Ketahuilah bahawa jalan untuk mendidik anak-anak kecil dan melatih
mereka dengan budi pekerti yang terpuji adalah di antara perkara-perkara yang
terpenting dan amat perlu.
Anak-anak
itu adalah amanat di tangan kedua ibu bapa. Hatinya yang suci laksana mutiara
yang berharga, indah, bersih dari segala gurisan dan bentuk. Ia akan menerima
apa saja yang dibuat kepadanya dan condong kepada apa yang ditarik kepadanya.
Tegasnya jika dibiasakan anak-anak itu dengan perbuatan-perbuatan baik yang
diajarkan kepadanya, ia akan besar dalam keadaan itu, sehingga berbahagialah
kehidupannya dunia akhirat. Kedua ibu bapa, guru, pendidik dan semua orang yang
turut mengasuhnya akan bersyarikat dalam mendapat pahala dari Allah Ta’ala.
Sebaliknya, jika anak-anak itu dibiasakan dengan perbuatan-perbuatan yang jahat
dan dicuaikan pendidikannya seperti kehidupan binatang yang terbiar, tentu
sekali ia akan menjadi celaka dan binasa, dan dosanya juga turut terpikul ke
atas punak walinya atau penanggungjawabnya.
Dalam hal
ini, Allah Ta’ala telah berfirman:
“Wahai
orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka.” (at
Tahrim: 6)
Kalau
ayah bersungguh-sungguh untuk melindungi anaknya dari api dunia, maka
melindunginya dari api akhirat lebih penting dan utama lagi. Cara melindungi
anak itu ialah dengan memberinya pendidikan dan pengajaran yang baik, dan
membiasakannya dengan segala akhlak dan budi pekerti yang terpuji,
memeliharanya dari pergaulan dengan kawan-kawan jahat. Ayah tidak usah selalu
membiasakan anak-anak dengan kesenangan yang berlebih-lebihan, ataupun
mengikutkan kemahuan anak-anak dalam serba-serbi kemewahan dan perhiasan diri,
kelak anak-anak itu akan menghabiskan umurnya berkecimpung dalam menuntut
kemewahan dan kesenangan bila ia dewasa kelak, yang mana ini akan menarik
mereka kepada kebinasaan yang berterus-terusan.
Yang
paling perlu sekali, ialah ibu bapa harus memerhatikan pendidikan anak-anak
sejak mula pertumbuhannya. Mereka tiada mengupah orang untuk mengasuh atau
menyusukan anak, kecuali seorang perempuan yang saleh, baik urusan agamanya,
makan hanya yang halal saja.
Apabila
dilihat ada tanda tamyiz (kepandaian) pada anak itu, maka hendaklah ia
memperketatkan lagi pengawasan terhadapnya. Permulaannya tanda-tanda tamyiz
ialah tumbuhnya sifat malu pada diri. Sebab jika ia sudah pandai malu dan segan
meninggalkan sebahagian dari kelakuan-kelakuan yang tertentu, maka itulah
tanda-tanda terbitnya cahaya pemikiran di dalam akalnya. Dan ini juga adalah
gejala-gejala baik yang menunjukkan bahwa akhlak anak itu telah lurus dan
hatinya telah bersih. Anak yang pemalu tidak seharusnya dibiarkan begitu saja,
malah hendaklah ia dibantu dengan menambah lagi pendidikan dalam sikap malunya
dan tamyiznya.
Sifat
yang mula-mula akan menonjol pada anak-anak ialah kegelojohan dengan makanan.
Ia harus dididik dengan cara-cara dan adab sopan menghadapi makanan, iaitu:
(1) Jangan
mengambil makanan, melainkan dengan tangan kanan saja.
(2) Membaca
Bismillah bila menyuap makanan
(3) Mengambil
makanan yang ada di hadapannya saja.
(4) Jangan
tergesa-gesa mengambil makanan sebelum orang lain mengambilnya
(5) Jangan
meliarkan pandangan kepada makanan, ataupun meneliti muka orang
yang sedang makan.
(6) Jangan
terlalu cepat bila memakan
(7)
Mengunyah makanan baik-baik sebelum ditelan
(8) Jangan
terlalu cepat menyuap makanan
(9) Jangan
sampai mengotorkan tangan dan pakaian dengan makanan itu.
(10) Membiasakan
makan roti tanpa lauk-pauk pada setengah-setengah waktu, supaya
seleranya tidak memandang wajib adanya lauk-pauk dalam makanan.
Ibu bapa
harus mengingatkan kepada anak-anak, bahawa banyak makan itu adalah sifat
yang tercela, dan mengumpamakan orang yang makan banyak itu seperti
binatang. Jika terdapat seorang anak yang suka makan banyak, hendaklah ia
dicela di hadapan anak-anaknya yang lain. Dan ia memuji pula anak yang pandai
menjaga adab dalam menghadapi makanan, dan anak yang makannya sedikit.
Ibu bapa
harus membiasakan anak-anak supaya suka mendahulukan orang lain dalam hidangan
makanan, dan mendidiknya supaya jangan menajamkan pandangan kepada hidangan
makanan, dan supaya selalu bersikap puas dengan makanan yang ada saja, yakni
tidak terlalu cerewet.
Ibu bapa
harus tidak menggalakkan anak-anak lelaki memakai pakaian yang berwarna-warni,
ataupun memakai pakaian sutera dan menyatakan kepada mereka, bahwa pakaian
berwarna-warni atau sutera itu adalah pakaian kaum wanita, ataupun pakaian
orang pondan. Orang lelaki harus merasa malu bila memakai pakaian serupa itu.
Hal ini hendaklah diingatkan kepada anak-anak itu berulang kali. Setiap kali
mereka melihat seorang anak lelaki memakai pakaian sutera ataupun pakaian yang
berwarna-warni maka hendaklah ia mengingkari dan mencelanya.
Hendaklah
ibu bapa memelihara anaknya daripada bercampur gaul dengan budak-budak yang
telah dibiasakan dengan kehidupan bersenang-lenang dan bermewah-mewahan atau
memakai pakaian yang indah-indah. Ibu bapa juga harus melindungi anak-anaknya
dari orang yang memperdengarkan kepadanya sesuatu yang amat disukai oleh anak
itu. Sebab apabila anak itu tidak dikawal sejak dari mula, niscaya ia akan
dikuasai oleh berbagai-bagai sifat yang rendah, seperti buruk budi pekerti,
pendusta, pendengki, pencuri, pencaci, suka meminta dengan paksaan, suka
menjaga tepi kain orang, banyak ketawa, banyak tipu daya dan suka membuat
sesuatu yang tidak berguna. Maka seharusnya anak itu diberikan perlindungan
dari segala sifat-sifat yang tersebut di atas tadi; iaitu dengan jalan mendidiknya
dari permulaan pertumbuhannya.
Kemudian
anak itu hendaklah di hantar ke sekolah, supaya ia belajar al-Quran dan
Hadis-hadis Rasulullah s.a.w., mendengar cerita-cerita para salihin dan sejarah
kehidupan mereka, agar tertanam di dalam hatinya kecintaan terhadap orang-orang
yang mulia itu. Hendaklah ia dijaga supaya tidak membaca atau mendengar
syair-syair yang melukiskan gambaran asyik-ma’syuk dan orang-orang
bercinta-cintaan, kerana yang demikian itu akan menumbuhkan benih-benih
kerosakan di dalam dirinya.
Seterusnya
bila terlihat pada anak itu semacam budi pekerti yang indah dan kelakuan yang
terpuji, maka hendaklah anak itu dimuliakan dan dibalas dengan sesuatu yang
boleh menggembirakan hatinya dan dipuji kelakuannya yang baik itu di hadapan
orang ramai. Tetapi jika ia terlanjur sesekali dalam setengah-setengah perkara,
maka hendaklah berpura-pura terlupa atau tidak ternampak akan kelakuannya yang
salah itu. Dan jangan sekali-kali memalukan anak itu atau membuka rahsianya,
dan janganlah menampakkan keadaannya bahwa orang lain ada yang berani melakukan
sepertinya. Terutama sekali bila anak itu telah mencuba untuk menutup
keaibannya, dan bersunguh-sungguh cuba menyembunyikan kekhilafannya. Sebab
membuka rahsianya mungkin akan menimbulkan perasaan tindak balas dari anak itu,
sehingga ia menjadi berani mengulangi kelakuan yang salah itu, meskipun diancam
untuk didedahkan kesalahan itu kepada orang ramai.
Tetapi
sekiranya ia mengulangi lagi perbuatan salah itu bagi kali kedua maka
sebaliknya hendaklah ia ditegur secara rahsia dan menyatakan bahwa perkara yang
dibuatnya itu tidak patut dibuat oleh seseorang sepertinya. Kemudian hendaklah
ia diingatkan sekali agar jangan kembali melakukan perkara seperti itu lagi,
nanti apabila diketahui oleh orang ramai, kelak kelakuannya akan memalukan
dirinya.
Bila
menegur anak janganlah terlalu banyak mencelanya pada setiap waktu, sebab yang
demikian akan menyebabkan telinga si anak menjadi tebal, tidak mengendahkan
segala celaan itu, malah ia akan terus berani membuat kesalahan dan segala
nasihat yang dihamburkan kepadanya tidak akan meninggalkan apa-apa kesan di
dalam hatinya.
Haruslah
seseorang ayah itu bijak mengendalikan cara-cara berbicara dengan anaknya. Ia
tidak menegur atau memarah anaknya melainkan pada masa-masa yang tertentu. Bagi
ibu pula harus pandai juga memainkan peranannya, iaitu dengan mengingatkan si
anak supaya bersifat segan kepada ayah dan menegahnya supaya menjauhi segala
kelakuan yang buruk.
Anak
mestilah dilarang dari tabiat suka tidur pada siang hari, sebab yang demikian
akan menghidupkan tabiat malas dalam dirinya. Tetapi jangan ditahan anak tidur
pada malam hari hanya biarlah tempat tidurnya dari tilam yang kasar supaya
segala anggota badannya menjadi keras dan kuat, dan tubuhnya tidak gemuk, akhirnya
ia menjadi manja dengan keadaan segala macam yang kasar seperti tempat tidur
yang kasar dan pakaian yang kasar.
Seterusnya
seorang mestilah dilarang dari berbuat sesuatu secara rahsia, sebab tidak ada
sesuatu yang dilakukannya secara rahsia, melainkan ia yakin bahwa perkara itu
tak baik diketahui oleh ibu bapanya. Jika sekiranya ia di larang, niscaya ia
tidak akan membiasakan dirinya berbuat sesuatu yang tak baik.
Pada
siang hari, hendaklah ia dibiasakan berjalan-jalan, bergerak badan dan
berolahraga, supaya badannya tidak dikuasai oleh sifat malas.
Juga
hendaklah anak itu dibiasakan agar tidak mendedahkan kepala tangan dan kakinya
tidak terlalu cepat berjalan, tidak suka membanggakan diri ke atas
rakan-rakannya dalam soal makanan dan pakaian, tetapi hendaklah ia membiasakan
merendah diri dan menghormati sekalian orang yang bergaul dengannya, serta
berlemah-lembut bila berbicara kepada mereka.
Juga
hendaklah anak itu dilarang mengambil balik sesuatu barang yang telah diberikan
kepada anak-anak yang lain. Dan hendaklah diajarkan kepadanya bahwa sifat mulia
diri itu boleh didapati dengan memberi bukan mengambil. Menerima sesuatu dari
orang lain itu adalah tercela, terhina dan rendah darjat dan sifat itu adalah
kebiasaan anjing yang selalu mengibas-ngibaskan ekornya menunggu sesuatu suap
dan terasa gelojoh kepada makan yang ditunggunya itu.
Seterusnya
hendaklah diajarkan kepada anak-anak itu, supaya jangan terlalu mencintai emas
dan perak serta menunjukkan sikap tamak terhadap barang-barang itu. Dan
dilarang mereka dari keduanya lebih dari ditakutkan tentang ular dan kala
jengking. Sebab bahaya mencintai emas dan perak itu lebih dasyat daripada
bahaya racun terhadap anak-anak masih muda itu, bahkan sama bahayanya terhadap
orang-orang dewasa juga.
Selanjutnya
anak-anak itu harus jangan dibiasakan berludah ketika di dalam sesuatu majlis
atau membuang hingus atau menguap di hadapan orang ramai. Jangan mereka
membelakangi orang bila duduk, jangan meletak kaki atas kaki, jangan
bertopang dagu, jangan menyandarkan kepala di atas lengan, kerana yang demikian
itu adalah sifat orang pemalas.
Hendaklah
anak-anak itu diajarkan cara-cara duduk dalam majlis-majlis, dilarang banyak
bicara dan diingatkan kepadanya bahwa banyak bicara itu menandakan buruknya
budi pekerti dan itu adalah kelakuan anak-anak yang jahat.
Hendaklah
anak-anak itu dilarang dari tabiat suka bersumpah sama ada benar atau pun
bohong, supaya mereka tiada terbiasa dengan bersumpah sejak kecil lagi.
Dibiasakan supaya selalu mendengar baik-baik tutur bicara orang lain yang lebih
dari tua dari mereka. Hendaklah ia bangun untuk menghormati orang yang lebih
tua, dan meluaskan tempat duduk baginya seraya duduk menghadapinya pula.
Dilarang berbicara kotor ataupun bual kosong. Dilarang melaknat dan memaki
serta dihalangi daripada bercampur gaul dengan orang-orang yang suka melaknat
dan memaki, sebab tabiat itu tidak syak lagi akan menjangkitinya, dan akhirnya
ia tergolong pula ke dalam teman-teman yang jahat, padahal pokok pendidikan
bagi anak-anak ialah menjauhi mereka daripada teman-teman yang jahat.
Sewajarnyalah
sesudah anak-anak itu kembali ke sekolah diizinkan supaya mereka bermain-main
permainan yang baik, agar mereka boleh berehat dari penat lelah belajar di
sekolah. Sebab melarang anak-anak dari bermain serta memaksanya terus belajar
tanpa rehat akan mematikan hatinya dan melenyapkan kecerdasannya serta
mengeruhkan kehidupannya. Akhirnya mereka akan mencuba dengan berbagai-bagai
tipu daya untuk melepaskan diri dari belajar sama sekali.
Sewajarnyalah
juga diajarkan kepada anak-anak itu, supaya selalu mentaati kedua ibu bapa dan
mematuhi perintah guru atau pendidik dan seterusnya terhadap semua orang yang
lebih tua daripada mereka, sama ada dari golongan kaum kerabat sendiri mahupun
orang luar. Hendaklah ia memandang kepada mereka dengan pandangan penuh
penghormatan dan ta’zaim, dan meninggalkan permainan di hadapan mereka
sekalian.
Apabila
sampai saja kepada umur mumaiyiz (pandai), maka sudah wajib mereka dijaga
tentang soal taharah (kesucian) dan sembahyang, supaya tidak dicuaikan.
Diperintahkan mereka berpuasa pada sebahagian Ramadhan. Diajarkan mana-mana
yang perlu dari batasan-batasan syara’. Diingatkan juga supaya jangan berani,
mencuri memakan yang haram, berbuat khianat, berdusta, melakukan
perkara-perkara keji dan sebagainya.
Apabila
pendidikan anak yang kecil diusahakan seperti yang disebutkan di atas tadi,
nescaya apabila ia menjadi dewasa, ia akan kenal akan mengetahui semua
rahsia-rahsia kelakuan yang diajarkan kepadanya sewaktu kecil itu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan