Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Khamis, 26 Disember 2019

U 10 : SIAPAKAH SALAF?

Salaf menurut para ulama adalah sahabat, tabi’in (orang-orang yang mengikuti sahabat) dan tabi’ut tabi’in (orang-orang yang mengikuti tabi’in). Tiga generasi awal inilah yang disebut dengan salafush soleh (orang-orang terdahulu yang soleh). Merekalah 3 generasi utama dan terbaik dari umat ini, sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu ’alaihi wa sallam,

“Sebaik-baik manusia adalah generasiku, kemudian generasi sesudahnya kemudian generasi sesudahnya lagi.”
(HR. Ahmad, Ibnu Abi ’Ashim, Bukhari dan Tirmidzi)

Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam telah mempersaksikan ’kebaikan’ 3 generasi awal umat ini yang menunjukkan akan keutamaan dan kemuliaan mereka, semangat mereka dalam melakukan kebaikan, luasnya ilmu mereka tentang syari’at ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, semangat mereka berpegang teguh pada sunnah beliau shallallahu ’alaihi wa sallam.
(Lihat Al Wajiz fii Aqidah Salafish Sholih dan Mu’taqod Ahlis Sunnah wal Jama’ah, Dr. Muhammad Kholifah At Tamimi)

Wajib Bagi Kita Mengikuti Jalan Salafush Soleh

Setelah kita mengetahui bahawa salaf adalah generasi terbaik umat ini, maka apakah kita wajib mengikuti jalan hidup salaf?
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA telah meredai secara mutlak para salaf dari kaum muhajirin dan anshar serta kepada orang yang mengikuti mereka dengan baik.
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman yang ertinya,

“Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam) dari golongan muhajirin dan anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah reda kepada mereka dan merekapun reda kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.”
(At-Taubah: 100)

Untuk mendapatkan keredaan yang mutlak ini, tidak ada jalan lain kecuali dengan mengikuti salafush sholih.
Sumber: https://rumaysho.com/3105-mengenal-salaf-dan-salafi.html


Tiada ulasan:

Catat Ulasan