Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 27 Disember 2019

U 31 : APAKAH PERBEZAAN ANTARA MAGHFIRAH (مغفرة) DAN 'AFUW (عفو)?

* Maghfirah *: adalah untuk Allah memaafkan kamu atas dosa, tetapi dosa itu masih akan didaftarkan pada kitab kamu. Maghfirah adalah pengampunan Allah atas dosa-dosamu tetapi pada Hari Kiamat itu akan dituliskan pada catatan anda, Allah akan meminta anda mengenainya tetapi dia tidak akan menghukum anda kerana itu.

* 'Afuw *: adalah untuk Allah memaafkan kamu atas dosa dan menghapusnya dari kitab kamu seolah-olah ia tidak berlaku. 'Afuw adalah pengampunan Allah atas dosa kamu, ia akan dihapuskan sepenuhnya dari rekod kamu dan Allah tidak akan bertanya kepada kamu tentangnya pada Hari Penghakiman.

Inilah sebab mengapa Rasulullah (salla Allahu alaihi wa sallam) berkata, ini adalah Dua terbaik untuk membuat pada Lailatul Qadr:

"Allahumma innaka 'afuwwun tuhibbul' afwa fa'fu 'annee."
(Ahmad, Ibn Majah, dan Tirmidzi)

Yaa Allah, Engkaulah Yang Maha Pengampun, dan Engkau suka memaafkan, jadi ampunilah aku."

Oleh itu pastikan anda membaca dua ini sepanjang masa dan seberapa banyak yang anda boleh. Buatlah salah satu daripada latihan harian anda.

Bayangkan anda berdiri pada hari Penghakiman yang dipertanggungjawabkan untuk perbuatan anda, dan anda tidak dijamin masuk ke Jannah.

Tiba-tiba anda mendapati bahawa anda mempunyai gunung-gunung Hasanat (ganjaran) dalam rekod anda.

Adakah anda tahu dari mana gunung-gunung hadiah datang?

Kerana di Dunya anda terus berkata: * "SubhanAllah wa bihamdihi SubhanAllah al 'Adhim"

Nabi Muhammad ﷺ bersabda: "Dua kata adalah cahaya pada lidah, beratnya seimbang, mereka dicintai oleh Al Rahman, (Yang Maha Pemurah Satu):

سبحان الله و بحمده, سبحان الله العظيم - SubhanAllahi wa biHamdihi, Subhan-Allahi 'l -`adheem (Maha Suci Allah, dan Puji, Maha Suci Allah, Yang Agung)."

(
📚Bukhari, Muslim)
Bolehkah anda bayangkan betapa banyak ganjaran anda akan berlipat ganda jika anda berkongsi maklumat ini tentang kebaikan peringatan ini dengan rakan-rakan anda dan mereka terus mengatakannya * (SubhanAllah wa bihamdihi SubhanAllah Al Adheem) * kerana anda menuntun mereka untuk berbuat baik?

* Jadilah orang yang membimbing orang lain untuk perbuatan baik.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan