah s.a.w. menjawab: "Barangsiapa yang berperang dengan tujuan supaya kalima-tullah yakni agama Allah itu menjadi yang tertinggi, maka orang sedemikian itulah yang disebut jihad fisabilillah."
(Muttafaq 'alaih)

1341. Daripada Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tiada sepasukan tentera atau sekelompok barisan tempur yang berperang lalu memperoleh ghanimah harta rampasan dan selamat dari kematian, melainkan mereka itu telah mempercepatkan dua pertiga pahala yang harus diperolehnya. Tiada sepasukan tentera atau sekelompok barisan tempur yang kembali dengan tangan hampa yakni tidak memperoleh ghanimah dan terkena bencana mati syahid atau luka-luka melainkan telah sempurnalah pahala yang harus mereka peroleh itu." 
(Riwayat Muslim)

1342. Daripada Abu Umamah r.a. bahawasanya ada seorang lelaki berkata: 

Yang Bermaksud : "Ya Rasulullah, berikanlah izin kepada saya untuk merantau ke negeri orang lain. Nabi s.a.w. lalu bersabda:  "Sesungguhnya cara perantauan untuk umatku itu ialah berjihad fisabiliilah 'Azzawajalla."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad yang baik.

1343. Daripada Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma dari Nabi s.a.w., sabdanya:

Yang Bermaksud : "Pulang dari peperangan itu pahalanya seperti dalam melakukan peperangan."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad yang baik.

Alqaftah ialah pulang. Maksudnya ialah bahawa pulang dari peperangan setelah selesainya. Ini mengandung pengertian bahawasanya pulangnya seseorang dari peperangan sesudah perang itu selesai, juga diberi pahala sebagaimana semasa dalam peperangan sampai datang di rumah

1344. Daripada as-Saib bin Yazid r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Ketika Nabi s.a.w. datang dari peperangan Tabuk, lalu disambut oleh orang banyak. Saya juga menyambut beliau s.a.w. itu bersama beberapa anak kecil di tempat yang bernama Tsaniyyatul wadak."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad shahih dengan menggunakan lafaz di atas. ]uga diriwayatkan oleh Imam Bukhari, katanya:

Yang Bermaksud : "Kita semua pergi untuk menyambut Rasulullah s.a.w. bersama anak-anak kecil di Tsaniyyatul wadak."

1345. Daripada Abu Umamah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya: 

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang tidak pernah berperang atau tidak pernah mempersiapkan keperluan-keperluan untuk orang yang akan melakukan peperangan atau tidak berlaku sebagai pengganti dari seseorang yang melakukan peperangan dalam keluarganya dengan kebaikan yakni mencukupi keluarga yang ditinggalkan dengan memberikan nafkah, perlindungan dan apa saja yang diperlukan, maka Allah akan mengenakan padanya dengan sesuatu bencana sebelum hari kiamat."
Diriwayatkan oleh imam Abu Daud dengan isnad shahih

1346. Daripada Anas r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Berjihadlah engkau semua kepada kaum musyrikin itu dengan hartamu, dirimu dan lisanmu." 
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad shahih.

1347. Daripada Abu 'Amr, ada yang mengatakan Abu Hakim, iaitu an-Nu'man bin Muqarrin r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Saya menyaksikan Rasulullah s.a.w., jikalau beliau tidak melakukan peperangan di permulaan siang hari, maka tentulah beliau mengakhirkan peperangan sehingga tergelincirnya matahari dan meniuplah angin dan turunlah kemenangan."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

1348. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Janganlah engkau semua mengharap-harapkan bertemu musuh, tetapi apabila engkau semua menemui mereka, maka bersabarlah." 
(Muttafaq 'alaih)

1349. Daripada Abu Hurairah r.a. dan dari Jabir radhiallahu 'anhuma bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Perang itu tipuan," yakni dalam peperangan wajiblah menggunakan tipudaya untuk dapat memperoleh kemenangan.”

(Muttafaq 'alaih)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan