“Allah
telah menyaksikan bahawasanya tiada Tuhan melainkan Dia jua, begitu pula para
Malaikat dan para ahli ilmu pengetahuan turut menyaksikan sama, iaitu Tuhan
yang berdiri di atas keadilan.”
(ali-Imran: 18)
Perhatikanlah
pada ayat yang tersebut di atas itu, bagaimana Allah s.w.t. telah memulakan
penyaksian itu dengan diriNya sendiri, keduanya dengan para Malaikat dan
sesudah itu dengan para ahli ilmu pengetahuan. Itu saja sudah cukup untuk membuktikan,
betapa tingginya keutamaan ilmu pengetahuan dan kelebihannya.
Allah
berfirman pula:
“Allah telah mengangkat orang-orang yang
beriman dari golongan kamu, dan begitu pula orang-orang yang dikurniai ilmu
pengetahuan beberapa darjat.” (al-Mujadalah: 11)
“Katakanlah: Tiada serupa orang-orang yang
berilmu pengetahuan dengan orang-orang yang tiada berilmu
pengetahuan.” (az-Zumar: 9)
“Hanyasanya orang yang takut kepada Allah
dari golongan hamba-hambaNya itu, ialah orang-orang yang berilmu pengetahuan.”
(Fatir: 28)
“Andaikata mereka mengembalikannya (berita
itu) kepada Rasul dan kepada orang-orang yang memegang urusan pemerintahan
diantara mereka, tentulah halnya telah dimengerti oleh orang-orang yang
menelitinya dalam golongan mereka itu”. (an-Nisa’: 83).
Jadi
hukum mengenai perkara-perkara yang berlaku itu harus dikembalikan kepada
kebijaksanaan orang-orang yang berilmu pengetahuan, kerana martabat mereka
ditingkatkan dengan martabat para Nabi dalam menyingkap hukum-hukum Allah s.w.t.
Adapun
Hadis-hadis yang berkenaan dengan keutamaan ilmu pengetahuan ada banyak juga,
seperti:
“Siapa
yang dikehendaki baik oleh Allah s.w.t., maka Allah akan meluaskan
pengetahuannya dalam hukum-hukum agama dan akan diilhamkanNya petunjuk di dalamnya“
“Para ulama itu adalah warisan para Nabi”.
Tentulah
tiada martabat yang lebih tinggi dari martabat kenabian, dan tiada kemuliaan
yang lebih utama dari kemuliaan mewarisi martabat itu.
Rasulullah
s.a.w. bersabda:
“Apabila datang kepadaku satu hari, sedang
pada hari itu aku tiada bertambah ilmu pengetahuan untuk mendekatkan diriku
kepada Allah azzawajalia, maka tiada akan diberkati bagiku terbitnya matahari
hari itu.”
Sabda
Rasulullah s.a.w. dalam menentukan kelebihan ilmu pengetahuan atas segala rupa
ibadat dan penyaksian, katanya:
“Keutamaan seorang yang berilmu pengetahuan
ke atas seorang yang banyak ibadatnya, laksana keutamaanku ke atas
serendah-rendah orang dari golongan sahabatku.”
Cubalah
perhatikan, betapa itmu pengetahuan itu dipersamakan seiring dengan darjat
kenabian, dan betapa pula direndahkan martabat sesuatu amalan yang sunyi dari
ilmu pengetahuan, sekalipun orang yang beribadat itu cukup mengetahui dengan
ibadat yang ia lakukan itu sehari-harian, kerana kiranya ibadat itu ditunaikan
tanpa ilmu pengetahuan, tentulah ianya tidak boleh dinamakan ibadat.
Rasulullah
s.a.w. bersabda lagi:
“Kelebihan seorang alim atas seorang ‘abid, laksana kelebihan bulan purnama ke
atas seluruh bintang-gemintang.”
Di
antara wasiat Luqman al-Hakim terhadap anaknya ialah;
Wahai
anakku! Pergauilah para alim-ulama dan rapatilah mereka dengan kedua
lututmu, sebab Allah s.w.t. menghidupkan hati dengan nur (cahaya) hikmat,
sebagaimana Dia menghidupkan bumi dengan hujan lebat dari langit.
Keutamaan belajar
Adapun
ayat-ayat al-Quran yang berhubung dengan keutamaan belajar itu, di antaranya
ialah:
“Mengapa tidak ada sekelompok pun
dari setiap golongan mereka itu yang berangkat untuk menambah ilmu pengetahuan
agama.” (at-Taubah: 122)
“Maka tanyakanlah para ahli ilmu
pengetahuan, kiranya kamu tiada mengerti.” (an-Nahal: 43)
Sabda
Rasulullah s.a.w.:
“Barangsiapa
menempuh suatu jalan untuk menuntut ilmu pengetahuan, maka Allah s.w.t. akan
melorongkan baginya jalan ke syurga.”
“Andaikata
anda berangkat untuk mempelajari suatu bab dari ilmu pengetahuan, adalah lebih
utama dari anda bersembahyang seratus rakaat.”
“Menuntut
ilmu adalah wajib di atas setiap orang Muslim.”
Abu
Darda’ berkata:
“Kiranya
saya dapat mempelajari suatu masalah, itu adalah lebih saya cinta daripada saya
bangun beribadat sepanjang malam.”
“Orang
alim dan orang yang menuntut ilmu itu, adalah dua orang yang berkongsi dalam
kebaikan. Sementara orang-orang selain keduanya adalah sesia belaka. Tiada
bangun sama sekali.
Iman Syafi’i.r.a.
berkata pula:
“Menuntut ilmu itu lebih utama dari
sembahyang sunnat.”
Berkata
Fatah al-Maushili rahimahullah:
“Bukankah
si pesakit itu bila tidak diberikan makan atau minum ubat, ia akan mati!”
Orang
ramai menjawab:
“Benar
katamu!”
Dia berkata
pula:
“Demikian pulalah sifatnya hati,
kiranya ia tidak diberikan hikmat dan ilmu pengetahuan selama tiga hari
saja, akan matilah ia.”
Sungguh
tepat sekali ucapan Fatah al-Maushili itu, kerana makanan hati ialah ilmu
pengetahuan dan hikmat, dan dengan kedua benda itulah ia boleh hidup,
sebagaimana tubuh badan itu hidup dengan makanan, Seorang yang tiada mempunyai
ilmu pengetahuan, hatinya menjadi sakit dan kematiannya sudah pasti. Akan
tetapi ia tidak akan merasakan yang demikian itu, kerana kecintaannya kepada
dunia dan kesibukannya tentang dunia itu akan melenyapkan perasaannya. Kita
berlindung dengan Allah pada hari di mana segala tabir akan tersingkap.
Sesungguhnya manusia itu sedang nyenyak dalam tidurnya, nanti ia bila mati akan
tersedar.
Berkata
Ibnu Mas’ud r.a.:
“Hendaklah kamu mencari ilmu
pengetahuan sebelum ianya terangkat, dan terangkatnya ilmu pengetahuan itu
dengan kematian ahli-ahlinya. Seseorang kamu tiada dilahirkan sebagai orang
yang sudah pandai. Jadi ilmu pengetahuan itu akan dicapai hanya dengan belajar.“
Keutamaan mengajar
Ayat-ayat
al-Quran mengenai keutamaan mengajar ini, ialah di antaranya firman Allah
Ta’ala:
“Hendaklah
mereka memberikan peringatan kepada kaumnya, apabila telah kembali kepada
mereka nanti, moga-moga mereka berhati-hati.” (at-Taubah: 122)
Maksudnya
ialah memperingatkan mereka itu dengan pelajaran dan petunjuk yang
diperolehinya.
“Dan di waktu Tuhan mengambil janji
orang-orang yang diberikan olehnya kitab; iaitu hendaklah kamu sekalian
menerangkan perkara-perkara yang tersebut di dalam kitab itu, dan jangan sampai
kamu menyembunyikannya.” (ali-Imran: 187)
Maksudnya
ialah mewajibkan orang yang berilmu itu menyebarkan ilmunya dengan mengajar.
“Ada sebahagian dari mereka itu yang
menyembunyikan kebenaran, sedangkanmereka itu mengetahui
(hukumnya).” (al-Baqarah: 146)
Maksudnya
menghukumkan salah atau haram orang yang menyembunyikan ilmu pengetahuanya,
sebagaimana dihukumkan haram pula orang yang menyembunyikan penyaksiannya.
Firman
Allah Ta’ala:
“Barangsiapa menyembunyikannya
(penyaksian), maka berdosalah hatinya.”(al-Baqarah: 283)
“Siapakah orang yang lebih baik ucapannya
daripada orang yang menyeru kepadaAllah dan berbuat
kebaikan.” (Fushshilat: 32)
Allah
berfirman lagi:
“Serulah ke jalan Tuhanmu dengan
kebijaksanaan dan nasihat yang baik.” (an-Nahal: 125)
“Dan dia mengajarkan kepada mereka
(kandungan) kitab dan kebijaksanaan.” (al-Baqarah: 151)
Adapun
Hadis-hadis yang menunjukkan tentang keutamaan mengajar, umpamanya pesanan
baginda Rasulullah s.a.w. ketika mengirim Mu’az ke Yaman, bunyinya:
“Andaikata
Allah s.w.t memberikan hidayat kepada seorang dari hasil usahamu, adalah lebih
baik bagimu dari dunia dan seisinya.”
Sabda
Rasulullah s.a.w.
“Sesiapa
yang mengetahui sesuatu ilmu lalu disembunyikannya, niscaya di Hari Kiamat
nanti, ia akan dikekang oleh Allah s.w.t. dengan tali kekang dari api neraka.”
“Sesungguhnya
Allah s.w.t. dan para MalaikatNya, begitu juga penghuni langit dan buminya,
sehingga semut yang berada di lubangnya dan ikan yang di lautan, semuanya
memohon rahmat bagi orang yang mengajarkan kebaikan kepada orang ramai.”
“Apabila
seorang anak Adam meninggal dunia, maka terputuslah amalannya melainkan dalam
tiga perkara: iaitu sedekah jariah (yang berterusan), ilmu yang dimanfaatkan
dan anak yang saleh yang mendoakan baginya.”
“Orang
yang menunjuk ke jalan kebaikan sama saperti mengerjakan baginya.”
Ada
satu sabda lagi berbunyi: ” Moga-moga Allah mencucurkan
rahmatNya ke atas Khalifah-khalifahku.” Baginda lalu ditanya: ” Siapakah mereka
khalifah-khalifahmu?” Rasulullah s.a.w. bersabda lagi: ” mereka itu adalah
orang-orang yang menghidupkan sunnatku serta mengajarkannya kepada hamba-hamba
Allah.”
Dari
atsar pula, apa yang diriwayatkan dari Mua’z, katanya: ” Pelajarilah ilmu pengetahuan, sebab mempelajarinya kerana
Allah adalah tanda takut kepadaNya, menuntutnya adalah ibadat, menelaahnya
adalah tasbih, mencarinya adalah jihad, mengajarkannya kepada orang yang belum
mengetahui adalah sedekah, memberikannya kepada ahlinya adalah kebaktian.
Dialah kawan dalam masa kesepian dan teman dalam masa kesunyian. Dialah
petunjuk jalan kepada agama, dan pendorong kesabaran dalam masa kepayahan dan
kesempatan.”
Allah
mengangkat setengah-setengah kamu karena ilmu pengetahuannya, maka dijadikannya
pemimpin, penghulu dan penunjuk jalan kebaikan yang diikut oleh orang ramai.
Orang yang berilmu pengetahuan itu juga menjadi model utama dalam amalan
kebajikan, dicontohi segala jejak-langkahnya, dan dituruti segala kelakuannya.
Dengan ilmu
pengetahuan seorang hamba itu akan sampai ke peringkat orang-orang yang terpuji
ketaatannya dan tertinggi kedudukannya. Memikirkan perihal ilmu pengetahuan
setanding pahalanya dengan berpuasa, dan menelaahnya setanding pahalanya dengan
bangun beribadat di tengah malam. Dengan ilmu pengetahuanlah manusia mentaati
Allah Azzawajalla, memperhambakan diri kepadaNya, MengEsakanNya dan
membesarkanNya.. Dengan ilmu pengetahuan juga manusia boleh mencapai darjat
kewajiban kewara’an, dan dengannya pula manusia menyambung silatur-rahmi.
Dengan ilmu pengetahuan juga, ia akan mengenal yang halal dan yang haram. Ilmu
pengetahuan itu adalah diumpamakan sebagai pembimbing, manakala amalan pula
menjadi pengikutnya, dan berbahagialah orang yang menerima ilham dari ilmu pengetahuan,
dan celakalah orang yang terhalang dari ilmu pengetahuan.
Berkata
al-Hassan r.a.:
“ Kalaulah tidak kerana para ulama, niscayalah manusia
sekaliannya sama seperti binatang.”
Maksudnya
dengan adanya para ulama yang mengajar manusia terkeluarlah mereka dari
peringkat-peringkat kebinatangan dan memasuki peringkat kemanusiaan.
Ilmu yang fardhu ‘ain
Bersabda
Rasulullah s.a.w.:
“Menuntut ilmu itu adalah wajib atas setiap
Muslim.”
Termasuk
ilmu yang dikatakan fardhu ‘ain itu, ialah ilmu pengetahuan yang bakal
mengenalkan asas tauhid (MengEsakan Allah) yang dengannya pula dapat diketahui
Zat Allah Ta’ala dan sifat-sifatNya.
Termasuk
fardhu ‘ain juga ilmu pengetahuan yang dengannya dapat dituntut cara-cara
beribadat,dibedakan antara yang halal dan yang haram, dan mana satu yang
dilarang oleh agama, dan mana yang pula yang dibolehkan dalam urusan agama, dan
mana pula yang dibolehkan dalam urusan hidup sehari-hari.
Termasuk
juga ilmu yang fardhu ‘ ain ialah ilmu yang mengenalkan hal-ehwal hati,
mengenai sifat-sifatnya yang terpuji, seperti bersabar, bersyukur, bermurah
hati, berakhlak tinggi, bergaul baik, berkata benar dan iklas. Begitu juga
dengan sifat-sifatnya yang terkeji, seperti balas-dendam, dengki, menipu,
meninggi diri, riya’, marah berseteru, membenci dan kikir. Maka mengetahui
apa-apa yang harus dilakukan dari sifat-sifat yang pertama dan apa-apa yang
harus ditinggalkan dari sifat-sifat yang kedua itu adalah fardhu ‘ain. Seperti
mana hukumnya membersihkan hal-hal mengenai kepercayaan, ibadat atau mu’amalat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan