Pembentukan jiwa remaja yang bertakwa merupakan satu tanggungjawab yang mesti dipikul oleh semua pihak, selain daripada tanggungjawab peribadi orang yang berkenaan itu sendiri. Dengan pembentukan jiwa yang bertakwa dalam golongan remaja maka keluarga yang bertakwa dan masyarakat bertakwa boleh dijayakan; kalau sebaliknya maka keluarga dan masyarakat demikian tidak boleh dijayakan; ini kerana golongan remaja adalah mereka yang mewarisi segalanya dari generasi yang terdahulu daripada mereka.
2.
Yang dimaksudkan golongan remaja ialah mereka yang berada dalam had umur yang
di bawah daripada tiga puluhan tahun; tetapi dalam penggunaan biasa sekarang
mereka itu adalah golongan yang berada dalam belasan tahun dan sebelum tiga
puluh tahun; bahkan ada yang menghadkannya kepada belasan tahun. Bagaimanapun
pembahagiannya belia atau remaja yang akil baligh dalam Islam dianggap mukallaf
iaitu bertanggungjawab tentang amalan-amalannya, dan ia mendapat pahala dengan
kebaikan yang dilakukannya dan dosa dengan kejahatan yang dilakukannya.
Ketakwaan
3. Ketakwaan sedemikian pentingnya sehingga al-Quran menyebutnya beberapa kali.
Antaranya:
a.
Surah Al-Baqarah ayat 189, ayatnya bermaksud “dan bukanlah kebaktian memasuki
rumah-rumah dari belakangnya (sebagaimana yang dilakukan oleh Orang Arab
Jahiliah pada musim haji) tetapi kebaktian (yang sebenar-benar kebaktian itu
ialah) kebaktian orang yang bertakwa”;
b.
Surah al-Baqarah ayat 203, maksudnya “dan berzikirlah dengan menyebut Allah dalam
beberapa hari yang terbilang; barangsiapa ingin cepat berangkat (dari Mina)
sesudah dua hari maka tiada dosa baginya. Dan barangsiapa yang ingin
menangguhkan (keberangkatannya dari dua hari itu) maka tidak ada dosa pula
baginya bagi orang yang bertakwa. Dan bertakwalah kepada Allah, dan ketahuilah
bahawa kamu akan dikumpulkan kepadaNya”.
c.
Surah ali-‘Imran ayat 76, maksudnya “(Bukan demikian) sebenarnya sesiapa yang
menepati janji (yang dibuatnya) dan bertakwa, maka sesungguhnya Allah menyukai
orang-orang yang bertakwa”.
d.
Dalam Surah al-Baqarah ayat 65 ada ayat yang bermaksud “Dan sekiranya Ahlil-Kitab beriman
dan bertakwa tentulah Kami tutup (atau hapuskan) kesalahan-kesalahan mereka dan
tentulah Kami masukkan mereka ke dalam Syurga-syurga yang penuh nikmat”.
e.
Surah al A’raf ayat 96 terdapat ayat yang bermaksud: “kalau sekiranya para penduduk
negeri-negeri beriman dan bertakwa nescaya Kami akan melimpahkan kepada mereka
keberkatan dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami )
maka Kami siksakan mereka kerana perbuatan yang mereka lakukan”.
f.
Dalam surah yang sama ayat 201 ada ayat yang bermaksud “Sesungguhnya orang-orang yang
bertakwa bila mereka ditimpa was-was dari Syaitan mereka ingat kepada Allah
maka ketika itu juga mereka melihat kesalahan-kesalahannya”.
g.
Surah an-Nahl ayat 128, ayatnya bermaksud “Sesungguhnya Allah berserta dengan
orang-orang yang bertakwa dan orang-orang yang melakukan kebaikan”.
h.
Dalam Surah Maryam ayat 72 ayatnya bermaksud “Kemudian Kami menyelamatkan
orang-orang yang bertakwa dan membiarkan orang-orang zalim dalam Neraka dalam
keadaan berlutut.”
i.
Surah at-Tahrim ayat 6, ayatnya bermaksud “Hai orang-orang yang beriman,
peliharakanlah diri kamu dan ahli kamu (dengan bertakwa-sebab dari “pelihara”
itu timbul takwa) dari api neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu…”
j.
Surah Al-Anfal ayat 29, ayatnya bermaksud “Hai orang-orang yang beriman, jika kamu
bertakwa kepada Allah, nescaya Ia akan memberikan kepada kamu “furqan” –
pembeza antara yang benar dan salah dan yang hak dan batil – dan menghapuskan
segala kesalahan kamu dan mengampuni (dosa-dosa kamu) Dan Allah mempunyai
kurnia yang besar.”
Dan banyak lagi
ayat-ayat tentang kewajipan bertakwa itu.
4. Antaranya juga
sebutan tentang takwa sebagai bekalan terbaik:
a. memaaf
itu lebih dekat kepada ketakwaan (Surah al-Baqarah ayat 197)
b. suruhan
supaya tolong menolong dalam ketakwaan dan kebaikan bukan tolong menolong dalam
dosa dan perseteruan (al-Baqarah.237)
c. dan
kesudahan yang baik adalah bagi mereka yang bertakwa (al-Ma’idah.3)
d. Quran
itu bimbingan bagi mereka yang bertakwa (A’raf.127);
e.
secara ringkas semua kebaikan adalah bagi mereka yang bertakwa, dan kejahatan
dan kebinasaan adalah bagi mereka yang tidak bertakwa. Dengan itu ketakwaan
adalah kunci semua kejayaan dunia dan akhirat.
5. Yang dimaksudkan
ketakwaan di atas ialah melakukan suruhan Allah swt dan menjauhkan
larangan-laranganNya. Dengan itu ianya kadang-kadang diterjemahkan sebagai
takutlah kepada Allah swt, atau jagalah diri daripada kejahatan, atau laksanakanlah
tugas-tugas, atau kasihkan Allah swt, atau sedar tentang Allah swt (“God
consciousness). Ianya takut bercampur dengan kasih dan penghormatan yang
teramat sangat.
Bagaimana Membina ketakwaan
6. Ketakwaan adalah kurnia Allah swt kepada para hambaNya yang dikasihinya. Yang
boleh dilakukan oleh seseorang itu ialah mukaddimahnya; iaitu antaranya dengan
membentuk kefahaman yang benar tentang akidah Ahlis-Sunnah wal-jamaah yang
merupakan satu-satunya sahaja akidah yang benar berdasarkan kepada Quran,
Sunnah dan ijmak ulama dalam umat ini.
Mengenal Sifat-Sifat Allah swt
7. Hendaklah pengetahuan tentang Allah swt diketahui dengan baik dengan
sifat-sifatNya: AdaNya, SedakalaNya, KekalNya, Menyalahi Yang BaharuNya,
Berdiri SendiriNya, WahdaniyahNya, Sifat IlmuNya, HayatNya, KuasaNya,
KehendakNya, MendengarNya, MelihatNya, Berkata-kataNya. Ini mesti diketahui
dengan jelas dan yakin.
8. Hendaklah diketahui Ianya Maha Melihat, maka kita mesti memerhatikan diri kita
supaya selalu taat kepadaNya dan tidak derhaka kepadaNya. Kalau tersilap
derhaka hendaklah dengan segera bertaubat kepadaNya dan jangan tangguhkan lagi
taubat itu, sebab menangguh-nangguhkan taubat adalah satu dosa yang lan pula.
Juga hendaklah diketahui SifatNya Mengintai dan memerhati hambaNya – ar-raqib;
dengan itu hendaklah hamba menjaga segala perbuatan dan tutur katanya. Juga
hendaklah diketahui dan diyakini bahawa Ia Maha Kuasa dan Maha Hebat, dengan
itu timbul gerun dalam hati untuk derhaka kepadaNya. Hendaklah diketahui Ia
Maha Pemurah dalam memberikan kurnia dan memberikan pahala, tetapi dalam masa
yang sama paling Kuat MarahNya dan Berat AzabNya. Dengan itu kita mengharapkan
pahalaNya dengan melakukan kebajikan dan kita meninggalkan kejahatan untuk
mengelak diri daripada dosa dan azab. Nau’dhu billahi min dhalik.
9. Hendaklah kita mengetahui perjalanan mereka yang soleh bagaimana mereka selamat
dengan taat kepada Allah swt dan bertakwa kepadaNya, dan bagaimana pula mereka
yang derhaka itu terkena bala dan dihukum di Akhirat.
10. Hendaklah juga kita mengenali sejarah dan memerhatikan bagaimana bangsa-bangsa
dan orang-orang perseorangan yang taat selamat dan mereka yang mengamalkan
nilai-nilai yang jahat binasa dan musnah.
Perlaksanaan Tugas-Tugas Kerohanian:
11. Juga hendaklah kita menjaga ketakwaan kita dengan menjalankan tugas-tugas
kerohanian kita seperti solat, puasa, zakat dan lainnya, termasuk membaca Quran
dengan memahami maknanya dan juga mengingati nama-nama Allah swt dengan
mengamalkan zikir-zikir dan wirid-wirid serta doa-doa .
12. Solat itu hendaklah dilakukan dengan menyempurnakan bersuci, wudhuk dan
tayammumnya (bila diperlukan). Solat yang sah ialah solat dengan menunaikan
rukun tiga belasnya seperti niatnya yang betul, bacaan fatihahnya yang sah,
berdirinya, takbiratyul-ihramnya, rukuknya, Iktidanya, sujudnya, duduk antara
dua sujudnya, sujud keduanya, tahiyat awal dan akhirnya, tamakninahnya, tahiyat
akhirnya dengan syahadahnya, selawat kepada nabinya, demikian seterusnya sampai
kepada salamnya.
13. Selain daripada rukun tiga belas itu hendaklah diamalkan “rukun hatinya” pula
sebagaimana yang diajarkan oleh Imam al-Ghazali rd, iaitu: faham bacaan-bacaan,
(seperti doa iftitah, fatihah, tasbih rukuk, tasbih sujud, doa antara dua
sujud, bacaan dalam tahiyat awal dan akhir, dan lain-lain bacaan di dalamnya),
hadhir hati dan ingat ianya berada dalam sembahyang, rasa takut terhadap Allah,
rasa takzim dan memuliakanNya yang amat sangat, harap kepada rahmatNya,
keampunanNya, dan redhaNya, serta malu terhadapNya. Dengan ini solat akan
berkesan; dengan itu betullah apa yang dinyatakan dalam Quran dalam ayat yang
bermaksud
“Sesungguhnya solat itu
mencegah daripada kerja-kerja yang keji dan perbuatan-perbuatan yang mungkar”
(Surah ‘Ankabut ayat45).
14.
Puasa pula hendaklah dengan menjaga diri daripada membatalkan puasanya dengan
tidak makan dan minum dan sebagainya. Juga hendaklah dijayakan puasa dengan
mengawal anggota badan kita daripada melakukan kemaksiatan dengan tangan, kaki,
mata, telinga, lidah, dan kemaluan. Bahkan jangan kita melakukan kemaksiatan
dengan berfikir tentang perkara-perkara yang ditegah.
15. Membaca Quran hendaklah dilakukan dengan baik dan dengan memahami
makna-maknanya misalnya sebagaimana yang ada dalam “Tafsir Pimpinan al-Rahman
kepada Pengertian al-Quran”. Setiap orang pelajar sepatutnya memiliki tafsir
Quran seorang sebuah. Dan hendaklah ianya dijadikan bacaan yang tetap setiap
hari. Antara orang moden terkenal yang tidak renggang daripada Quran ialah
penyaer Islam Muhammad Iqbal rh dari masa kecil sampai ia dewasa dan meninggal
dunia.
16. Demikian pula hendaklah para remaja mempelajari doa-doa harian supaya ianya
boleh diamalkan. Dan doa adalah amalan yang sangat mendatangkan kesan selain
daripada usaha kita sendiri. Bayangkan bagaimana Nabi Muhammad s.a.w. muncul
dalam dunia kerana keberkatan doa Nabi Ibrahim yang bermaksud “Wahai Tuhan
bangkitkanlah di kalangan bangsa Arab itu seorang rasul yang membaca kepada
mereka ayat-ayat Engkau dan mengajar kepada mereka Kitab dan Hikmah
Kebijaksanaan dan menyucikan mereka (daripada kesyirikan dan
kemaksiatan)”.(Surah al-Baqarah ayat 129). Doa-doa harian seperti doa-doa
selepas sembahyang, doa ketika mahu membaca buku-buku pelajaran, doa-doa ketika
hendak menghadapi peperiksaan, ketika menghadapi pelbagai kesusahan dalam
hidup. Hendaklah amalan-amalan ini dilakukan semenjak kecil dan belia lagi.
Termasuk ke dalamnya amalan-amalan zikir lepas sembahyang seperti amalan
“Subhana’Llah”, “al-Hamduli’Llah”, “Allahu Akbar”, dan “la ilaha illa’Llah” ,
dan selawat kepada Nabi s.a.w. dan seterusnya.
Mengamalkan akhlak yang baik:
17. Mengamalkan akhlak yang baik adalah satu daripada jalan-jalan yang paling
penting dalam membentuk jiwa bertakwa dalam diri para remaja dan belia sama ada
lelaki atau wanita.
18. Akhlak yang baik sedemikian penting sehingga dalam al-Quran Nabi Muhammad
s.a.w. dipuji oleh Allah swt dengan menyebutnya dari segi akhlaknya,
sebagaimana yang jelas dalam ayat yang bermaksud “Sesungguhnya akhlak tuan
hamba sungguhnya hebat wahai Muhammad” (Surah al-Qalam ayat 4). Dan dalam
hadith riwayat Abu Daud dinyatakan bahawa Nabi s.a.w. diutuskan untuk
menyempurnakan akhlak yang mulia. Dan di kalangan sarjana Barat terkenal bahawa
pimpinan Rasulullah s.a.w. berkesan “by sheer moral force” kerana akhlaknya
yang sedemikian bertenaga.
19. Sifat-sifat yang mulia itu hendaklah difahami dan diyakini kebaikannya bagi
membentuk ketakwaan, mulai dengan sifat-sifat yang ada pada Nabi s.a.w. sendiri
– sidik (benar), amanah, tabligh (menyampaikan kebenaran) dan fatanah atau
kebijaksanaan (dan kita menjadi bijaksana kerana kita menumpang kebijaksanaan
Allah swt dan RasulNya dengan kita memahami Quran dan Sunnahnya dan kitab-kitab
ulama yang menghuraikan kedua-duanya). Hendaklah kita berperangai dengan
perangai yang baik seperti pemurah, ikhlas, rajin dalam kebajikan, tepat
menunaikan janji, peramah, suka menolong orang yang memerlukan pertolongan,
sabar, tekun dalam melakukan sesuatu pekerjaan yang baik.
20. Dan boleh disebutkan bahawa sebagai pelajar perlu dijaga untuk menjaga ketakwaan:
keimanan yang kuat, pengabdian kepada Tuhan, akhlak yang mulia, mengambil berat
tentangt usaha mempelajari ilmu, sama ada ilmu keagamaan atau juga ilmu-ilmu lainnya
yang bermanafaat dalam rangka fardhu kifayah, disiplin dalam hidup dengan penuh
tertib dalam semua perkara: dalam ibadat, belajar, pergaulan, dengan guru dan
ibu bapa serta kawan-kawan dan seterusnya, serta sifat gigih atau
bersungguh-sungguh.
21. Dan dalam hubungan dengan pelajar juga perlu disebut sifat-sifat takwa sebagai
pelajar: bersungguh-sungguh dalam mempelajari ilmu kerana Allah swt dan kerana
hendak memberi kebaikan kepada diri, keluarga dan masyarakat serta negara dan
ummat Islam, bahkan umat manusia amnya. Juga hendaklah dijayakan budaya membaca
dan mencatat secara berkesan, juga budaya membeli buku bila ada kemampuan.
Menjaga aturan-aturan Syarak
22. Selain daripada itu hendaklah para pelajar membentuk ketakwaan diri dengan
memahami aturan-aturan Syarak dan mengamalkannya dalam hidup harian. Dengan
menjaga aturan-aturan haram-halal dalam Syarak itu maka para pelajar dan
belia akan mendapat kejayaan dalam hidup dan keberkatan.
Kisah-Kisah Hidup Peribadi Utama Dalam Sejarah
23. Antaranya dalam rangka membina ketakwaan dalam diri hendaklah para belia
mendedahkan dirinya kepada kisah-kisah kehidupan peribadi-peribadi utama dalam
ummat ini seperti Nabi Muhammad s.a.w., para Sahabat, lelaki atau perempuan,
para tabi’in, para pemimpin Islam, juga para ulama dan ahli pengetahuannya
seperti Imam-imam yang empat, Imam al-Ghazali, ibn Khaldun, Salahud-Din Ayyubi,
Iqbal, ‘Alauddin Ri’ayat Syah, Bendahara Tun Perak, dan seterusnya.
Menjaga Jatidiri Melayu Islam Sunni Nusantara
24. Hendaklah para belia mengelak diri daripada dirosakkan jatidiri Melayu Islamnya
dengan mengamalkan budaya asing seperti budaya barat atau Amerika dengan
melampau-lampau memuja cara pergaulan mereka, pakaian mereka, hiburan mereka,
filem mereka, minuman mereka dan budaya “celebrity” mereka. Kita perlu kembali
kepada jatidiri Melayu Muslim dan berbangga dan merasa diri terhormat dengan
jatidiri itu.
Maruah Diri, Keluarga,Masyarakat dan Ummat
25. Hendaklah setiap belia merasa terpanggil untuk menjaga maruah diri sebagai
Melayu Muslim di rantau Nusantara, maruah bangsanya, dan maruah masyarakat
islam serta maruah keluarga. Maruah keluarga ini adalah pengajaran Quran, sebab
itu bila Siti Maryam a.s. membawa Saidina ‘Isa a.s. dia ditanya “Wahai Maryam
ibu bapa anda bukan orang yang jahat …” yang menunjukkan bahawa terlalu amat
penting dijaga maruah keluarga. Ini berlawanan sekali dengan sikap setengah
orang yang nafsi-nafsi tanpa berfikir tentang maruah diri, keluarga, bangsa dan
ummat.
Kesimpulan:
26. Jelas boleh dinyatakan bahawa ketakwaan dalam erti menjaga diri supaya sentiasa
melakukan apa yang disuruh oleh Allah swt dan menjauhi larangan-larangannya
merupakan kunci kebahagiaan dan kejayaan hakiki dunia dan akhirat zahir dan
batin peribadi dan kolektif. Ianya perlu dijaga dengan mengusahakan – dengan
izin Allah – keimanan dalam diri, pengabdian kepada Allah swt, akhlak yang
tinggi, mengelak daripada akhlak yang hina, menyuburkan budaya ilmu dalam diri
dan kemahiran dalam perkara yang berguna, serta mengamalkan hidup berdisiplin
dan mengadakan hubungan yang baik dengan orang-orang dalam masyarakat bermula
dengan ibu bapa, para guru dan rakan-rakan. Peribadi yang penuh keimanan,
ketaqwaan, keilmuan dan kemahiran serta akhlak yang baik berdisiplin tinggi
seta dengan jatidiri yang kental inilah yang merupakan aset tertinggi umat ini
yang menjamin kejayaan dunia dan akhirat, dari peringkat nasional sampai ke
peringkat internasional dengan izin Allah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan