Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Khamis, 28 Disember 2017

S 25 : DALIL KEBOLEHAN BERDOA DAN ZIKIR DENGAN DOA DAN ZIKIR YANG TIDAK DIAJARKAN NABI SAW

Ustaz SALAFI - Yazid bin Abdul Qadir Jawas dalam bukunya menjelaskan sebagai berikut :

Seputar Kesalahan Dalam Solat

Berikut beberapa kesalahan dan bidaah yang biasa dilakukan masyarakat setelah solat fardhu (wajib) yang lima waktu : (saya hanya menyebutkan kesalahan yang ketiga saja)

3. Berzikir dengan bacaan yang tidak berdalil baik lafaz mahupun jumlahnya, atau berzikir dengan dasar hadits yang dha'if (lemah) ataupun maudhu' (palsu). Contohnya melafalkan Alhamdulillah dan surah al-Fatihah sesudah salam.

Sumber :

Zikir pagi dan petang dan Sesudah Solat Fardhu Menurut al Quran dan as-Sunnah yang Shahih Hal.113 Pustaka Imam As-Syafi'i

Benarkah Berdoa Dan Berzikir Dengan Lafaz Doa Atau Zikir Yang Tidak Berdalil (Yang Tidak Diajarkan Nabi SAW) Atau Yang Kita Susun Sendiri Baik Lafaz Atau Jumlahnya Sesudah Solat Adalah Perbuatan Bidaah Sesat Dan Pelakunya Terancam Masuk Neraka?

Daripada Abdullah bin Buraidah al-Aslami dari ayahnya berkata :

"Nabi SAW pernah mendengar seseorang yang sedang berdoa, dan orang itu mengatakan :

" اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِأَنِّي أَشْهَدُ أَنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ الأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِي لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ."
قَالَ : فَقَالَ : (( وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَقَدْ سَأَلَ اللَّهَ بِاسْمِهِ الأَعْظَمِ الَّذِي إِذَا دُعِيَ بِهِ أَجَابَ وَإِذَا سُئِلَ بِهِ أَعْطَى )).

Kemudian Rasulullah SAW bersabda :

"Demi zat yang jiwaku dalam genggamanNya, sesungguhnya dia memohon kepada ALLAH dengan namaNya yang paling agung yang apabila ALLAH diseru dengan namaNya itu ALLAH pasti akan menjawab dan apabila diminta dengan namaNya itu ALLAH pasti akan memberikannya."
( HR Tirmidzi )

Referensi :

سنن الترمذي كتاب الدعوات الجزء الخامس صفحة ٢٩٠ دار الفكر

- As-sayyid Muhammad bin Alwi al-Maliki berkata :

ومن زعم أن الدعاء بغير ما دعا به رسول الله صلى الله عليه و سلم بدعة ، فقد افترى على الرسول صلى الله عليه و سلم و على الشريعة ، فقد فعل ذلك أصحاب المصطفى و أقرهم صلى الله عليه و سلم ، و إقراره شرع.

“Barangsiapa yang beranggapan bahawa berdoa selain doa yang diajarkan Nabi SAW adalah perbuatan bidaah, Maka dia telah berbuat kebohongan atas Nabi SAW dan syariat (Islam). Sesungguhnya para sahabat yang terpilih (Nabi SAW) telah melakukan hal itu (berdoa dengan doa yang tidak diajarkan Nabi SAW) dan Nabi SAW menyetujui perbuatan para sahabat, dan persetujuan Nabi SAW adalah "syariat ( Islam )."

Referensi :

منهج السلف فى فهم النصوص بين النظرية و التطبيق للسيد محمد بن علوي المالكى الحسني ص ٤٠٦

Hadits Tentang Para Sahabat Berdoa Dengan Doa Selain Yang Diajarkan Nabi Saw Sangat Banyak. Satu Hadits Di Atas Cukuplah Sebagai Dalil Buat Kita.

Daripada Rifa'ah bin Rafi' az-Zuraqi berkata :

Pada suatu hari kami solat di (bermakmum) di belakang Nabi SAW, maka ketika beliau menganggkat kepalanya dari rukuk beliau mengucapkan :

(( سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ )).
قَالَ رَجُلٌ وَرَاءَهُ : "رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ ، حَمْدًا كَثِيرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيهِ". فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ : (( مَنِ الْمُتَكَلِّمُ )). قَالَ أَنَا. قَالَ: ((رَأَيْتُ بِضْعَةً وَثَلاَثِينَ مَلَكًا يَبْتَدِرُونَهَا، أَيُّهُمْ يَكْتُبُهَا أَوَّلُ)).

Seorang lelaki di belakang beliau membaca :
"Wahai Tuhan kami, bagiMu segala pujian, aku memujiMu dengan pujian yang banyak, yang baik dan penuh berkah."

Setelah selesai solat beliau SAW berkata :

"Siapa orang yang membaca kalimat tadi?"
Orang itu menjawab : "Saya."

Beliau bersabda :

"Aku melihat lebih dari tiga puluh Malaikat berebut siapa di antara mereka yang terlebih dahulu menuliskan kalimat itu."
Ibnu Hajar al-Asqalani berkata :

واستدل به على جواز إحداث ذكر في الصلاة غير مأثور إذا كان غير مخالف للمأثور.


"( para ulama ) menarik kesimpulan dengan hadits ini, bahwa boleh mengkreasi (ihdats) zikir yang tidak diajarkan Nabi SAW di dalam "solat" apabila tidak bertentangan dengan yang ma'tsur."

Referensi :

فتح الباري شرح صحيح البخاري للحافظ أحمد بن علي بن حجر العسقلاني الجزء الثاني كتاب الأذان ص ٤٢٢ دار الفكر

Dalam Hadits Dan Pendapat Ibnu Hajar Al-Asqalani Di Atas Di Terangkan, Kebolehan Berzikir "Di Dalam Solat" Dengan Zikir Yang Tidak Diajarkan Nabi SAW, Nah, Jika Di Dalam Solat Saja Boleh, Apalagi Setelah Solat.

Adapun melebihkan jumlah atau mengurangi bilangan zikir yang telah diajarkan Nabi SAW, para ulama berbeza pendapat, sebagai berikut :

1. Sebahagian ulama berpendapat bahawa bilangan zikir yang diajarkan Nabi SAW seperti zikir-zikir setelah solat fardhu itu (contoh tasbih, tahmid, takbir 33 kali) menetapkan pahala amal yang khusus, lalu ditambah jumlah bilangan zikirnya, maka dia tidak dapat pahala amal yang khusus tersebut, kerana dimungkinkan ada pada bilangan zikir tersebut hikmah dan keistimewaan yang luput disebabkan menambah jumlah bilangan yang telah ditentukan Nabi SAW.

2. Pendapat kedua, Guru kami al-Hafidz Abu al-Fadhli di kitab Syarah at-Tirmidzi berkata:

"Pendapat pertama perlu dikaji, kerana orang yang berzikir itu telah mendatangkan zikir dengan bilangan yang telah ditentukan yang menetapkan pahala amal yang khusus tersebut dan dia memperoleh pahalanya, maka apabila dia menambah jumlah bilangan zikir yang sejenis, bagaimana boleh penambahan jumlah bilangan zikir tersebut menghilangkan pahala amal yang telah dia peroleh?

3. Ibnu Hajar al-Asqalani berkata :

Al-Imam al-Qarafi dalam kitab al-Qawaid "Berlebih-Lebihan (Dalam Berpendapat Dalam Masalah Ini)" seraya berkata :

Dan termasuk bidaah yang makruh adalah menambah kesunnahan yang telah ditentukan oleh syarak kerana telah menjadi kebiasaan para penguasa apabila membuat batasan sesuatu, hendaklah berhenti dibatasan itu dan menganggap orang yang di luar batasan itu termasuk orang yang buruk adabnya.

Referensi :

فتح الباري بشرح صحيح البخاري للحافظ أحمد بن علي بن حجر العسقلاني الجزء الثاني كتاب الأذان ص ٤٦٥ دار الفكر

Perhatikan Perkataan Ibnu Hajar Al-Asqalani Yang Mengomentari Pendapat Al-Imam Al-Qarafi Yang "Membidaahkan" Orang Yang Menambah Jumlah Bilangan Zikir Sunnah Yang Telah Ditentukan Jumlahnya, "Sebagai Pendapat Yang Berlebih-Lebihan."

Dan tuduhan Ustad Salafi -Wahabi Yazid bin Abdul Qadir Jawas yang mengatakan bidaah yang biasa dilakukan masyarakat adalah mengamalkan zikir dengan dasar hadits dhaif, cukup dijawab dengan pendapat ulama yang mu'tabar Al-Imam Yahya Bin Syaraf An- Nawawi Wafat 676 H Di Dalam Kitab Al-Adzkar Hal.38 :

( فصل ) : قال العلماء من المحدثين و الفقهاء و غيرهم :
يجوز و يستحب العمل في الفضائل و الترغيب و الترهيب بالحديث الضعيف مالم يكن موضوعا.

Para ulama dari kalangan ahli hadits dan fuqaha' dan selain mereka berkata :

"Boleh dan sunnah mengamalkan hadits dhaif (lemah) pada keutamaan amal, untuk memotivasi (beramal) dan sebagai ancaman (dari maksiat) selama darjat haditsnya tidak maudhu' (palsu).

Tuduhan Yazid Bin Abdulqadir Jawas Bahawa Masyarakat Mengamalkan Zikir Dengan Dasar Hadits Maudhu' Terbantahkan.

و الله أعلم بالصواب و علمه أتم


Tiada ulasan:

Catat Ulasan