Mengenai ‘hadits qudsi’, untuk memahaminya perlu terlebih dahulu memahami struktur insan, kerana pemahamannya sangat rapat dengan struktur diri kita ini. Penjelasan struktur insan ini, sudah tentu terlalu panjang untuk dibahaskan, hanya melalui satu dua e-mail saja tidak cukup.
Tetapi inilah penjelasan
sederhananya. kita mengenal ada tiga elemen dari struktur insan, iaitu ‘Jasad’ (tubuh, mental, unsur-unsur psikologi,
termasuk syahwat dan hawa nafsu), kemudian ‘Nafs’ (jiwa, diri kita yang sebenar, diri
kita sebenarnya yang diturunkan ke bumi untuk menyempurnakan jasad ini),
terakhir adalah ‘Roh’. Tidak banyak
yang diketahui tentang roh, sebagaimana disebutkan dalam QS. 17:85,
“Roh itu termasuk urusan
Tuhanku, dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit”.
Terlalu sedikit manusia
dapat mendekati dengan Allah, taubatnya mahupun kebersihan diri
(keIslamannya) sudah sangat diterima oleh Allah ta’ala, ada yang dianugerahi
Allah dengan elemen ke-empat, iaitu Roh Al-Quds. Contohnya
boleh dibaca di QS 2:87, 2:253, 15:110, dll. Ada manusia yang pada dirinya
diperkuat dengan Roh Al-Quds.
Roh Al-Quds ini kadang-kadang menyampaikan perkataan Allah
yang langsung ditujukan pada hambanya ini. Contohnya Allah menjawab
sebuah ‘dialog’ ataupun ‘persoalan’ tertentu yang ditanyakan kepada nabi atau
lain-lain hamba pilihannya, baik untuk pribadi maupun ummat.
Perkataan Allah yang disampaikan melalui Roh Al-Quds ini disebut
sebagai Pesanan Qudsi. Dan yang disampaikan kembali oleh Nabi apa yang
diperolehnya dari Roh Al-Quds, inilah yang disebut ‘Hadis Qudsi’.
Mengapa tidak ada dalam Al-Quran? Kerana hadis Qudsi bukan
termasuk kepada wahyu Al-Quran. Al-Quran merupakan petunjuk umum bagi
seluruh alam semesta dan ummat manusia. Sebagai undang-undang dasar. Sudah
tentu terlalu banyak dialog para Nabi dengan Allah yang sifatnya pribadi
mahupun sifatnya personal ataupun berkaitan dengan sekelompok kecil orang
sahaja dan bukan untuk seluruh ummat. Ada maklumat-maklumat yang bukan
undang-undang. Jika kita perhatikan, kalimat-kalimat Allah dalam hadis-hadis
Qudsi itu lebih lembut dan baik, lebih informal. Sedangkan dalam ayat-ayat
Al-Quran terlihat lebih tegas dan umum. Wallahhu A’lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan