Apa Itu Takhbib?
(Menanggapi Cinta dari Wanita Bersuami dalam
Pandangan Islam)
Berawal dari
komunikasi sederhana, dilanjut dengan saling curhat(berhubung), hingga tertanam
cinta kerana syahwat. Lebih parah lagi, ketika kejadian itu dialami oleh mereka
yang telah berkeluarga kerana interaksi lawan jenis yang tidak halal, ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA cabut rasa cintanya terhadap keluarganya,
digantikan dengan kehadiran orang baru dalam hatinya. Disedari mahupun tidak,
sejatinya itu merupakan hukuman bagi orang yang telah boleh menikmati segala
yang haram, ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA hilangkan dari dirinya untuk boleh menikmati sesuatu yang halal.
Dosa Takhbib
Di antara dosa besar yang mungkin jarang diketahui oleh kaum muslimin adalah dosa takhbib. Menjadi penyebab perceraian dan kerosakan rumahtangga kerana kehadirannya, membuat seorang wanita menjadi benci suaminya dan meminta untuk berpisah dari suaminya. RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM dalam banyak hadis, memberikan ancaman keras untuk pelanggaran semacam ini.
Di antaranya, daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM bersabda,
ﻟَﻴْﺲَ ﻣِﻨَّﺎ
ﻣَﻦْ ﺧَﺒَّﺐَ ﺍﻣﺮَﺃَﺓً ﻋَﻠَﻰ ﺯَﻭﺟِﻬَﺎ
“Bukan bahagian
dariku seseorang yang melakukan takhbib terhadap seorang wanita, sehingga dia
melawan suaminya.”
(HR. Abu Daud 2175 dan dishahihkan al-Albani)
Juga daripada
Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM bersabda,
ﻭَﻣَﻦْ
ﺃَﻓْﺴَﺪَ ﺍﻣْﺮَﺃَﺓً ﻋَﻠَﻰ ﺯَﻭْﺟِﻬَﺎ ﻓَﻠَﻴْﺲَ ﻣِﻨَّﺎ
“Siapa yang
merosak hubungan seorang wanita dengan suaminya maka dia bukan bahagian
dariku.”
(HR. Ahmad 9157 dan dishahihkan Syuaib al-Arnauth).
Dalam
penjelasannya tentang bahaya cinta buta, Imam Ibnul Qoyim menjelaskan tentang
dosa takhbib,
ﻭﻗﺪ ﻟﻌﻦ ﺭﺳﻮﻝ
ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻣﻦ ﻓﻌﻞ ﺫﻟﻚ ، ﻭﺗﺒﺮﺃ ﻣﻨﻪ ، ﻭﻫﻮ ﻣﻦ ﺃﻛﺒﺮ ﺍﻟﻜﺒﺎﺋﺮ ، ﻭﺇﺫﺍ ﻛﺎﻥ
ﺍﻟﻨﺒﻲ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻗﺪ ﻧﻬﻰ ﺃﻥ ﻳﺨﻄﺐ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﻋﻠﻰ ﺧﻄﺒﺔ ﺃﺧﻴﻪ ﻭﺃﻥ ﻳﺴﺘﺎﻡ ﻋﻠﻰ ﺳﻮﻣﻪ
: ﻓﻜﻴﻒ ﺑﻤﻦ ﻳﺴﻌﻰ ﺑﺎﻟﺘﻔﺮﻳﻖ ﺑﻴﻨﻪ ﻭﺑﻴﻦ ﺍﻣﺮﺃﺗﻪ ﻭﺃﻣﺘﻪ ﺣﺘﻰ ﻳﺘﺼﻞ ﺑﻬﻤﺎ
RASULULLAH
SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM telah melaknat orang yang melakukan takhbib, dan
beliau berlepas diri dari pelakunya.
Takhbib termasuk salah satu dosa besar
Disebabkan ketika
NABI SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM melarang seseorang untuk meminang wanita
yang telah dilamar oleh lelaki lain, dan melarang seseorang menawar barang yang
sedang ditawar orang lain, maka bagaimana lagi dengan orang yang berusaha
memisahkan antara seorang suami dengan isterinya atau budaknya, sehingga dia boleh
menjalin hubungan dengannya.
(al-Jawab
al-Kafi, hlm. 154).
Bahkan, disebabkan
besarnya dosa takhbib, Syaikhul Islam melarang menjadi makmum di belakang imam
yang melakukan takhbib, sehingga boleh menikahi wanita tersebut. (Majmu’
Fatawa, 23/363).
Makna Takhbib
Dalam Syarah Sunan Abu Daud Adzim Abadi (w. 1329 H) menjelaskan, takhbib secara bahasa ertinya menipu dan merosak. Dengan menyebut-nyebut keburukan suami di hadapan isterinya atau kebaikan lelaki lain di depan wanita itu. (Aunul Ma’bud, 6/159).
Di bahagian lain, beliau juga menyebutkan,
ﻣَﻦْ ﺧَﺒَّﺐ
ﺯﻭﺟﺔ ﺍﻣﺮﺉ ﺃﻱ ﺧﺪﻋﻬﺎ ﻭﺃﻓﺴﺪﻫﺎ ﺃﻭ ﺣﺴﻦ ﺇﻟﻴﻬﺎ ﺍﻟﻄﻼﻕ ﻟﻴﺘﺰﻭﺟﻬﺎ ﺃﻭ ﻳﺰﻭﺟﻬﺎ ﻟﻐﻴﺮﻩ ﺃﻭ ﻏﻴﺮ
ﺫﻟﻚ
‘Siapa yang
melakukan takhbib terhadap isteri seseorang’ maknanya adalah siapa yang menipu
wanita itu, merosak keluarganya atau memotivasinya agar cerai dengan suaminya,
agar dia boleh menikah dengannya atau menikah dengan lelaki lain atau cara yang
lainnya.’
(Aunul
Ma’bud, 14/52).
Imam Ad-Dzahabi mendefinisikan takhbib,
ﺇﻓﺴﺎﺩ ﻗﻠﺐ
ﺍﻟﻤﺮﺃﺓ ﻋﻠﻰ ﺯﻭﺟﻬﺎ
“Merosak hati
wanita terhadap suaminya.”
(al-Kabair,
hal. 209).
Dalam Fatwa Islam, usaha memisahkan wanita dari suaminya, tidak hanya dalam bentuk memotivasi si wanita untuk menuntut cerai dari suaminya. Yang juga termasuk takhbib adalah ketika seseorang memberikan perhatian, empati, menjadi teman curhat terhadap wanita yang sedang ada masalah dengan keluarganya.
ﻭﺇﻓﺴﺎﺩ ﺍﻟﺰﻭﺟﺔ
ﻋﻠﻰ ﺯﻭﺟﻬﺎ ﻟﻴﺲ ﻓﻘﻂ ﺑﺄﻥ ﺗﻄﻠﺐ ﻣﻨﻬﺎ ﺍﻟﻄﻼﻕ ، ﺑﻞ ﺇﻥ ﻣﺤﺎﻭﻟﺔ ﻣﻼﻣﺴﺔ ﺍﻟﻌﻮﺍﻃﻒ ﻭﺍﻟﻤﺸﺎﻋﺮ ،
ﻭﺍﻟﺘﺴﺒﺐ ﻓﻲ ﺗﻌﻠﻴﻘﻬﺎ ﺑﻚ ﺃﻋﻈﻢ ﺇﻓﺴﺎﺩ ، ﻭﺃﺷﻨﻊ ﻣﺴﻌﻰ ﻳﻤﻜﻦ ﺃﻥ ﻳﺴﻌﻰ ﺑﻪ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻨﺎﺱ .
“Merosak
hubungan isteri dengan suaminya, tidak hanya dalam bentuk memotivasi dia untuk
menggugat cerai. Bahkan semata upaya memberikan empati, belas kasihan, berbagi
rasa, dan segala sebab yang membuat si wanita menjadi jatuh cinta kepadamu,
merupakan bentuk merosak (keluarga) yang serius, dan usaha paling licik yang
mungkin bisa dilakukan seseorang.”
(Fatwa Islam,
no. 84849)
Memahami hal ini, berhati-hatilah dalam bergaul dengan lawan jenis siapapun dia.
Boleh jadi pada awalnya seseorang memiliki niat baik, niat saling menolong, niat merasa kasihan, perlu ada teman untuk berbagi rasa. Kan gak ada masalah kalau cuma jadi teman curhat, yang penting gak ada perasaan apa-apa. Kita kan niatnya baik, saling mengingatkan dan menasihati.
Saya merasa dekat dengan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA semenjak kenal dia, kita saling mengingatkan untuk tahajud, untuk puasa sunah, saya menjadi rajin ibadah kerana nasihatnya, hatiku merasa nyaman dan tenteram bersamanya, semoga dia menjadi pasanganku di syurga…, dan seabreg khayalan kasmaran lainnya.
Imam Ibnul
Jauzi menukil nasihat dari Al-Hasan bin Sholeh yang mengatakan,
ﺇﻥ ﺍﻟﺸﻴﻄﺎﻥ
ﻟﻴﻔﺘﺢ ﻟﻠﻌﺒﺪ ﺗﺴﻌﺔ ﻭﺗﺴﻌﻴﻦ ﺑﺎﺑﺎ ﻣﻦ ﺍﻟﺨﻴﺮ ﻳﺮﻳﺪ ﺑﻪ ﺑﺎﺑﺎ ﻣﻦ ﺍﻟﺸﺮ
“Sesungguhnya
syaitan membukan 99 pintu kebaikan, untuk menjerumuskan orang ke dalam satu
pintu keburukan.”
(Talbis
Iblis, hlm. 51).
Waspada bagi
para lelaki, jangan sampai menerima curhat wanita tentang keluarganya. Boleh
jadi ini langkah pembuka Iblis untuk semakin menjerumuskan anda.
Terkecuali jika anda seorang ulama, tokoh agama, yang berhak memberikan fatwa dengan ilmunya. Anda boleh menjelaskan halal-haram satu masalah.
Terkecuali jika anda seorang ulama, tokoh agama, yang berhak memberikan fatwa dengan ilmunya. Anda boleh menjelaskan halal-haram satu masalah.
Semoga ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA, menyelamatkan kita dari bahaya besar lingkungan
yang kurang memperhatikan adab pergaulan.
Allahu a’lam.(AMM)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan