“Yaa Allah! Yaa Tuhanku! Elokkanlah
kejadianku dan budi pekertiku!”
Dalam
doa yang lain pula, baginda mengucapkan:
“Yaa Allah! Yaa Tuhanku! Jauhkanlah diriku
dari budi pekerti yang terkeji.”
Allah
Ta’ala telah mengabulkan doanya, kerana menepati janjiNya dalam ayat berikut:
“Mohonlah kepadaKu, nescaya pasti aku
mengabulkan.”
(al-Mu’min: 60)
Lalu
Allah Taala menurunkan ke atas Junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. al-Quran
dan mendidiknya sesuai dengan akhlak al-Quran, sehingga baginda menerima
kepujian yang amat tinggi dengan dikatakan, bahwa budi pekerti baginda itu
adalah al-Quran.
Sebenarnya
al-Quran telah mendidik baginda supaya bersifat pemaaf suka mengajak orang ke
jalan kebaikan serta tiada menendahkan kata-kata yang bodoh, seperti firman
Allah yang berbunyi:
“Berikanlah kemaafan dan suruhlah dengan
kebaikan serta pedulikanlah orang-orang yang bodoh itu.”
(al-A’raf: 199)
Al’Quran
juga mendidik baginda supaya melaksanakan keadilan, melakukan kebaikan kepada
orang ramai, ingat kepada kaum kerabat melarang melakukan segala macam
kemungkaran dan kekejian seperti firman Allah Ta’ala yang berikut:
“Sesungguhnya Allah memerintah agar berlaku
adil, berbuat baik dan memberi keluarga yang terdekat dan Dia melarang berbuat
kekejian (zina) kemungkaran dan kedurhakaan.”
(an-Nahal: 90)
Al-Quran
juga mendidik baginda supaya sentiasa bersabar dalam segala hal, sebagaimana
firmanNya:
“Dan bersabarlah terhadap apa yang
menimpamu, sesungguhnya yang demikian itu termasuk perintah-perintah yang
sungguh-sungguh.”
(Luqman: 17)
Al-Quran
juga mendidik baginda supaya bersifat pemaaf dan memberi kelonggaran,
sebagaimana firmanNya:
Al-Quran
juga mendidik baginda supaya bersifat pemaaf dan memberi kelonggaran,
sebagaimana firmanNya:
“Maka maafkanlah mereka dan berikanlah
kelonggaran, sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berbuat baik.”
(al-Maidah: 13)
Al-Quran
juga mendidik baginda supaya kejahatan itu ditolak dengan kebaikan, sebagaimana
firmanNya:
“Tolaklah kejahatan itu dengan cara yang
paling baik, sehingga kiranya ada permusuhan di antaramu dengannya menjadi
seolah-olah kawan yang setia.”
(Surah Fussilat: 34)
Al-Quran
juga mendidik baginda supaya menahan marah dan memaafkan orang lain,
sepertimana ayat yang berikut pula:
“Dan mereka yang menahan kemarahan serta
memaafkan orang-orang lain.”
(ali-Imran : 134)
Al-Quran
juga mendidik baginda supaya meninggalkan semua sangkaan-sangkaan buruk, tidak
mengintip-intip atau mengeji orang lain, sebagaimana firman Allah yang berikut:
“Jauhilah banyak-banyakj persangka, kerana
setengah dari persangka itu dosa. Dan janganlah kamu mengintip-intip dan jangan
seseorang kamu mencaci seorang yang lain.”
(al-Hujurat: 12)
Demikianlah
pengajaran al-Quran terhadap peribadi Rasulullah s.a.w dan
pengajaran-pengajaran seumpama ini sangat banyak terdapat di dalam al-Quran.
Dan orang pertama yang dimaksudkan bagi pendidikan dan pengajaran ini, ialah
diri Rasulullah s.a.w. Kemudian dari itulah barulah cahayanya menyinari
sekalian makhluk yang lain. Sesungguhnya baginda Rasulullah s.a.w. telah mendapat
pendidikan yang seumpama dari al-Quran, lalu baginda mendidik ummatnya pula
dengan al-Quran juga.
Sebab
itulah Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
“Aku telah diutus semata-mata untuk
menyempurnakan budi pekerti yang mulia.”
Selanjutnya
Rasulullah s.a.w. telah mengajak sekalian makhluk supaya melengkapi diri
masing-masing dengan akhlak yang mulia, Apabila Allah Ta’ala telah
menyempurnakan budi perkerti baginda lalu Allah memujinya dengan firmanNya yang
berbunyi:
“Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad), di
atas budi pekerti yang amat luhur.”
(al-Qalam: 4)
Kemudian
baginda pun menyatakan kepada sekalian makhluk di bumi, bahwasanya Allah amat
mencintai akhlak dan budi pekerti yang mulia seraya membenci akhlak dan
kelakuan yang jahat.
Berkata
Saiyidina Ali r.a.: Aku merasa amat hairan, bila seorang Muslim didatangi
saudaranya Muslim yang lain dengan suatu keperluan, malangnya ia tiada
menganggap dirinya layak untuk membuat kebajikan. Apakah ia tiada mengharapkan
pahala, ataupun tiada takut kepada balasan? Sepatutnya ia akan menyegerakan
dirinya kepada budi pekerti yang mulia, kerana yang demikian itu akan
menunjukkan dia ke jalan yang selamat.
Dalam
sebuah Hadis pula:
“Sesungguhnya
Allah menghiasi Islam dengan budi pekerti yang mulia dan perbuatan yang terpuji.”
Dalam
kontek Hadis tersebut ialah: Bergaul dengan baik memperlakukan secara terhormat
dan sopan-santun, membuat baik, memberi makanan dan minuman, memberi salam,
melawat pesakit, mengiringi jenazah, berbaik-baik dengan semua jiran, tidak
kira Muslim atau kafir, menghormati orang yang lebih tua, menerima undangan dan
mendoakan bagi si pengundang, memaafkan orang memperdamaikan antara orang
ramai, murah hati dan sedia memberi, berlapang dada, menahan marah, meniggalkan
segala larangan agama, menjauhi caci-maki, tidak bohong, tidak kikir dan
bakhil, tidak menghampakan, tidak menipu atau memperdayakan orang, tidak
mengumpat, tidak mengadu domba, tidak memutuskan tali silaturrahim, tidak
berakhlak jahat, tidak sombong, tidak bermegah diri, tidak meninggi diri, tidak
banyak bicara, tidak bercakap kotor, tidak melakukan kekejian, tidak
menyumpah-seranah, tidak dengki atau hasad, tidak memuji diri, tidak membuat
curang, tidak melanggar batas dan tidak menganiayai.
Berkata
anas r.a: Tidak ada suatu nasihat yang baik yang dianjurkan oleh Rasulullah
s.a.w melainkan baginda telah menyeru kita sekalian untuk bersifat dengannya
dan memerintahkan kita melengkapi diri kita dengannya. Sebaliknya tidak ada
suatu penipuan atau kecelaan yang dilarang oleh baginda, melainkan baginda
telah mengingatkan kita, dan menyuruh kita menjauhi diri daripadanya.
Dan
memadailah nagi kita ayat yang berikut ini, sebab ia telah mencakup semua
sifat-sifat mulia yang perlu kita bersifat dengannya; iaitu firman Allah
Ta’ala:
“Sesungguhnya Allah memerintah agar berlaku
adil, berbuat baik dan memberi keluarga yang terdekat dan Dia melarang berbuat
kekejian (zina), kemungkaran dan kedurhakaan. Allah menasihati kamu moga-moga
kamu sekalian ingat”.
(an-Nahal: 90)
Berkata
Mu’az pula: Rasulullah s.a.w. telah berwasiat kepadaku, katanya: Wahai Mu’az!
Aku mewasiatkan engkau dengan bertaqwa kepada Allah, dan berbicara benar,
menepati janji, menunaikan amanat, menjauhi khianat, memelihara tetangga,
berbelas kasihan terhadap anak yatim, berlunak dalam kata bicara, memberi
salam, bagus dalam pekerjaan, sedikit berangan-angan, menetapi keimanan,
mendalami al-Quran, mencintai akhirat, gentar akan hari penghisaban dan
merendah diri.
Aku
melarang engkau memaki orang yang bijaksana, mendustakan orang yang benar, menuruti
orang yang berdosa, mendurhakai Imam (Pemerintah) yang adil dan merosakkan
tanah.
Aku
mewasiatkan lagi agar engkau sentiasa takut kepada Allah pada setiap batu,
pohon dan tanah. Dan hendaklah engkau bertaubat pada setiap dosa yang engkau
lakukan. Yang rahasia secara rahasia, dan yang terang secara terang-terangan.
Demikianlah
contohnya baginda Rasulullah s.a.w. mendidik umatnya serta menyeru mereka
supaya bersifat dengan budi pekerti yang luhur dan akhlak yang mulia.
Contoh-contoh
akhlak Rasulullah s.a.w.
Rasulullah
s.a.w. itu adalah manusia yang amat toleran, amat berani, amat adil dan amat
bersopan-santun sekali. Tangannya tidak pernah sama sekali menyentuh tangan
wanita ajnabiah (asing) yang bukan miliknya sebagai hamba sahaya atau yang
mempunyai hubungan pernikahan dengannya ataupun yang bukan mahramnya.
Baginda
amat murah hati orangnya. Tidak pernah baginda tidur selagi ada dalam tangan
baginda sedinar ataupun sedirham. Bila ada kelebihan wang dalam tangannya dan
tiada pula sesiapa yang hendak diberikannya sehingga malam tiba, maka baginda
tidak akan kembali ke rumahnya, melainkan sesudah baginda menemui orang yang
berhajat untuk diberikan wang yang lebih itu kepada orang tersebut.
Baginda
tiada mengambil rezeki yang dikurniakan oleh Allah Ta’ala lebih dari keperluan
makan-minum untuk setahun saja. Selebih dari rezeki-rezeki itu baginda letakkan
untuk fi-sabilillah. Tidak pernah dimintai sesuatu darinya, melainkan baginda
memberinya. Apabila habis, baginda akan mengambil pula dari simpanan makanan
keluarganya sendiri lalu memberikan kepada orang yang berhajat, sehingga
seringkali belum sempat selesai akhir tahun, makanan itu akan kehabisan, lalu
baginda terpaksa meminjam pula dari orang lain untuk mencukupi keperluannya
sendiri.
Bagindalah
sendiri yang menjahit kasutnya bila putus dan menampal bajunya bila koyak.
Baginda suka membantu ahli rumah dalam pekerjaan rumahtangganya. Baginda amat
pemalu orangnya tidak pernah menatap wajah orang lama-lama. Baginda menyahut
undangan orang yang merdeka dan hamba sahaya. Baginda menerima hadiah tidak
kira pun apa pun, walaupun hanya seteguk air susu, dan sering membalas hadiah
itu dan memakannya. Tetapi baginda tidak memakannya dari pemberian sedekah.*
baginda tidak pernah merasa dirinya rendah bila memenuhi keperluan hamba sahaya
wanita ataupun seorang miskin.
*
Kerana sedekah itu adalah bahagian fakir-miskin dan seumpamanya – pent.
Baginda
amat marah sekali jika hak Allah dicabul, tetapi tidak marah pula, jika haknya
sendiri dilanggar. Pada suatu kali, seorang sahabatnya terbunuh di kawasan
perkampungan Yahudi (tidak diketahui siapa pembunuhnya – pent), baginda tidak
membalas dendam terhadap kaum Yahudi, tetapi baginda menghukum menurut yang
hak; iaitu mendenda mereka membayar fidyah sebanyak 100 ekor unta betina tidak
lebih dari itu. Padahal para sahabat ketika itu, sangat berhajat kepada
tambahan sekalipun sesekor lagi untuk dijadikan makanan bagi menguatkan diri
mereka.
Baginda
sentiasa mengikat batu di perutnya untuk menahan lapar. Bila makan tidak pernah
cerewet, tetapi makan apa yang disediakan saja dan tidak pernah menolak.
Kiranya makanan yang dihidangkan itu hanya buah tamar tanpa roti, baginda makan
juga. Kiranya yang dihidangkan itu daging panggang, makan juga. Ataupun jika
roti gandum atau roti syair, makan juga. Ataupun manisan saja atau madu, makan
juga. Ataupun susu semata-mata tanpa roti, minum juga. Jika diberikan semangka
ataupun kurma mengkal, makan juga. Tidak pernah bersandar di waktu makan
ataupun memasang meja untuk meletakkan makanan. Tidak pernah kenyang dari roti
gandum selama tiga hari berturut-turut, sehingga wafat menemui Allah Ta’ala.
Ini semuanya dilakukan semata-mata kerana mementingkan diri orang lain dari
diri sendiri bukan kerana fakir atau kikir.
Adapun
peribadi Rasulullah s.a.w. itu seorang yang amat tawadhu’ (merendah diri) amat
pendiam bukan sombong, amat fasih dalam tutur kata tanpa banyak bicara amat
sempurna dan elok paras rupanya. Tidak pernah menganggap penting sesuatu pun
dari urusan keduniaan. Cincinnya terbuat dari perak, yang dipakainya di jari
kelingking kanan dan kiri. Baginda mengenderai keledai dan membenarkan di
belakang keledai itu dibuncingi oleh hamba sahayanya ataupun orang lain. Selalu
melawat pesakit-pesakit meskipun rumahnya jauh dipinggir kota, suka kepada yang
baik, sering duduk bersama-sama fakir-miskin, memberi makan kepada orang
miskin. Baginda menghormati orang-orang yang terutama, sentiasa memuliakan
orang-orang yang dimuliakan dengan berbakti kepada mereka.
Baginda
Rasulullah s.a.w. sentiasa berhubung dengan kaum kerabatnya, tidak pernah
mengecewakan sesiapapun, selalu menerima alasan orang yang memberikan keuzuran,
suka bergurau-senda, tetapi tidak berkata melainkan yang hak saja, tertawanya
setakat senyum saja tanpa mengilai. Baginda tidak pernah mengingkari
permainan-permainan yang mubah (harus) yang di bolehkan oleh agama, pernah
berlumba lari dengan isterinya. Ada kalanya setengah-setengah orang tidak
bertimbang rasa mengangkat suara di hadapan baginda, tetapi baginda tetap
bersabar saja. Tidak pernah makanan atau pakaian baginda lebih baik dari
makanan dan pakaian hamba sahayanya. Tidak pernah berlalu suatu masa pun tanpa
membuat sesuatu pekerjaan yang diredhai Allah, ataupun pekerjaan lain yang
perlu untuk membetulkan diri sendiri.
Baginda
selalu bersiar-siar di kebun-kebun sahabat-sahabatnya. Tidak pernah
menghina-hinakan orang miskin kerana kemiskinannya. Tidak gentar kepada kepada
raja kerana kekuasaan atau kerajaannya. Baginda menyeru yang rendah dan yang
tinggi kepada Allah Ta’ala dengan seruan yang sama.
Allah
Ta’ala telah melengkapkan peribadi Rasulullah s.a.w. dengan kelakuan yang
tinggi dan siasah yang sempurna, padahal baginda itu seorang yang ummi, tidak
pandai membaca atau menulis. Baginda dibesarkan di negeri yang masih dibelenggu
oleh kejahilan dan dikelilingi oleh padang pasir, hidup dalam keadaan miskin
dan sebagai penggembala kambing, seorang anak yatim tiada berayah dan tiada
beribu. Tetapi Allah Ta’ala telah mendidik baginda dengan sifat budi
pekerti yang luhur dan perjalanan yang terpuji. Diceritakan kapada baginda
berita-berita orang yang terdahulu dan yang akan datang untuk di ambil
pelajaran daripadanya. Dijadikan sempadan bagi keselamatan dan kemenangan di
Hari
Akhirat serta tauladan bagi kebahagiaan dan jalan keluar di dalam dunia.
Moga-moga
Allah mengurniakan petunjuk kepada kami untuk menurut segala perintah
Rasulullah s.a.w. dan mencontohi segala tauladan dalam perbuatan dan
perilakunya, Amin Ya Rabbal Alamin.
Adab
dan akhlak Rasulullah s.a.w.
Sebagaimana
yang diriwayatkan mengenai perilaku Rasulullah s.a.w., bahwa baginda tidak
pernah sama sekali memukul seorang pun dengan tangannya, melainkan
dipukulnya kerana fi-sabilillahi Ta’ala. Baginda juga tidak pernah memeram
dendam kerana sesuatu yang dilakukan ke atasnya dirinya sendiri, melainkan bila
melihat kehormatan Allah dicabuli. Jika baginda diminta untuk memilih antara
dua perkara, tanpa ragu-ragu lagi baginda akan memilih yang paling ringan dan
mudah antara keduanya, kecuali jika pada perkara itu ada dosa, ataupun akan
menyebabkan terputusnya perhubungan silaturrahim, maka baginda akan menjadi
orang yang paling jauh sekali daripadanya. Tiada pernah seseorang yang datang
kepada nabi s.a.w., baik ia merdeka atau hamba sahaya ataupun amah (hamba
sahaya perempuan) mengadukan keperluannya, melainkan baginda akan memenuhi
hajat masing-masing.
Berkata
Anas r.a.: Demi Zat yang mengutusnya dengan kebenaran. Ia (Nabi) tiada pernah
berkata padaku dalam perkara yang tiada diinginnya, mengapa engkau lakukan itu.
Dan apabila isteri-isteri memarahiku atau sesuatu yang aku lakukan, maka ia
berkata kepada mereka: Biarkanlah si Anas itu, dan jangan dimarahi, sebenarnya
tiap-tiap sesuatu itu berlaku menurut ketentuan dan kadar.
Termasuk
akhlaknya yang mulia, ialah memulakan memberi salam kepada sesiapa saja yang
ditemuinya. Jika ada orang yang mengasarinya kerana sesuatu keperluan, ia
menyabarkannya sehingga orang itu memalingkan muka daripada baginda. Bila
berjumpa dengan salah seorang sahabatnya, segera ia akan menghulurkan tangan
untuk berjabat tangan. Baginda tidak pernah bangun atau duduk, melainkan
lidahnya sentiasa menyebut nama Allah. Seringkali bila sedang sembahyang, lalu
ada tetamu yang datang kerana sesuatu keperluan, maka segeralah ia meringkaskan
sembahyangnya untuk menyambut tetamu seraya bertanya kepadanya:
Apa
hajat anda?
Bila
baginda berada di dalam sesuatu majlis antara para sahabatnya tidak pernah
dikhususkan satu tempat baginya, melainkan di mana saja baginda sampai, di situlah
ia duduk. Baginda selalu menghormati sesiapa saja yang mendatanginya, sehingga
terkadang-kadang baginda sampai menghamparkan bajunya supaya orang itu duduk di
atasnya. Sering pula baginda memberikan bantal sandaran kepada orang yang
datang, supaya orang itu bersandar padanya. Bila di dalam suatu majlis yang
ramai, baginda menghadapkan wajahnya kepada semua orang, satu lepas satu,
sehingga seolah-olah kesemua majlisnya, pendengarannya, percakapannya,
kehalusan budi pekertinya dan perhatiannya ditumpukan kepada setiap orang yang
duduk bersamanya di dalam majlis itu. Padahal majlis Rasulullah s.a.w. itu
umumnya ialah majlis yang diliputi oleh kesopanan kerendahan diri dan amanah.
Allah
telah berfirman di dalam al-Quran al-Karim:
“Oleh kerana rahmat Tuhan engkau bersikap
lemah lembut terhadap mereka, dan kiranya engkau berbudi kasar dan berhati
bengis, niscaya mereka akan lari dari sekelilingmu.”
(ali-Imran : 159)
Baginda
lebih suka memanggil para sahabatnya dengan nama gelaran masing-masing untuk menghormati
mereka akan memikat hati mereka. Sesiapa yang tidak punya nama gelaran, baginda
memberinya nama gelaran, lalu ia pun dipanggil dengan gelaran itu. Bukan kaum
lelaki saja yang diberi nama gelaran malah kaum wanita juga, sama ada pernah
melahirkan anak mahupun yang tidak. Bahkan kepada anak-anak kecil pun demikian
juga, sehingga hati anak-anak itu tertarik kepada peribadinya s.a.w.
Baginda
Rasulullah s.a.w. adalah seorang yang amat jarang marahnya, tetapi jika marah
paling segera redha pula. Baginda adalah orang yang berhati belas terhadap
orang ramai, paling baik antara mereka sekalian, dan paling banyak memberikan
manfaat kepada seluruh manusia. Tidak pernah sekalipun terdengar suara yang
tinggi dalam semua majlis-majlisnya.
Apabila
bangun dari majlisnya, baginda sering membaca :
“Maha
Suci engkau wahai Tuhanku dengan segala kepujian bagiMu, aku menyaksikan
bahawasanya tiada tuhan melainkan Engkau, aku memohon keampunan kepadaMu dan
aku bertaubat kepadaMu.”
Percakapan
Rasulullah dan ketawanya
Adapun
Rasulullah s.a.w seorang yang amat fasih sekali dalam kata-kata dan amat manis
sekali dalam tutur bicara. Baginda pernah berucap, ujarnya: Saya adalah orang
yang sangat fasih bertutur dalam bahasa Arab.
Kata
bicara baginda sentiasa padat lengkap, tidak panjang, tidak pendek, sehinggat
amat mudah bagi orang yang mendengarnya untuk menghafalkan dan menurut
arahannya. Bila bercakap, suara baginda sangat nyaring, indah tekanannya bila
di dengar. Baginda tidak bicara tanpa perlu. Tiada berkata-kata dalam ketika
redha atau marah, kecuali yang hak semata-mata. Bila mendengar ada orang yang
berbicara kurang baik, baginda akan memalingkan mukanya dari orang itu. Tetapi
bila ada sesuatu yang harus disampaikan sedangkan ia benci kepadanya, maka
baginda akan menggunakan kata-kata kiasan atau sindiran.
Bila
baginda berbicara dalam sesuatu majlis semua para hadirin akan mendengar dengan
penuh minat. Apabila baginda selesai dari bicaranya, barulah pada hadirin pula
berbicara, seorang demi seorang tanpa bertelingkah antara satu dengan yang
lain. Dalam semua perbicaraannya, baginda sering isikan dengan kata-kata yang
hak dan nasihat-nasihat yang berguna.
Baginda
seringkali tersenyum dan tertawa di hadapan para sahabatnya. Sering terharu
terhadap apa saja yang dibicarakan oleh mereka, malah kadang-kadang baginda
turut sama dalam perbicaraan itu. Ada kalanya baginda tertawa agak melebar
sedikit hingga ternampak gigi-gigi serinya. Manakala para sahabat turut tertawa
sama, tetapi tidak lebih dari kumtum senyuman, kerana menuruti jejak langkah
baginda sambil menghormati kedudukannya di dalam majlis.
Apabila
turun sesuatu bencana yang menimpa ummat, maka baginda segera akan menyerahkan
perkara itu sepenuhnya kepada Allah dan membersihkan dari dari segala kekuasaan
dan kekuatan. Kemudian baginda memohon turunnya petunjuk dari Allah Ta’ala lalu
berdoa:
“Ya
Allah! Ya Tuhanku! Dan wahai Tuhannya Jibril, Mikail dan Israfil, Tuhan yang
mencipta semua petala langit dan bumi. Maha Mengetahui segala yang ghaib dan
yang terang, Engkaulah yang menghukumkan antara sekalian hamba-hambaMu dalam
segala perkara yang mereka pertelingkahkan. Berikanlah kepadaku petunjuk yang
benar dalam perkara yang dipertelingkahkan itu dengan keizinanMu, sesungguhnya
Engkaulah yang memberikan petunjuk kepada siapa yang Engkau kehendaki ke jalan
yang lurus.”
Tata-tertibnya
di waktu menghadapi makanan.
Rasulullah
s.a.w sentiasa memakan apa saja yang disediakan baginya. Apabila hidangan telah
tersedia, bagindapun membaca:
“Dengan nama Allah, wahai Tuhanku!
Jadikanlah makanan ini suatu nikmat yang disyukuri yang akan menyampaikan
nikmat ini kepada nikmat syurga.”
Baginda
tidak suka memakan makanan yang panas, ujarnya: Sesungguhnya Allah Ta’ala tidak
memberi kita makanan dari api, sejukkanlah makanan itu dulu!
Bila
makan, baginda sentiasa makan apa-apa yang ada di dekatnya. Baginda makan roti
gandum, mentimum dengan kurma mengkal. Kebiasaannya makanannya sehari-hari
terdiri dari air dan kurma. Makanan yang paling disukai oleh baginda ialah
daging. Baginda suka juga memakan tsarid (roti bercampur suf) dengan daging,
dan suka makan buah qara’ (sejenis buah).
Dari
daging kambing yang paling digemari oleh baginda ialah bahagian rusuk dan
bahunya, dan yang tiada digemarinya pula ialah buah-pinggang, bahagian kemaluan
jantan atau betina, tempat simpan air kencingnya, daging keras yang tumbuh di
bawah kulit kerana sakit. Semua ini adalah makruh mamakannya.
Baginda
tidak makan bawang putih atau bawang besar. Baginda tidak pernah menjijik
sesuatu makanan pun, tetapi jika ingin di makannya, jika tidak ditinggalkannya.
Baginda tidak suka daging biawak* dan empedu tiadalah ia mengharamkannya.
Selesai saja dari makan, baginda akan berdoa:
* Yang
dimaksudkan di sini ialah biawak yang hidup di padang pasir dihukumkan halal
memakannya, kerana ia hidup di darat saja. Adapun biawak yang terdapat di
negeri kita itu adalah haram memakannya, kerana ia hidup di darat dan di laut
atau sungai, harap jangan sampai terkeliru – pent.
“Segala
pujian bagi Allah. Ya Allah! Ya Tuhanku! BagiMulah segala kepujian, Engkau
telah memberiku makan, sehingga aku kenyang. Engkau telah memberiku minum
sehingga aku puas. BagiMu segala kepujian. Tiada teringkarMu nikmatMu, tiada
tertinggal bahkan sentiasa diperlukan lagi.”
Sebaik-baik
saja baginda selesai dari memakan daging, akan dibasuhnya kedua tangannya
sebersih-bersihnya. Baginda meminum air dengan tiga kali tegukan dengan
meminumnya seteguk demi seteguk, bukan ditelannya sekaligus sehingga habis.
Setiap kali ia meneguk air itu setiap itulah ia bernafas, bukan di dalam bekas
itu tetapi di luarnya.
Seringkali
juga bila baginda berada seorang diri di rumah, baginda tidak merasa berat
untuk menyediakan makanan yang hendak di makan atau menghidangkannya untuk
dirinya sendiri.
Tata-tertibnya
bila memakai pakaian.
Baginda
Rasulullah s.a.w. memakai apa saja pakaian tanpa memilih, tetapi kebanyakkan
dari pakaian yang dipakainya ialah yang berwarna putih. Semua pakaian baginda
melabuh hingga ke buku lali, manakala qamisnya sentiasa terkancing
butang-butangnya tetapi kadang-kadang terbuka juga.
Baginda
mempunyai dua salinan baju khusus untuk sembahyang Juma’at selain
pakaian-pakaian yang dipakainya pada hari-hari selain Jum’at. Ada kalanya
baginda memakai selembar pakaian saja, tidak ada padanya selain dari itu, lalu
baginda mengimami orang ramai dengan memakai pakaian itu juga. Pernah suatu
masa dahulu, baginda mempunyai pakaian serba hitam yang dipakainya, tetapi
kemudian diberikannya pada orang. Baginda memakai cincin. Kadangkala baginda
keluar rumah dan pada cincin iti diikatkan seutas tali, agar tali itu akan
mengingatkannya sesuatu yang dilupainya. Dengan cincin itulah, baginda
mengkhatam (memohorkan) semua surat-surat.
Baginda
juga memakai kopiah (songkok) di bawah ikatan sarbannya kadang-kadang memakai
kopiah saja tanpa sarban. Kadang-kadang pula baginda menanggalkan kopiah itu
dari kepalanya lalu dijadikannya sebagai batasan tempat sembahyang, kemudian
baginda bersembahyang berhadapan dengannya.
Bila
baginda memakai pakaian, baginda memulakan dari kanan seraya berdoa:
“Segala
kepujian bagi Allah yang telah memberikan pakaian untuk menutupi auratku dan
untuk aku menghiaskan diri dari muka orang ramai.”
Apabila
menanggalkan pakaian, dimulakannya dari kiri dan bila baginda menukar pakaian
baru, diberikanlah yang lama itu kepada orang miskin, kemudian dia bersabda:
“Setiap
orang Muslim yang memberi pakaian kepada Muslim yang lain kerana Allah, niscaya
ia berada dalam jaminan Allah dan pemeliharaanNya semasa hidup mahupun setelah mati.”
Baginda
mempunyai tempat tidur yang terbuat dari kulit berisi jerami, dan bersamanya
selembar baju ‘abaah yang dijadikan hamparan tidur di bawa kemana saja
perginya.
Selain
itu, baginda juga sering memberi nama kepada binatang tunggangannya, senjatanya
dan juga barang-barangnya.
Suka
memaafkan orang lain.
Rasulullah
s.a.w. adalah seorang yang amat lapang dada dan suka memaafkan orang lain
meskipun baginda mampu membalas dendam. Sekali peristiwa dalam suatu
peperangan, seorang dari kaum musyrikin telah melihat kaum Muslimin sedang
berehat-rehat, lalu ia pun mendapatkan Rasulullah dan berdiri dikepalanya
dengan sebilah pedang, seraya berkata kepada baginda: Siapakah yang dapat
mempertahankan engkau dari pedangku ini? Rasulullah s.a.w. segera menjawab:
Allah.
Mendengar
perkataan itu, gementarlah tangan orang musyrik itu dan pedang itu pun jatuh
dari tangannya. Maka Rasulullah s.a.w. pun mengambilnya, seraya berkata pula
kepadanya: Siapakah kini yang dapat mempertahankan engkau daripadaku pula?
Orang Musyrik itu dengan susah payah menjawab: Ambillah nyawaku dengan cara
yang baik. Baginda pula berkata kepadanya: Katakanlah: Asy-hadu Allaa Illaha
Illallahu wa Annii Rasulullaahi (Aku menyaksi bahwasanya tiada tuhan melainkan
Allah dan aku ini Rasulullah). Katanya: Tidak. Aku tidak akan mengucapkannya,
akan tetapi aku berjanji tidak akan memerangimu lagi, dan tidak akan membantu
orang-orang yang memerangimu itu.
Oleh
baginda dibebaskannya orang itu, lalu ia pun mendapati kaumnya seraya berkata:
wahai kaumku! Aku telah datang dari seorang yang amat baik sekali di antara
manusia sekalian (yang di maksudkannya ialah Nabi Muhammad s.a.w.)
Dalam
peristiwa-peristiwa yang lain, banyak sekali berlaku para sahabat meminta izin
membunuh orang-orang yang membuat jahat kepada Rasulullah s.a.w. Mereka
mengatakan kepadanya: Izinkanlah kami menetak kepalanya wahai Rasulullah!
Tetapi Rasulullah s.a.w. tidak bersetuju malah malarang.
Dalam
pada itu baginda tidak pernah menolak alasan-alasan orang yang memberikan
keuzuran kepadanya, dan baginda sering berkata:
“Mudah-mudahan Allah merahmati
saudaraku Musa, sebenarnya beliau itu telah disakiti lebih dari itu, tetapi
beliau bersabar saja.”
Baginda
pula berkata:
“Jangan
sampai ada seseorang kamu yang menyampaikan sesuatu berita tentang seorang dari
para sahabatku, sesungguhnya aku ingin keluar kepadamu sedangkan aku dalam
keadaan berlapang dada”
Toleransinya
terhadap sesuatu yang dibencinya
Rasulullah
s.a.w. adalah seorang yang berwatak lemah lembut pada segala hal, lemah lembut
lahir dan batin, mudah diketahui pada raut wajahnya ketika baginda sedang marah
ataupun sedang redha. Meskipun demikian, baginda tetap tidak suka menampakkan
sikap kebenciannya kepada seseorang secara terus terang.
Pernah
berlaku pada suatu ketika bahwa seorang Arab dusun kencing di dalam masjid di
hadapan majlis Rasulullah s.a.w. maka para sahabat segera mendapatkan orang itu
untuk melakukan kekerasan terhadapnya. Tetapi Rasulullah s.a.w. segera
menghalang mereka dengan berkata: Janganlah putuskan kencingnya (yakni: biarlah
ia kencing hingga selesai). Sesudah itu, baginda bersabda kepadanya: Dalam
masjid-masjid serupa ini tidak boleh dibuat sesuatu semacam itu.
Kemurahatiannya
dan kedermawannya
Rasulullah
s.a.w. adalah seorang yang murah hati dan dermawan terhadap para ummatnya.
Terutama sekali pada bulan Ramadhan, kemurahatian dan kedermawanannya laksana
angin yang menghembus, yakni tidak putus-putusnya sehingga tidak ada sesuatu
pun yang akan tinggal lagi dalam tangannya yang mulia itu.
Saiyidina
Ali bin Abu Talib r.a., ketika mensifatkan peribadi Nabi s.a.w., katanya:
Baginda adalah orang yang amat murah hati di antara sekalian manusia, tangannya
sentiasa terbuka untuk memberi, dadanya sentiasa lapang untuk memaafkan,
tutur bicaranya sentiasa benar pada segala hal, janjinya sentiasa ditepati,
sikapnya sentiasa lunak, pergaulannya sentiasa atas dasar kemuliaan, siapa saja
yang melihat baginda tetap merasakan kehebatannya, siapa yang pernah bergaul
dengan baginda secara berkenalan terus akan mencintainya. Orang yang
menceritakan tentang sifatnya berkata: Saya belum pernah melihat seorang pun
seperti baginda, baik di masa dahulu, mahupun sekarang. Tidak pernah dimintai
sesuatu barang, melainkan baginda akan memberi si peminta itu.
Suatu
masa, seorang telah mendatangi Nabi s.a.w. seraya meminta sesuatu daripadanya.
Maka baginda pun memberinya sekelompok kambing yang banyak, sehingga menutupi
jalan antara dua bukit. Orang itu kembali kepada kaumnya seraya berkata: Wahai
kaumku! Masuklah Agama Islam, kerana Muhammad memberi pemberian orang yang
tidak takut menjadi miskin. Dan ia tidak pernah menolak sesiapa yang meminta
atau tidak tahu berkata: Tidak ada.
Pernah
dalam suatu peristiwa, baginda telah dibawakan wang sebanyak 90,000 dirham,
lalu diletakkannya wang yang banyak itu di bawah tikar. Maka mulalah baginda
membahagikannya kepada sesiapa yang memerlukan wang itu, tiada seorang pun yang
ditolaknya sehingga habis semua wang itu dibahagi-bahagikan.
Dalam
peristiwa yang lain pula, telah datang seorang menemui baginda seraya meminta
darinya sesuatu. Maka jawab baginda: Dukacita, masa ini saya tidak mempunyai
apa-apa. Tetapi pergilah beli sesuatu dan harganya hutangkanlah atas saya.
Nanti bila ada rezeki yang datang, akan saya lunaskan hutang itu.
Saiyidina
Umar Ibnul-Khattab yang kebetulan ada di situ merasa kurang senang dengan sikap
baginda sampai begitu sekali, lalu berkata kepada baginda: “Wahai
Rasulullullah!” Tuhan tiada memberatimu atas hal-hal yang engkau tiada berkuasa
atasnya.”
Ucapan
Umar itu agak menyinggung perasaan baginda s.a.w. Tetapi orang itu pula segera
menyahut: Belanjakanlah hartamu dan jangan takut dari Zat (Tuhan) yang
menguasai Arasy akan dikurangi harta itu. Mendengar itu, baginda segera
tersenyum dan kelihatan pada raut wajahnya tanda kegembiraan dengan ucapan
orang itu.
Dalam
suatu peristiwa yang lain lagi, setelah selesai Rasulullah s.a.w dari
peperangan Hunain, baginda telah didatangi oleh kumpulan orang-orang Arab dusun
meminta-minta kepadanya, sehingga baginda terpaksa berlindung di bawah sebatang
pohon. Dalam pada itu, kain rida’nya (selendangnya) juga sempat direnggut oleh
mereka. Kembalikanlah kepadaku kain ridaku! Seandainya aku mempunyai harta yang
banyak seperti banyaknya duri-duri di pohon ini, niscaya aku akan bahagikan di
antara kamu sekalian. Kemudian sesudah itu, kamu tidak akan mendapatiku lagi
sebagai seorang yang kikir atau pembohomng atau pengecut.
Keberaniannya
Rasulullah
s.a.w. adalah manusia yang termulia dan amat berani. Berkata Saiyidina Ali
r.a.: Saya dapati diri saya pada hari peperangan Badar bersama-sama orang yang
melindungi Nabi s.a.w. sedang tempatnya paling hampir sekali kepada musuh.
Ketika iti Rasulullah s.a.w di antara orang-orang yang paling bersemangat
sekali ketangkasan dan keberaniannya.
Saiyidina
Ali menceritakan lagi tentang peribadi Rasulullah s.a.w., katanya: Ketika
pertempuran menjadi gawat, dan musuh telah tercampur aduk dengan kami, kami pun
terus berlindung diri kepada Rasulullah s.a.w., maka ketika itu tiada seorang
pun yang paling hampir kepada mush selain diri baginda s.a.w. Apabila kaum
musyrikin menyerbu ke arahnya, baginda pun segera turun dari tunggangan
baghalnya seraya bersajak:
Aku
Nabi bukannya pendusta
Aku
anaknya Abdul Mutalib.
Pada
saat dan ketika itu, tiada seorang pun yang nampak lebih bersemangat daripada
diri baginda s.a.w. sendiri.
Tawaduknya
Sekalipun
tinggi kedudukannya dan mulia martabatnya antara para sahabat sekalian, namun
baginda sentiasa bersifat merendah diri. Baginda mengenderai keledai dengan beralaskan
sekeping tikar saja, dan terkadang-kadang membiarkan di belakangnya dibuncingi
orang lain pula. Baginda sering melawat pesakit-pesakit dan mengiringi jenazah
ke perkuburan. Baginda mengkabulkan undangan hamba sahaya, menjahit kasutnya
sendiri, menampal bajunya sendiri. Baginda selalu membantu ahli rumah dalam
urusan kerja rumah tangganya.
Para
sahabat tidak pernah bangun untuk menghormatinya ketika ia tiba, kerana perkara
itu amat dibencinya. Bila dia berlalu di tempat kanak-kanak bermain, dia selalu
memberi salam kepada mereka. Baginda duduk bersama-sama para sahabatnya
bercampur aduk, seolah-olah ia salah seorang dari mereka, sehingga apabila ada
orang gharib (asing) yang datang, sukar baginya untuk mengenal, mana satu Nabi
kecuali setelah diberitahukan kepadanya.
Ketika
sedang duduk-duduk dalam suatu majlis bersama-sama para sahabat, mereka
berbual-bual mengenai urusan keakhiratan, baginda turut bersama-sama
membicarakan tentangnya. Jika mereka berbual-bual tentang makan-minum, baginda
turut juga membicarakan perkara yang sama, sebagai tanda belas kasihan dan
tawadhu’nya kepada mereka sekalian.
Para
sahabat sekalian selalu juga melagu-lagukan syair-syair dalam majlisnya. Dan
terkadang-kadang mereka menyebut-nyebut beberapa perkara yang pernah di lakukan
dalam zaman jahiliah dahulu, sehingga menimbulkan perasaan geli hati dan
tertawa. Apabila mereka sekalian tertawa, baginda hanya turut terseyum.
Baginda
tidak pernah melarang para sahabat sekalian dari perkara-perkara tersebut,
melainkan jika ada yang haram, maka ketika itu baginda tidak akan tergesa-gesa
lagi untuk melarangnya.
Bentuk
kejadiannya.
Rasulullah
s.a.w. adalah sederhana saja perawakannya, tubuhnya tidak terlalu tinggi dan
tidak terlalu rendah. Warna kulitnya berseri-seri, tidak terlalu merah ataupun
terlalu putih melepak. Rambutnya tidak terlalu lurus ataupun terlalu kerinting,
dan rambut itu mengiringi sampai ke tepi dua telinganya. Uban di kepala atau di
janggut tidak sampai dua puluh helai. Dahinya luas. Bulu keningnya tidak lebat
tetapi panjang. Alis matanya juga panjang. Giginya renggang-renggang. Jangutnya
lebat dan dibiarkannya panjang tanpa di potong, manakala misainya kemas
diandam. Kedua tulang belikatnya besar melebar dan antara kedua belah bahunya
terdapat khatamun-Nubuwwah (Mohor Kenabian). Langkahnya satu-satu seolah-olah
ia sedang turun dari tempat tinggi.
Mutiara
kemukjizatannya.
Ketahuilah,
bahwasanya sesiapa yang memperhatikan sifat-sifat Rasulullah s.a.w. dan
mendengar berita-beritanya yang berkenaan dengan akhlak dan budi pekertinya,
perbuatan dan perilakunya hal-ehwal dan keadaannya, adat-istiadat dan watak
tabiatnya, kelebihan dan keutamaannya, siasah dan politiknya terhadap sekalian
makhluk, hidayat dan petunjuknya untuk menyusun dan mengatur cara kehidupan mereka,
kebiasaan dan kemesraannya dalam pergaulan dengan segala lapisan masyarakat dan
kepimpinannya terhadap mereka agar mentaati segala perintahnya, tambahan pula
jika diperhatikan dan diteliti pula segala cerita-cerita mengenai keluar
biasaan jawabannya terhadap persoalan-persoalanyang rumit, kegemilangan
pentadbirannya dalam kepentingan rakyat umum, keindahan pengaturannya dalam
mengupas hukum-hukum syariat Islam yang zahir, yang kiranya dikemukakan kepada
para cendekiawan, tentu sekali akal fikiran mereka akan menjadi buntu untuk
mencari pangkal permulannya, meskipun mereka berusaha sepanjang umur mereka.
Oleh
kerana itu, maka tiadalah dapat diragukan atau disyaki lagi, bahwa semua itu
adalah suatu pancaran yang bersumber dari kekuasaan langit, dan kekuatan yang
dikurniakan oleh Allah Ta’ala. Segala-gala itu tidak mungkin digambarkan oleh
seorang pendusta atau penipu. Bahkan semua budi pekerti dan perilakunya, semua
hal-ehwal dan keadaannya menjadi saksi dan bukti atas kebenarannya. Sehingga
seorang Arab yang tidak mengerti apa-apa apabila melihat saja kelakuan
Rasulullah s.a.w. itu , ia terus berkata: Muka ini bukan muka pendusta.
Jika
orang yang hanya melihat perilaku dan akhlaknya saja, sudah berani menyaksikan
kebenarannya, bagaimana pula dengan orang yang sehari-harian bersama-samanya
menyaksikan segala keluhuran budi pekertinya dan merasakan kejempolan
hal-ehwalnya dalam segala sumber dan puncanya.
Kami
utarakan di sini sebahagian dari akhlak dan budi pekerti baginda, agar anda
mengerti tentang keluhuran perilakunya. Sesudah itu hendaklah anda faham, baik
tentang kebenarannya dan ketinggian darjatnya dan kebesaran kedudukannya di
sisi Allah Ta’ala, sebab Allah Ta’ala telah melengkapkan diri baginda dengan
segala sifat kemurniaan akhlak dan budi pekerti, padahal baginda adalah seorang
yang ummi, tidak pandai tulis baca, tidak pernah mempelajari ilmu pengetahuan,
tidak pernah membaca atau menatap buku-buku dan tidak pernah belayar kerana
menuntut ilmu di negeri mana pun. Akan tetapi baginda dibesarkan di kalangan
orang-orang bodoh dari kaum arab yang kasar budi lakunya.
Baginda
dibesarkan pula sebagai seorang anak yatim, amat lemah. Maka bagaimana dan dari
mana baginda telah mendapat segala pendidikan keluhuran akhlak dan adab itu?
Bagaimana dan dari mana baginda mengetahui selok-belok hokum agama yang
terkhusus ini, dan tidak mengetahui selainnya dari ilmu pengetahuan pula?
Terutama sekali kemakrifatannya tentang zat Allah, Malaikat-malaikatNya,
kitab-kitabNya dan seumpamanya dari pengkhususan-pengkhususan yang biasanya
dilengkapkan kepada seorang Nabi?!
Pendekata
dari mana baginda memperoleh semua ini kalaulah tidak menerusi wahyu yang
diturunkan dari langit?! Fikirkanlah, manusia mana yang dapat mencapai semua
pengkhususan-pengkhususan ini menerusi kekuatan yang ada padanya?! Andaikata
tiada lain bukti yang ada pada baginda untuk membuktikan dirinya sebagai
seorang Nabi dan Rasul melainkan dengan perkara-perkara lahir yang disebutkan
tadi, sudah memadai dan cukuplah! Padahal telah jelas dan terang
keterangan-keterangan mengenai kemukjizatannya apa-apa yang tidak boleh
diragukan atau ditolak lagi.
Berikut
kita cuba menyebutkan sedikit dari berbagai-bagai mukjizatnya yang banyak, yang
mana beritanya sudah tersebar dengan luas. Kita sebutkan di sini
seringkas-ringkas yang boleh, iaitu:
(1)
Telah tersiar berita Rasulullah s.a.w. telah menjamu makan kepada segolongan
orang yang ramai dari makanan yang sedikit. Iaitu seperti yang berlaku di rumah
Jabir, di rumah Abu Talhah, pada hari mengorek Khandaq (Kubu). Pernah berlaku
juga suatu masa, baginda menjamu makan seramai 80 orang dari beberapa keping
roti syair yang dibawa oleh Anas kepada baginda. Mereka sekalian telah
memakannya sehingga kenyang sekenyang-kenyangnya, dan sesudah itu ada pula
bakinya lagi.
(2)
Memancarkan air dari antara jari-jemari baginda, sehingga dapat menghilangkan
dahaga seluruh askar-askarnya, padahal mereka sedang dalam keadaan dahaga yang
amat sangat. Juga pernah pula mereka itu dapat berwudhu’ dari semangkuk air
yang amat kecil, sehingga apabila baginda hendak memasukkan tangannya ke dalam
mangkuk itu pun sukar dikeranakan sempitnya.
(3)
Rasulullah s.a.w. pernah mencurahkan air yang disediakan untuk baginda
berwudhu’ ke dalam perigi Tabuk, sedangkan perigi itu kekeringan air pada
ketika itu, tetapi kemudian memancar semula matair itu mengeluarkan airnya,
sehingga dapat diminum oleh askar-askar yang bilangannya berjumlah ribuan orang
dengan puas dan berlebihan lagi. Demikian pula peristiwa yang sama berlaku lagi
di salah sebuah perigi Hudaibiah, di mana seramai 1,500 orang telah meminum
dari perigi itu, padahal perigi itu perigi buta, tidak pernah berair sama
sekali sebelumnya.
(4) Pernah
Rasululullah s.a.w. melempar tentera musuh dengan segenggam tanah, sehingga
penglihatan mereka seolah-olah buta, tidak boleh melihat lagi. Peristiwa ini
telah dikuatkan beritanya oleh al-Quran al-Karim sendiri dalam ayatnya yang
berbunyi:
“Bukannya engkau yang melempar ketika
engkau melempar itu, akan tetapi Allah yang melempar.” (al-Anfal: 17)
(5) Ada
sebatang pokok yang dahulunya Rasulullah s.a.w. pernah berkhutbah di atasnya.
Tetapi apabila telah dibuatkan bagi baginda minbar untuk digunakan berkhutbah
menggantikan batang pohon itu, maka kedengaranlah batang pohon itu seolah-olah
menangis seperti suara unta yang mengeluh sehingga suara itu terdengar oleh
para sahabat sekalian. Oleh baginda maka batang pohon itu lalu dipeluknya tanda
kesayangan, barulah suara itu diam.
(6)
Pernah kaum Yahudi mencabar baginda supaya mencita-citakan maut. Lalu baginda
pun bertaruh mengatakan, bahwa mereka sekalian tidak berani mencita-citakan
maut.*
* Dalam
sambungan riwayat itu: Jika mereka benar-benar mencita-citakan maut niscaya
mereka akan mati bergelempangan di situ juga. Kaum Yahudi itu kemudian merasa
takut dan gentar – Pent
Maka
kaum Yahudi itu dapat merasakan kebenaran kata-kata Rasulullah, lalu mereka pun
menarik balik cabarannya itu.
(7)
Pernah Rasulullah s.a.w. memberitahukan tentang berita-berita ghaib, kemudian
berita-berita itu berlaku tepat seperti yang ditelahinya, iaitu: Saiyidina
Usman bin Affan, pernah diberitahu oleh baginda bahwa malapetaka akan
menimpanya suatu masa nanti dan sesudah itu ia masuk syurga.*
*
Malapetaka yang dimaksudkan itu ialah berlakunya suatu pemberontakan rakyat
terhadap pemerintah Khalifah Usman, di mana beliau akhirnya terbunuh syahid,
ketika sedang membaca al-Quran – Pent. Baca: Sejarah dan Kebudayaan Islam, Jilifd
1 ms. 303-314. PN 1975
Ammar
bin Yasir akan dibunuh oleh segerombolan manusia penganiaya. Al-Hasan bin Ali
ditakdirkan Tuhan akan mendamaikan antara dua puak Muslimin yang besar. *
* Semua
telahan-telahan itu telah berlaku tepat seperti yang diberitahukan oleh
Rasulullah s.a.w. yang telah menjadikan setengah kaum Muslimin insaf dan
setengah yang lain tetap atas penganiayaannya – Pent.
Dalam
suatu peristiwa pula Rasulullah s.a.w. telah memberitahu tentang diri seorang
yang berjihad dalam sabilillah, bahawasanya orang itu dari ahli neraka, maka
orang itu talah diintip-intip oleh seorang sahabat dan mendapatinya telah
membunuh diri sendiri disebabkan tak tertahan lagi oleh pedihnya luka-luka di
badan.
Semua
telahan-telahan ini adalah perkara-perkara yang bersumber dari Tuhan, tidak
mungkin diketahui oleh sesiapa dengan apa cara sekalipun. Tidak pernah pula
diketahui bahwa Rasulullah s.a.w. telah mengambil sumber pengetahuannya tentang
perkara semacam rumusan atau dengan ramalan, atau secara kasyaf, bukan pula
dengan rumusan atau dengan ramalan tetapi kesemuanya adalah datangnya dari
Allah yang telah memberitahukannya menerusi wahyuNya.
(8)
Dalam suatu peristiwa pula, Suraqah bin Malik telah mengejari baginda (ketika
berhijrah ke Madinah), lalu tiba-tiba kaki kudanya terbenam ke dalam tanah,
sehingga Suraqah meminta tolong kepada Rasulullah supaya melepaskannya. Baginda
pun berdoa dan kaki kuda itu pun terlepas.
(9)
Rasulullah s.a.w pernah menelah bahwa akan diletakkan ke atas dua belah bahunya
gelang Kisra (Majaraja Parsi) dan ini juga telah berlaku.
(10)
Baginda telah memberitahu tentang pembunuhan al-Aswad Al-Ansi, pendakwa Nabi
yang bohong. Ia akan di bunuh pada malam hari, ketika berada di shan’aa
(Yaman). Diberitahukan sekali pembunuhnya.
(11)
Baginda telah memberitahu bahwa ia sendiri akan membunuh Ubai bin Khalaf
al-Jumahi. Maka pada peperangan Uhud, baginda berjaya memancung leher Ubai
dengan sekali pancungan yang lembut saja, di mana Ubai telah menemui ajalnya.
(12)
Baginda pernah dihidangkan makanan yang beracun. Orang yang makan bersama-sama
baginda telah mati kerana racun itu, tetapi baginda terselamat dan masih terus
hidup empat tahun lagi sesudah peristiwa itu. Baginda terselamat disebabkan
daging itu memberitahunya yang ia beracun.
(13)
Baginda memberitahu perihal tempat pertempuran dengan pasukan-pasukna Quraisy,
maka Rasullah s.a.w telah menghentikan mereka itu seorang demi seorang, tidak
seorang pun dapat maju lagi ke hadapan dari tempat itu.
(14)
Baginda memberitahu juga, bahwa segolongan dari ummatnya akan mengharungi
lautan, yang kemudian berlaku tepat seperti telahannya.
(15)
Allah Ta’ala telah menggulung bumi bagi baginda sehingga terlihat olehnya sudut
timur sampai sudut barat. Lalu diberitahukan kepada baginda, bahwasanya
kekuasaan ummatnya akan meliputi segala tempat dalam bumi yang terlihat olehnya
tadi. Maka hal ini sebenarnya telah pun berlaku. Sebab kaum Muslimin pernah
berkuasa dari sudut timur bermula dari negeri Turki, hingga ke sudut barat dari
laut Andalus (Spain) dan negeri barbar (Algeria dan sekitarnya).
(16)
Baginda memberitahu puterinya Siti Fatimah radhiallahuanha, yang ia adalah
orang pertama sekali akan menyusul baginda setelah baginda wafat. Ini
betul-betul telah berlaku.
(17)
Baginda memberitahu isteri-isterinya juga, bahawa yang paling ringan tangannya
akan lebih dahulu menyusulnya, setelah baginda wafat. Maka isterinya yang
bernama Zainab r.a. yang terkenal seorang dermawan adalah paling awal sekali
mengikutinya di antara isteri-isteri baginda.
(18)
Baginda pernah suatu ketika mengusap-usap tetek seekor kambing yang telah
kering susunya, maka dengan serta-merta tetek itu mengeluarkan susu. Ini juga
telah menyebabkan Abdullah bin Mas’ud r.a. (terkenal Ibnu Mas’ud) masuk Islam.
Sebelum
itu telah berlaku perkara yang sama juga di Khemah Ummi Ma’bad al-Khuza’iah.
(19)
Sekali peristiwa pernah mata seorang sahabat terkeluar dari kelopaknya, lalu
Rasulullah s.a.w. mengembalikan semula mata itu di tempat asalnya dengan
penglihatan orang itu menjadi lebih sihat dan lebih baik dari sebelumnya.
Perkara
yang sama telah berlaku diri Saiyidina Ali bin Abu Talib r.a. ketika matanya
sakit di waktu peperangan Khaibar, lalu baginda pun meludah ke mata yang sakit
itu, maka baiklah mata itu serta merta. Baginda pun menyerahkan kepadanya
panji-panji Islam untuk membuka Kota Khaibar itu.
Demikianlah
sebahagian dari mukjizat-mukjizat Nabi s.a.w. yang dapat disebutkan di sini
hingga kepada selainnya dari hal-hal yang luar biasa dan dari
mukjizat-mukjizatnya yang amat banyak itu.
Barangsiapa
yang masih menyangsikan terjadinya perkara-perkara yang luar biasa ini atas
diri Rasulullah s.a.w. serta menganggap bahwa berita tentang
peristiwa-peristiwa dan kejadian-kejadian yang luar biasa itu tidak di bawa
menurut tawatur (bersambung-sambung sehingga sukar dibohongi lagi) seperti
tawaturnya Al-Quran, maka yang demikian itu samalah seperti seorang yang masih
menyangsikan ketangkasan Saiyidina Ali bin Abu Talib r.a. atau seperti seorang
yang masih meragui tentang kemurahatian Hatim at-Tha’i.
Memang
benar, bahwa tiap-tiap satu dari kejadian-kejadin tadi tidak tawatur
pemberitaanya, akan tetapi pada umumnya keseluruhan kejadian-kejadian itu
memberitahu kepada kita semacam pengetahuan yang diharuri. Dan tawatur al-Quran
al-Karim itu sudah tidak dapat dipertelingkahkan lagi, dan ia juga
merupakan satu-satunya mukjizat yang paling utama dan terbesar sekali,
yang masih ada di antara manusia hari ini. Tidak ada seorang Nabi yang
mempunyai mukjizat yang masih tinggal, selain dari mukjizat Rasulullah s.a.w.
telah mencabar sekalian pakar ilmu bahasa dalam kalangan manusia dan
sasterawan-sasterawan Arab seluruhnya.
Kebetulan
di masa itu, Jazirah Arabia penuh dengan pakar-pakar ilmu bahasa dan
sasterawan-sasterawan ulung, sehingga mencapai bilangan ribuan. Orang-orang in
memanglah kerjanya memajukan kesusasteraan dan kefasihan bahasa Arab, maka
dengan mukjizat al-Quran itulah Rasulullah s.a.w. telah mencabar mereka dan
mengatasi ilmu pengetahuan mereka.
Seringkali
pula Rasulullah s.a.w. berdiri di hadapan mereka seraya menyeru mereka mencipta
seperti al-Quran, kiranya mereka masih meragui al-Quran. Kemudian meminta
mereka mencipta sepuluh Surah saja seperti al-Quraan. Kemudian dengan satu
Surah saja… tetapi semua cabaran dan rayuan Rasulullah s.a.w. itu, mereka tetap
tidak berkuasa menandinginya.
Baginda
lalu membacakan kepada mereka ayat al-Quran yang berbunyi:
“Katakanlah sekiranya berkumpul manusia dan
jin untuk mendatangkan (mencipta) seperti al-Quran ini, mereka tidak akan mampu
mendatangkan sepertinya, meskipun sebahagian mereka menjadi penolong kepada
sebahagian yang lain.”
(al-Isra’: 88)
Baginda
telah berkata demikian untuk membuktikan kelemahan mereka itu. Sememangnyalah
mereka itu menjadi lemah sekali, bila mereka berhadapan dengan al-Quran al-Karim,
sehingga mereka mendedahkan diri mereka kepada penawanan oleh kaum Muslimin
dalam peperangan-peperangan yang mereka masih tidak berkuasa untuk menetang
al-Quran. Juga tidak mampu untuk mencacatkan keindahan dan kemurniaan al-Quran.
Sesudah
itu tersebarlah cerita I’jaz al-Quran ini ke seluruh antero dunia, baik di
timur mahupun di barat, dari satu abad ke abad yang lain, dan dari suatu masa
ke masa yang lain, hinggalah sampai ke zaman kita ini, tidak ada seorang pun
yang sanggup menentangnya.
Adalah
suatu kebodohan yang besar, orang yang melihat pada hal-ehwal Rasulullah s.a.w.
kemudian kepada tutur katanya, perilakunya, perbuatannya, akhlaknya, budi
pekertinya dan seterusnya kepada mukjizat-mukjizatnya, kemudian kepada
penyebarannya ke seluruh antero alam, kemudian melihat pula bagaimana sekalian
raja-raja dalam zamannya dapat ditundukkan, kemudian raja-raja sesudah zamannya
juga dapat ditundukkan sama, padahal baginda tiada lain, melainkan seorang anak
yatim yang lemah saja.
Kemudian
sesudah orang itu melihat segala-gala yang tersebut di atas tadi, lalu ia cuba
mahu mempertelingkahkan tentang kebenarannya? Alangkah besarnya taufiq dan
petunjuk orang yang sudah beriman dengan Nabi s.a.w. kemudian ia membenarkannya
pula seraya mengikut jejak langkahnya terhadap semua perintah yang diwahyukan.
Marilah
kita memohon Allah Taala agar kita diberikanNya taufiq dan pentunjuk untuk
mengikuti jejak langkah Nabi s.a.w. dalam akhlak dan budi pekertinya dalam
perilaku dan perbuatannya, dalam segala hal dan keadaannya, dalam kata-kata dan
tutur bicaranya dengan kurniaannya dan keluasan kasih sayangnya. Aamiin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan