Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Selasa, 24 Disember 2019

T 198 : MENGHILANGKAN DOSA DENGAN TAUBAT DAN ISTIGHFAR


Apakah dosa itu dan bagaimana cara menghilangkannya. Umat Kristian dengan doktrin penebusan dosanya meyakini bahawa dosa manusia sudah ditebus oleh darah Yesus di tiang salib. Manusia terlalu kotor dan tidak mampu menghilangkannya dengan kekuatan sendiri, hanya Yesuslah yang boleh menebus segala kesalahan. Tetapi Islam tidak mengajarkan konsep penebusan dosa tersebut tetapi Islam mengajarkan dosa boleh dihilangkan dengan taubat. Allah SWT menciptakan manusia tidak hanya diberikan segala kemampuan jasmaniah melainkan telah dilengkapi juga kekuatan rohaniah, termasuk ketika dia berdosa manusia sebenarnya telah diberi kemampuan untuk bangkit, dengan bertaubat dan menebusnya dengan kebaikan yang lebih banyak. 

Hakikat dosa bukanlah bahawa Allah SWT menciptakan dosa lalu kemudian sesudah ribuan tahun baru terfikir olehNya untuk pengampunan dosa, tidak; tetapi sebagaimana lalat memiliki dua sayap, di satu sayapnya terdapat penawar dan di sebelahnya terdapat racun, demikian pula pada manusia ada dua 'sayap' satu sayap maksiat dan yang satu lagi sayap penyesalan. 

Taubat merupakan bukti perasaan menyesal. Ini sudah merupakan kaedah umum bahawa jika seseorang memukul orang lain maka sesudahnya ia akan menyesal dan merasa bersalah, seolah-olah kedua sayapnya mengepak secara bersamaan, iaitu ketika racun beraksi terdapat pula antidotnya. Kini pertanyaannya adalah mengapa dosa itu dibuat, mengapa manusia tidak diciptakan saja menjadi suci semua tanpa cela sebagaimana fikiran orang-orang Kristian. Jawapannya adalah kendatipun ia racun namun kerana terdapat sifat mematahkan di dalamnya, maka ia memiliki fungsi sebagai penawar. Racun juga apabila sudah melalui sebuah proses maka itu akan berfungsi sebagai ubat. Dari racun-racun seperti itu banyak sekali diramu menjadi ubat-ubatan. Dari suatu kesalahan seorang dapat belajar sehingga menjadi insan yang lebih kuat, yang lebih berhati-hati. 

Jika tidak ada dosa maka akan muncul racun yang lain, iaitu racun keangkuhan yang dengan itu akan menghancurkan manusia. Jadi taubat akan berfungsi menghilangkannya. Taubat akan menghindarkan manusia dari bahaya takbur dan ujub. 

Bertaubat Dengan Memperbanyak Istighfar

Sebagai seorang mukmin mestilah kita memperbanyak istighfar dan taubat kepada Allah SWT. Jika satu sayap sudah mengepak, ertinya kita telah diperingatkan untuk kembali kepada Allah SWT meminta ampun, dan selanjutnya memperbaiki kesalahan dengan tidak mengulanginya dan menggantinya dengan kebaikan-kebaikan yang baru. Jika junjungan kita yang Mulia Nabi Muhammad SAW saja masih beristighfar setidaknya 70 kali sehari, maka apalagi kita yang seharusnya melakukan lebih banyak lagi. Taubat itu tidak bererti hanya berlaku kepada orang yang pada saat itu melakukan dosa, tetapi taubat juga belaku untuk setiap kondisi sebagai penghadang dari potensi dosa yang boleh saja terjadi kemudian hari. Ia akan menjadi pelindung, iaitu kita yang mengenali dosa itu sebagai dosa maka ia akan lebih berhati-hati untuk menjauhi dosa tersebut. 

Jika kita dengan kesungguhan hati menangis memohon ampunan kepada Allah SWT, maka Allah SWT dengan sifat Ghofurnya akan memaafkan kita. Seseorang yang terus beristighfar maka hatinya akan melihat dosa itu sebagai suatu hal yang jijik dan ia tidak ingin mendekatinya. 

Secara alami umat Islam telah tertanam rasa jijik akan daging babi, padahal ribuan perbuatan lainnya yang kotor tetap saja dilakukan. Jadi hikmahnya adalah Allah SWT telah meletakkan contoh rasa jijik dan rasa tidak suka kepada daging babi, maka rasa itu jugalah yang harus ditumbuhkan kepada setiap perbuatan dosa. Dan hal itu boleh dilakukan dengan taubat dan memperbanyak istighfar. 

Jika dalam diri manusia telah tertanam rasa benci pada dosa dan kemudian mengayunkan langkahnya kepada perbaikan diri, maka lama kelamaan segenap keburukannya akan menjauh. 

Yakinlah bahawa di dalam taubat terdapat buah-buah yang berlimpah. Ini merupakan sumber mata air keberkatan. Pada hakikatnya para wali dan orang-orang soleh adalah mereka yang bertaubat dan kemudian mereka terus istiqomah dalam taubatnya. 

Oleh kerana itu kita harus tingkatkan taubat kita kita jadikanlah amal kita mendatangkan redha sang Pemilik kita. Ingatlah bahawa hukuman dari kekeliruan akidah kita akan diputuskan di akhirat nanti, keputusan menjadi orang Hindu atau Kristian atau menjadi orang Islam. Tetapi orang yang aniaya yang bergelimang dosa dan pelanggaran, di dunia ini juga ia akan mendapatkan hukuman.

Sabda Nabi SAW berikut kiranya dapat menjadikan kita hamba-hamba yang bertaubat dan memperbaiki diri.

"Allah lebih senang kepada orang yang bertaubat daripada orang yang haus menemukan air, orang yang mandul lalu punya anak, dan orang yang tersesat lalu menemukan jalan. Dan barangsiapa bertaubat kepada Allah dengan taubat yang baik, maka Allah membuat lupa dua malaikat yang mengawasi amal tersebut (Rakid dan Atid), seluruh anggota badannya, dan tempat dalam tanah (kubur) terhadap kesalahan-kesalahan orang yang taubat dan dosa-dosanya."
(HR Ibnu Abbas)

Semoga Allah SWT menerima taubat kita. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan